menu

Muziek / Muziekgames / Greatest Hits of # (The Beatles)!

zoeken in:
Ik ken hem ook van Dave Edmunds.

ranja schreef:
Het eerste nummer van ik hoorde van Elvis Costello was I Want You. Het stond destijds in de top 40 en ik vond het vreselijk. Een paar jaar later kwam Veronica en die vond ik wel goed, blijkbaar kon hij toch meer dan ik dacht. Nog weer later kocht ik deze verzamelaar waarop een cover van Pump It Up die me wel benieuwd maakte naar het origineel. Dan kom je op een platenbeurs bladerend in een bak goedkope singles ineens wat van Costello tegen en neem je dat mee, al dan niet als opvulling om aan de 10 voor zoveel te komen en dat bevalt dan ook wel, dan koop je ineens een album voor een paar euro en dat bevalt dan ook wel en zo is het 2019 en heb je inmiddels 6 albums in de kast staan en daar gaan er zeker nog 2 bijkomen. Zo kan het gaan.

En dan blijkt er dus ook veel te veel goeds te zijn voor een top 10
Wat is het toch prachtig om te zien
dat zo'n vreselijk nummer kan uitgroeien
tot een vierde plaats in een lijst met
veel te veel goeds voor een top 10.

Het eerste nummer dat ik hoorde van Elvis Costello was Red Shoes.
Dat was ongeveer in dezelfde maand nadat die andere Elvis overleed (augustus 1977).

Ik dacht meteen heel erg aan dit (klik).
"Blue suede shoes" ingewisseld voor "Red shoes".

En wat zong die nieuwe Elvis in "Red Shoes"?

Oh, I said, "I'm so happy I could die"
She said, "Drop dead" then left with another guy

Hoezo zit die er niet bij?

1. (I Don't Want to Go to) Chelsea (1978)
2. Watching the Detectives (1977)
3. Radio Radio (1978)
4. Oliver's Army (1979)
5. Lipstick Vogue (1978)
6. Pump It Up (1978)
7. I want you (1986)
8. Accidents Will Happen (1979)
9. Alison (1977)
10. High Fidelity (1980)

11. Everyday I Write the Book (1983)
12. Less Than Zero (1977)
13. Girls Talk (1980)
14. Indoor Fireworks (1986)
15. Beyond Belief (1982)
16. Shipbuilding (1983)
17. God's Comic (1989)
18. Veronica (1989)
19. New Amsterdam (1980)
20. Brilliant Mistake (1986)

Eigenlijk had ik exact dezelfde top 10 als 50tracks.
Om elke verdenking van gemakzuchtigheid te vermijden heb ik er een top 20 van gemaakt.

En ik heb nr. 7 en nr. 11 omgewisseld.
Vandaag vond ik nr. 7 extra lekker klinken en had ik minder zin in een lang relaas.

Marzipaintree schreef:
Het eerste nummer dat ik hoorde van Elvis Costello was Red Shoes.
Dat was ongeveer in dezelfde maand nadat die andere Elvis overleed (augustus 1977).

Ik dacht meteen heel erg aan dit (klik).
"Blue suede shoes" ingewisseld voor "Red shoes".

En wat zong die nieuwe Elvis in "Red Shoes"?

Oh, I said, "I'm so happy I could die"
She said, "Drop dead" then left with another guy

Hoezo zit die er niet bij?

Ik had 'm genomineerd maar blijkbaar was ik de enige.

1. Oliver's Army (1979)
2. (I Don't Want to Go to) Chelsea (1978)
3. I Want You (1986)
4. Accidents Will Happen (1979)
5. Alison (1977)
6. Watching the Detectives (1977)
7. Tramp the Dirt Down (1989)*
8. Everyday I Write the Book (1983)
9. Shipbuilding (1983)
10. Veronica (1989)

Marzipaintree schreef
Eigenlijk had ik exact dezelfde top 10 als 50tracks

Dat zouden meer mensen moeten doen

01. Watching the Detectives (1977)
02. (I Don't Want to Go to) Chelsea (1978)
03. I Want You (1986)
04. High Fidelity (1980)*
05. New Amsterdam (1980)
06. Everyday I Write the Book (1983)
07. Girls Talk (1980)*
08. Beyond Belief (1982)*
09. Alison (1977)
10. Oliver's Army (1979)

1. (I Don't Want to Go to) Chelsea (1978)
2. Alison (1977)
3. Pump It Up (1978)
4. Oliver's Army (1979)
5. Man Out of Time (1982)
6. Radio Radio (1978)
7. Shipbuilding (1983)
8. Lipstick Vogue (1978)*
9. Watching the Detectives (1977)
10. Accidents Will Happen (1979)

1. I Want You (1986)
2. Oliver's Army (1979)
3. Alison (1977)
4. (I Don't Want to Go to) Chelsea (1978)
5. Shipbuilding (1983)
6. Watching the Detectives (1977)
7. Everyday I Write the Book (1983)
8. Accidents Will Happen (1979)
9. Beyond Belief (1982)*
10. Veronica (1989)

GREATEST HITS OF… ELVIS COSTELLO.
http://oi68.tinypic.com/29qoa2w.jpg

Er is maar één Elvis en hij heet Costello. Vijfentwintig deelnemers hebben in de afgelopen week bepaald wat volgens dit forum ‘s mans beste liedjes zijn. Zo dadelijk begint de countdown.

