MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Greatest Hits of #4 (The Beatles)!

zoeken in:
2 nummers uit mijn top 100 aller tijden in de finale. Volgens mij is dat pas de tweede keer dat ik dat meemaak.

Arbeidsdeskundige
1.The Crystals - He's a Rebel
2. The Crystals - Da Doo Ron Ron
3. The Crystals - Then He Kissed Me
4. The Ronettes - Be My Baby
5. The Shirelles - Will You Love Me Tomorrow
6. The Exciters - Tell Him
7. The Shangri-Las - Leader of the Pack
8. The Belles - Come Back
9. Reparata and The Delrons - Captain of your ship
10. Martha and The Vandellas - Jimmy Mack

1. The Shangri-Las - Give Him a Great Big Kiss
2. The Exciters - Tell Him
3. The Shangri-Las - Remember (Walking in the Sand)
4. The Crystals - Then He Kissed Me
5. The Shangri-Las - Past, Present and Future
6. Reparata and The Delrons - Captain of your ship
7. The Shirelles - Will You Love Me Tomorrow
8. The Chiffons - Sweet Talkin’ Guy
9. The Belles - Come Back
10. The Shangri-Las - Leader of the Pack

1. The Ronettes - Be My Baby
2. The Shangri-Las - Leader of the Pack
3. The Crystals - Da Doo Ron Ron
4. Martha and The Vandellas - Jimmy Mack
5. The Crystals - Then He Kissed Me
6. Martha and The Vandellas - Dancing in the Street
7. The Velvelettes - He Was Really Saying Something
8. The Shangri-Las - Remember (Walking in the Sand)
9. The Chiffons - Sweet Talkin’ Guy
10. The Shangri-Las - Past, Present and Future

DjFrankie (moderator)
1 The Crystals - Da Doo Ron Ron
2 Reparata and The Delrons - Captain of your ship
3 Angels - My Boyfriend's Back
4 The Tammys - Egyptian Shumba
3 The Crystals - Then He Kissed Me
4 The Flirtations - Nothing but a Heartache
5 The Shangri-Las - Leader of the Pack
6 The Crystals - He's a Rebel
9 Whyte Boots - Nightmare
7 The Chiffons - Sweet Talkin’ Guy
8 The Exciters - Tell Him
9 The Shirelles - Will You Love Me Tomorrow
10 The Belles - Come Back

herman schreef:
2 nummers uit mijn top 100 aller tijden in de finale. Volgens mij is dat pas de tweede keer dat ik dat meemaak.

Staat je top 100 ergens online?

herman schreef:

Dat geldt voor mij ook Vast niet dezelfde.

Waar ik het eerder had over mijn indeling van 5/4½/4/3½ ster zijn er 11 van de 5-sterren nummers overgebleven. Nog net 1 teveel voor de top 10.
Bij de tiebreak trouwens 3x 5, 2x 4½ en 1x 4 ster... en wie wint... juist.

1. The Crystals - Then He Kissed Me

Fenomenaal nummer. Wat een ritme, wat een drive, wat een ironie-verpulverende tienersmacht! Mijn all-time favoriete girl group-song, en één van mijn favoriete nummers tout court.

2. The Shangri-Las - Past, Present and Future

Het exacte tegenovergestelde van een typisch girl group-nummer. Een verhaal over date rape (?) op de tonen van Beethoven’s Moonlight Sonata, ongelooflijk genoeg nog uitgebracht als a-kant ook, ik bedoel, wie verzint zo’n dingen? Hoe stoned was iedereen in die tijd? Of werd het nummer soms door David Lynch geschreven en geproduceerd? Geniale song!

3. The Ronettes - Be My Baby

Eén van de beroemdste intro’s aller tijden en wat daarna volgt doet er niks voor onder, integendeel, er worden nog enkele flinke schepjes bovenop gedaan. Een nummer dat zo goed in elkaar zit dat zelfs Brian Wilson niet wist waar hij het had toen hij de song voor het eerst hoorde. En ik begrijp dat.

4. The Shangri-Las - Give Him a Great Big Kiss

“When I say I’m in love, you best believe I’m in love: L-U-V”. The Shangri-Las konden ook met vrolijk materiaal uit te voeten. Wat een ongelooflijk aanstekelijk liedje!

Naar het schijnt de eerste girl group nummer 1-single van de jaren ’60, en terecht! Opnieuw zo heerlijk smachtend… tienermeisjes in de jaren ’60 hadden niet veel, maar ze hadden wel dit.

6. Martha and the Vandellas - Dancing in the Street

Een party-song die het schopte tot protest anthem, toe maar! Niet kapot te krijgen nummer, al deden Mick en David later nog een dappere poging.

