menu

Muziek / Muziekgames / Greatest Hits of # (The Beatles)!

zoeken in:
UITSLAG VAN THE GREATEST HITS VAN THE COUNTING CROWS!

21 mensen leverden hun lijstje in, waarvoor veel dank! Op sommige plekken was het erg spannend en ook in de top 3 werd het eigenlijk pas op het laatst beslist.

We gaan los met de bekendmaking:

20. Angels of the Silences (17 punten, 5 keer genoemd)

Dit bericht bevat ingevoegde media van de volgende externe locatie:

https://www.youtube.com/watch?v=OO3kWNHyZOE

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MusicMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MusicMeter met je privacy omgaat.

Album: Recovering the Satellites

Ik denk toch wel het hardste nummer van deze Greatest Hits. Wat een energie, maar ook beleving en agressiviteit gooien de Crows in dit nummer. Ze lijken het je bijna wel toe te willen bijten. Het kenmerkt de veelzijdigheid van deze band ook wel, want ze komen er ongelofelijk goed mee weg. Het klinkt voor mij nergens geforceerd en ze weten het vol overtuiging te brengen. Ondanks dat ze hier laatste worden, heerlijk om even op los te gaan.

19. Holiday in Spain (20 punten, 6 keer genoemd)

https://www.youtube.com/watch?v=yErUHtZESkw

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MusicMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MusicMeter met je privacy omgaat.

Album: Hard Candy

Dat dit nummer de eliminatieronde eigenlijk vrij gemakkelijk overleefde, verbaasde me toch wel enigszins. Het nummer dreigt natuurlijk wel bij velen een wat nare bijsmaak te geven door de Blof-associatie. Maar ondanks dat het de finale dus gemakkelijk haalde, haalde het niet bijster veel punten. Een nummer wat momenteel vrijwel altijd de concerten afsluit. Maar nergens is het natuurlijk zo’n grote hit geweest als hier, al hadden ze daar dus wat Nederlandse hulp bij nodig. Het oordeel over dat nummer laat ik aan een ieder zelf. Het origineel kan er toch zeker wel mee door.

18. Daylight Fading (21 punten, 5 keer genoemd)

https://www.youtube.com/watch?v=aesJLqjLxg0

Nr. 1 van: EttaJamesBrown

Op Recovering the Sattelites was toch een wat sterker gitaargeöriënteerd en dus ook harder geluid te horen. Daylight Fading is hier een voorbeeld van. Ik heb altijd wel een verband gezien tussen A Long December en dit nummer, omdat ook hier gezongen wordt over ‘Come and Waste Another Year’ Ook het vervolg geeft weer een mooi stukje schrijfmanskunst van Adam Duritz weer:

All the anger and the eloquence are bleeding into fear
Moonlight creeping around the corners of our lawn
When we see the early signs that daylight's fading
We leave just before it’s gone

Maar dit is ook zo’n nummer van Counting Crows wat zo lekker blijft hangen en geeft ook aan dat ze gewoon heel goed zijn in het schrijven van lekkere nummers, wat mij betreft.

17. Colorblind (23 punten, 5 keer genoemd)

https://www.youtube.com/watch?v=y0s7ycdUcHk

Album: This Desert Life

Misschien wel het meest stemmige nummer uit de lijst. Meer dan een piano, wat gepingel op de achtergrond en de indringende stem van Adam Duritz, is er in het begin niet. Maar meer heb je soms ook niet nodig om een boodschap en een prachtig liedje over te brengen. Het nummer is ook nog gebruikt in de film Cruel Intentions, waardoor het wat meer bekendheid gekregen heeft. Het blijft indringend om iemand te horen zingen over dat hij de wereld zwart-wit ziet en zichzelf maar lijkt te willen overtuigen dat hij klaar is om weg te geven aan een ander, maar je toch de twijfel overal doorheen voelt.

16. Goodnight Elisabeth (27 punten, 8 keer genoemd)

https://www.youtube.com/watch?v=n3EE2Yyyx1k

Deze track is toch wel een opvallende speler in deze Greatest Hits. Hoewel het nummer zonder zelfs maar één keer genoemd te worden de eliminatieronde zonder problemen overleefde, had het in de finale veel moeite om de punten bij elkaar te sprokkelen. Blijkbaar een song die vrijwel door niemand heel hoog aangeslagen wordt, maar toch ook door vrijwel iedereen ook wel gewaardeerd wordt. Het is niettemin een erg fijne song, waarvan Acda en de Munnik ooit nog een Nederlandse bewerking van opgenomen hebben. Persoonlijk sla ik die Nederlandse vertaling qua kwaliteit toch wel wat hoger aan die van Blof, maar dat terzijde en voor wie het maar interesseert.

