menu

Muziek / Muziekgames / Greatest Hits of # (The Beatles)!

zoeken in:
EttaJamesBrown schreef:
Ha, dit is lekker buiten m’n comfort zone! Ik neem een lekkere Corona met limoen en ga in de tuin eens fijn de Spotifylijst beluisteren. Cheers!

Ligt je tuin soms in t Zuidelijk halfrond? Het regent pijpestelen gek!

Noord Groningen, aan de Waddenzee (een paar kilometer verderop).

EttaJamesBrown schreef:
Noord Groningen, aan de Waddenzee (een paar kilometer verderop).

Dan kom ik zo even een Coronatje bij je doen!

1. Madonna – Give It 2 Me
2. Kelis – Milkshake
3. Kendrick Lamar - good kid
4. Frank Ocean - Pink + White
5. Justin Timberlake – Rock Your Body
6. Britney Spears – I’m a Slave 4 U
7. Kendrick Lamar - Alright
8. Gwen Stefani – Wind It Up
9. Kelis – Caught Out There
10. Nelly – Hot in Herre

1. Kendrick Lamar - Alright
2. Kelis – Milkshake
3. Nelly – Hot in Herre
4. Pharrell Williams ft. Jay-Z - Frontin’
5. Frank Ocean - Pink + White
6. N.E.R.D – She Wants to Move
7. Ol' Dirty Bastard ft. Kelis - Got Your Money
8. Kendrick Lamar - good kid
9. Kelis – Caught Out There
10. Justin Timberlake – Rock Your Body
11. Britney Spears – I’m a Slave 4 U
12. Gwen Stefani – Hollaback Girl
13. Snoop Dogg ft. Pharrell Williams – Drop It Like It’s Hot
14. N.E.R.D ft. Lee Harvey & Vita - Lapdance
15. Justin Timberlake ft. Clipse – Like I Love You
16. Madonna – Give It 2 Me
17. N.E.R.D ft. Rihanna - Lemon

pureshores schreef:
1990 was voor mij ook cruciaal (verhuist van Engeland naar Nederland-wel 17 toen)
pureshores schreef:
17 jaar gedacht dat hij zegt "from the moon to the Neptunes", blijkt het
Nelly took a trip from the Lou' to the Neptunes te zijn
Arrie schreef:
Zou liev zijn als jullie er ook nog wat leuks bij willen schrijven, hoeft niet uitgebreid, maar maakt het allemaal net wat minder droog. Deadline: vrijdag 23:59 (of 00:00 maar dat vind ik zo onduidelijk)

Waddenzee, Corona, toilet. Je kan niet stellen dat er hier droog geschreven wordt Arrie.
Ik woon trouwens ook een paar kilometer van de Waddenzee, EttaJamesBrown.
Maar voor mij is het nog een behoorlijk trip om naar jou toe te komen. Gevoelsmatig kan ik dan nog beter van de maan naar Neptunes gaan.

Ik kreeg de limoen vanavond ook makkelijker in mijn glas bier dan in mijn top 10.
Vandaar 17 nummertjes. En ook nog om een paar andere redenen.

Pureshores heeft mij onbewust naar dit topic geleid. Ik heb hem gevolgd met de stalkingsmogelijkheden op MM. Als muziekn.e.r.d. wil ik niks missen.
We zien dat hij inmiddels al weer te lang in Nederland woont om een Amerikaanse rapper nog te kunnen volgen.

Pureshores is net als Pharell 17 jaar in 1990. Ik was al lang geen 17 meer in 1990. Maar de muziek in en uit 1990 was voor Pharell zeer belangrijk. Daarom heb ik deze video ook vanavond weer bekeken.
En de band die Pharell met o.a. Spaanse meisjes, skating en marsbands heeft verklaart weer mijn speciale band met Pharell.

Leuk dat je ook nog met een lijstje komt, Marzi! Interessant ook voor de eindstand. Ik zal binmenkort trouwens wel reageren op je PM.

Ik wil trouwens nog wel een lijstje van m'n boy 123poetertjes (en van NewYorkCityLight maar geen idee waar die uithangt) maar die zit nog aan het bier. Ik ga de deadline dus maar uitstellen, dat lijstje komt als het goed is zo nog.