7. The Crystals - Da Doo Ron Ron

In dit soort uitbundige, blije liedjes komt het thema van kalverliefde toch het beste tot haar recht, vind ik. Nergens voel ik de neiging om met mijn ogen te rollen. Integendeel, binnen de kortste keren zwijmel ik mee met deze dames.

8. The Shangri-Las - Leader of the Pack

Hoewel ik liever Out In The Street als derde Shangri-La had opgenomen in mijn top 10, is deze natuurlijk ook prachtig. Iconisch nummer “is she really going out with him?”

9. Reparata and the Delrons - Captain of your ship

Enige nummer uit mijn top 10 dat ik bij aanvang nog niet kende. Mooie ontdekking dit, bedankt jongens!

10. The Flirtations - Nothing but a Heartache

IJzersterk nummer, zo’n liedje dat ik nooit uit mezelf opleg, maar als ie ergens langskomt, of als ik door MuMe gedwongen word het wel te doen, veer ik toch altijd weer op. Daarom nog nipt in mijn top 10 te vinden!

Ast
1. The Exciters - Tell Him
2. Martha and The Vandellas - Dancing in the Street
3. The Ronettes - Be My Baby
4. The Shangri-Las - Leader of the Pack
5. The Flirtations - Nothing but a Heartache
6. The Velvelettes - He Was Really Saying Something
7. Martha and The Vandellas - Jimmy Mack
8. The Chiffons - One Fine Day
9.The Crystals - Then He Kissed Me
10.The Crystals - Da Doo Ron Ron

De nummers op plek 4 en 5 kende ik niet eerder (in deze uitvoeringen) maar bevallen zo goed dat ze daarmee een paar persoonlijke favorieten uit deze Top 10 drukken.

2. The Shirelles - Will You Love Me Tomorrow
3. The Shangri-Las - Remember (Walking in the Sand)
4. Reparata and the Delrons - Captain of your ship
5. The Flirtations - Nothing but a Heartache

6. The Crystals - Da Doo Ron Ron
7. The Chiffons - Sweet Talkin’ Guy
8. The Chiffons - One Fine Day
9. The Crystals - Then He Kissed Me

11. Martha and the Vandellas - Nowhere To Run
12. The Velvelettes - He Was Really Saying Something
13. Martha and The Vandellas - Jimmy Mack
14. The Shangri-Las - Leader of the Pack
15. The Crystals - He's a Rebel
16. The Shangri-Las - Give Him a Great Big Kiss
17. Martha and The Vandellas - Dancing in the Street
18. Martha and The Vandellas - Heat Wave

Poek schreef:
(quote)

Staat je top 100 ergens online?

Jawel, vanaf hier:
De top 100 van...

Maar moet zeggen dat de lijst inmiddels wel weer verouderd is, ik denk dat ik een nieuwe ga maken als het singles topic van zaaf erop zit, want daardoor ben ik wel weer eens grondig door de tijd heen gegaan en heb ik weer nieuwe inzichten opgedaan.

ranja schreef:
(quote)

Dat geldt voor mij ook Vast niet dezelfde.

Waar ik het eerder had over mijn indeling van 5/4½/4/3½ ster zijn er 11 van de 5-sterren nummers overgebleven. Nog net 1 teveel voor de top 10.
Bij de tiebreak trouwens 3x 5, 2x 4½ en 1x 4 ster... en wie wint... juist.

Ben benieuwd welke dat dan bij jou zijn, maar het 5*-gehalte is hier ook wel hoog iig.

herman schreef:
(quote)

Jawel, vanaf hier:
De top 100 van...

Maar moet zeggen dat de lijst inmiddels wel weer verouderd is, ik denk dat ik een nieuwe ga maken als het singles topic van zaaf erop zit, want daardoor ben ik wel weer eens grondig door de tijd heen gegaan en heb ik weer nieuwe inzichten opgedaan.

Ah, leuk, vooral de nummers 13 en 15. En je twee girlgroupfavorieten gaan het ongetwijfeld goed doen hier.

ArthurDZ schreef:

Naar het schijnt de eerste girl group nummer 1-single van de jaren ’60, en terecht! Opnieuw zo heerlijk smachtend… tienermeisjes in de jaren ’60 hadden niet veel, maar ze hadden wel dit.

In elk geval de eerste nummer 1 van songschrijversduo Gerry Goffin / Carole King,

Blij dat ik wat tijd geïnvesteerd heb hier deze week, want ik heb wat muziekkennis-lacunes kunnen opvullen... en ondertussen ook zeer genoten van de muziek. Dat is nooit verkeerd natuurlijk.

