Muziek / Muziekgames / Greatest Hits of #4 (The Beatles)!
zoeken in:
1
geplaatst: 18 oktober 2019, 22:04 uur
16. B.B. King - You Done Lost Your Good Thing Now (My Kind of Blues, 1961)
Genomineerd in ronde 1.
Even veel punten behaald als Don’t Answer the Door, maar met een top 3 notering belandt You Done Lost Your Good Thing Now op plek 16.
Het nummer wordt tegenwoordig vooral in leven gehouden door Kenny Wane Shepherd die het nummer geregeld tijdens zijn live-shows speelt.
B.B. geeft aan hoe je in de war kan raken door gevoelens. Hij toont liefde, woede, wanhoop, alles in één met deze plaat; hij klinkt bijna smekend.
Aantal punten: 26
Aantal keren genoemd: 3
Aantal nr. 3 noteringen: 1
Aantal nr. 2 noteringen:
Aantal nr. 1 noteringen:
Genomineerd in ronde 1.
Even veel punten behaald als Don’t Answer the Door, maar met een top 3 notering belandt You Done Lost Your Good Thing Now op plek 16.
Het nummer wordt tegenwoordig vooral in leven gehouden door Kenny Wane Shepherd die het nummer geregeld tijdens zijn live-shows speelt.
B.B. geeft aan hoe je in de war kan raken door gevoelens. Hij toont liefde, woede, wanhoop, alles in één met deze plaat; hij klinkt bijna smekend.
Let me love you just one more time
Yes, let me love you one more time anyway
Oh, let me love you, let me love you, let me love you one more time, baby
Let me love you one more time anyway
Oh you can't quit me now, baby
Because you didn't mean me no good anyway
Yes, let me love you one more time anyway
Oh, let me love you, let me love you, let me love you one more time, baby
Let me love you one more time anyway
Oh you can't quit me now, baby
Because you didn't mean me no good anyway
Aantal punten: 26
Aantal keren genoemd: 3
Aantal nr. 2 noteringen:
Aantal nr. 1 noteringen:
1
geplaatst: 18 oktober 2019, 22:11 uur
15. Freddie King - Going Down (Getting Ready, 1971)
Uit de startlijst.
Ik had verwacht dat deze hoger zou eindigen. Een nummer dat overbekend is, met name door de vele covers van o.a. Jeff Beck, John Mayall, Bryan Ferry, Stevie Ray Vaughan, Peter Green en zo kunnen we nog wel even doorgaan. Lekker rauw nummer waar de combinatie gitaar en de stem van Freddie mooi samenwerken. Als er nog twijfel was over het nieuwe imago van Freddie, dan zorgde Going Down er wel voor dat iedereen overtuigd was: Freddie was back! Veel harder, funkier en rockender dan in zijn beginperiode.
De intro zet meteen de toon; hartslag verhogend nummer, stilzitten is geen optie.
Aantal punten: 27
Aantal keren genoemd: 6
Aantal nr. 3 noteringen:
Aantal nr. 2 noteringen:
Aantal nr. 1 noteringen:
Uit de startlijst.
Ik had verwacht dat deze hoger zou eindigen. Een nummer dat overbekend is, met name door de vele covers van o.a. Jeff Beck, John Mayall, Bryan Ferry, Stevie Ray Vaughan, Peter Green en zo kunnen we nog wel even doorgaan. Lekker rauw nummer waar de combinatie gitaar en de stem van Freddie mooi samenwerken. Als er nog twijfel was over het nieuwe imago van Freddie, dan zorgde Going Down er wel voor dat iedereen overtuigd was: Freddie was back! Veel harder, funkier en rockender dan in zijn beginperiode.
De intro zet meteen de toon; hartslag verhogend nummer, stilzitten is geen optie.
Aantal punten: 27
Aantal nr. 3 noteringen:
Aantal nr. 2 noteringen:
Aantal nr. 1 noteringen:
3
geplaatst: 18 oktober 2019, 22:16 uur
14. B.B. King - 3 O'Clock Blues (Singin' the Blues, 1957)
Uit de startlijst.
Dit nummer van Lowell Fulson werd gecoverd door King en voor het eerst door hem uitgebracht als singletje in 1952. In 1957 verscheen het echter op de grote doorbaak van B.B. ‘Singin’ the Blues’ en later nam het nummer nog eens op met Eric Clapton voor hun duetalbum uit 2000.
Aantal punten: 28
Aantal keren genoemd: 4
Aantal nr. 3 noteringen:
Aantal nr. 2 noteringen:
Aantal nr. 1 noteringen:
Uit de startlijst.