Ik ben 123p en ik geef geen fuck om deadlines

1. Kendrick Lamar - good kid
2. Gwen Stefani – Hollaback Girl
3. N.E.R.D ft. Lee Harvey & Vita - Lapdance
4. Madonna – Give It 2 Me
5. Kendrick Lamar - Alright
6. N.E.R.D – She Wants to Move
7. Frank Ocean - Pink + White
8. Nelly – Hot in Herre
9. Kelis – Milkshake
10. Justin Timberlake ft. Clipse – Like I Love You

Geen stukjes soz

01. Justin Timberlae feat. Clipse - Like I Love You
02. Pharrell Williams - Frontin'
03. Snoop Dogg feat. Pharrell Williams & Uncle Charlie Wilson - Beautiful
04. Nelly - Hot in Herre
05. Gwen Stefani - Wind It Up
06. Madonna - Give It 2 Me
07. Britney Spears - I'm a Slave 4 U
08. Frank Ocean - Pink + White
09. Gwen Stefani - Holleback Girl
10. Kelis - Milkshake
11. N.E.R.D. feat. Lee Harvey & Vita - Lapdance
12. NE.R.D. feat. Rihanna - Lemon
13. Kelis - Caught Out There
14. Kendrick Lamar - good kid
15. N.E.R.D. - She Wants to Move
16. Snoop Dogg feat. Pharrell Williams - Drop It Like It's Hot
17. Snoop Dogg feat. Charlie Wilson & Justin Timberlake - Signs
18. Kendrick Lamar - Alright
19. Ol' Dirty Bastard feat. Kelis - Got Your Money
20. Justin Timberlake - Rock Your Body

Zo magisch als het beste werk van Timbaland is het niet, maar ik had moeite met het ranken van vele, in mijn ogen, gelijkwaardige tracks. 'Wind It Up' vind ik het meest opvallende nummer. Het nummer is bijna lachwekkend met alle geluiden, rare overgangen met name dat gejodel wat er bijna niet had in had gezeten.

Dit bericht bevat ingevoegde media van de volgende externe locatie:

https://www.youtube.com/watch?v=u4fWMcMyglY

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MusicMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MusicMeter met je privacy omgaat.

#Justice4WindItUp.

Nou, ik heb gisteravond een leuke avond gehad, maar veel prikkels en autisme enzo, dus ben nu redelijk gaar. En ik heb nog ongeveer een uur om de uitslag te doen. Dat wordt helaas dus niet zo uitgebreid als bij Timba maar ik ga m'n best doen.

De eerste drie stukjes had ik al geschreven dus dat scheelt.

Uiteindelijk 22 lijstjes, ik ben er blij mee, en die 22 lijstjes hebben bepaald dat dit de nummer 20 is:

20. N.E.R.D ft. Rihanna – Lemon (13 punten, 3 stemmers)

https://www.youtube.com/watch?v=L_u97PqWX6g

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MusicMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MusicMeter met je privacy omgaat.

N.E.R.D, de rockband van Pharrell Williams, Chad Hugo en Shay Haley, staat drie keer in de finale. Waar de oudere twee nummers uitstekend hebben gepresteerd, stelt deze nieuwe N.E.R.D toch wel teleur. Wellicht is het de afwezigheid van Chad Hugo? Want vreemd genoeg heeft Chad op de laatste N.E.R.D-plaat erg weinig bijgedragen en aan dit nummer zelfs helemaal niks. De rockband-insteek hebben ze trouwens ook wel redelijk laten varen, Lemon is vooral erg geïnspireerd door het New Orleans bounce-genre, een energieke vorm van zuidelijke hip-hop waarin Big Freedia tegenwoordig de bekendste naam is (nog gesampled op Nice for What van Drake).

