menu

Muziek / Muziekgames / Greatest Hits of # (The Beatles)!

zoeken in:
geplaatst:
1. Muse - Citizen Erased
2. Rammstein - Morgenstern
3. Radiohead - Exit Music (For A Film)
4. Muse - Knights Of Cydonia
5. Editors - Smokers Outside The Hospital Doors
6. Dire Straits - Telegraph Road
7. Talkings Heads - Once In A Lifetime
8. The Rolling Stones - Gimme Shelter
9. Coldplay - Fix You
10. Queen - Innuendo
11. Queen - The March Of The Black Queen
12. Arcade Fire - Neighborhood #1 (Tunnels)
13. Radiohead - Jigsaw Falling Into Place
14. Genesis - The Musical Box
15. Dire Straits - Brothers In Arms

geplaatst:
1. The National - Slow Show
2. The Postal Service - Such Great Heights
3. The Smiths - There is a Light That Never goes Out
4. Beach House - Myth
5. The National - Apartment Story
6. Radiohead - Let Down
7. Kanye West - Runaway (feat. Pusha T)
8. Arcade Fire - In the Backseat
9. Arcade Fire - Neighborhood #1 (Tunnels)
10. Sigur Rós - Viðrar Vel Til Loftárása
11. Jerry Williams - I'm Not In Love With You
12. Grimes - Flesh Without Blood
13. Roberta Flack - The First Time Ever I Saw Your Face
14. Nick Drake - Day Is Done
15. Blonde Redhead - 23

geplaatst:
Johnny Marr schreef:
Niet te doen natuurlijk. Compleet onmogelijk. Maar toch doe je het hé, al was het om die fijne EttaJamesBrown een plezier te doen.

Precies dit! Het kiezen is nog een stuk onmogelijker dan bij de MuMeLadder! Op goed geluk dan maar.

Top 5

01. The Rolling Stones - Gimme Shelter
Let It Bleed, één van de mooiste albums van de Rolling Stones, kan zich geen beter openingsnummer wensen dan Gimme Shelter. Na de prachtige, dromerige intro volgt een heerlijk voortstuwend nummer, met bluesy gitaren en fraaie zangpartijen. Daarbij is het niet zozeer Mick Jagger dit de show steelt, maar Merry Clayton, de "achtergrondzangeres" met de geweldige uithalen. Mijn hemel, wat een passie legt zij in dit nummer! Zodoende is Gimme Shelter in de basis een typisch Stones-nummer, uit duizenden te herkennen, maar heeft het door de bijdrage van Merry Clayton toch altijd iets extra's.

02. The Sound - Sense of Purpose
De Britse post-punkband The Sound blonk uit in het schrijven van briljante popliedjes, zonder dat er ook maar één daarvan een grote hit werd. Sense of Purpose is uitgebracht als enige single van het briljante tweede album From the Lion’s Mouth. Het is een schitterend nummer, een van de mooiste op dit meesterwerk van de band rondom Adrian Borland.

03. Pearl Jam - Better Man
1994 was voor Pearl Jam een veelbewogen jaar: Kurt Cobain overleed in april, waardoor Eddie Vedder als boegbeeld van de grungegeneratie overbleef; de band was in een (ongelijke) strijd verwikkeld met het machtige Ticketmaster (in hun ogen misbruikte Ticketmaster haar monopoliepositie, door de concertkaartje tegen onredelijk hoge prijzen te verkopen); gitarist Mike McCready werd opgenomen vanwege zijn alcoholverslaving en de band wisselde (wederom) van drummer (Jack Irons verving Dave Abbruzzese). Na twee succesalbums, het alomgeprezen Ten en het commercieel zeer geslaagde Vs., gooide de band het met Vitalogy bijna onvermijdelijk over een andere boeg. De muziek werd puurder en ontoegankelijker en de druk die roem met zich meebrengt was een centraal thema.