Dit nummer van Lowell Fulson werd gecoverd door King en voor het eerst door hem uitgebracht als singletje in 1952. In 1957 verscheen het echter op de grote doorbaak van B.B. ‘Singin’ the Blues’ en later nam het nummer nog eens op met Eric Clapton voor hun duetalbum uit 2000.
Aantal punten: 28
Aantal nr. 3 noteringen:
Aantal nr. 2 noteringen:
Aantal nr. 1 noteringen:
1
geplaatst: 18 oktober 2019, 22:19 uur
13. Freddie King - Hide Away (Let's Hide Away and Dance Away, 1961)
Uit de startlijst.
Een nummer dat zomaar bijna werd weggestemd in ronde 2. Een van de signature songs van Freddie en een echte blues-standard. Tig keer gecoverd en één van de bekendste instrumentals binnen het genre. Het nummer is genoemd naar een club in Chicago waar alle bluescats rondhingen in die tijd. Toen het nummer uitkwam geraakte het zelfs tot de 29e plek in de Amerikaanse hitlijst. Hideaway (soms geschreven als Hide Away) is ondertussen opgenomen in de Grammy Hall of Fame.
Aantal punten: 30
Aantal nr. 3 noteringen:
Aantal nr. 2 noteringen:
Aantal nr. 1 noteringen:
Uit de startlijst.
Een nummer dat zomaar bijna werd weggestemd in ronde 2. Een van de signature songs van Freddie en een echte blues-standard. Tig keer gecoverd en één van de bekendste instrumentals binnen het genre. Het nummer is genoemd naar een club in Chicago waar alle bluescats rondhingen in die tijd. Toen het nummer uitkwam geraakte het zelfs tot de 29e plek in de Amerikaanse hitlijst. Hideaway (soms geschreven als Hide Away) is ondertussen opgenomen in de Grammy Hall of Fame.
Aantal punten: 30
Aantal nr. 3 noteringen:
Aantal nr. 2 noteringen:
Aantal nr. 1 noteringen:
1
geplaatst: 18 oktober 2019, 22:23 uur
12. B.B. King - You Upset Me Baby (Singin' the Blues, 1957)
Uit de startlijst,
Opnieuw een nummer waar gretig gebruik van is gemaakt door de generatie blues(rock)artiesten die na B.B. kwamen. Tig keer gecoverd en zelfs één van de andere Kings, Albert, heeft het nummer opgenomen.
B.B. klinkt hier qua stem nog niet zoals we hem kennen. Het blijft erg beschaafd en kleurt tussen de lijntjes, maar de passie straalt zoals altijd van het nummer af.
Aantal punten: 31
Aantal nr. 2 noteringen:
Aantal nr. 1 noteringen:
Uit de startlijst,
Opnieuw een nummer waar gretig gebruik van is gemaakt door de generatie blues(rock)artiesten die na B.B. kwamen. Tig keer gecoverd en zelfs één van de andere Kings, Albert, heeft het nummer opgenomen.
B.B. klinkt hier qua stem nog niet zoals we hem kennen. Het blijft erg beschaafd en kleurt tussen de lijntjes, maar de passie straalt zoals altijd van het nummer af.
Aantal punten: 31
Aantal nr. 2 noteringen:
Aantal nr. 1 noteringen:
2
geplaatst: 18 oktober 2019, 22:29 uur
11. Freddie King - Me and My Guitar (Texas Cannonball, 1972)
Genomineerd in ronde 1.
Dit nummer valt net, maar dan ook echt nét, buiten de top tien. Het is één van de twee nummers van Texas Cannonball uit 1972; beide nummers zijn genomineerd in ronde 1 en beide nummers hebben het tot de top 11 geschopt. Het is duidelijk dat de 70’s Freddie jullie / ons beter bevalt dan de old-school Freddie.
Freddie heeft het over zijn liefdes; de vrouwen en de blues. Hij en zijn gitaar zijn voor altijd aan elkaar verbonden.
Aantal punten: 32
Aantal keren genoemd: 5
Aantal nr. 3 noteringen:
Aantal nr. 2 noteringen:
Aantal nr. 1 noteringen:
(even een mini-break en dan de top 10!)
Genomineerd in ronde 1.
Dit nummer valt net, maar dan ook echt nét, buiten de top tien. Het is één van de twee nummers van Texas Cannonball uit 1972; beide nummers zijn genomineerd in ronde 1 en beide nummers hebben het tot de top 11 geschopt. Het is duidelijk dat de 70’s Freddie jullie / ons beter bevalt dan de old-school Freddie.
Freddie heeft het over zijn liefdes; de vrouwen en de blues. Hij en zijn gitaar zijn voor altijd aan elkaar verbonden.
When my baby leaves me, there is nothing I can do
I pick up my guitar and then I play a little blues or two
I pick up my guitar and then I play a little blues or two
Aantal nr. 3 noteringen:
Aantal nr. 2 noteringen:
Aantal nr. 1 noteringen:
(even een mini-break en dan de top 10!)