Het is wel fijn om ook wat recent werk van Pharrell in de finale te hebben, want een groot deel van deze platen is toch wel in een heel typerende Neptunes-stijl, terwijl er ook wel aandacht mag zijn voor wat hij heden ten dage nog doet (denk ook aan Stir Fry van Migos, APESHIT van The Carters). Overigens, vreemd maar waar: dit was de allereerste (en tot nog toe ook enige) hit van N.E.R.D in de VS! De debuutplaat won ooit zelfs de Shortlist Music Prize, een alternatief voor de Grammy’s voor platen die maar weinig verkocht hadden. Geen idee waarom N.E.R.D nooit zo is aangeslagen in Amerika, maar een sterk rappende Rihanna en een fantastisch dansende Mette Towley in de videoclip hebben hen toch eindelijk een hit opgeleverd.

jordidj1 schreef:
Best zonde dat juist deze track van No_One Ever Really Dies het haalt. Bedoel, de tracks met Kendrick en Future zijn al een pak beter imho. Dit was wel een leipe moshpit op Lowlands, trouwens.

19. Gwen Stefani - Wind It Up (23 punten, 6 stemmers)

https://www.youtube.com/watch?v=9sY-TsLXiDo

Gwen is een enorme The Sound of Music-fan en had al heel lang in d’r hoofd om eens wat met de muziek uit die film te doen, een beat eronder gooien ofzo. Afijn, ze had een leuk trackje met Pharrell in elkaar gezet, genaamd Wind It Up, en toen dacht ze: nu is het moment! Ze vroeg aan een dj: ‘hé zou jij dit nummer eens willen mash-uppen met The Lonely Goatherd uit The Sound of Music?’ Naar eigen zeggen vond ze het resultaat zo fantastisch dat ze er zelfs van moest huilen. Pharrell was echter ‘not amused’ en vond dat gejodel helemaal niks. Maar, lieve knul dat het is, hij ging toch overstag omdat hij zag hoe blij Gwen er mee was. Uiteraard kwam er een hoop kritiek op het nummer, je kan het je voorstellen, en Gwen zag het zelf ook wel aankomen. Maar zoals ze zelf zegt: “Why can't you do something weird for a while?”

Camp of niet, het is wel een redelijk unieke track. Stampende percussie die haast lijkt terug te verwijzen naar de cheerleadertrack Hollaback Girl, een pulserende baslijn die er zo nu en dan inkomt, en dat dan afgezet tegen de muziek uit The Sound of Music. Het grappige is dat het nummer me van tevoren kansloos leek om de finale te halen, maar hier staat ie toch maar mooi.

jordidj1 schreef:
Net een stukkie minder dan Hollaback Girl, maar daarom niet saaier. Lekker overdreven gezang en theatrale productie, maar i luv it.

18. Snoop Dogg ft. Justin Timberlake & Charlie Wilson (25 punten, 6 stemmers)

https://www.youtube.com/watch?v=s5H3HQIRkSM

Iemand met wie Pharrell duidelijk graag samenwerkt is Snoop Dogg. Hij staat met drie nummers in de finale vertegenwoordigd maar hij heeft nog wel een stuk meer sterke tracks met The Neptunes gemaakt. En hoewel zijn debuutplaat door vrijwel iedereen als zijn ultieme classic wordt gezien, was zijn commerciële hoogtepunt juist in de eerste helft van de jaren ’00, met als grootste hits precies de drie nummers hier in de finale. “You know it’s a hit when The Neptunes and the Doggy Dogg finna spit”, het valt niet te ontkennen.

Signs was de grootste van de drie hits, een heerlijke zomerhit met de funky blazers die terug doet denken aan old school funk en disco plaatjes. De hoge zangstem van JT past daar perfect bij, en de aanwezigheid van Uncle Charlie, zoals Snoop hem noemt, klopt ook helemaal. Die man zat ooit in de The Gap Band en weet dus wel wat funk is.

jordidj1 schreef:
De overtreffende trap in de categorie Pharrell & Snoop, vooral omdat Justin Timberlake meedoet, hij geeft het nummer nog net wat meer jus.

17. Britney Spears - I'm a Slave 4 U (38 punten, 10 stemmers)

https://www.youtube.com/watch?v=Mzybwwf2HoQ

Na twee albums met Max Martin-popliedjes en het onschuldige meisje uithangen wilde Britney, toen ze een volwassen leeftijd bereikte, eens wat anders doen. Daarvoor zong ze onder andere twee tracks in die The Neptunes eigenlijk voor Janet Jackson bedoeld hadden: I'm a Slave 4 U en Boys. Wat bleek: de vocalen van Britney werken ook perfect voor zulke sensuele muziek. Pharrell en Chad leveren een ijzersterke track af die weliswaar nog redelijk ritmisch en up-tempo is maar toch heerlijk zwoel.