15. Raining in Baltimore (28 punten, 6 keer genoemd)

https://www.youtube.com/watch?v=GGdF3pxWWMw

Nr 1 van: jordidj1
Album: August and Everything After

Dit is zo’n nummer waarbij je ook bijna zelf de regen op je voelt vallen, waar je ook bent. Veel depressiever dan dit wordt het niet. Je kan iemand missen en dat kan je een totaal verloren gevoel geven, maar de manier waarop het hier bezongen wordt gaat door merg en been. Weer een voorbeeld van hoe je op een prachtige manier triestheid kunt bezingen.

These train conversations are passing me by
And I don't have nothing to say
You get what you pay for
But I just had no intention of living this way

14. Amy Hit the Atmosphere (29 punten, 6 keer genoemd)

https://www.youtube.com/watch?v=90YBl1BR1nw

Dit is weer zo’n track waar Counting Crows meteen vanaf de eerste klanken sfeer weet neer te zetten. Niet direct een gehele gezellige, zoals een goede vriend mij geregeld laat weten als ik iets draai van the Crows. En in het geval van dit nummer kan ik hem moeilijk ongelijk geven. Maar muziek hoeft wat mij betreft zeker niet altijd vrolijk te zijn en zeker niet als het op een manier gedaan wordt als hier, mooie melodie, prachtige trieste tekst. Zinsnedes als: “Things are getting worse, but I feel a lot better And that's all that really matters to me Well, Amy hit the atmosphere Caught herself a rocket ride out of this gutter And she's never coming back I fear Anytime it rains she just feels a lot better And that's all that really matters to me”, geven wel aan dat het geen vrolijke kost is. Voor wat het waard is, het schijnt te gaan over een meisje, die een overdosis genomen heeft. Maar eigenlijk helpt het mij niet altijd om te weten waar het nummer eigenlijk over gaat, want het heeft voor mij zijn eigen lading gekregen.

13. American Girls (32 punten, 8 keer genoemd)

https://www.youtube.com/watch?v=PJ_MUfryl-w

Album: Hard Candy

The Beach Boys (moet nog afkicken van de KO) hadden genoeg aan California Girls, maar Counting Crows wil het hele land! Counting Crows kreeg veel kritiek te verduren van vele ‘fans’ toen Hard Candy uitkwam. De muziek klonk veel te vrolijk, hoe konden ze dat de fans nu aandoen. Ik vind dergelijke reacties altijd wat lastig te begrijpen. Alsof je als fan recht hebt op een bepaald soort muziek. Adam Duritz heeft ook wel eens wanhopig afgevraagd of het nu de bedoeling is dat hij zich verontschuldigd voor dat hij zich momenteel iets beter en vrolijker voelt. Blijft bizar, vind ik. Overigens is er nog genoeg ellende op Hard Candy te vinden. American Girls is zo’n voorbeeld van zo’n vrolijker nummer. Vooral op het eerste gehoor. Als je de tekst bekijkt, is het nummer misschien toch niet zo vrolijk van toon, dan dat je in eerste instantie denkt. Wel een nummer wat gewoon lekker is en goed in elkaar steekt.

12. Perfect Blue Buildings (37 punten, 8 keer genoemd)

https://www.youtube.com/watch?v=sJFITgyA5lQ

Adam Duritz noemt het in de bijgevoegde clip zelf zijn favoriete track van het album. Voor wat het waard is. Het kwam de lijst binnen via de nominatieronde. Een nummer wat ik altijd bijzonder fijn en bijna gemoedelijk vond klinken. Van de tekst heb ik nooit heel veel weten te maken waar het over zou moeten gaan, maar ook dat hoeft niet altijd. Ook zonder dat kan het gewoon een heel erg fijn nummer zijn, waar je heerlijk op weg deint en dat is het!

