menu

Muziek / Muziekgames / Greatest Hits of # (The Beatles)!

zoeken in:
avatar van Rudi S
west schreef:
Die moest ik even opzoeken. Ketodieet, dat had je nog niet in de tijd van Billie Holiday.

Billie hield het lekker bij drank en drugs.

avatar van herman
Twee keer de playlist beluisterd. Er zit een paar uitschieters tussen, maar het meeste ontloopt elkaar nauwelijks. Ik vond het trouwens wel pijnlijk om te horen hoe oud en vermoeid Billie klinkt op I'm A Fool To Want You, alsof ze 50 i.p.v. 20 jaar ouder is geworden t.o.v. eind jaren '30.

1. Strange Fruit (1939)
2. The Man I Love (1940)
3. Summertime (1936)
4. All of Me (1941)*
5. Lady Sings the Blues (1956)
6. God Bless the Child (1941)
7. Solitude (1941)*
8. Don’t Explain (1946)
9. I’m a Fool to Want You (1958)
10. Let’s Call the Whole Thing Off (1937)

avatar van Edgar18
Ik ga het helaas niet redden, maar benieuwd naar de uitslag ben ik wel.

avatar van Koenr
01. Strange Fruit (1939)
02. Summertime (1936)
03. Lady Sings the Blues (1956)
04. Solitude (1941)*
05. My Man (1949)*
06. They Can’t Take That Away from Me (1937)
07. I’ll Be Seeing You (1944)
08. All or Nothing at All (1958)
09. Them There Eyes (1939)
10. Body and Soul (1940)

avatar van Rudi S
Edgar18 schreef:
Ik ga het helaas niet redden, maar benieuwd naar de uitslag ben ik wel.


Ja met name naar de nummer 1.

avatar van Superbitch
De deadline is verstreken. Dank aan de zeventien deelnemers die hun persoonlijke top 10 ingediend hebben. In de loop van de avond volgt de presentatie van de top 21.

avatar van zaaf
Rudi S schreef:
(quote)

Billie hield het lekker bij drank en drugs.
wat was de wereld toen nog overzichtelijk!

avatar van Choconas
Superbitch schreef:
De deadline is verstreken. Dank aan de zeventien deelnemers die hun persoonlijke top 10 ingediend hebben. In de loop van de avond volgt de presentatie van de top 21.

Ik heb het helaas ook niet gered, maar kijk uit naar de uitslag. Wellicht dat ik vanavond alsnog eens alles kan beluisteren.

avatar van Superbitch
GREATEST HITS OF… BILLIE HOLIDAY
http://witty-images.s3.amazonaws.com/29/32/p-1e4907cb8632b436ac86c559cfe871c5-board.jpg

Grasduinen door het oeuvre van deze zangeres is voorwaar geen straf. Je hoort een van de meest expressieve zangstemmen en leert een hoop standards kennen in kleurrijke arrangementen met een aantal van de meest begaafde jazzinstrumentisten uit die tijd. Hieronder volgen de beste liedjes van Lady Day volgens dit forum. Je kunt telkens op de titel klikken voor een link naar YouTube.

21. For Heaven’s Sake (1958)*

Songwriters: Elise Bretton, Sherman Edwards, Donald Meyer
Aantal stemmen: 2
Punten: 9
An angel’s holding hands with me,
How heavenly can heaven be.

Dit liefdesliedje werd eerst opgenomen door het orkest van Claude Thornhill, met Fran Warren als zangeres. Billie Holiday nam het op voor Lady in Satin, het laatste album dat tijdens haar leven verscheen. Haar stem was veranderd door haar levensstijl, maar ze zingt met diepe emotie. De orkestratie van Ray Ellis maakt ruimschoots gebruik van violen en een engelenkoor.

avatar van Superbitch
20. Billie's Blues (1936)

Songwriters: Billie Holiday
Aantal stemmen: 4
Punten: 17
My Man wouldn’t give me no breakfast,
Wouldn’t give me no dinner.

