MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Greatest Hits of #4 (The Beatles)!

zoeken in:
Prachtig, wat een power en wat een vaart.
Masque is vrees ik onderschat.

Casartelli (moderator)
15. Lonely Wind *

Album: Kansas

Aantal punten: 18
Aantal lijstjes: 5
Hoogste positie: 4

Deze fraaie ballad is de enige extra nominatie van het debuutalbum. En tja, dat onderscheid startlijst en nominaties… soms stemmen we massaal de startlijst weg omdat we in de Greatest Hits onze neus ophalen voor de Hits, soms vindt iedereen de startlijst al compleet. Voor het collectief lijkt deze editie meer in de eerste categorie te vallen; voor mijzelf was Lonely Wind wel een nominatie, maar uiteindelijk geen toptiennummer.

Casartelli (moderator)
14. The Pinnacle

Album: Masque

Aantal punten: 21
Aantal lijstjes: 4
Hoogste positie: 5

Op de plaat loopt Mysteries and Mayhem vloeiend door in The Pinnacle, hier kwam er dus iets tussen.
Rudi S schreef:
Masque is vrees ik onderschat.
Nu ik dit weer zo terughoor, vrees ik het ook.

Casartelli schreef:
Nu ik dit weer zo terughoor, vrees ik het ook.

Tja bij mij telt natuurlijk dat All the World (die had ik nog genomineerd voor de prog ladder 2017) zeker top 10 zou zijn, met nummers zoals The Pinnacle , Icarus en M and M heb je al snel een uitstekend album.

Casartelli (moderator)
Rudi S schreef:
Tja bij mij telt natuurlijk dat All the World (die had ik nog genomineerd voor de prog ladder 2017) zeker top 10 zou zijn
Die heeft dan weer de twijfelachtige eer als enige nummer t/m 1977 in de eliminatieronde gesneuveld te zijn.

Casartelli (moderator)
13. Lamplight Symphony *

Album: Song for America

Aantal punten: 22
Hoogste positie: 2

De eerste van 3 Song for America-noteringen, tevens de enige vrucht van de nominatieronde. Song for America lijkt toch een beetje de favoriet onder de symfopuristen en 3 finalenummers houdt dan ogenschijnlijk niet over. Anderzijds waren er überhaupt maar 6 om uit te kiezen, en deze 3 nummers zijn samen toch goed voor ruim een half uur prachtmuziek.

Casartelli schreef:
(quote)
Die heeft dan weer de twijfelachtige eer als enige nummer t/m 1977 in de eliminatieronde gesneuveld te zijn.

Parels voor de zwijnen, maar goed als dat nummer over 100 jaar tevoorschijn komt wordt het waarschijnlijk goud waard

Casartelli (moderator)
12. Paradox *

Album: Point of Know Return

Aantal punten: 23
Hoogste positie: 3

We gaan weer even terug naar 1977, naar het recentste album in deze finale. Aan de startlijst heeft het niet gelegen: daar stonden nog 8 latere nummers in. De nominatieronde bracht er zelfs nog eentje bij, maar in de eliminatieronde zijn ze allemaal overtuigend kaltgestellt.

Casartelli schreef:

De eerste van 3 Song for America-noteringen, tevens de enige vrucht van de nominatieronde. Song for America lijkt toch een beetje de favoriet onder de symfopuristen en 3 finalenummers houdt dan ogenschijnlijk niet over.

Dat zijn wel de 3 " Long tracks" , de Down the roads" van dat album zullen hier niet zo snel worden gekozen.

Casartelli (moderator)
11. Portrait (He Knew) *

Aantal punten: 26
Nummer 1 van: Renoir

En nog maar een keer Point of Know Return, zodat we van de 6 finalisten precies de helft gehad hebben voordat we de top-10 ingaan. Tevens is Portrait (He Knew) de tweede van 10 lijstaanvoerders.