1. The Shangri-Las - Past, Present and Future
Shrangi-Las is de grootste verrassing voor mij. Flinke dosis drama wordt toegevoegd aan de gebruikelijke suikerspin thema’s van onvoorwaardelijke liefde en wachten op de postbode. Combineer dit met muziek waar Tarantino zijn tenen van af gaat likken en dan heb je voor mij een winnende combinatie. Het hartverscheurende ‘I Can Never Go Home Anymore’ was al door de menigte verscheurd, maar had anders hier op 1 gepronkt, met deze er net achter. Maar ‘Past, Present and Future’ is net zo’n emotionele stomp in de maag, met prachtige instrumentale begeleiding. Uitzonderlijk!

2. The Flirtations - Nothing but a Heartache
Heerlijke drive zit er in dit nummer en de bombastische instrumentatie is net zo gepassioneerd als de zang. Girl Band Power van de bovenste plank. De achtergrondzang is net zo dynamisch als de leadzangeres. Doordringend nummer hoor.

3. The Belles - Come Back
Interessante verschijning tussen de rest, deze rock dames. Soort Interpol maar dan 40 jaar eerder en de Girl Band variant. Pakkend refrein en zowaar wat gave spelingen met ritme, daar hou ik wel van!

4. Martha and The Vandellas - Heat Wave
Dit swingt alle potten en pannen uit natuurlijk. Die levendige blazers op dit nummer zijn wel bijna de showstealers. Bijna, want de echte showstealer blijft natuurlijk die ijzersterke stem van Martha.

5. The Shangri-Las - Leader of the Pack
Het hoeft niet allemaal drama te zijn voor de Shrangi-La’s, ook van een dosis humor zijn ze niet vies. Een Leader of the Biker Pack hangt rond in een snoepwinkel om schoolmeisjes op te pikken en komt dan ook nog eens onfortuinlijk aan zijn einde. Jaaaaja, rare tijden die jaren ’60.

6. The Shirelles - Will You Love Me Tomorrow
Geweldige productie kent dit nummer. De tekst is heerlijk bitterzoet en het refrein een ware oorwurm. En tja die strijkers he, daar heb ik altijd zo’n zwak voor. Die worden natuurlijk perfect toegepast in dit nummer.

7. The Crystals - Then He Kissed Me
Zo’n liefelijk nummer en zo’n charmant refrein. Sterk ritmisch aspect kent dit nummer, met opvallend veel oog voor detail. De strijkers geven dit nummer ook net dat extraatje.

8. Reparata and the Delrons - Captain of your ship
Sterk popnummer. Het toepassen van geluiden geproduceerd door misthoornen en morse code (denk ik tenminste) zorgen wel dat deze wel opvalt binnen de Girl Band groepen. Verder ook gewoon zeer catchy.

9. The Ronettes - Be My Baby
Het enige nummer wat ik op voorhand al goed kende, ik had hier ooit een opdracht over moeten maken voor muziekles. Waarschijnlijk ook de reden dat als ik aan een ouderwetse ‘Girl Band’ denk, dat dit nummer dan als eerste in mijn hoofd verschijnt. Toppertje hoor, vooral die zanglijnen.

10. The Shangri-Las - Remember (Walking in the Sand)
Plek nummer 10 was of weer voor de Shangri-Las of voor Martha’s Nowhere To Run of Jimmy Mack. Nowhere to Run ook genieten hoor, maar de melodramatische tonen van Shangri-La’s liggen mij net even wat beter. Sorry Martha! Wel een honourable mention.

En daarmee zijn alle nummers van de nul af!

Ook eens stemmen gezien ik hier toch al veel nummers van ken.
Grootste ontdekking voor mij was Past, Present and Future van Shangri-La's, wat een song.
Bovenaan het onsterfelijke Be My Baby met die iconische drumintro.

3. The Shangri-Las - Past, Present and Future
5. The Crystals - Da Doo Ron Ron
6. The Shangri-Las - Leader of the Pack
7. Martha and The Vandellas - Dancing in the Street
8. The Crystals - He's a Rebel
9. The Chiffons - One Fine Day
10. Martha and The Vandellas - Heat Wave

zaaf
1. The Belles - Come Back
2. The Flirtations - Nothing But A Heartache
3. The Shangri-Las - Past, Present & Future
5. Martha Reeves & The Vandellas - Nowhere To Run
6. Reparata & The Delrons - Captain of Your Ship
7. The Chiffons - One Fine Day
8. Martha Reeves & The Vandellas - Jimmy Mack
9. The Exciters - Tell Him - Single Version
10. The Crystals - Then He Kissed Me

Wow, best wel veel Certified MuMe-Users maken hier een lijstje en zijn lichtelijk overdreven enthousiast. Nu voel ik me geroepen, ik zal de Spotify-lijst eens aanslingeren.

jordidj1 schreef:
Wow, best wel veel Certified MuMe-Users maken hier een lijstje en zijn lichtelijk overdreven enthousiast. Nu voel ik me geroepen, ik zal de Spotify-lijst eens aanslingeren.