23. Girls Talk (1980)

Punten: 18
Aantal Stemmen: 6
Songwriter: Elvis Costello
Producer: Nick Lowe

Don’t come any closer, don’t come any nearer,
My vision of you can’t get any clearer.

Dit is zo’n geval van een zanger die z’n eigen liedje covert. Hij schreef het voor Dave Edmunds, die er een internationale hit mee scoorde. De versie van Costello zelf verscheen slechts als B-kant van I Can’t Stand Up for Falling Down en duurt nog geen twee minuten.

22. High Fidelity (1980)

Punten: 21
Aantal Stemmen: 8
Album: Get Happy!!

Even though you're nowhere near me,
And I know you kiss him so sincerely now.

Vier van de acht stemmen waren een tiende plaats. De titel is een woordspeling op de term hi-fi die destijds vaak gebruikt werd om audioapparatuur aan te prijzen. De zanger beweert te geloven in de eeuwige trouw van z’n partner, ook al is die op dit moment bij iemand anders. De herhaalde basnoten en de drums creëren een stevige basis.

21. Indoor Fireworks (1986)

Punten: 24
Aantal Stemmen: 5
Nummer 1 van: johan de witt
Album: King of America
Producer: Elvis Costello, T-Bone Burnett

You were the spice of life,
The gin in my vermouth.

Voor King of America trok Elvis Costello naar Los Angeles om met producer T-Bone Burnett te werken en met muzikanten die ook meespeelden op platen van die andere Elvis. Hier hoor je gitarist James Burton en bassist Jerry Scheff. Het Hammondorgel wordt bespeeld door Mitchell Froom, die in de jaren ‘90 een paar van zijn platen zou produceren. Het gaat over een huiselijke ruzie.

20. Man Out of Time (1982)

Punten: 26
Album: Imperial Bedroom
Producer: Geoff Emerick

Days of Dutch courage,
Just three French letters and a German sense of humour.

Dutch courage is de moed die iemand zichzelf ingedronken heeft. Een French letter is een condoom. Duitsers hebben geen gevoel voor humor. Het gaat over een Brits politicus die in een schandaal betrokken is. Het rustige basistempo wordt omkaderd door een psychedelisch voor- en naspel.

19. Everyday I Write the Book (1983)

Punten: 28
Aantal Stemmen: 7
Album: Punch the Clock
Producers: Clive Langer, Alan Winstanley

Chapter One: We didn't really get along,
Chapter Two: I think I fell in love with you.

Dit wordt gezongen door een schrijver die z’n partner waarschuwt dat haar daden en uitspraken door hem gebruikt kunnen worden in zijn roman. Het arrangement in R&B-stijl is met de achtergrondzangeressen Claudia Fontaine en Caron Wheeler. Laatstgenoemde zou later bekend worden als de zangeres van Soul II Soul.

18. Less Than Zero (1977)

Punten: 29
Album: My Aim Is True

Calling Mister Oswald with the swastika tattoo,
There is a vacancy waiting in the English voodoo.

Opdat de ouders hen niet bezig zouden horen zet een tienerkoppel de televisie luid tijdens een interview met Oswald Mosley (1896-1980). Hij was berucht als de oprichter van de British Union of Fascists en dweepte in de jaren ‘30 met Mussolini en Hitler. Decennia later toonde hij hierover geen berouw in een interview met de BBC, tot verontwaardiging van Elvis Costello. Live werd de tekst soms afgezwakt.

17. Brilliant Mistake (1986)

Punten: 30
Album: King of America
Producer: Elvis Costello, T-Bone Burnett

She said that she was working for the ABC News,
It was as much of the alphabet as she knew how to use.

Een monarchie met Declan MacManus op de troon zou een grote stap voorwaarts zijn voor de Verenigde Staten. Hier betreurt de zanger de teloorgang van de Amerikaanse Droom. “A trick they do with mirrors and chemicals” heeft niks te maken met cocaïne, wel met film. De titel is een oxymoron.

Superbitch schreef:
Het arrangement in R&B-stijl is met de achtergrondzangeressen Claudia Fontaine en Caron Wheeler. Laatstgenoemde zou later bekend worden als de zangeres van Soul II Soul.

leuk weetje

16. Tramp the Dirt Down (1989)

Punten: 32
Album: Spike
Producers: Elvis Costello, Kevin Killen, T-Bone Burnett

When England was the whore of the world,
Margaret was her madam.