Net zoals alle andere nummers op Vitalogy, is de tekst van Better Man geschreven door Eddie Vedder. Een stuk van de tekst schreef Vedder al tijdens zijn middelbare schooltijd. Vedder speelde het nummer eerst met de band Bad Radio en later met Pearl Jam. De bandleden, inclusief Vedder, waren huiverig om het op het album Vs. te zetten en het werd uiteindelijk geweerd vanwege de toegankelijkheid van het nummer. Het nummer gaat over hoe je kunt vastzitten in een slechte relatie vol misbruik. Eddie Vedder heeft het nummer tijdens een optreden eens opgedragen aan zijn (boze) stiefvader. Better Man is het populairste nummer op Vitalogy en één van mijn favorieten, zeker ook live.

04. Nas - N.Y. State of Mind
Illmatic staat nog altijd te boek als één van de beste hiphopalbums allertijden. Wat Illmatic wat mij betreft zo goed maakt, is dat op het album de op dat moment meest urgente rapper en de beste producers uit de scene samenkomen. Nas rapt alsof zijn leven er vanaf hangt en de DJ's Large Professor, Pete Rock, Q-Tip en DJ Premier leveren stuk voor stuk beats van grote klasse af. Het tweede nummer N.Y State Of Mind zet al meteen de toon voor de rest van het album, wanneer Nas aftrapt met: Straight out the dungeons of rap / Where fake niggas don’t make it back. Begeleid door de indringende beats van DJ Premier, verhaalt Nas over het duistere leven in het New York waar hij opgroeide, vol drugs, straatgeweld, berovingen en andere criminaliteit: I think of crime when I'm in a New York state of mind. In de stad die nooit slaapt, moet je daarbij altijd op je hoede zijn voor (andere) criminelen, verraders en smerissen: I never sleep, cause sleep is the cousin of death.

05. Donny Hathaway - A Song for You
Leon Russell schreef deze klassieker, nadat zijn geliefde Rita Coolidge hem had verlaten voor een zekere Kris Kristofferson. Het is zonder twijfel één van de mooiste liedjes over hartenzeer en werd (na Leon Russell zelf) vertolkt door tientallen artiesten. Eén van de bekendste versies en misschien wel de mooiste, is die van Donny Hathaway. Deze Amerikaanse soulzanger, wat mij betreft één van de beste vocalisten ooit, legt al zijn ziel en zaligheid in het nummer. Kippenvel gegarandeerd! A Song For You zou uiteindelijk uitgroeien tot één van de bekendste en meest gewaardeerde liedjes in het betrekkelijk bescheiden oeuvre van Hathaway.

Complete top 15

04. Nas - N.Y. State of Mind
05. Donny Hathaway - A Song for You
06. Nick Drake - Things Behind the Sun
07. John Coltrane - Part I: Acknowledgement
08. Wilco - Impossible Germany
09. Interpol - Leif Erikson
10. Miles Davis - Bitches Brew
11. Joy Division - Twenty Four Hours
12. Sonic Youth - Teen Age Riot
13. DJ Shadow - Building Steam With A Grain Of Salt
14. Van Morrison - Astral Weeks
15. Rodriguez - Sugar Man

geplaatst:
Wat is de precieze volgorde van de top 5, Choconas?

geplaatst:
Tot dit lijstje tel ik het zeker mee. Het is onzeker of ik de komende lijstjes tot 11.00 ook kan verwerken. We zullen het creatief oplossen, mocht dat nodig zijn.

dix
geplaatst:
1. Coil - The Dreamer Is Still Asleep
2. Blonde Redhead - 23
3. The Fall - Paintwork
4. The Knife - Raging Lung
5. Massive Attack - Unfinished Sympathy
6. Wipers - Over the Edge
7. Joy Division - 24 hours
8. The Triffids - Wide Open Road
9. Grimes - Flesh Without Blood
10. Hank Williams - Jambalaya

dix
geplaatst:
Moeten het er 15 zijn?

11. John Coltrane - A Love Supreme
12. The Sound - Sense Of Purpose
13. Aphex Twin - Xtal
14. Prince - Sign "O" The Times
15. Conus - Drip Drip

geplaatst:
Jazeker.

geplaatst:
Er staan nog een paar liedjes op de hatelijke 0. Steunen jullie je favorieten nog, Bonk, Sunderland en Jelle78?

Nog een half uur.

geplaatst:
Closed

geplaatst:
EttaJamesBrown schreef:
Wat is de precieze volgorde van de top 5, Choconas?