Soort Nelly, maar dan in groepsverband en 40 jaar eerder

1. The Shirelles - Will You Love Me Tomorrow
2. Martha and The Vandellas - Heat Wave
4. The Crystals - Da Doo Ron Ron
5. Martha and The Vandellas - Dancing in the Street
6. The Exciters - Tell Him
7. The Velvelettes - He Was Really Saying Something
8. The Flirtations - Nothing but a Heartache
9. The Shangri-Las - Leader of the Pack
10. The Chiffons - Sweet Talkin’ Guy

Het was het tijdperk van de onschuld. Als nummer 1 werd het toch dat heerlijke nummer van Carole King, dat een mengeling van gelukzaligheid en twijfel over de toekomst uitdrukt. The Supremes zouden wel mijn lijstje gedomineerd hebben, maar die verdienen inderdaad een eigen editie. Verder kreeg ik medelijden met Herb Rooney, die daar als enige man tussen zit.

1. Martha and The Vandellas - Jimmy Mack
3. Martha and The Vandellas - Heat Wave
4. Reparata and The Delrons - Captain of your ship
5. Martha and The Vandellas - Nowhere To Run
6. The Chiffons - One Fine Day
7. The Exciters - Tell Him
8. The Velvelettes - He Was Really Saying Something
9. The Belles - Come Back

Ik heb één keer Martha Reeves live horen zingen (bij Jools) en dat was verschrikkelijk. Gelukkig klinkt het op de plaat een stuk beter.

1. Martha and The Vandellas - Heat Wave
5. The Crystals - Da Doo Ron Ron
6. The Shangri-Las - Give Him a Great Big Kiss
8. The Flirtations - Nothing but a Heartache
9. Martha and The Vandellas - Nowhere To Run
10. The Chiffons - Sweet Talkin’ Guy

Ik heb zojuist dit album toegevoegd (nou ja het is nu net geaccepteerd), voor wie het interessant vind

Prachtig, prachtig:

1. The Shangri-Las - Remember (Walking in the Sand)
2. The Ronettes - Be My Baby
3. The Exciters - Tell Him
4. Reparata and The Delrons - Captain of your ship
5. The Chiffons - One Fine Day
6. Martha and The Vandellas - Dancing in the Street
7. Martha and The Vandellas - Nowhere To Run
8. The Crystals - Da Doo Ron Ron
9. The Velvelettes - He Was Really Saying Something
10. The Crystals - Then He Kissed Me

ranja schreef:
Ik heb zojuist dit album toegevoegd (nou ja het is nu net geaccepteerd), voor wie het interessant vind

Greatest Hits Of #(Beach Girls) ?

Poek schreef:
(quote)

Greatest Hits Of #(Beach Girls) ?

zoiets in elk geval heerlijk om in de auto te draaien, in de zomer.
Maar ja, als jet boekje leest.... 'the premier act in the surfing girls league, the honeys should be massive'. Should be ja. Hier waren ze al minder bekend dan Belles of Whyte Boots in elk geval. Overigens had ik wel een nummer van The Honeys maar niet deze.

1. Martha and The Vandellas - Jimmy Mack
3. The Chiffons - One Fine Day
5. The Crystals - Then He Kissed Me
6. The Shirelles - Will You Love Me Tomorrow
8. The Shangri-Las - Remember (Walking in the Sand)
9. The Shangri-Las - Past, Present and Future
10. Martha and The Vandellas - Dancing in the Street

11. Martha and The Vandellas - Heat Wave
12. The Crystals - Da Doo Ron Ron

Leuk om weer eens een weekje in de jaren '60 girl groups te duiken. Ik heb zelfs een paar nieuwe liedjes leren kennen, maar ik vond ze niet goed genoeg voor mijn top tien. Als ik denk aan de beste girl group liedjes komen toch de geijkte namen (Ronettes, Shangri-Las, Crystals) bovendrijven. Het zijn dan ook niet voor niets de bekendste namen binnen het genre.