Een goede titel zegt waar het op slaat. Het is een blues en hij is van Billie. Veel echte blues heeft ze niet gezongen. Deze en Fine and Mellow zijn de twee bekendste voorbeelden. Boven een walking bass en een vrolijk swingend ritme zingt ze over een man die haar slecht behandelt. Flink te keer gaan Bunny Berigan op z’n trompet en Artie Shaw op z’n klarinet. Na 6:30 begint een liveversie in onderstaande video.

Dit bericht bevat ingevoegde media van de volgende externe locatie:

https://www.youtube.com/watch?v=N0aaZnxnkEo

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MusicMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MusicMeter met je privacy omgaat.


avatar van Superbitch
19. I’ll Be Seeing You (1944)

Songwriters: Sammy Fain, Irving Kahal
Aantal stemmen: 6
Punten: 18
I’ll find you in the morning sun,
And when the night is new.

In dit sombere liedje ziet een vrouw in gedachten overal haar verloren geliefde. Het zat in een Broadwaymusical en in een gelijknamige film. Pianist Eddie Heywood maakte een arrangement met liggende akkoorden in de blaasinstrumenten. In februari 2019 zond de NASA dit liedje naar de Opportunity, een robotwagentje op Mars.

avatar van Superbitch
18. Them There Eyes (1939)

Songwriters: Maceo Pinkard, Doris Tauber, William Tracey
Aantal stemmen: 6
Punten: 20
They sparkle, they bubble,
They’re gonna get you in a whole lot of trouble.

Bing Crosby zong het in close harmony; Louis Armstrong haalde er z’n trompet bij, maar de bekendste versie is toch die van Billie Holiday. Deze ode aan iemands mooie ogen heeft een komisch karakter dankzij haar schalkse manier van zingen, de grammaticale fout in de titel, het genadeloos swingende ritme en de felle blaasinstrumenten.

avatar van Superbitch
17. All or Nothing at All (1958)*

Songwriters: Arthur Altman, Jack Lawrence
Aantal stemmen: 5
Punten: 24
If it’s love there is no in between,
Why begin, then cry for something that might have been?

Dit was een staple voor Frank Sinatra, die er meerdere versies van opnam. Voor Billie Holiday was het de titeltrack op een van haar laatste albums. Ze zingt het met haar typische vibrato op de slotlettergrepen. Een swingend combo met trompettist Harry Edison en saxofonist Ben Webster staat haar bij. Barney Kessel speelt een mooie gitaarsolo.

avatar van Superbitch
16. Solitude (1941)*

Songwriters: Duke Ellington, Eddie DeLange, Irving Mills
Aantal stemmen: 7
Punten: 24
With gloom everywhere I sit and I stare,
I know that I’ll soon go mad.

Het begon als een trage foxtrot van Duke Ellington. Louis Armstrong nam er een vocale versie van op. Met haar gave voor melancholie moest ook Billie Holiday volgen. Een eenzame verzinkt in herinneringen aan een verloren geliefde. Ze nam het meermaals op.

avatar van Superbitch
15. Body and Soul (1940)

Songwriters: Johnny Green, Edward Heyman, Robert Sour
Aantal stemmen: 9
Punten: 27
My life a hell you're making,
You know I'm yours for just the taking.

Dit liedje over liefdesverdriet werd geschreven voor de Britse actrice Gertrude Lawrence. Vroege opnamen zijn van Libby Holman, Louis Armstrong en Paul Whiteman. Een belangrijke instrumentale versie is die van saxofonist Coleman Hawkins in 1939. Billie Holiday kon als geen ander verdriet in een melodie leggen. Roy Eldridge speelt een gevoelige trompetsolo.

avatar van Superbitch
14. Don't Explain (1946)

Songwriters: Billie Holiday; Arthur Herzog, Jr.
Aantal stemmen: 6
Punten: 31
Cry to hear folks chatter,
And I know you cheat.