2
geplaatst: 18 oktober 2019, 22:43 uur
We zijn bij de top 10 aanbeland. Dit zijn volgens ons de tien beste platen van Albert, B.B. en Freddie King in dit spel.
10. B.B. King - Hummingbird (Indianola Mississippi Seeds, 1970)
Genomineerd in ronde 1.
Het enige 70's nummer van B.B. in de finale. Een nummer dat B.B. King meerdere malen op plaat heeft gezet en in 1970 zelfs de hitlijsten wist te bereiken. Behalve op Indianola Mississippi Seeds staat het ook op B.B. King & Friends: 80 waar hij het samen met John Mayer speelt. Daarnaast nam hij het ook nog een keer op met Joe Walsh. Vooral de heerlijke gospel outro van de 70's versie maakt dit toch wel een topper.
Daarnaast heeft dit album volgens West toch wel de mooiste hoes van alle King-albums.
Even veel punten als Me and my Guitar, maar Hummingbird had daar slechts 4 stemmen voor nodig.
Aantal nr. 3 noteringen:
Aantal nr. 2 noteringen:
Aantal nr. 1 noteringen:
Genomineerd in ronde 1.
Het enige 70's nummer van B.B. in de finale. Een nummer dat B.B. King meerdere malen op plaat heeft gezet en in 1970 zelfs de hitlijsten wist te bereiken. Behalve op Indianola Mississippi Seeds staat het ook op B.B. King & Friends: 80 waar hij het samen met John Mayer speelt. Daarnaast nam hij het ook nog een keer op met Joe Walsh. Vooral de heerlijke gospel outro van de 70's versie maakt dit toch wel een topper.
Daarnaast heeft dit album volgens West toch wel de mooiste hoes van alle King-albums.
Even veel punten als Me and my Guitar, maar Hummingbird had daar slechts 4 stemmen voor nodig.
Aantal nr. 3 noteringen:
Aantal nr. 2 noteringen:
Aantal nr. 1 noteringen:
1
geplaatst: 18 oktober 2019, 22:51 uur
9. Albert King - Oh Pretty Woman (Born Under a Bad Sign, 1967)
Uit de startlijst.
Een van de vele bluesstandards die Albert heeft voortgebracht. De versie samen met Gary Moore is wellicht nog wat bekender onder het 'jongere' publiek dan de soloversie uit 1967. Superbitch gaf aan dat niemand behalve Roy Orbison over een pretty woman mag zingen, maar daar dacht de rest duidelijk anders over. Early Albert op zijn best.
Aantal nr. 3 noteringen: 2
Aantal nr. 2 noteringen:
Aantal nr. 1 noteringen:
Uit de startlijst.
Een van de vele bluesstandards die Albert heeft voortgebracht. De versie samen met Gary Moore is wellicht nog wat bekender onder het 'jongere' publiek dan de soloversie uit 1967. Superbitch gaf aan dat niemand behalve Roy Orbison over een pretty woman mag zingen, maar daar dacht de rest duidelijk anders over. Early Albert op zijn best.
Aantal nr. 3 noteringen: 2
Aantal nr. 2 noteringen:
Aantal nr. 1 noteringen:
1
geplaatst: 18 oktober 2019, 22:57 uur
8. B.B. King - Sweet Sixteen (The Great BB King, 1960)
Uit de startlijst.
Het nummer bestaat uit part 1 en part 2 (A-kantje en B-kantje). Het wist in 1959 plek 2 in de R&B-lijst te behalen en een heruitgave in 1972 zorgde voor een 37e plek in die lijst en een 93e plek in de reguliere hitlijst.
B.B. zingt en speelt dit nummer vol bezieling en part 1 en 2 moeten gewoon achter elkaar door gespeeld worden.
De tekst toont overigens wel aan dat we het hier over andere tijden hebben; tegenwoordig zou je er niet meer mee wegkomen om je liefde voor een minderjarige meid te bezingen.
Aantal punten: 40
Aantal nr. 3 noteringen:
Aantal nr. 2 noteringen: 1
Aantal nr. 1 noteringen:
Uit de startlijst.
Het nummer bestaat uit part 1 en part 2 (A-kantje en B-kantje). Het wist in 1959 plek 2 in de R&B-lijst te behalen en een heruitgave in 1972 zorgde voor een 37e plek in die lijst en een 93e plek in de reguliere hitlijst.
B.B. zingt en speelt dit nummer vol bezieling en part 1 en 2 moeten gewoon achter elkaar door gespeeld worden.
De tekst toont overigens wel aan dat we het hier over andere tijden hebben; tegenwoordig zou je er niet meer mee wegkomen om je liefde voor een minderjarige meid te bezingen.
