MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / De top 100 van... (Shaky)

zoeken in:
Zeer mooie lijst tot nu toe. Een heel aantal artiesten zullen ook in mijn lijst voorkomen, maar wel telkens met net andere nummers!

Even wat minder tijd, dus beschrijvingen zullen helaas kort zijn.

38. Neutral Milk Hotel - Two Headed Boy, Pt. 2

Perfecte ingetogen afsluiter van een legendarische plaat. Een cryptische tekst die polyinterpretabel is.

37. New Order - Leave Me Alone

Pure melancholie en weltschmerz. Het nummer handelt over eenzaamheid en het gevoel dat je door niemand begrepen wordt. Een fantastische tekst. Dansen met betraande ogen.

36. Nick Drake - Day Is Done

Misschien wel de overtreffende trap van de melancholie en de weltschmerz van het vorige nummer. Nick Drake raakt mij als geen ander. Het is gelukkig ook muziek die zalft en dat is voor een groot deel te danken aan de zachte stem van Nick Drake. De depressieve thema's kunnen zwaar op de maag liggen, maar eigenlijk haal ik net heel veel troost uit de muziek van Nick Drake. Ik kan mij geen beter gezelschap inbeelden.

35. Nicolas Jaar - The Three Sides Of Audrey and Why She's All Alone Now

Frans geluidskunstenaar die op dit nummer zijn sound uitdiept. Dit moet je wel op hoog volume beluisteren. De bassen zijn fenomenaal!

34. Nina Simone - Sinnerman

Die stem, ongeëvenaard dit!! Intens en meeslepend. Terecht een grote MuMe-favoriet

33. Okkervil River - The Velocity of Saul At The Time Of His Conversation

Een conventioneel popnummer. Daarvan staan er een paar in mijn lijst. Ik ben helemaal verliefd op de melodie, soms met een mens niet meer hebben. Wat een zanglijnen!

32. Panda Bear - Bro's

Panda Bear is een lid van Animal Collective (haha) en dat hoor je er eigenlijk wel aan. Beach Boys on acid, dat vind ik wel een mooie beschrijving voor deze muziek

31. Pavement -Gold Soundz

Nog zo'n perfect popnummer. Pavement heeft de meest absurde teksten, maar ze komen er toch mee weg. Dit is een nummer dat voor mij onlosmakelijk met de zomer verbonden is. Hier wordt ik intens gelukkig van.

Mooie update weer! Overigens is Jaar een Amerikaan van Chileense komaf, geen Fransman

Titmeister schreef:
Mooie update weer! Overigens is Jaar een Amerikaan van Chileense komaf, geen Fransman

Oeps, ik ging er al jaren vanuit dat Jaar een Fransman is Geen idee vanwaar die aanname komt, bedankt!

30. A Place To Bury Strangers - I Lived My Life To Stand In...

Het meest opwindende stukje noiserock ooit. Een catchy mokerslag die je echt eens live moet ondergaan. Draai de geluidsknop naar rechts voor een optimaal effect!

29. Placebo - Without You I'm Nothing

Een heerlijke sleper, die zeurende gitaren zijn werkelijk fantastisch. De stemmen van David Bowie en Molko passen bovendien perfect bij elkaar.

28. Portishead - Machine Gun

IJskoude industriële muziek. Roept beelden van een oorlog op met kale landschappen. Alles is kapotgeschoten, geen huis staat meer recht.

27. Pulp - I Spy

Mijn torenhoge favoriet van Pulp. Nog een pak beter dan Common People. Wat een intensiteit, wat een energie! Heerlijk theatraal en broeierig nummer!

26. Radiohead - Let Down

Weird Fishes, Fake Plastic Trees, Ideotique, The National Anthem, Climbing Up The Walls horen zeker ook thuis in deze top 100. Waarom dan toch Let Down? Omdat dit de allerallerallermooiste melodie ooit bevat.

25. Red House Painters - Medicine Bottle

Dit is hartstikke depressief. Maar toch grijp ik hier bij tijd en wijle graag eens naar terug. Niet luisteren als je de grond onder je voeten al voelt wegzakken.

24. Sigur Ros - Untitled 3

De suïcidale persoon uit het vorige nummer zou hier eens naar moeten luisteren. Hier zit zoveel warmte, liefde en schoonheid in verwerkt. Dit is de hemel.

23. A Silver Mt. Zion - 13 Angels Standing Guard 'Round T...

En dit is dan het moment waarop je het aardse leven verlaat voor iets hogers?

22. Slowdive - Souvlaki Space Station

En met Slowdive landen we nog niet meteen terug op Aarde. Floating through space

21. Songs: Ohia - Blue Chicago Moon

Ai, en onze terugkomst op Aarde is meteen redelijk pijnlijk. Weeral die worsteling met een depressie. Maar er is hulp onderweg.