Casartelli (moderator)
10. Point of Know Return

Aantal punten: 26

Om deze Greatest Hits te vieren, heb ik zelf gisteravond The Prelude Implicit nog maar eens opgezet. Een beetje laat, maar wat extra nominaties van mijn kant hadden het verschil ook niet gemaakt. Blijft een verrassend sterk album; een zanger vinden die precies als roemruchte voorgangers klinkt, lukt meestal wel (met qua geloofwaardigheid wisselende resultaten), maar hier is de halve band vervangen en klinkt het album tegelijkertijd fris én zeer herkenbaar als Kansas. Net alsof Point of Know Return nog geen 41 jaar oud is. Daarover gesproken: het titelnummer daarvan zet deze reeks van het hitalbum voort.

Casartelli (moderator)
9. Cheyenne Anthem *

Album: Leftoverture

Aantal punten: 27

Rudi S schreef:
Indianen epos, de droefenis die de zang ons laat horen is indrukwekkend, zangkunst van het hoogste niveau.
Dat mag allemaal zo zijn, qua instrumentale hyperactiviteit wordt het ook niet veel meer vintage Kansas dan dit. Een mooie 9e plek voor de eerste van twee Leftoverture-nominaties.

Casartelli (moderator)
8. Magnum Opus *

Aantal punten: 31
Aantal lijstjes: 6

bikkel2 schreef:
Ook van Left Overture en is de waanzinnige afsluiter van dat album. Prachtig rustiek begin en dan gaan alle remmen los. Technisch perfect gemusiceerd. Knap helemaal, omdat het tempo behoorlijk hoog ligt. Geweldig epos waar de adrenaline je door het lijf giert bij beluistering. Ik prefeer overigens de liveversie van Two For The Show. Heel knap staaltje progrock.
Waarvan akte. En zo vinden we de tweede Leftoverture-nominatie onmiddellijk na de eerste - net als op het album overigens.

Een Kansas ranglijst met The Wall op 17 roept direct teleurstelling en vraagtekens op maar het is een sterk veld zal ik maar zeggen.

Overigens een fraaie presentatie tot zover

Casartelli (moderator)
vigil schreef:
Een Kansas ranglijst met The Wall op 19 roept direct teleurstelling en vraagtekens op maar het is een sterk veld zal ik maar zeggen.
Wellicht nog steeds teleurstellend en bevragend, maar het is nummer 17
vigil schreef:
Overigens een fraaie presentatie tot zover
Dank u zeer

Ja, zag het, reeds aangepast

Casartelli (moderator)
7. Icarus--Borne on Wings of Steel

Album: Masque

Aantal punten: 32
Aantal lijstjes: 9
Hoogste positie: 4

Wordt Masque onderschat? Icarus (de eerste, want de tweede werd dus weggestemd) staat in elk geval in 9 lijstjes en dat wordt door geen enkel ander nummer geëvenaard. Anderzijds is Masque nu wel het eerste aanwezige album dat al zijn kruit verschoten heeft.

Casartelli (moderator)
6. Closet Chronicles

Aantal punten: 34
Nummer 1 van: Superbitch

Superbitch schreef:
Dit heeft alles waar Kansas goed in is: een poëtische tekst met een dreigend orgel op de achtergrond, en een groots instrumentaal middenstuk met gitaar, bas, synthesizer en vibrafoon.
Niks tegenin te brengen, of het zou moeten zijn dat voor mijzelf het laatste vocale stuk hier eruit springt. Hierna nog één Point of Know Return-nummer te gaan; welke ook alweer...?

Casartelli (moderator)
5. Song for America

Aantal punten: 40
Aantal lijstjes: 8
Nummer 1 van: vigil

Voor mijn gevoel toch misschien wel het ultieme Kansas-epic, maar misschien ben ik bevooroordeeld omdat Song for America het enige bonafide epic op The Best Of uit 1984 was. Hoe dan ook, ik had het titelstuk van hun tweedeling een wat hogere positie toegedicht.

Casartelli (moderator)
4. Incomudro - Hymn to the Atman

Aantal punten: 41
Aantal lijstjes: 7

Song for America moest echter dat andere epic nipt voor zich dulden. Incomudro, het nummer met de schaamteloze drumsolo, kwam bij de 7 mensen die hem in hun lijstje opnamen nergens hoger dan nummer 3, maar ook niet vaak veel lager.