16. Justin Timberlake - Rock Your Body (43 punten, 8 stemmers)

https://www.youtube.com/watch?v=TSVHoHyErBQ

Halverwege 2002 ging *NSYNC uit elkaar en dat had er ook mee te maken dat Justin Timberlake al het idee dat hij verder wilde gaan met de muziek dan de andere leden. Hij wilde het naar een hoger level tillen. Dus na de laatste tour ging hij meteen door naar Virginia om de studio in te duiken met The Neptunes, die hij nog kende omdat ze Girlfriend van *NSYNC hadden geproduceerd (en ook om met Timbaland de studio in te duiken, want die zit daar ook in de buurt). Pharrell en Chad draaiden veel Earth, Wind & Fire met JT in de auto, en eigenlijk wilden ze teruggrijpen naar dergelijke muziek maar het tegelijkertijd modern houden. Ook MJ was uiteraard een inspiratie voor JT. Dat kwam goed uit: Pharrell had nog wel wat liggen dat ie eigenlijk voor MJ had geschreven, maar die hoefde het niet. Justin wist er wel raad mee, en al snel hadden ze een echte dansvloervuller in elkaar gezet voor het debuut van de nieuwe superster. Wel een nummer dat in dit spel wat love/hate lijkt te zijn, opmerkelijk genoeg.

jordidj1 schreef:
Onbegrijpelijk dat deze er bijna uit gestemd werd, want dit is wel weer een JT-klassiekertje hoor. Pharrell maakt wel altijd producties zodat de artiesten er letterlijk mee weg kunnen lopen, ook knap.

(oké, ik begin wel gewoon wat later met werken, wat ik gelukkig gewoon kan doen, want anders red ik het natuurlijk nooit )

Oh damn, nu vergeet ik helemaal dat jordidj1 me nog stukjes had toegestuurd.

Je gaat best snel hoor x

Oké, met terugwerkende kracht nog wat Jordi-kwootjes toegevoegd. En weer verder:

15. Justin Timberlake ft. Clipse - Like I Love You (46 punten, 9 stemmers)

https://www.youtube.com/watch?v=FQ3slUz7Jo8

Het was een beetje een strijd tussen de twee Timberlake-nummers in deze finale, en lange tijd leek Rock Your Body zelfs hoger te eindigen, maar uiteindelijk is Like I Love You door het laatste lijstje nog hoger geëindigd.

jordidj1 schreef:
Toch nog een beetje Clipse in de finale. Lekker zomers riedeltjes met KING PUSH. Wist ik veel dat die gozer toen al op de radio was, ik zou me rot schrikken als er een nummer van DAYTONA airplay zou krijgen.

Ja, sterker nog, een tijdje geleden waren er zelfs geruchten dat Pusha T destijds de 'I'm loving it'-jingle voor McDonald's had bedacht. Is niet onmogelijk want Timberlake heeft destijds blijkbaar die jingle nog ingezongen voor zes miljoen dollar, en er nog een track bij gemaakt, ook I'm Lovin' It geheten en ook geproduceerd door The Neptunes.

In ieder geval blij dat de gebroeders Clipse alsnog aanwezig zijn, want als je het over de carrière van Clipse hebt mogen ze niet onvermeld blijven. Pharrell en Chad hebben de eerste twee albums van Clipse in z'n geheel geproduceerd en Pusha T en No Malice waren destijds ook regelmatig op andere Neptunes-producties te horen. Push was zelfs in 1999 al op de radio te horen, als featuring op Good Stuff van Kelis, toen ie zich nog Terrar noemde! Wie had toen gedacht wat een carrière die jongen nog voor zich had...

De producties van Pharrell en Chad zijn doorgaans heerlijk ritmisch en lekker groovend. Voor de debuutplaat hebben ze destijds vooral gewoon lekker veel gejamd in de studio en dit klinkt ook wel elasof het ontstaan kan zijn in zo'n jam, waar ze uiteindelijk een heerlijke popsong van hebben gemaakt.