20. Sonic Youth - Teenage Riot

Hier kikker ik weer van op. Heerlijk gruizig en catchy rocknummer. Jeugdige energie!!

19. Sparklehorse - Spirit Ditch

Zo klein, zo kwetsbaar, zo mooi.

18. Spinvis - Aan De Oevers Van De Tijd

Zoals de titel al doet vermoeden een grote dosis melancholie. Heerlijk wegdromen met een glimlach en een traan.

17. Stars Of The Lid - Articulate Silences

Toegankelijke ambient, zweven, je even in een andere dimensie wanen. Escapisme van de bovenste plank.

16. Steak Number Eight - The Sea Is Dying

De band maakte dit nummer toen de bandleden 15, 16 jaar oud waren. Epische monstertrack die ze nooit meer zullen evenaren. Evenaart het beste materiaal van Cult Of Luna. Die gitaarriff

A Place To Bury Strangers

Meest geweldige bak lawaai ooit dat nummer, zal ook zeker in mijn top 100 komen.

Haha, met APTBS, ASMZ, Slowdive, Songs: Ohia en Spinvis 5 nummers die ook in mijn top-100 staan.

15. Sufjan Stevens - Should Have Known Better

Wegens persoonlijke redenen heeft het complete recente album van Sufjan Stevens een immens grote impact op mij gehad. Het was mijn trouwe metgezel tijdens een heel moeilijke periode;
Het valt mij moeilijk om op dit moment naar zijn muziek te luisteren. Het brengt nog altijd heel veel emoties teweeg. Toch biedt de zalvende zang van Sufjan Stevens ook troost en geeft het mij de ruimte om na te denken over die fantastische persoon die mijn oma was.

14. Trentemoller - Miss You

Wie beweert dat elektronische muziek geen ziel kan bevatten, moet hier maar eens naar luisteren.

13. Two Gallants - Threnody

Als ik de nummers toch op volgorde had geplaatst, had dit nummer wel de top 10 gehaald denk ik. Een slepend en intens rocknummer vol passie en emotie. Raakt mij tot op het bot.

but if i lose my step along the way
and if the speech of victim fills my throat
out beyond the cliffs that shape the day
it's there i'll wander, there i'll stray

it's there i'll look for you when all my trials are done
i feign sleep to save my breath,
this love is loss, this life is theft,
and all that's left is some vain need to carry on

and though i fear the tightening of the skies
against the dawn i'll watch you rise
oh lord, the company i keep within my head

the scent of flesh might tease the nose
it claims the calm, it clings the clothes

could that be you, my love?
your dust upon the wind?

12. Typhoon - Zo Niet Mij

Poëtische Nederlandstalige hiphop. Geen bitches en homies, maar existentiële vraagstukken.

11. The Veils - Larkspur

Finn Andrews klinkt hier echt bezeten, fantastisch hoe hij in zijn rol opgaat. Ontzettend spannend rocknummer.

10. The Velvet Underground - Heroin

Lou Reed is een held.

9. Venetian Snares - Masodik Galamb

Geschifte mix tussen klassieke muziek en breakcore met een duif in de hoofdrol.

8. The Walkmen - The Rat

Dit geeft mij telkens een fenomenale energieboost. Eenvoudig nummer, maar daarom niet minder verslavend. Geweldige drums

7. The Waterboys - The Pan Within

Sommige mensen zullen niet tegen de overdreven theatraliteit kunnen, maar ik vind de band net daardoor zo geweldig. Hoezeer ik ook een zwak heb voor kleine, kwetsbare en intieme songs, bij tijd en wijle wil ik gewoon omvergeblazen worden door muziek. Vroeger was mijn favoriete band niet voor niets Muse

6. The Weeknd - Kiss Land

R&B 2.0: Kiss Land kent een geweldige productie en is gewoonweg een killersong. Die switch halverwege is om van te smullen. Wat een beats ook!

5. William Basinski - DP3

Het geluid van het verval, van de vergankelijkheid van ons bestaan. Dit is veertig minuten dezelfde loop die je hoort. Maar langzaamaan sterft het geluid uit, er ontstaan barstjes in ons bestaan. En uiteindelijk is er niets meer....

4. Wilco - She's A Jar

Wilco heeft een patent op het schrijven van perfecte popliedjes. Dit is er één van.

3. Yndi Halda - Dash and Blast

Sprookjesachtige postrock die tot de hemel reikt. Takk van Sigur Ros maar dan beter. De euforie valt met bakken uit de lucht.