Journey .,,, bij de hits

Casartelli (moderator)
3. Dust in the Wind

Aantal punten: 42
Aantal lijstjes: 7
Nummer 1 van: 50tracks

Superbitch schreef:
Een akoestische ballad die afwijkt van hun gewone stijl, met een filosofisch getinte tekst over de nietigheid van de mens.
Inderdaad een beetje een afwijker. Nog een mazzeltje dat ze altijd al een viool hadden, hoefde het nummer daar alvast niet op afgerekend te worden . Dust in the Wind verdeelt enigszins (hij werd ook tweemaal genoemd in de eliminatieronde), maar is uiteindelijk toch breed omarmd. En check it out, er is zelfs een Official Video van deze enige Nederlandse Top 40 hit van de band!

Casartelli (moderator)
2. Journey from Mariabronn

Album: Kansas

Aantal punten: 48
Nummer 1 van: Brunniepoo, Casartelli, Rudi S

Rudi S schreef:
Het stuk vanaf minuut 3 (it puzzles me ) is toch wel een van de hoogtepunten uit de discografie van Kansas, symfonische rock mensen.
Dat mag zo zijn, Journey from Mariabronn is toch wel de grootste scheiding der geesten van deze editie. Met 3 vermeldingen in de eliminatieronde is hij krapaan gehandhaafd en aanwezigheid in 6 van de 10 lijstjes is ook vrij bescheiden in dit stadium. Maar als daar dan wel 3 eerste plaatsen tussen zitten, kom je toch op een verrassend hoge eindnotering. Volkomen terecht ook, naar mijn bescheiden mening.

Casartelli (moderator)
1. Carry on Wayward Son

Aantal punten: 64
Aantal lijstjes: 8
Nummer 1 van: bikkel2, Shaky

Shaky schreef:
Dust in the Wind en Carry on Wayward Son zijn ook nu nog steeds dijken van platen die niet snel zullen vervelen. Buiten deze twee hits was ik vrijwel niet bekend met de band Kansas. Deze Greatest Hits versie heeft er in ieder geval voor gezorgd dat ik veel meer van hun materiaal heb beluisterd en daar echt prachtige platen tussen heb kunnen ontdekken.
Dat is altijd goed om te lezen. Toch wint Carry on Wayward Son deze editie met 16 punten voorsprong op de nummer 2 tamelijk soeverein. En ook hier kijken we even naar de beelden!

Casartelli (moderator)
Ik dank 10 deelnemers voor hun inzending(en) en geef het Greatest Hits-stokje bij deze door aan Teunnis!

Casartelli schreef:
Wist niet dat ze dat in Groningen al bij 39 deden (van harte trouwens!).

Hoewel ik nog steeds me afvraag of ik nou juist blij moet zijn (want blijkbaar geef ik blijk van veel levenservaring en wijsheid) of toch gewoon beledigd moet zijn met het feit dat je dacht dat ik al aan Abraham toe was (als het mijn eigen Abrahamsfeestje was je natuurlijk wel uitgenodigd ), heb ik met veel plezier meegelezen en meegeluisterd (ook nu nog) met de prachtige presentatie en inderdaad nog wel wat opgestoken. Dus dank daarvoor!

Casartelli (moderator)
Omdat we nu toch in de hippe muziek zitten, zet ik mezelf maar weer even in de lijst op de eerst beschikbare positie met een, nouja, toch best grote band van weleer die zich nog nooit in een Greatest Hits editie heeft kunnen verheugen.