Hoewel ze geen instrument bespeelde, schreef Billie Holiday enkele van haar liedjes zelf, meestal in samenwerking. In dit sombere liedje ontvangt een vrouw haar ontrouwe minnaar met troostende, vergevende woorden. De violen in het orkest van Toots Camarata geven het een sentimenteel tintje.

avatar van Superbitch
13. Let’s Call the Whole Thing Off (1937)

Songwriters: George & Ira Gershwin
Aantal stemmen: 7
Punten: 33
You like pa-tay-to and I like pa-tah-to,
You like to-may-to and I like to-mah-to.

De gebroeders Gershwin zijn hofleverancier met maar liefst vijf liedjes in deze lijst. George schreef altijd de muziek; z’n oudere broer Ira de tekst. Hier stellen twee mensen met een woordspelletje vast dat ze te verschillend zijn voor elkaar. Op het einde komt er echter een twist. Het werd geïntroduceerd in de filmmusical Shall We Dance door Fred Astaire en Ginger Rogers, die erbij dansten op rolschaatsen. Nog vóór de première nam Billie Holiday haar versie op in een arrangement van Teddy Wilson, zonder de inleiding. Hiermee bewees de zangeres dat ze ook de timing en het accent had voor zo’n komisch liedje.

avatar van Superbitch
12. My Man (1949)*

Songwriters: Maurice Yvain, Channing Pollock
Aantal stemmen: 8
Punten: 35
He’s not much on looks,
He’s no hero out of books.

Oorspronkelijk was dit een Frans chanson. Mistinguett was de zangeres die in 1920 een eerbetoon bracht aan Mon homme. De Engelse tekst van Channing Pollock heeft een wrange bijsmaak. Plots gaat het over een man die haar bedriegt en mishandelt maar naar wie ze toch altijd terugkeert. Bij Billie Holiday klinkt de melodie hartverscheurend. Wellicht putte ze uit haar eigen pijnlijke ervaringen. Ook Abbey Lincoln nam hiervan een prachtige versie op.

Dit bericht bevat ingevoegde media van de volgende externe locatie:

https://www.youtube.com/watch?v=IQlehVpcAes

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MusicMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MusicMeter met je privacy omgaat.


avatar van Superbitch
11. Good Morning Heartache (1946)

Songwriters: Irene Higginbotham, Ervin Drake, Dan Fisher
Aantal stemmen: 8
Punten: 39
I turned and tossed until it seemed you had gone,
But here you are with the dawn.

Irene Higginbotham was een pianiste die liedjes schreef onder het pseudoniem Glenn Gibson, wellicht om te verbergen dat ze een zwarte vrouw was. Ervin Drake schreef de tekst, waarin het hartzeer gepersonifieerd wordt. Billie Holiday nam het als eerste op, bijgestaan door het orkest van saxofonist Bill Stegmeyer.

avatar van Superbitch
10. They Can’t Take That Away from Me (1937)

Songwriters: George & Ira Gershwin
Aantal stemmen: 9
Punten: 41
The way your smile just beams,
The way you sing off-key.

De gebroeders Gershwin schreven dit luchtige liefdesliedje voor de filmmusical Shall We Dance, waarin Fred Astaire het zingt. De tekst somt de goede eigenschappen van een geliefde op. In de versie van Billie Holiday werd de trage inleiding werd eraf geknipt. Het swingende arrangement werd gemaakt door Teddy Wilson. Buster Bailey speelt een guitige tegenmelodie op z’n klarinet.

avatar van Superbitch
9. Porgy (1949)*

Songwriters: George & Ira Gershwin
Aantal stemmen: 7
Punten: 43
It’s going to be like dying, Porgy,
When he calls me.

Porgy and Bess was de eerste opera met Afro-Amerikaanse hoofdrollen, geschreven door de gebroeders Gershwin. Tijdens de creatie zongen Anne Brown en Todd Duncan het duet I Loves You, Porgy in operastijl. Bess heeft een relatie met de kreupele Porgy, maar ze is bang dat haar criminele ex-minnaar Crown haar zal komen halen. Billie Holiday zong “I love you, Porgy” - met de correcte vervoeging. Ze legde een mengeling van hoop en angst in de melodie, gesteund door een jazzy pianobegeleiding en zachte drums. Een andere geweldige versie is die van Nina Simone.