2. 16 Horsepower - Clogger

Gedreven rocknummer met een geweldige zanger

1. Of Montreal - The Past Is A Grotesque Animal

Had ik toch nog een plekje over om mijn lijst te vervolledigen. Nog een laatste keer 12 minuten uit je dak gaan!! Toch ook wel een recente MuMe-klassieker dit

Zo, dat was me wel een top 100 zeg!

The Eraser schreef:

26. Radiohead - Let Down

Weird Fishes, Fake Plastic Trees, Ideotique, The National Anthem, Climbing Up The Walls horen zeker ook thuis in deze top 100. Waarom dan toch Let Down? Omdat dit de allerallerallermooiste melodie ooit bevat.

Exact wat ik ook zo goed vind aan dat nummer!

Ook geweldig om oa Sufjan Stevens, Spinvis, Sigur Rós (met hun mooiste Samskeyti), The Walkmen, Slowdive, Songs:Ohia en Typhoon terug te vinden in je lijst! Ik wil hem zeker nog eens volledig gaan beluisteren. Heb je er toevallig ook een Spotify-playlist van The Eraser?

Ik zal morgen eens vlug een playlist in elkaar knutselen Gretz!

Prachtlijst, Jonas!

Geweldige lijst, ik ga er morgen nog even goed voor zitten.

Spotifylijst: spotify:user:1140429374:playlist:7FSZ42ujFhKG7AB5LOPVSC

Dat was echt een prachtige lijst, Jonas. Heel veel persoonlijke favorieten, ik had geen idee dat onze smaak zo dicht bij elkaar lag! Ik heb genoten.

Mooie lijst! Er staan ook erg veel favorieten van mij in.
De artiesten van je nummer 1 en 3 ken ik dan weer niet, weet wat nieuws om te checken dus

Mooie lijst, ja. Ik ben zelf ook maar eens begonnen met verzamelen en schiften en ik kom toch nog wel een paar nummers en een behoorlijk aantal artiesten in deze lijst tegen die bij mij ook op de longlist staan.

Veel overeenkomsten met mijn smaak, merk ik. Leuke top!

Bedankt iedereen, fijn om te horen

Misterfool
Mooie lijst, al had ik een iets uitgebreidere mening bij elk nummer wel toffer gevonden. Desondanks met veel plezier gelezen .

The Eraser schreef:

Lou Reed is een held.

Het is een mooie top 100 geworden. Staan veel artiesten in die zeer waarschijnlijk in mijn top 100 terug te vinden zullen zijn. Wie is nu aan de beurt?

Misterfool
herman, heb je inmiddels al weer tijd voor een top 100.

De rest van de lijst, zodat de volgende gegadigden zich schrap kunnen zetten:

- herman
- Joerii
- nclo
- remcodulac
- itchy
- Ferre
- Weirdo Wizzy
- Titmeister
- freitzen
- McSavah
- catdog
- staralfur
- Pepino
- VladTheImpaler
- Stefan1979
- Edgar18
- Linus Van Pelt
- Gretz
- -SprayIt-
- Misterfool
- stoepkrijt
- Lukk0
- deric raven
- Grafmat
- jassn
- trebremmit
- uffing
- thelion
- Rudi S
- jspr_g
- dumb_helicopter
- 00.0
- Bardt1980
- Ataloona
- Sunderland
- Corporal Clegg
- HugovdBos
- Film Pegasus
- luigifort

Nog niet helemaal, ik hoop dinsdagavond van start te gaan.

The Eraser

- herman
- Joerii
- nclo
- remcodulac
- itchy
- Ferre
- Weirdo Wizzy
- Titmeister
- freitzen
- McSavah
- catdog
- staralfur
- Pepino
- VladTheImpaler
- Stefan1979
- Edgar18
- Linus Van Pelt
- Gretz
- -SprayIt-
- Misterfool
- stoepkrijt
- Lukk0
- deric raven
- Grafmat
- jassn
- trebremmit
- uffing
- thelion
- Rudi S
- jspr_g
- dumb_helicopter
- 00.0
- Bardt1980
- Ataloona
- Sunderland
- Corporal Clegg
- HugovdBos
- Film Pegasus
- luigifort
- arcade monkeys

Goed, daar gaan we dan met mijn 100 favoriete nummers van dit moment. Na 25 jaar muziek luisteren heb ik wel gemerkt dat er heel wat topfavorieten zijn gekomen en gegaan, maar ook dat er nog veel overeind zijn gebleven. Wat hier volgt is derhalve een mix van nummers die in de loop der jaren hun houdbaarheid wel hebben bewezen en wat nummers die ik de laatste jaren heb leren kennen. Ik heb mezelf verder geen beperkingen opgelegd, sommige artiesten komen dan ook meermaals voorbij. Tussen haakjes het jaar van de oorspronkelijke release (soms kwam het nummer al eerder uit dan dat het op album verscheen, zoals bv. bij #99). Tevens is er een Spotify-playlist, die ik regelmatig zal bijhouden:

Herman's Top 100 allertijden: van 100 naar 1 on Spotify - open.spotify.com

Anyway, let's go!