9 november - Teunnis (Remix)
16 november - herman (Pavement)
23 november -motel matches (Vlaamstalig)
30 november - zaaf (Kool Keith)
7 december - Gretz (Kacey Musgraves)
14 december - wendyvortex (Einstürzende Neubauten)
21 december - e-clect-eddy (Christmas Classics of Thank God It's Not Christmas of Alice Cooper)
28 december - wendyvortex (Greatest Hits of Greatest Hits 2018)
4 januari - Dungeon (Organized Noize Productions)
11 januari - Gebruiker43757 (Gorillaz)
18 januari - jordidj1 (Slayer)
25 januari - Superbitch (Blondie)
1 februari - Shaky (Roy Orbison)
8 februari - ArthurDZ (George Harrison)
15 februari - dynamo d (16 Horsepower + Wovenhand)
22 februari - Gretz (CHVRCHES)
1 maart - 123poetertjes (Nelly Furtado)
8 maart - Edgar18 (Arctic Monkeys)
15 maart - charlotte2807 (Disney)
22 maart - JoaMuse (Florence and the Machine)
29 maart - herman (One Hit Wonders of the 90s)
5 april - Bonk (The Frames/Glen Hansard)
12 april - jordidj1 (David Guetta)
19 april - ArthurDZ (Manic Street Preachers)
26 april - catdog (Janet Jackson)
3 mei - Johnny Marr (Queensrÿche)
10 mei - Shaky (Chris Isaak)
17 mei - dynamo d (Daniël Lohues)
24 mei - Superbitch (Elvis Costello)
31 mei - catdog (George Michael)
7 juni - Motel Matches (XTC)
14 juni - Choconas (Pearl Jam)
21 juni - Arrie (Roberta Flack)
28 juni - Casartelli (Rainbow)
...
12 juli - Gretz (The National)
19 juli - Edgar18 (Hi Records)
26 juli - Johnny Marr (Songs:Ohia/Jason Molina/Magnolia Electric Co.)
...
13 september - Gretz (Vampire Weekend)
20 september - jordidj1 & 123poetertjes (BROCKHAMPTON)
...
15 november - herman (Sparklehorse/Mark Linkous)
22 november - Motel Matches (Paisley Underground)
29 november - dazzler (Boney M.)

Casartelli schreef:
Ik dank 10 deelnemers voor hun inzending(en) en geef het Greatest Hits-stokje bij deze door aan Teunnis!

Bedankt voor het stokje! Ik ben bijna klaar om het startschot te geven. Nog even de puntjes op de i zetten. Kan een mod alvast de titel wijzigen naar "Greatest Remix! #4" (o.i.d.) -SprayIt-ArthurDZbennerd panjoe

Casartelli schreef:

Jij ook bedankt, super leuk deze terugblik en een mooie presentatie.

Oh Rainbow, Dio, Powel, Blackmore , eva

The Greatest Remix

Welkom allen, bij een wel hele speciale editie van "Greatest Hits of ...". We gaan de komende weken met elkaar uitmaken wat de grootste remixes aller tijden zijn en welk nummer zich mag kronen tot The Greatest Remix.

Het samenstellen van een startlijst was een flink karwei, want er zijn nogal wat remixes gemaakt. Waarschijnlijk breekt deze editie het record aantal platen waaruit gekozen kan worden. Omdat ik er maar niet uit kwam met het schrappen van mijn longlist voor de startlijst, heb ik gekozen voor een startlijst van dertig nominaties. Dit zijn de gelukkigen die alvast door zijn naar de tweede ronde:

Asaf Avidan - One Day / Reckoning Song [Wankelmut Remix]
Cornershop - Brimful of Asha [Norman Cook Remix]
Delerium feat. Sarah McLachlan - Silence [DJ Tiesto In Search Of Sunrise Remix]
Disclosure - You & Me [Flume Remix]
Elvis vs. JXL - A Little Less Conversation [Remix]
Energy 52 - Cafe Del Mar [Three 'n' One Remix]
Eric B. & Rakim - Paid In Full [Seven Minutes Of Madness - The Cold Cut Re-Mix]
Everything but the Girl - Missing [Todd Terry Club Mix]
Felix - Don't You Want Me [Hooj Mix]
Florence + The Machine - You've Got the Love [XX Remix]
Friendly Fires - Paris [Aeroplane Remix]
Happy Mondays - Hallelujah [Club Mix]
Justice vs Simian - Never Be Alone
Kid Cudi vs. Crookers - Day 'n' Nite [Crookers Remix]
La Roux - In for the Kill [Skream's Lets Get Ravey Remix]
Låpsley - Operator [DJ Koze's 12 Inch Extended Disco Version]
Lilly Wood & The Prick and Robin Schulz ‎ - Prayer in C [Robin Schulz Remix]
Lykke Li - I Follow Rivers [The Magician Remix]
Moloko - Sing It Back [Boris Dlugosch Musical Mix]
Nathan Fake - The Sky Was Pink [Holden Remix]
New Order - Bizarre Love Triangle [Shep Pettibone Remix]
Nightcrawlers - Push the Feeling On (The Dub of Doom)
Robin S. - Show Me Love [Stonebridge Club Mix]
Royksopp - What Else Is There? [Trentemøller Remix]
The Age of Love - The Age of Love [Watch Out For Stella Club Mix]
The Prodigy - Voodoo People [Pendulum Remix]
The Source feat. Candi Staton - You Got the Love [Erens Bootleg Mix]
Tori Amos - Professional Widow [Armand's Star Trunk Funkin Mix]
Tove Lo feat. Hippie Sabotage - Stay High [Habits Remix]
Yeah Yeah Yeahs - Heads Will Roll [A-Trak Remix]