Aantal punten: 40
Aantal nr. 3 noteringen:
Aantal nr. 1 noteringen:
1
geplaatst: 18 oktober 2019, 23:01 uur
7. Freddie King - Big Legged Woman (Texas Cannonball, 1972)
Genomineerd in ronde 1.
Het tweede nummer van Texas Cannonball en wat een knaller is dit. Het swingt de pan uit en Freddie is in topvorm.
Typische blues tekst die positief begint, maar meteen omslaat naar een mogelijke blues-situatie.
Met big legged women had hij het overigens niet over benen…
Aantal punten: 43
Aantal keren genoemd: 7
Aantal nr. 2 noteringen:
Aantal nr. 1 noteringen:
Genomineerd in ronde 1.
Het tweede nummer van Texas Cannonball en wat een knaller is dit. Het swingt de pan uit en Freddie is in topvorm.
Typische blues tekst die positief begint, maar meteen omslaat naar een mogelijke blues-situatie.
'Cause you're a big legged woman, with a short short miniskirt
Promise me darlin', you'll never make me feel like dirt
Promise me darlin', you'll never make me feel like dirt
Met big legged women had hij het overigens niet over benen…
Aantal punten: 43
Aantal keren genoemd: 7
Aantal nr. 2 noteringen:
Aantal nr. 1 noteringen:
2
geplaatst: 18 oktober 2019, 23:06 uur
6. B.B. King - Troubles, Troubles, Troubles (The Blues, 1958)
Genomineerd in ronde 1.
Een nummer dat op de valreep nog doorging na afloop van ronde 2, maar in deze finale toch op behoorlijk wat steun kon rekenen. Een zeer ouderwets bluesnummer van King in de goede zin van het woord: klassieke opbouw, blazers die doen denken aan minstens een decennium eerder dan wanneer het is opgenomen en tekstueel simplistisch en leunend op herhaling. Dit zou je als minpunten kunnen zien, maar dan heb je de blues gewoon niet begrepen
en dat hadden jullie goed in de gaten. Dijk van een plaat van B.B..
Dit is de eerste plaat die we tegenkomen die op een nummer 1 positie kon rekenen.
Aantal punten: 46
Aantal nr. 2 noteringen:
Aantal nr. 1 noteringen: Marco dB
Genomineerd in ronde 1.
Een nummer dat op de valreep nog doorging na afloop van ronde 2, maar in deze finale toch op behoorlijk wat steun kon rekenen. Een zeer ouderwets bluesnummer van King in de goede zin van het woord: klassieke opbouw, blazers die doen denken aan minstens een decennium eerder dan wanneer het is opgenomen en tekstueel simplistisch en leunend op herhaling. Dit zou je als minpunten kunnen zien, maar dan heb je de blues gewoon niet begrepen
en dat hadden jullie goed in de gaten. Dijk van een plaat van B.B.. Dit is de eerste plaat die we tegenkomen die op een nummer 1 positie kon rekenen.
Aantal punten: 46
Aantal nr. 2 noteringen:
Aantal nr. 1 noteringen: Marco dB
1
geplaatst: 18 oktober 2019, 23:12 uur
5. Albert King - I'll Play the Blues for You (I'll Play the Blues for You, 1972)
Uit de startlijst.
We zijn bij de top 5. Albert mag die aftrappen met I’ll Play the Blues for You.
Hoeveel signature songs kun je hebben als artiest? Dit is er ook weer zo eentje voor Albert die vrijwel elk concert gespeeld werd, vaak werd aangevraagd en geregeld genoemd wordt als ‘must hear’ op blues-gebied.
Albert doet waar hij goed in is: de blues spelen en zingen. Dat bezingt hij dan ook in dit nummer.
I'll Play the Blues for You is opgenomen in de Blues Hall of Fame.
Dit is het enige nummer in de top 6 dat geen nummer 1 notering heeft gekregen.
Aantal punten: 47
Aantal nr. 1 noteringen:
Uit de startlijst.
We zijn bij de top 5. Albert mag die aftrappen met I’ll Play the Blues for You.
Hoeveel signature songs kun je hebben als artiest? Dit is er ook weer zo eentje voor Albert die vrijwel elk concert gespeeld werd, vaak werd aangevraagd en geregeld genoemd wordt als ‘must hear’ op blues-gebied.
Albert doet waar hij goed in is: de blues spelen en zingen. Dat bezingt hij dan ook in dit nummer.
I'll Play the Blues for You is opgenomen in de Blues Hall of Fame.
Dit is het enige nummer in de top 6 dat geen nummer 1 notering heeft gekregen.