14. Nelly - Hot in Herre (53 punten, 13 stemmers)

https://www.youtube.com/watch?v=GeZZr_p6vB8

jordidj1 schreef:
Krijgen jullie het ook zo warm? Jemig, dan zeggen ze dat Pony van Ginuwine een sekstrack is. Nou, deze kan er ook wat van hoor.

De Neptunes-producties blijven vaak relatief simpel, minimalistisch worden ze regelmatig genoemd. Hot in Herre heeft ook simpelweg een percussiegroove, een staccato gitaartje en wat synthesizerakkoorden eroverheen gelegd. Heerlijk dansbaar maar niet heel vol geproduceerd, waardoor er juist veel ruimte overblijft voor de performer om zijn/haar ding te doen. Daardoor werken Neptunes-producties juist heel goed met expressieve rappers als Nelly en Ludacris.

Verder zo'n song die je altijd wel op een feestje kan draaien als je er wat leven in wil krijgen.

Nelly en The Neptunes hebben later ook nog een nummer 1-hit in Engeland gescoord met Flap Your Wings.

13. Snoop Dogg ft. Pharrell Williams - Drop It Like It's Hot (56 punten, 8 stemmers)

https://www.youtube.com/watch?v=y1MQ95FhgUE

jordidj1 schreef:
Beetje in de categorie: classic Pharrell & Snoop, hoort in de finale thuis, maar doet niet mee voor de grote prijzen. Wel een ontzettend lekker nummer en natuurlijk bekend door die klik-klaktong (geen idee hoe je dat noemt).

Doet inderdaad niet mee voor de prijzen, maar met de klik-klaktong is het wel één van de meest iconische Pharrell-producties. De Skateboard P - zoals ie zich vaak noemt als ie zich gaat rappen - dropt zelf ook nog een verse, iets dat ie ook prima kan (ik wil jullie deze track wat dat betreft niet onthouden).

Gisteren kwam ik erachter dat Pusha T ook hier in de videoclip langskomt trouwens. Die kende ik natuurlijk nog niet toen dit een hit was.

Maar hoewel ik niet in mijn top 10 had, ben ik toch wel van mening dat dit één van de meest briljante momenten in The Neptunes-discografie is wat betreft minimalistische producties. Elk geluid in de beat is raak. Dit klopt helemaal.

12. Snoop Dogg ft. Pharrell Williams & Uncle Charlie Wilson - Beautiful (57 punten, 8 stemmers)

https://www.youtube.com/watch?v=_FE194VN6c4

jordidj1 schreef:
Kijk, DIT is de Pharrell & Snoop-combi die ik graag. Zomers, catchy en een - of course - mooie ode aan de vrouw. Wat Snoop wel vaker doet trouwens.

Choconas schreef:
Speciale vermelding nog voor het liedje Beautiful en de waanzinnige videoclip, geschoten in Rio de Janeiro. Vooral die momenten waarop Snoop en Pharrell op die kleurrijke trap zitten, zijn me goed bijgebleven. Ik beleefde een ongekend glorieus moment, toen ik in 2011 op vakantie was in Rio en oog in oog stond met diezelfde trap! Goede herinneringen dus! =)

En wat kan ik daar nog aan toevoegen? Een punt meer dan Drop It Like It's Hot en daarmee de succesvolste Snoop/Neptunes-track in dit spel. The Neptunes hebben zelfs nog een grammy gewonnen met deze heerlijke zomerse beat! Oh, en wat lees ik op Wikipedia: "Written in response to Snoop's love for his daughter". Cute!

11. Kelis - Caught Out There (60 punten, 11 stemmers)

https://www.youtube.com/watch?v=N3JFwd1bk4Q

Voor velen de introductie tot zowel de fijne stem van Kelis als de fijne beats van The Neptunes. Kelis was geen makkelijke dame: op d'r zestiende werd ze door haar moeder al het huis uitgetrapt vanwege haar slechte gedrag. Ze heeft echter toch gewoon de middelbare school afgerond terwijl ze zich wist te bolwerken met baantjes in de horeca en in een kledingwinkel. Vlak nadat ze haar diploma haalde liep ze toevallig Pharrell en Chad tegen het lijf en ze hadden al meteen een supergoede klik en op haar negentiende trok ze een jaartje naar Virgina om samen met hun een album te maken. Daar raakten ze ook bevriend met de mannen van Clipse, die je samen met Pharrell en Chad ergens aan het eind van de clip ziet. In het boekje bedankt ze die mannen ervoor om haar in Virginia toch een gevoel van thuis te geven, en bij Pusha T, toen nog Terrar, zet ze tussen haakjes T-Lover. Oehhhh. ?