11. August and Everything After (42 punten, 9 keer genoemd)

https://www.youtube.com/watch?v=uQpRNR90qME

Album: geen

Verreweg het meest recente nummer uit deze Greatest Hits. Toch wel wat verrassend dat dit nummer het toch nog wel heel aardig doet, er vanuit gaande dat weinig mensen al bekend waren met dit nummer. Het nummer was ooit bedoeld voor het debuutalbum, maar is nooit afgemaakt. De lyrics zijn wel te zien op de cover van het debuutalbum. Tientallen jaren na dato heeft Adam Duritz het toch eindelijk afgemaakt en het resultaat mag er zijn! Opgenomen met orkest, waardoor het nog meer lading krijgt. Prachtnummer als je het mij vraagt, wat niet had misstaan op het debuut.

10. Hanginaround (49 punten, 13 keer genoemd)

https://www.youtube.com/watch?v=ARiiO_41Id8

Voor mij één van de meest energieke songs van Counting Crows. Zo’n nummer waar ik toch sterk de neiging van krijg om er op te gaan bewegen en vrolijk van wordt. Tja, en dat is nou niet meteen standaardgevoel wat ik krijg van Counting Crows-muziek. Toch is het ook niet direct een atypisch Counting Crows-nummer, zowel niet qua tekst als qua muziek. Wat het dan wel is? Nou ja, gewoon een erg lekker nummer.

9. A Murder of One (50 punten, 9 keer genoemd)

https://www.youtube.com/watch?v=4jHZwcif5hk

Nr. 1 van: luigifort

De afsluitende track van het debuutalbum. En wat voor een afsluiter! Het nummer waarin de bandnaam terugkomt, waarin ook gerefereerd wordt aan het kinderrijmpje wat de inspiratie ervoor was. Maar vooral een emotionele track met veel energie. Die oproept, vond ik altijd, om toch zo veel mogelijk van het leven te maken, ook al kiest degene die je eigenlijk wil voor iemand anders. Heerlijk hoe Adam Duritz je dit bijna lijkt toe te snauwen en waarvan ik wel wist dat het niet zo was, maar echt het gevoel had dat hij me rechtstreeks aansprak als ik het nummer draaide tijdens mijn puberteit.

8. Sullivan Street (63 punten, 10 keer genoemd)

https://www.youtube.com/watch?v=OMPnDD7b-_4

Nr. 1 van: Bartman, ECooper, Jizze

Dit nummer kwam ook via de nominaties, maar werd vervolgens geen enkele keer genoemd tijdens de eliminatieronde. Dat het ook bij meerderen op nummer één staat, zegt wel iets.
Dit nummer roept altijd vrijwel meteen een grote triestheid bij mij op. Waar de muziek van Counting Crows nog wel eens wat vrolijks of energieks kan hebben, daar is dat hier toch echt niet het geval. Muziek waar je dus niet direct vrolijk of optimistisch van wordt, maar dat hoeft ook niet. Want als het zo intens en mooi gebracht wordt als hier, gaat het des te meer onder je huid zitten en word je op de juiste momenten geraakt door de gedragen manier waarop dit nummer gezongen wordt en de instrumenten juist de extra kleur er aan geven, waardoor het niet alleen onder je huid gaat zitten, maar je het tot in je botten voelt.

7. Anna Begins (63 punten, 11 keer genoemd)

https://www.youtube.com/watch?v=WrqrFWSO4QU

Nr 1 van: Bonk

Goed, ik vind dit misschien wel het mooiste liefdesliedjes ooit gemaakt. Natuurlijk is het liedje mooi qua melodie, voegen de muzikanten wel wat toe qua het instrumentale gedeelte, maar staan die ook heel duidelijk in dienst van het nummer. En dat is alleen maar terecht natuurlijk. Want je zal zo’n liefdesliedje weten te schrijven. Juist niet over hoe mooi de liefde is, maar juist meer over alle onzekerheid, angst, ingewikkeldheden en ontkenning die het met zich mee brengt, wanneer je echt in elkaar geïnteresseerd bent en van elkaar gaat houden. En hoe je dat soms door je vingers kan voelen glippen. Een tekst die me tot op de dag van vandaag ontzettend aanspreekt en raakt en nog steeds herkenbaar is, al ben ik 17 jaar samen en zijn we zeer gelukkig met elkaar. Ik vind het ongelofelijk hoe Adam Duritz soms in staat is om bepaalde gevoelens onder woorden te brengen en hier slaagt hij er fantastisch in!