Aantal punten: 47
Aantal nr. 1 noteringen:
2
geplaatst: 18 oktober 2019, 23:16 uur
4. Albert King - As the Years Go Passing by (Born Under a Bad Sign, 1967)
Genomineerd in ronde 1.
Het is onmogelijk om over Albert King te praten zonder Gary Moore erbij te betrekken. De man was een enorme fan van Albert en heeft ervoor gezorgd dat een hele nieuwe generatie muziekluisteraars kennis kon maken met Albert ‘The Velvet Bulldozer’ King. Dit was één van de favoriete platen van Gary Moore die zelf ook een dijk van een versie van dit nummer opnam. De fascinatie van Moore voor Albert King werd duidelijk toen Moore het nummer 'King of the Blues' uitbracht dat volgens Moore over 'de enige écht King of the Blues' gaat: Albert.
Albert zingt op hartverscheurende wijze hoe het leven soms kan lopen. Dit voel je overal in je lichaam.
We maken een behoorlijke sprong qua puntenaantal met dit nummer dat tevens het hoogst genoteerde nummer is dat niet uit de startlijst kwam.
Aantal punten: 64
Aantal nr. 3 noteringen:
Aantal nr. 2 noteringen: 2
Aantal nr. 1 noteringen: Justus18
Genomineerd in ronde 1.
Het is onmogelijk om over Albert King te praten zonder Gary Moore erbij te betrekken. De man was een enorme fan van Albert en heeft ervoor gezorgd dat een hele nieuwe generatie muziekluisteraars kennis kon maken met Albert ‘The Velvet Bulldozer’ King. Dit was één van de favoriete platen van Gary Moore die zelf ook een dijk van een versie van dit nummer opnam. De fascinatie van Moore voor Albert King werd duidelijk toen Moore het nummer 'King of the Blues' uitbracht dat volgens Moore over 'de enige écht King of the Blues' gaat: Albert.
Albert zingt op hartverscheurende wijze hoe het leven soms kan lopen. Dit voel je overal in je lichaam.
We maken een behoorlijke sprong qua puntenaantal met dit nummer dat tevens het hoogst genoteerde nummer is dat niet uit de startlijst kwam.
Aantal punten: 64
Aantal nr. 3 noteringen:
Aantal nr. 1 noteringen: Justus18
2
geplaatst: 18 oktober 2019, 23:19 uur
Shaky schreef:
Genomineerd in ronde 1.
Het is onmogelijk om over Albert King te praten zonder Gary Moore erbij te betrekken. De man was een enorme fan van Albert en heeft ervoor gezorgd dat een hele nieuwe generatie muziekluisteraars kennis kon maken met Albert ‘The Velvet Bulldozer’ King. Dit was één van de favoriete platen van Gary Moore die zelf ook een dijk van een versie van dit nummer opnam
Genomineerd in ronde 1.
Het is onmogelijk om over Albert King te praten zonder Gary Moore erbij te betrekken. De man was een enorme fan van Albert en heeft ervoor gezorgd dat een hele nieuwe generatie muziekluisteraars kennis kon maken met Albert ‘The Velvet Bulldozer’ King. Dit was één van de favoriete platen van Gary Moore die zelf ook een dijk van een versie van dit nummer opnam
Dat laatste...dat je dat maar weet. Een fenomenaal nummer van Gary Moore. Ik hoopte eigenlijk dat dat de originele versie is. Zal zo die van Albert ook eens beluisteren.
Balen dat ik deze aflevering gemist heb. Dan maar achteraf genieten -)
3
geplaatst: 18 oktober 2019, 23:28 uur
Hoe mooi kan het zijn bij een Greatest Hits The Kings of the Blues? Nou, heel mooi: de top 3 is verdeeld over alle drie de Kings.
3. Freddie King - Same Old Blues (Getting Ready, 1971)
Uit de startlijst.
Freddie King kent eigenlijk drie periodes in zijn discografie. Zijn vroege werk, waar veel vrolijke, upbeat, instrumentals centraal staan, dan zijn wat zwaarmoedigere 70's soulvolle blues en als laatste de funky kant van Freddie die de pan uit swingt.
Same Old Blues is misschien wel het beste voorbeeld van die tweede periode. De drama spat van het nummer af en de passie is voelbaar vanaf die eerste paar tonen die worden ingezet. Freddie zingt hoe het altijd weer hetzelfde liedje is in het leven… altijd weer die same old blues….
Preach on Freddie, preach on.
Dit is het eerste nummer dat we tegenkomen dat door iedereen genoemd werd in de top 15; de volledige top 3 is door iedereen in de top 15 gezet.
Aantal punten: 70
Aantal keren genoemd: 8
Aantal nr. 3 noteringen:
Aantal nr. 2 noteringen:
Aantal nr. 1 noteringen: EttaJamesBrown, esteban
------------------------------
2. Albert King - Born Under a Bad Sign (Born Under a Bad Sign, 1967)
Uit de startlijst.