Hoe dan ook: afgaande op deze track had ze ook net een relatie achter de rug en was die niet prettig ten einde gekomen. The Neptunes leveren weer een heerlijke ritmische productie af, dat gitaartje in de intro voelt als Neptunes ten voeten uit. Ze geven hier echter ook alle ruimte aan Kelis om haar verhaal te doen en om al haar woede te uiten in het iconische refrein. Nog wat gekke bliepjes erbij en we hebben een track die in 1999 een frisse wind was in de hitlijsten, en nog slechts het begin...

Even pauze, ik ga zo verder met de top 10 x

10. Ol' Dirty Bastard ft. Kelis - Got Your Money (60 punten, 12 stemmers)

https://www.youtube.com/watch?v=XXTzm5GtqVo

Veel mensen leerden Kelis en The Neptunes kennen met Caught Out There maar voor de mensen die net wat meer in de hiphop zaten zal dit de kennismaking zijn geweest. Het moet een gezellige boel zijn geweest daar in Virginia Beach want zelfs die gekke ODB kwam even langs. Ook zo'n lekker expressieve rapper trouwens. Less is more, dus een superdikke baslijn en wat handclaps en laat die ODB maar gaan. Maar altijd een perfecte track op feestjes, waar ik hem zelf ook heb leren kennen. De eerste keer dat ik hem hoorde wist ik niet hoe snel ik hem moest Shazammen.

jordidj1 schreef:
Deze track vind ik wat smeriger en vuiger, maar dat komt natuurlijk omdat ODB meedoet. Een schoolvoorbeeld van een R&B-tarck voor de charts: dansbare beat, zangeressenrefreintje en wat coole raps.

Btw, Pitchfork noemde de videoclip ooit in een lijstje van beste videoclips uit de nineties. Wat een zonde dat veel van die oude videoclips in zo'n slechte kwaliteit op YouTube staan.

9. Gwen Stefani - Hollaback Girl (63 punten, 11 stemmers)

https://www.youtube.com/watch?v=Kgjkth6BRRY

In 2004 verscheen er een interview met Courtney Love (frontvrouw van Hole) in Seventeen Magazine waarin ze het volgende zei: "Being famous is just like being in high school. But im not interested in being the cheerleader. I’m not interested in being Gwen Stefani." Het is niet 100% zeker maar het is zeer aannemelijk dat Hollaback Girl daardoor is geïnspireerd. Bedoelde Courtney het negatief? Ik weet het niet maar je kan het makkelijk zo opvatten. Ik stel me echter voor dat Gwen dacht: 'joh weetje, ik ga nu geen dingen terugroepen, I ain't no hollaback girl, maar als jij me een cheerleader vindt dan omarm ik dat en maak ik de coolste cheerleadersong ever!"

Oh edit, ik zat goed, want ik lees nu op Wikipedia en dit heeft Gwen er in een interview met NME over gezegd: "Y'know someone one time called me a cheerleader, negatively, and I've never been a cheerleader. So I was, like, 'OK, fuck you. You want me to be a cheerleader? Well, I will be one then. And I'll rule the whole world, just you watch me.'"

Zogezegd, zogedaan, en ze schakelde The Neptunes in die sowieso al geschikt waren omdat zij goed waren in het ritmische aspect. Die fixten die heerlijk stampende beat maar het briljante is dat het niet slechts een lomp, schreeuwerig cheerleader-nummer is maar ze het afwisselen met rustige stukjes waarin een dromerig gitaarlijntje tevoorschijn komt. Maar uiteindelijk is het wel vooral een "attitude"-song, zoals ze het zelf noemt, met uiteraard - want cheerleaders - nog een stukje waarin ze een woord spelt. B-A-N-A-N-A-S! Classic.