Ik heb er begrip voor om The Supremes weg te laten uit deze editie. Zelf had ik Martha and The Vandellas en The Velvelletes er misschien ook wel uitgelaten. De Motown acts hebben een geluid dat voor mij wat afwijkt van de typische girl group sound.

1. The Shangri-Las - Leader of the Pack
2. The Crystals - He's a Rebel
3. Martha and The Vandellas - Dancing in the Street
5. The Shangri-Las - Past, Present and Future
6. The Flirtations - Nothing but a Heartache
7. Martha and The Vandellas - Heat Wave
8. The Crystals - Then He Kissed Me
9. The Shirelles - Will You Love Me Tomorrow
10. The Exciters - Tell Him

De eerste vijf vind ik min of meer gelijkwaardig, de volgorde is wat arbitrair. Had Sleigh Ride in de finale gestaan dan had ik die bovenaan gezet. Voor mij komt in dat nummer alles wat dit (sub) genre kenmerkt samen.

Uiteindelijk valt het nog mee wat in de finale staat vs mijn favorieten. Alleen The Angels, Dixie Cups (chapel of love dan) en Marvelettes hadden zich de top 10 in kunnen proberen te vechten. Maar dit is het uiteindelijk geworden.

01 The Chiffons - Sweet Talkin’ Guy
Dit is toch wel duidelijk nummer 1 eigenlijk, heerlijk onbezorgd liedje van waarschijnlijk m''n favoriete 60s girlgroup. Ik weet niet eens of ik deze eerder kende dan de coverversie op het album van Nancy Boyd eigenlijk

02 Martha and The Vandellas - Nowhere To Run
Mijn favoriete Motown song is deze van Martha. Het is lekker meeslepend, achtergrondzang vult Martha goed aan, heerlijk (alweer)

03 The Exciters - Tell Him
En alweer een vrolijk onbezorgd liedje. Beetje geholpen door het gebruik in Ally MacBeal maar ook op eigen kracht is dit gewoon, eh, heerlijk.

04 The Crystals - Da Doo Ron Ron
Ik denk dat de Crystals wel geluk hebben dat er een aantal ontbreken, maar een 4e plaats is ook wel terecht voor deze klassieker. De Spector sound blaast je speakers uit. Overigens hier nog een leuke versie

05 The Shangri-Las - Give Him a Great Big Kiss
The Shangri-la's had ik 3x bij m'n eliminatielijstje staan; ik vind ze echter wel erg goed maar dan liever met dit soort nummers. Leren kennen via de cover van Tracey Ullman, die versie vind ik al erg goed en het orgineel mag er ook zijn. Toch hoor ik Tracey's versie er gewoon doorheen eigenlijk, woordelijk hetzelfde natuurlijk.

06 Martha and The Vandellas - Heat Wave
De tweede keer Martha al in mijn top 10. Heat Wave ook zeker een lekker nummer, in de 70s door Linda Ronstadt de top van de US hitlijsten ingezongen maar ook hier mag het origineel er zijn.

07 The Shangri-Las - Leader of the Pack
En dan nog een keer de Shangri-la's. Niet het eerste liedje dat het dramatische verhaal verteld van een bad boy die verongelukt maar misschien wel de beste. The Damned kopieerde de openingszin voor hun debuutsingle.

08 The Velvelettes - He Was Really Saying Something
Natuurlijk kende ik eerst de cover van Bananarama, fijne versie, het origineel heeft nog wel wat meer. Ik ken verder weinig van deze groep eigenlijk maar dit nummer verdient zeker een top 10 plaats.

09 The Shirelles - Will You Love Me Tomorrow
The Shirelles, ook een klassieker. Uit een docu van Carole King begreep ik dat de zangeres helemaal geen zin had in dit nummer en het met frisse tegenzin in zong. Juist dat zorgde voor de juiste snaar die het naar de 1e plaats van de hitparade bracht en Goffin & King genoeg geld opleverde voor een huis buiten de stad

10 The Chiffons - One Fine Day
Nog maar een chiffons, ze hebben nog betere maar die zijn minder bekend (moet hun verzamel-cd ook nodig weer eens draaien trouwens)

11 The Flirtations - Nothing but a Heartache
12 The Crystals - Then He Kissed Me
13 The Ronettes - Be My Baby
14 Martha and The Vandellas - Dancing in the Street
15 The Belles - Come Back
16 Reparata and the Delrons - Captain of your ship
17 The Crystals - He's a Rebel
18 Martha and The Vandellas - Jimmy Mack
19 The Shangri-Las - Remember (Walking in the Sand)
20 The Shangri-Las - Past, Present and Future

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 15:35 uur

geplaatst: vandaag om 15:35 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.