Albert King, The Velveteen Bulldozer, 1.98 groot, bijna 120 kilo zwaar. Altijd in een driedelig kostuum op het podium, vaak met een pijp in de mond, spelend op zijn iconische flying-V gitaar. Albert bespeelde zijn gitaar linkshandig, maar had een rechtshandige besnaring erop liggen. Ik geeft het je te doen.
De hoogste notering van Albert in deze Greatest Hits en het is een klassieker van jewelste.
Titeltrack van het gelijknamige album uit 1967 dat van grote invloed is geweest op latere artiesten zoals Gary Moore, Eric Clapton en Stevie Ray Vaughan.
Het nummer werd geschreven door Booker T. en William Bell en is later nog gecoverd door onder andere Cream en Jimi Hendrix. Geen enkele versie komt ook maar in de buurt van dit nummer dat uiteindelijk uitgroeide tot het bekendste nummer van Albert bij het grote publiek.
Aantal punten: 84
Aantal nr. 3 noteringen:
Aantal nr. 2 noteringen:
Aantal nr. 1 noteringen: west
1. B.B. King - The Thrill is Gone (Completely Well, 1969)
Uit de startlijst.
De grote winnaar van deze editie is The Thrill Is Gone en dat zal voor niemand als verassing komen. Zelfs mensen die niets met de blues hebben, kennen de plaat en de uitvoerende artiest en dat is niet meer dan terecht.
B.B. King, wellicht de bekendste van de drie Kings, was een imposante verschijning. Kenmerkend is die extreem cleane toon die hij uit Lucille wist te produceren.
The Thrill Is Gone: B.B.'s signature song en grootste hit (nr. 15 in de Amerikaanse hitlijst) die uiteraard nooit mag ontbreken in Blues Toplijsten. Het mag dan wel een cover zijn, maar King is toch wel verantwoordelijk voor veruit de bekendste versie van het nummer. Hij nam het nummer vaak op gedurende meerdere jaren en was nooit tevreden met het resultaat en wilde het dan ook niet op een album hebben. Bill Szymczyk, zijn toenmalige producer, belde hem midden in de nacht op met het voorstel om er strijkers aan toe te voegen. Het kon King allemaal niets meer schelen met dit nummer en zei 'ja' om er vanaf te zijn... de rest is geschiedenis.
Aantal punten: 98
Aantal nr. 3 noteringen:
Aantal nr. 1 noteringen: Les de Groot, Superbitch, Shaky
Uit de startlijst.
Freddie King kent eigenlijk drie periodes in zijn discografie. Zijn vroege werk, waar veel vrolijke, upbeat, instrumentals centraal staan, dan zijn wat zwaarmoedigere 70's soulvolle blues en als laatste de funky kant van Freddie die de pan uit swingt.
Same Old Blues is misschien wel het beste voorbeeld van die tweede periode. De drama spat van het nummer af en de passie is voelbaar vanaf die eerste paar tonen die worden ingezet. Freddie zingt hoe het altijd weer hetzelfde liedje is in het leven… altijd weer die same old blues….
Preach on Freddie, preach on.
Dit is het eerste nummer dat we tegenkomen dat door iedereen genoemd werd in de top 15; de volledige top 3 is door iedereen in de top 15 gezet.
Aantal punten: 70
Aantal nr. 3 noteringen:
Aantal nr. 2 noteringen:
Aantal nr. 1 noteringen: EttaJamesBrown, esteban
Uit de startlijst.
Albert King, The Velveteen Bulldozer, 1.98 groot, bijna 120 kilo zwaar. Altijd in een driedelig kostuum op het podium, vaak met een pijp in de mond, spelend op zijn iconische flying-V gitaar. Albert bespeelde zijn gitaar linkshandig, maar had een rechtshandige besnaring erop liggen. Ik geeft het je te doen.
De hoogste notering van Albert in deze Greatest Hits en het is een klassieker van jewelste.
Titeltrack van het gelijknamige album uit 1967 dat van grote invloed is geweest op latere artiesten zoals Gary Moore, Eric Clapton en Stevie Ray Vaughan.
Het nummer werd geschreven door Booker T. en William Bell en is later nog gecoverd door onder andere Cream en Jimi Hendrix. Geen enkele versie komt ook maar in de buurt van dit nummer dat uiteindelijk uitgroeide tot het bekendste nummer van Albert bij het grote publiek.
Aantal punten: 84
Aantal nr. 3 noteringen:
Aantal nr. 2 noteringen:
Aantal nr. 1 noteringen: west
Uit de startlijst.