Ik geloof dat ik de vraag niet snap, mijn waarde Etta? Er staan toch netjes nummertjes voor van 01 tot 15?

geplaatst:
Jouw lange beschrijving van de bovenste 5 is niet gelijk met de samenvatting van de 15.

Bv nr 1 : Stones of the Sound?

geplaatst:
Choconas schreef:
(quote)

Ik geloof dat ik de vraag niet snap, mijn waarde Etta? Er staan toch netjes nummertjes voor van 01 tot 15?

Zie hierboven

geplaatst:
EttaJamesBrown schreef:
Jouw lange beschrijving van de bovenste 5 is niet gelijk met de samenvatting van de 15.

Bv nr 1 : Stones of the Sound?

Och heden, daar heb ik overheen gekeken, mijn excuses! De volgorde van de beschrijvingen is de juiste, dus de Stones eerst.

geplaatst:
Gretz schreef:
1. The National - Slow Show

Het nummer dat ik in 14 jaar Last.fm vér uit het vaakst heb afgespeeld (coverversies meegerekend). Stiekem gaat Slow Show helemaal niet over Matt Berningers geliefde vrouw, die hij op zijn 29e zou hebben ontmoet (You know I dreamed about you / For twenty-nine years before I saw you.) Wél over zijn liefde voor muziek en de band die hij met zijn vrienden formeerde, en hoe hij tot het besef kwam dat daar zijn definitieve roeping lag. In dit prachtige interview uit 2016 is hij openhartig over de dramatische gebeurtenissen ten tijde van de millenniumwisseling, die ertoe leidden dat hij z'n yuppige New Yorkse bestaan als graphic designer / creative director voor eeuwig vaarwel zei (Het duurde overigens nog tot Alligator eer de band geld begon te verdienen en ze zich full-time op de muziek konden richten). Om uiteindelijk uit te groeien tot de succesvolle en immens populaire rockmuzikant die hij nu is. In feite mogen we de veroorzakers van de dotcom-bubbel hier eeuwig dankbaar zijn

geplaatst:
Hatseklats! Ik begin met een drietal achterblijvers.

182 Anna Calvi - Suzanne & I
181 Ayreon - Day Sixteen: Loser
180 Black Sabbath - A National Acrobat

Alledrie geen puntjes. We draaien duidelijk warm.

geplaatst:
Ah, toch jammer dat ik geen tijd meer had om een lijstje in te leveren. Dan had Black Sabbath zeker punten gekregen en Ayreon wellicht ook.

geplaatst:
En er zijn meer liedjes met weinig punten:

179 undertones - here comes the summer
178 John Coltrane - Blue Train
177 Rush - Marathon
176 She Keeps Bees - Owl
175 Miles Davis - Bitches Brew
174 Purple - Lazy
173 Counting Crows - Anna Begins
172 Van Morrison - Caravan
171 The Serenes- Back to Wonder

Mijn idee van de startlijst met liedjes van Franck Maudit was ook ingegeven om Miles Davis en John Coltrane naar voren te halen. Gezien het aantal deelnemers had ik die startlijst eigenlijk niet meer nodig. Desondanks: doe eens Jazz mensen!

En ja, mijn foutje dat oa the Undertones in de finalelijst misten. Dat zal ook punten gescheeld hebben.

geplaatst:

Ik had m'n lijstje aangepast, EttaJamesBrown, nog gezien? Ik was m.A.A.d city vergeten, kan natuurlijk niet.

geplaatst:
Johnny Marr schreef:
(quote)

Ik had m'n lijstje aangepast, EttaJamesBrown, nog gezien? Ik was m.A.A.d city vergeten, kan natuurlijk niet.

Ai, leg dat maar aan Kendrick uit...

Zal zo checken. En ja hoor: jouw aanpassing is niet meer meegenomen.

Erg? Nou la maar.

geplaatst:
EttaJamesBrown schreef:
Desondanks: doe eens Jazz mensen!