100. The Shangri-Las - Past, Present and Future (1966)
Te vinden op The Shangri-Las - Golden Hits Of (1966)

We beginnen met fiks melodrama van waarschijnlijk mijn favoriete jaren '60 girl group, The Shangri-Las. In 1964 brachten zijn hun twee grootste klassiekers uit: Leader of the Pack en Remember (Walkin' In The Sand). Dit is de laatste single die zij uitbrachten voor Red Bird Records en voor zover ik weet ook hun laatste hoogtepunt. Zangeres Mary Weiss (nog altijd maar 17 jaar hier) spreekt zo mooi verdrietig en smachtend.. Er is iets gebeurd, maar zij laat nergens los wat precies wat de suspense alleen maar vergroot. De basistrack is trouwens Moonlight Sonata van ene Ludwig von Beethoven.

99. The Ronettes - Be My Baby (1963)
Te vinden op The Ronettes - ...Presenting the Fabulous Ronettes featuring Veronica (1964)

The Ronettes en The Shangri-Las ontlopen elkaar niet veel in kwaliteit, vind ik, dus heel vreemd is het niet dat ze elkaar hier snel opvolgen. Een klassieker van de buitencategorie en wellicht de eerste grote hit met zo'n prominent drumintro (dat later nog werd overgedaan door The Supremes, maar ook The Jesus and Mary Chain). Ik denk wel het mooiste liedje waarbij Phil Spector achter de knoppen stond.

98. Tame Impala - Elephant (Canyons Wooly Mammoth Extension) (2012)
Origineel te vinden op Tame Impala - Lonerism (2012)

Het origineel vind ik al goed - sowieso heel Lonerism eigenlijk wel - maar deze remix heeft zo'n fijne groove die me altijd weer in zijn greep weet te krijgen. Moeilijk om op stil te blijven zitten en ook heel fijn de momenten waarop even een tandje bij wordt gezet, zoals op 1:57. Heerlijk om dit nummer heel hard te draaien. Het zal trouwens niet de enige crossover tussen 'dance' en rock zijn in mijn lijst, vermoed ik zo.

97. The Orb - Little Fluffly Clouds (1990)
Te vinden op The Orb - The Orb's Adventures Beyond the Ultraworld (1991)

Deze week precies 25 jaar geleden uitgekomen, dit nummer. Zelf heb ik het ergens in de late jaren '90 opgepikt, vermoed ik, via MTV's Chill Out Zone, dat in de weekenden 's nachts veel 'leftfield electronica' uitzond. Hoewel ik verder nooit echt gevallen ben voor The Orb, heeft dit nummer sindsdien eigenlijk altijd wel tot mijn topfavorieten gehoord. Goede beat, goede vibe en naar ik nu leer ook een fijne sample van Rickie Lee Jones.

96. The Field - Everday (2007)
Te vinden op The Field - From Here We Go Sublime (2007)

Eén van mijn meest gedraaide albums van 2007. Dit album associeer ik heel erg met die tijd: ik woonde toen een beetje buiten de stad en moest dientengevolge veel fietsen: naar en in mijn bijbaan als postbode die ik toen had en naar de faculteit aan de andere kant van de stad, waar ik mijn studie trachtte af te ronden. Al fietsend heb ik dit album toen heel vaak voorbij horen komen en ben ik er behoorlijk verknocht aan geraakt. The Field (soloproject van Axel Willner) gebruikt in zijn meest tracks een paar kleine samples van een bepaald nummer en hier is het Fleetwood Mac's Everywhere dat door zijn mangel wordt gehaald. Voor dat nummer heb ik altijd een fiks zwak gehad, dus dat is dan weer een leuke extra. Overigens is de titel letterlijk overgenomen van het album, maar ik vermoed dat het een drukfoutje is.

Beginnen met de Shangri-las en de Ronettes, held! Vooral in deze tijd van het jaar ben ik zo enorm vatbaar voor die oude girl groups

Ja, vind ik ook wel.

Nog even en het is weer tijd voor deze:
Phil Spector - A Christmas Gift for You (1963)

Uitstekende keuze, als ik me niet vergis heb je die 2 dagen terug nog in een ander lijstje langs zien komen

Ja. Al weet ik uit mijn hoofd niet hoeveel er eventueel nog meer voorbij komen uit 2007 in deze lijst.

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 14:11 uur

geplaatst: vandaag om 14:11 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.