De grote winnaar van deze editie is The Thrill Is Gone en dat zal voor niemand als verassing komen. Zelfs mensen die niets met de blues hebben, kennen de plaat en de uitvoerende artiest en dat is niet meer dan terecht.
B.B. King, wellicht de bekendste van de drie Kings, was een imposante verschijning. Kenmerkend is die extreem cleane toon die hij uit Lucille wist te produceren.
The Thrill Is Gone: B.B.'s signature song en grootste hit (nr. 15 in de Amerikaanse hitlijst) die uiteraard nooit mag ontbreken in Blues Toplijsten. Het mag dan wel een cover zijn, maar King is toch wel verantwoordelijk voor veruit de bekendste versie van het nummer. Hij nam het nummer vaak op gedurende meerdere jaren en was nooit tevreden met het resultaat en wilde het dan ook niet op een album hebben. Bill Szymczyk, zijn toenmalige producer, belde hem midden in de nacht op met het voorstel om er strijkers aan toe te voegen. Het kon King allemaal niets meer schelen met dit nummer en zei 'ja' om er vanaf te zijn... de rest is geschiedenis.
Aantal punten: 98
Aantal nr. 3 noteringen:
Aantal nr. 1 noteringen: Les de Groot, Superbitch, Shaky
6
geplaatst: 18 oktober 2019, 23:32 uur
Het zit er al op. Ik wil alle deelnemers hartelijk danken voor hun deelname en hopelijk zijn er meelezers geweest die er nu misschien aan denken om soms toch eens een plaatje van deze mannen op te zetten. Het is aan te raden
.
Hier volgt een overzicht van de uiteindelijke top 30.
30. Freddie King - Yonder Wall (My Feeling for the Blues, 1969)
29. Albert King - The Hunter (Born Under a Bad Sign, 1967)
28. B.B. King - Sweet Little Angel (Singin’ the Blues, 1957)
27. B.B. King - Paying the Cost to Be the Boss (His Best - The Electric BB King, 1968)
26. Albert King - Laundromat Blues (Born Under a Bad Sign, 1967)
25. Freddie King - Have You Ever Loved a Woman (Freddie King Sings, 1961)
24. Albert King - Breaking Up Somebody's Home (I'll Play the Blues for You, 1972)
23. Albert King - Don't Throw Your Love on Me So Strong (The Big Blues, 1962)
22. Freddie King - Pack It Up (Burglar, 1974)
21. B.B. King - How Blue Can You Get (Blues in My Heart, 1962)
20. Albert King - Everybody Wants to Go to Heaven (Lovejoy, 1971)
19. Albert King - Travelin’ Man (I Wanna Get Funky, 1974)
18. Albert King - Blues Power (Live Wire / Blues Power, 1968)
17. B.B. King - Don't Answer the Door (Blues Is King, 1967)
5. Albert King - I'll Play the Blues for You (I'll Play the Blues for You, 1972)
Ik draag het stokje over aan jordidj1 & Gretz voor hun editie van The Greatest Hits.
.Hier volgt een overzicht van de uiteindelijke top 30.
30. Freddie King - Yonder Wall (My Feeling for the Blues, 1969)
29. Albert King - The Hunter (Born Under a Bad Sign, 1967)
28. B.B. King - Sweet Little Angel (Singin’ the Blues, 1957)
27. B.B. King - Paying the Cost to Be the Boss (His Best - The Electric BB King, 1968)
26. Albert King - Laundromat Blues (Born Under a Bad Sign, 1967)
25. Freddie King - Have You Ever Loved a Woman (Freddie King Sings, 1961)
24. Albert King - Breaking Up Somebody's Home (I'll Play the Blues for You, 1972)
23. Albert King - Don't Throw Your Love on Me So Strong (The Big Blues, 1962)
22. Freddie King - Pack It Up (Burglar, 1974)
21. B.B. King - How Blue Can You Get (Blues in My Heart, 1962)
20. Albert King - Everybody Wants to Go to Heaven (Lovejoy, 1971)
19. Albert King - Travelin’ Man (I Wanna Get Funky, 1974)
18. Albert King - Blues Power (Live Wire / Blues Power, 1968)
17. B.B. King - Don't Answer the Door (Blues Is King, 1967)
Ik draag het stokje over aan jordidj1 & Gretz voor hun editie van The Greatest Hits.
5
geplaatst: 18 oktober 2019, 23:52 uur
GREATEST HITS OF LANA DEL REY
https://www.udiscovermusic.com/wp-content/uploads/2019/01/lana.jpg
Welkom bij de Greatest Hits-editie van jullie favoriete couch queen, aka the greatest ? We gaan superlatieven tekort komen om haar grootheid te beschrijven, dus die laat ik nu nog even achterwege. Toevallig genoeg heeft Lana vandaag de Song of the Decade opgehaald bij de Q Awards. Mooie timing om haar gehele oeuvre eens in de spotlights te zetten.