6. Omaha (69 punten, 15 keer genoemd)

https://www.youtube.com/watch?v=edEF3ghqZV8

Counting Crows beheerst voor mij soms de kunst om een beeld te schilderen met haar nummers en dit is er wel misschien wel het ultieme voorbeeld van. In dit nummer speelt de accordeon een grote rol, wat natuurlijk niet een standaard instrument is voor een rockband. Maar het werkt toch geweldig, zeker in een nummer als dit. Hoewel ik het inmiddels al wel honderden keren gehoord moet hebben, betrap ik me er bijna altijd nog weer op dat ik de neiging heb om wat weg te dromen bij dit nummer, dus het weet nog altijd te pakken.

5. Mrs. Potter’s Lullaby (72 punten, 14 keer genoemd)

https://www.youtube.com/watch?v=Xdt58T366xw

Album: A Desert Life

Een langere track van Counting Crows, die toch de aandacht heel goed weet vast te houden gedurende ruim 7 minuten. Dat komt door de lekkere vibe die er in het nummer zit. Wel eens gelezen dat er parallellen in het nummer te zitten met het boek The Great Gatsby van Fitzgerald, voor wat het waard is. Dat gaat echter boven mijn kennis.
Wat ik wel weet, niet voor het eerst wordt Maria genoemd in een tekst, niet voor het eerst worden de liefdesperikelen bezongen en ook de worstelingen met zichzelf en de faam komen terug. Het leidt tot een diepgaande tekst met een aantal prachtige vondsten wat mij betreft:

I dream I never know anyone at the party and I'm always the host
If dreams are like movies, then memories are films about ghosts
en
All the blue light reflections that color my mind when I sleep
And the lovesick rejections that accompany the company I keep
All the razor perceptions that cut just a little too deep
Hey I can bleed as well as anyone, but I need someone to help me sleep

4. Rain King (80 punten, 13 keer genoemd)

https://www.youtube.com/watch?v=19PYFRQQ4FQ

Rain King kwam via de nominaties terecht in de finalelijst. Een nummer wat vaak, in ieder geval bij de Counting Crows-concerten waar ik bij ben, live gespeeld wordt. Ook zo’n nummer wat geregeld weer een ander arrangement krijgt en waar ook tekstueel regelmatig in geïmproviseerd lijkt te worden. Waardoor je geregeld weer een andere versie voor je kiezen krijgt, maar daar leent dit nummer zich ook uitermate goed voor door z’n opbouw en melodie. Hier is een liveclip (ook door het ontbreken van een reguliere clip) dan ook goed op zijn plek, lijkt me. Ook om aan te tonen dat het ook een erg fijne liveband is, al schijnt Adam Duritz in zijn eerste jaren ook regelmatig veel moeite gehad te hebben met optreden. Hij leek bij bepaalde concerten het liefst onder zijn piano te zitten, heb ik wel eens gehoord. Daar is hij ook wel aardig overheen gegroeid, kan ik zeggen.

3. A Long December (132 punten, 18 keer genoemd)

https://www.youtube.com/watch?v=1D5PtyrewSs

Nr. 1 van vigil, DjFrankie, TEQUILA SUNRISE, Jeronimus, SBube
Album : Recovering the Satellites

Het was al snel duidelijk dat deze mee zou doen om de bovenste plekken. Nou dacht ik eigenlijk ook dat dit best wel een grote hit geweest was, maar het blijkt niet hoger gekomen te zijn dan de 68e plek. Denk wel dat dit één van de meest gedraaide Counting Crows tracks is.
En dat is niet zo gek. Het is voor mij een melancholische track met prachtige melodie, waarbij droef (The smell of hospitals in winter, And the feeling that it's all a lot of oysters, but no pearls) teruggekeken wordt op een verloren liefde en een verloren jaar, maar waar toch ook wel hoop uitspreekt (And it's been a long December and there's reason to believe, Maybe this year will be better than the last) wat een o zo herkenbaar gevoel weergeeft (I can't remember all the times I tried to tell my myself, To hold on to these moments as they pass). Met nog meer prachtige tekstvondsten (All at once you look across a crowded room, To see the way that light attaches to a girl).
Het geeft bij de concerten voor mij wel altijd wat dubbel gevoel dat vooral het “Na na na na” vooral hard meegezongen wordt in plaats van de prachtige tekst. Maar wat een prachtnummer!