Sluit ik me bij aan, goed initiatief! =)

geplaatst:
Dikkeme. Ergens had ik wel scherp dat de deadline anders lag dan anders. Maar dat was een paar dagen geleden en daarna vroegen andere zaken wat aandacht (er schijnt iets aan de hand te zijn in Nederland , waardoor ik het weer vergat. En nu ben ik te laat

Ayreon en Counting Crows hadden in mijn lijst gestaan. Daarnaast oa Marillion, Bill Withers, Townes van Zandt, The Serenes, Neil Young, Wilco en Rush in ieder geval ook. Innuendo was mijn nummer 1 geweest.

geplaatst:
Bonk schreef:
Dikkeme. Ergens had ik wel scherp dat de deadline anders lag dan anders. Maar dat was een paar dagen geleden en daarna vroegen andere zaken wat aandacht (er schijnt iets aan de hand te zijn in Nederland , waardoor ik het weer vergat. En nu ben ik te laat

Stuur maar (per PM),dan kan ik het wel er in boetseren.

geplaatst:
EttaJamesBrown schreef:
(quote)

Stuur maar (per PM),dan kan ik het wel er in boetseren.

Schappelijk. Maar ik moet de volgorde nog helemaal bepalen. En je moet streng zijn, anders blijf je bezig. Je hebt je al genoeg werk op de hals gehaald , lijkt me

geplaatst:
Boetseren is niet hetzelfde als tellen.

geplaatst:
Jeetje, het was niet eens mijn nominatie en dan ben ik nog de enige die Undertones punten geeft?

En een van de beste van Van ook weer schandelijk genegeerd.

Tot zover mijn geklaag.

geplaatst:
En weer een groepje:

170 Toto - Holyanna
169 Hard-Ons - School Days
168 Radiohead - There There. (The Boney King of Nowhere.)
167 The National - Apartment Story
166 The Paladins - keep lovin me baby
165 Can - Halleluwah
164 Eric Taylor - Mission Door
163 Letters to Cleo - Awake
162 The Beach Boys - Leaving This Town
161 The Feelies - Slipping (Into Something)

Ik hou van de diversiteit. Het is mooi dat wereldacts zoals Toto hand in hand gaan met obscuurdere bands zoals Paladins, Radiohead en Hard-Ons.

Dat Can in ons lijstje.

geplaatst:
Radiohead een obscure band

geplaatst:
Titmeister schreef:
Radiohead een obscure band

Was het maar zo

geplaatst:
Dit vind ik heerlijk! Wie had vooraf gedacht dat Pink Floyd maar met 1 liedje zou meedoen? En dan ook nog met The Final Cut. Ik klaag niet. Enkelen van jullie zullen weten dat dit album ook een favoriet van mij is.

160 The Knife - Raging Lung
159 The chills - pink frost
158 Dream Theater – Home
157 Pink Floyd - The Final Cut
156 Roberta Flack - The First Time Ever I Saw Your Face
155 Sufjan Stevens - John My Beloved
154 Beau - Leave Me Be
153 Jeff Wayne - The eve of the war
152 Joanna Newsom - Only Skin
151 Nick Cave & The Bad Seeds - (Are You) the One I've Been Waiting For

BoyOnHeavenHill schreef over Dream Theater:

Het album waar dit nummer op staat heeft "much to answer for", want de kennismaking met Metropolis part 2: scenes from a memory gaf een kickstart aan mijn liefde voor moderne prog en progmetal die nog immer voortduurt (en zette me aan tot het opduikelen van oude seventies-symfo die ik indertijd gemist had). De eerste 104 seconden van Home bouwen de spanning op en op en óp, totdat tenslotte de ultieme killer-riff losbarst, en de overige tien minuten bouwen daar moeiteloos op voort met ijzersterke melodieën, knappe arrangementen en even knetterende als melodieuze gitaarsolo's van de man die inmiddels mijn favoriete gitarist is geworden. Ik heb een zwak voor dit album omdat het ook nog eens mijn kennismaking is met de band die inmiddels een vaste plek (#2) in mijn artiesten-top-10 heeft gekregen, maar ook los van die sentimentele overwegingen is dit de plaat waarop alles samenviel wat Dream Theater zo briljant en (voor mij) onweerstaanbaar maakt, ook 20 jaar en vele luisterbeurten later.

——
Nou, dat klinkt veelbelovend. Als ik binnenkort een prog-weekend met m’n vrienden heb, mag deze bij het ontbijt. ( en dan War of The Worlds bij de lunch)

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 12:56 uur

geplaatst: vandaag om 12:56 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.