(Een uitgebreidere intro volgt nog:)
[Startlijst
13 Beaches
Blue Jeans
Born To Die
Brooklyn Baby
Cruel World
High By The Beach
Honeymoon
Love
Lust for Life
Mariners Apartment Complex
Music To Watch Boys To
Off To The Races
Ride
Shades of Cool
Summertime Sadness
The greatest
Venice Bitch
Video Games
West Coast
Young and Beautiful
Jullie hebben tot maandagavond 20:00 om te nomineren. Maximaal 10 nummers, minder mag ook.
https://www.udiscovermusic.com/wp-content/uploads/2019/01/lana.jpg
Welkom bij de Greatest Hits-editie van jullie favoriete couch queen, aka the greatest ? We gaan superlatieven tekort komen om haar grootheid te beschrijven, dus die laat ik nu nog even achterwege. Toevallig genoeg heeft Lana vandaag de Song of the Decade opgehaald bij de Q Awards. Mooie timing om haar gehele oeuvre eens in de spotlights te zetten.
(Een uitgebreidere intro volgt nog:)
[Startlijst
13 Beaches
Blue Jeans
Born To Die
Brooklyn Baby
Cruel World
High By The Beach
Honeymoon
Love
Lust for Life
Mariners Apartment Complex
Music To Watch Boys To
Off To The Races
Ride
Shades of Cool
Summertime Sadness
The greatest
Venice Bitch
Video Games
West Coast
Young and Beautiful
Jullie hebben tot maandagavond 20:00 om te nomineren. Maximaal 10 nummers, minder mag ook.
2
geplaatst: 19 oktober 2019, 04:16 uur
Wat een originele Greatest Hits met terecht eens aandacht voor de Blues (koningen). Mooie presentatie ook, bedankt Shaky!
4
geplaatst: 19 oktober 2019, 08:21 uur
Bedankt voor de uitgebreide presentatie en een interessante kennismaking met de Kings of the Blues, Shaky. Het blijft wel spijtig dat Billie Jean King hierbij volledig over het hoofd gezien werd.
4
geplaatst: 19 oktober 2019, 11:56 uur
Een GH van de maakster van het album van het jaar, kiezen gaat dus niet meevallen.
Nou ik ken de 5 albums van Born to die t/m NFR! en dus niet dat Lizzy album.
2 stuks per album geeft de volgende 10 kanjers:
Beautiful People Beautiful Problems
Freak
Gods knows I tried
Happiness Is a Butterfly
hope is a dangerous thing for a woman like me to have - but I have i
National Anthem
Pretty When You Cry
This is what makes us girls
Tomorrow Never Came
Ultraviolence
De volgende pareltjes (en nog meer) heb ik helaas los moeten laten.

California
Cinnamon Girl
Fuck It I Love You
Heroin
Radio
Sad girl
Salvatore
Old money
Nou ik ken de 5 albums van Born to die t/m NFR! en dus niet dat Lizzy album.
2 stuks per album geeft de volgende 10 kanjers:
Freak
Gods knows I tried
Happiness Is a Butterfly
hope is a dangerous thing for a woman like me to have - but I have i
National Anthem
Pretty When You Cry
This is what makes us girls
Tomorrow Never Came
Ultraviolence
De volgende pareltjes (en nog meer) heb ik helaas los moeten laten.

California
Cinnamon Girl
Fuck It I Love You
Heroin
Radio
Sad girl
Salvatore
Old money
0
geplaatst: 19 oktober 2019, 12:20 uur
Bartender
California
Cinnamon Girl
Cola
Doin’ Time
Fuck It I Love You
hope is a dangerous thing for a woman like me to have - but I have it
National Anthem
Norman fucking Rockwell
Old Money
California
Cinnamon Girl
Cola
Doin’ Time
Fuck It I Love You
hope is a dangerous thing for a woman like me to have - but I have it
National Anthem
Norman fucking Rockwell
Old Money
0
geplaatst: 19 oktober 2019, 12:24 uur
American
Fucked My Way Up to the Top
Get Free
Hotel Sayre
Jump
Kill Kill
Once Upon a Dream
Radio
Without You
Fucked My Way Up to the Top
Get Free
Hotel Sayre
Jump
Kill Kill
Once Upon a Dream
Radio
Without You
0
geplaatst: 19 oktober 2019, 12:26 uur
0
geplaatst: 19 oktober 2019, 12:27 uur
jordidj1 schreef:
En Fucked My Way Up To The Top dan jongens? Ff opletten.
En Fucked My Way Up To The Top dan jongens? Ff opletten.
Parental Advisory - explicit content.
Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.
* denotes required fields.