Met 1 puntje meer

2. Mr. Jones (133 punten, 20 keer genoemd)

https://www.youtube.com/watch?v=-oqAU5VxFWs

Nr. 1 van Superbitch, Rudi S, Simon77

Het nummer waar het toch wel mee begon voor Counting Crows. Het nummer gaf meteen een indruk van wat we van Counting Crows zouden kunnen verwachten. Enerzijds energieke muziek met teksten die niet direct vrolijk van aard zijn. Uiteindelijk kwam het nummer niet hoger dan nummer 45, maar durf wel te zeggen dat het inmiddels wel bewezen heeft eeuwigheidswaarde te hebben. Adam Duritz bezingt hier naar mijn interpretatie de zucht naar opgemerkt worden door meisjes, de faam en gewoon mooi en belangrijk willen zijn. Het popster willen zijn werd ironisch genoeg mede door dit nummer in gang gezet. Dat het popsterdom Adam Duritz, toch al niet de vrolijkste en iemand die geregeld kampt(e) met depressies, niet alleen maar goeds gebracht had, werd heel pijnlijk duidelijk toen ze het nummer live brachten bij VH1Storytellers, later uitgebracht op het livealbum Across A Wire.
Onder andere in plaats van: “We all wanna be big, big stars, Yeah, but we got different reasons for that, Believe in me, 'Cause I don't believe in anything And I wanna be someone to believe… “, zong hij:
“We all wanna be big big big big big stars, Yeah but then we get second thoughts about that,
So believe in me, Man, I don't believe in anything, And I don't wanna be someone to believe,
You should not believe in me”
En in plaats van “When everybody loves you, You can never be lonely” juist “Well man, when everybody loves you, Sometimes that's just about as fucked up as you can be” en zo zijn er nog een paar voorbeelden te geven.
Tja, dat gaat mij wel door merg en been. Misschien toch wel wat minder mooi als het in eerste instantie lijkt, dat succes.

https://www.youtube.com/watch?v=AwXltVvuoCY

En uiteindelijk toch wel de overtuigende nummer 1 (maar dat werd pas bij de laatste lijstjes duidelijk) en in ALLE lijstjes genoemd, dus ook de terechte winnaar!

1. Round Here (168 punten, 21 keer genoemd)

https://www.youtube.com/watch?v=SAe3sCIakXo

Nr. 1 van: Renoir, 50tracks, Hedser, Arbeidsdeskundige, Johnny Marr, motel matches
Album: August And Everything After

Je brengt een debuutalbum uit en na enkele aarzelende tonen begint het met de volgende regels:
Step out the front door like a ghost
Into the fog where no one notices
The contrast of white on white.
And in between the moon and you
The angels get a better view
Of the crumbling difference between wrong and right.

Dan weet je dat je met een bijzondere band te maken hebt. Niet al te vrolijk van aard, dat is ook wel duidelijk.
Maar heel goed in het neerzetten van sfeer en het vertellen van verhalen. Dat je daadwerkelijk mee gaat leven met die Maria en het nummer je pakt en je overvallen wordt de schoonheid en de triestheid van het nummer. Ook jij zoekt je weg maar wat in het leven en dat gaat je ook niet altijd even gemakkelijk af. Zo mooi dat je er kippenvel van krijgt!
Het wordt hierna niet vaak meer zo goed als dit, maar dat is eigenlijk ook nauwelijks mogelijk.

Fantastische presentatie Bonkie!

Dank je wel Bonk!

Mijn vriendinnetje vond in 1997 the Counting Crows op Pinkpop helemaal te gek om verliefd op te worden.
Tja, dan ga je natuurlijk trouwen. Nog steeds. Tijdloze smaak heeft ze.

Mooie verhalen, Bonk.

Arbeidsdeskundige
Dank voor de mooie presentatie Bonk!

Mooi gedaan Bonk bedankt voor een fijn kraaien weekje .

jordidj1 (moderator)
Bedankt Bonk. Leuk om eens in hun oeuvre te duiken!

Stay tuned voor de eerste, officiële Plastic Bitch House-GH, in het teken van RUN. THE. JEWELS.

Oh my

Thanx Bonkie

Thanks Bonk Round Here moet volgend jaar absoluut terug in de Ladder!

Dankjewel Bonk voor deze fraaie presentatie van de Crows!

Bedankt Bonk! Was lang geleden dat ik ze beluisterd had, maar de hernieuwde kennsimaking viel zeker niet tegen. Blijft lekkere muziek. Vooral hun laatste plaat die ik tot nu toe helemaal gemist had, was een aangename verrassing. Jammer dat geen enkel nummer hiervan de eindlijst heeft gehaald.

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 13:34 uur

geplaatst: vandaag om 13:34 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.