Nog leuk om te vermelden: Gwen kende Pharrell en Chad natuurlijk al omdat zij Hella Good voor No Doubt hadden geschreven maar volgens mij was dat eigenlijk een soort ruil. Want No Doubt heeft dan weer Perfect Day geschreven dat op het tweede album van Kelis terecht is gekomen. Niet alleen dat, de band heeft het nummer ook ingespeeld, dus het is basically een No Doubt-nummer met Kelis ipv Gwen op de vocalen.

8. Frank Ocean - Pink + White (65 punten, 10 stemmers)

https://www.youtube.com/watch?v=uzS3WG6__G4

Eén van de twee niet-singles in deze finale, maar beide niet-singles komen dan ook van ware moderne klassiekers. Op deze site valt het nog niet zo op, maar in de jonge generatie van nu is Frank Ocean echt wel een grote en geliefde naam. Als er een hoop users van rond de 20 waren, zou het album Blonde echt veel populairder zijn op MuMe.

Hoe dan ook: ik ben blij dat Pink + White ook in de finale staat want het laat een andere kant van Pharrell zien, die hier een ontzettend subtiele productie aflevert. Het bouwt zich prachtig op, tot op het punt dat de engelachtige achtergrondvocalen van Beyoncé erin komen. Een prachtige R&B-ballad die zo langs je heen kan gaan als je hem voor het eerst hoort maar bij vaker luisteren zijn schoonheid kan openbaren.

jordidj1 schreef:
Pharrell produceert echt in dienst van Ocean, laatstgenoemde loopt letterlijk met de beat weg om zo zijn verhaal kwijt te kunnen.

Leuk weetje: het trio Pharrell, Frank en Beyoncé hadden al eerder samengewerkt op de track Superpower van Beyoncé.

Uiteindelijk is dit trouwens de enige aanwezigheid van Beyoncé in de finale, nadat Work It Out net niet door de nominatieronde heen is gekomen en APESHIT net is weggestemd. Allebei pijnlijk, maar goed dat Queen B er toch nog bij is.

7. Pharrell Williams ft. Jay-Z - Frontin' (73 punten, 15 stemmers)

https://www.youtube.com/watch?v=LOtkH5amC7s

En manlief is ook aanwezig, als featuring op de allereerste solotrack van Pharrell. Het grappige is: het was destijds nog absoluut niet de intentie van P om een solo-artiest te worden. Hij gaf aan dat het eenmalig was en hij enkel een producer was. Dat liep even anders...

In Amerika werd het al een dikke top 10-hit en wellicht dat ie zich daardoor toch achter de oren ging krabben, en besefte dat er toch misschien wel meer in zat dan ie dacht. Het nummer was bedoeld om het compilatie-album The Neptunes Present... Clones te promoten, wat vol stond met Neptunes-producties voor artiesten van hun eigen Star Trak-label. Het is zo'n heerlijk onbezorgd feelgood-hitje met zo'n fijn gitaartje erin. Perfect met een corona'tje inderdaad!

6. Kelis - Milkshake (79 punten, 15 stemmers)

https://www.youtube.com/watch?v=6AwXKJoKJz4

Na haar zowel sterke als succesvolle debuutalbum maakte Kelis nog een tweede album met d'r homies Pharrell en Chad. Echter, bij Virgin deden ze nogal moeilijk over dit album, naar haar zeggen begrepen ze het album niet. Geen idee wat daar voor discussies zijn gevoerd, maar het resultaat was dat Kelis het label verliet. Echter, op dat moment was het alleen nog in Europa uitgebracht met één single (het übervet geproduceerd Young, Fresh & New) en door deze gang van zaken is het nooit in Amerika uitgebracht en is het ook nooit verder gekomen dan die ene single.

Maar Kelis kon wel met tegenslagen omgaan. Kom op, ze was op d'r zestiende uit huis gegooid en had gewoon d'r school afgemaakt, dus ze was een doorzetter. Dit zou ze ook wel weer fixen. Dus ze ging aan de slag met een nieuw album dat uit zou komen op het Star Trak label van Pharrell en Chad, en waarvan ze zelf 'executive producer' was dus ze hield de touwtjes wat meer in handen. Ze ging ook samenwerken met wat andere producers, resulterend in wat meer variatie. Maar de leadsingle was alsnog een Neptunes-track en wat een comeback is dat.