Elvis Costello was geen fan van Margaret Thatcher. Tijdens een verkiezingscampagne kreeg hij een hekel aan haar, wegens haar asociale maatregelen en haar internationale politiek. Dat hij haar dood wenste, zorgde voor enige controverse. Of hij inmiddels echt op haar graf is gaan dansen, is niet bekend. Hierop zijn volksinstrumenten te horen als tinnen fluit, vedel, bouzouki en doedelzak.

Margaret on the Guillotine

In de UK is het bewind van Thatcher echt een bron van inspiratie geweest in de muziek. En geen odes
Veel bands of artiesten hebben wel haatnummers op haar, zoals Pete Wylie's "the day margaret thatcher dies"

15. Beyond Belief (1982)

Punten: 39
Aantal Stemmen: 9
Album: Imperial Bedroom
Producer: Geoff Emerick

Her body moves with malice,
Do you have to be so cruel to be callous?

Voor z’n album Imperial Bedroom schakelde Costello producer Geoff Emerick in, die met George Martin werkte aan albums van The Beatles. Voor het eerst werkte hij dus niet met Nick Lowe, al bevat de tekst wel een verwijzing naar diens Cruel to Be Kind.

14. New Amsterdam (1980)

Punten: 40
Album: Get Happy!!

Till I step on the brakes to get out of her clutches,
Till I speak Double Dutch to a real double duchess.

Kabbelend op een rustig walsritme zingt hij een tekst met woordspelingen. Double Dutch is een ludieke kindertaal, een beetje zoals de p-taal maar ingewikkelder. New Amsterdam is het deel van het huidige New York dat door de Nederlanders gekoloniseerd was. Nog een verwijzing naar Nederland zijn de tulpen in de openingsregel.

13. Pump It Up (1978)

Punten: 46
Album: This Year’s Model

She's been a bad girl, she's like a chemical,
Though you try to stop it, she's like a narcotic.

Dit schreef hij op de brandtrap van een hotel in Newcastle. Het idee van een snelle, boze tekst kwam van Bob Dylans Subterranean Homesick Blues. De tekst bevat dubbelzinnigheden en uitingen van frustratie. De muziek is opzettelijk drammerig en repetitief. In de videoclip laat hij zien dat hij niet kan dansen.

12. God's Comic (1989)

Punten: 51
Aantal Stemmen: 9
Nummer 1 van: wendyvortex

So there He was on a water-bed, drinking a cola of a mystery brand,
Reading an airport novelette, listening to Andrew Lloyd Webber's Requiem.

Vanuit humoristische invalshoek brengt een pas overleden entertainer verslag uit over z’n verblijf in het hiernamaals. De xylofoon en het licht swingende ritme zorgen voor een grappig sfeertje. De draak steken met een zwaarwichtig onderwerp ligt Elvis Costello wel.

11. Radio Radio (1978)

Dit bericht bevat ingevoegde media van de volgende externe locatie:

https://www.youtube.com/watch?v=LeOAD2pafc8

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MusicMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MusicMeter met je privacy omgaat.

Punten: 54
Album: This Year’s Model (bonustrack)

And the radio is in the hands of such a lot of fools,
Tryin' to anesthetize the way that you feel.

Op de Amerikaanse televisie was Elvis Costello twaalf jaar lang persona non grata. In december 1977 zou hij met The Attractions Less Than Zero spelen in Saturday Night Live. Na een paar maten onderbraken ze dit echter om ongevraagd over te schakelen op het nog niet uitgebrachte Radio Radio. Later werd dit incident geparodieerd.

10. Veronica (1989)

Dit bericht bevat ingevoegde media van de volgende externe locatie:

https://www.youtube.com/watch?v=zifeVbK8b-g

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MusicMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MusicMeter met je privacy omgaat.

Punten: 57
Aantal Stemmen: 11
Nummer 1 van: Marty McFly
Songwriters: Elvis Costello, Paul McCartney

Well she used to have a carefree mind of her own,
And a delicate look in her eye.

Er zijn veel liedjes over jonge vrouwen, maar slechts weinig over dementerende bejaarden. Dit was geïnspireerd door z’n grootmoeder, die aan Alzheimer leed. Hij schreef het samen met Paul McCartney. Veronica zit op haar stoel in het bejaardentehuis, verzinkend in romantische jeugdherinneringen. Ironisch genoeg klinkt de muziek vrolijk en jeugdig. Dit was z’n grootste hit in de V.S., al hadden de meeste Amerikanen wellicht geen idee waar de tekst over ging.

Superbitch schreef:
Na een paar maten onderbraken ze dit echter om ongevraagd over te schakelen op het nog niet uitgebrachte Radio Radio. Later werd dit incident geparodieerd.

Qua attitude een echte punk die Elvis

Ik durf te stellen dat er ook enige Europeanen waren die niet wisten waar dit liedje over ging. Hier numero uno...

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 12:23 uur

geplaatst: vandaag om 12:23 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.