Greatest Remix on Spotify - open.spotify.com
spotify:user:teunnis:playlist:2fIPreLP6TRB7Q1noCrJFo

Hopelijk ben ik niet een megahit vergeten, maar in het ergste geval zullen jullie die zelf maar moeten nomineren. Overigens zal de oplettende lezer al snel opmerken dat er zeker wel dikke hits ontbreken in de startlijst. Ik heb niet gekozen voor de grootste hitparadesuccessen, maar een combinatie van commercieel succes en kansrijk om het hier goed te doen. Ben je het oneens met de startlijst, dan lijkt me dat een goede motivatie om te gaan nomineren.

Want wat gaat er nu precies gebeuren? Zoals gebruikelijk in deze competitie mag je in de eerste ronde een lijstje plaatsen van nummers die in jouw ogen onterecht ontbreken in de startlijst. Jouw eigen favoriete remixes in dit geval. Omdat ik een beetje bang ben dat er te gespreid genomineerd gaat worden, en dit sowieso een bijzondere editie is, sta ik maar liefst twintig nominaties toe Let wel, dat betekent niet dat je er ook twintig hoeft te noemen. Het traditionele aantal van tien mag ook, of nomineer er desnoods slechts ééntje. Alles mag in deze doldwaze editie.

En wat gebeurt er daarna dan? Euh... dat is een verrassing! Nee, eerlijk gezegd weet ik het zelf ook niet zo goed. Misschien stromen er, naast de startlijst, (zoals gewoonlijk) tien extra nummers door naar de tweede ronde, misschien doe ik weer gek en worden het er twintig. Het wordt ook voor mij aftasten wat deze Greatest Hits-editie gaat brengen.

Tot slot nog een laatste, en waarschijnlijk belangrijkste punt. Wat is een remix? Ook zoiets waar ik zelf de afgelopen week mee heb zitten stoeien. We willen voorkomen dat de titel gaat naar een nummer waar het origineel nog voor 99% intact is. Of in ieder geval, ik wil dat voorkomen. Ik probeerde regels op te stellen, maar het vervelende is dat ook de artiesten zich dan aan die regels hadden moeten houden. En ik kan je vertellen, dat doen ze niet altijd. Waar het op neer moet komen is dat een nummer duidelijk herbewerkt moet worden door een andere artiest. Dus ik houd het bij de volgende richtlijnen:

- Een toevoeging van het woord "Remix" achter de titel geeft een kans van 95% dat het nummer mee mag doen. Voorbeeld van een uitzondering: R. Kelly - Ignition (Remix).

- Een toevoeging van een andere artiestennaam dan de originele artiest en/of producer achter de titel geeft een kans van 98% dat het nummer mee mag doen. Voorbeeld van een uitzondering: Murs - GBKW (God Bless Kanye West).

- Een combinatie van bovenstaande geeft een 99,9% kans.

- Een toevoeging van één van de woorden "Mix", "Edit", "Version" of iets vergelijkbaars zónder de toevoegin van een andere artiestennaam geeft een 80% kans dat het niet mee mag doen. Voorbeeld van een uitzondering: Happy Mondays - Hallelujah [Club Mix].

- In alle gevallen heb ik vetorecht en er kan niet worden gecorrespondeerd over mijn beslissingen. Nja, misschien als je echt een heel sterk argument hebt.

Dus allemaal aan de slag en zoek je favoriete remixes uit! Je kunt ze hier plaatsen tot maandagavond 20:00 uur. En nogmaals, minimaal één nummer en maximaal twintig nummers. En dus niks uit de startlijst hierboven, die zijn allemaal geplaatst voor de tweede ronde.

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 15:53 uur

geplaatst: vandaag om 15:53 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.