Je zou misschien denken dat ze voor een wat commerciëler geluid gaat maar Milkshake klinkt juist vrij apart en uniek. We hebben het nu inmiddels zo vaak gehoord dat we eraan gewend zijn. Voor Milkshake hebben de mannen er wat exotische instrumenten bij gehaald: de percussie die je hoort is een marduka, iets dat vaak wordt bespeeld bij het buikdansen. De 'ting' is dan weer een manjira, wat zo te zien uit de Indische cultuur komt. Het wordt gecombineerd met zwaar aangezette synths en ook met de vocalen van Kelis hebben ze gespeeld om tot een unieke sound te komen. Het resultaat is werkelijk fantastisch.

jordidj1 schreef:
Een banger die altijd goed doet op mening huisfeestje, vooral bij de ladies. Hoe catchy wil je het hebben, Kelis trekt het nummer helemaal naar haar toe.

Het is dan ook zo'n track die de tand des tijds perfect doorstaan heeft omdat je hem nog steeds vaak hoort en hij nog altijd geliefd is bij de huidige generatie. Mede dankzij de gevleugelde uitspraak 'my milkshake brings all the boys to the yard' natuurlijk. Toevallig verwees Bianca Del Rio er gisteren in haar show nog naar voor één van haar grappen. Overigens, ik heb me altijd al afgevraagd waar de milkshake nou precies voor staat, maar dit is wat Kelis er zelf over zegt: "A milkshake is the thing that makes women special. It's what gives us our confidence and what makes us exciting."

5. Kendrick Lamar - good kid (80 punten, 13 stemmers)

https://www.youtube.com/watch?v=GNpXogUiYnU

jordidj1 schreef:
Dé sleuteltrack van GKMC. Een soort rustpunt tussen de kleppers Poetic Justice en m.A.A.d city. Het zorgt voor luchtigheid tussen al het kwaliteitsgeweld op de plaat, maar het nummer op zichzelf staat ook als een huis.

Choconas schreef:
Eerlijk gezegd wist ik helemaal niet dat Pharrell betrokken was bij Alright en good kid, maar hij laat Koning Kendrick werkelijk subliem klinken op beide nummers.

Dat is herkenbaar want in het geval van good kid kwam ik er ook pas relatief laat achter toen ik eens de credits aan het bekijken was op Wikipedia. 'Hé, is die geproduceerd door Pharrell? Nog eens luisteren... Ooohhhh verrek, dat is ook gewoon Pharrell die het refrein inzingt!' Ik had het nooit door gehad. Het is ook niet zo'n typische Pharrell-productie want hij produceert hier helemaal in dienst van Kendrick die zelf waarschijnlijk ook een sterke visie had.

Dit zegt Kenny er zelf over: "As soon as I heard it I knew that was the title track, just how dark it sounded. And the desperation of it, you know? And I just started writing right there on the spot."

En inderdaad, waar P heel goed is in het produceren van lekkere zomerhitjes, klinkt good kid juist opvallend duister. Mysterieus ook, met die terugkerende melodie die wat als een hobo klinkt. Pharrell weet op deze track de intensiteit van Kendrick's raps perfect te ondersteunen. Echter, de productie is weliswaar subtiel maar als je erop gaat letten zit ie prachtig in elkaar en zit er mooie vondsten in, zoals die vreemde achtergrondvocalen aan het eind van de laatste verse en het spacy stukje als die verse afgelopen is.

Dit soort tracks laten voor mij zien dat Pharrell meer is dan Happy en Beautiful.

Arrie schreef:
Want No Doubt heeft dan weer Perfect Day geschreven dat op het tweede album van Kelis terecht is gekomen. Niet alleen dat, de band heeft het nummer ook ingespeeld, dus het is basically een No Doubt-nummer met Kelis ipv Gwen op de vocalen.

Waarom wist ik dit niet!? Wat een leuk weetje! Perfect Day is een heerlijk nummer, één van mijn favorieten van Kelis!

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 17:41 uur

geplaatst: vandaag om 17:41 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.