Dit bericht bevat ingevoegde media van de volgende externe locatie:

https://www.youtube.com/watch?v=jpxfZKeqw48

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MusicMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MusicMeter met je privacy omgaat.


avatar van Superbitch
8. I’m a Fool to Want You (1958)

Songwriters: Jack Wolfe, Joel Herron, Frank Sinatra
Aantal stemmen: 10
Punten: 47
To seek a kiss not mine alone,
To share a kiss the Devil has known.

De eerste versie van deze zwaarmoedige ballad werd in 1951 opgenomen door Frank Sinatra, die zelf meeschreef aan de tekst. Het is een klaagzang over een geliefde die kwaadaardig maar tegelijk onweerstaanbaar is. Eén jaar voor haar dood klonk haar stem gehavend, maar ze zingt met een ongekende expressie. Het is het openingsnummer van haar zwanenzang Lady in Satin. Het orkest van Ray Ellis begeleidt haar met breed uitgesmeerde strijkersklanken.

avatar van Superbitch
7. Lover Man (Oh, Where Can You Be?) (1945)
http://images.45worlds.com/s/78/billie-holiday-lover-man-oh-where-can-you-be-decca-78-s.jpg
Songwriters: Jimmy Davis, Ram Ramirez, James Sherman
Aantal stemmen: 7
Punten: 52
Nummer 1 van: EttaJamesBrown, esteban
Never had no kissin’,
Oh, what I’ve been missin’.

Eindelijk komen we eerste plaatsen tegen. Hiervan nam Billie Holiday meerdere versies op, maar de bekendste is deze met het orkest van Toots Camarata. Warme klanken van strijk- en blaasinstrumenten vormen de juiste achtergrond voor deze sombere romantische fantasie. Een eenzame vrouw richt zich tot de ingebeelde minnaar die ze ooit hoopt te ontmoeten. Heel veel zangeressen namen hiervan hun eigen versie op: Sarah Vaughan, Julie London, Etta James, Barbra Streisand, Patti LaBelle, Linda Ronstadt en Norah Jones om er maar enkele te noemen.

avatar van Superbitch
6. All of Me (1941)*

Songwriters: Gerald Marks, Seymour Simons
Aantal stemmen: 9
Punten: 53
Take my lips,
I want to lose them.

Dit is de hoogste die niet in de startlijst stond. Bekende versies van deze standard werden gezongen door Ruth Etting, Mildred Bailey, Louis Armstrong. Frank Sinatra en Michael Bublé. Voor Billie Holiday maakte pianist Eddie Heywood een arrangement met gesyncopeerde akkoorden in de blaasinstrumenten. Op de lange noten gebruikt ze kleine stembuigingen en -trillingen om het smekend te laten klinken. Lester Young speelt een solo op z’n tenorsaxofoon.

avatar van Superbitch
5. The Man I Love (1940)
https://www.popsike.com/pix/20180628/312174330256.jpg
Songwriters: George & Ira Gershwin
Aantal stemmen: 11
Punten: 53
Maybe I shall meet him Sunday,
Maybe Monday, maybe not.

Het begon als een afgewezen musicalliedje, maar het werd een van de populairste standards. Een vrouw dagdroomt over de ideale minnaar die hopelijk haar pad zal kruisen. Het beginakkoord gaat meteen van majeur naar mineur om een dalende lijn in te zetten. Marion Harris nam het als eerste op in 1928. De instrumentale versie van klarinettist Benny Goodman maakte er jazz van. Billie Holiday wordt begeleid door strakke, regelmatige akkoorden. Lester Young improviseert op de tenorsaxofoon. Later zouden veel grote zangeressen hun versie opnemen, met als uitschieters Ella Fitzgerald, Lena Horne en een zekere Etta James.

avatar van Superbitch
4. God Bless the Child (1941)
https://img.discogs.com/DBu8ylwJQvy9Ly0WBizKvUp9gQs=/fit-in/300x300/filters:strip_icc():format(jpeg):mode_rgb():quality(40)/discogs-images/R-6153396-1423296366-6938.jpeg.jpg
Songwriters: Billie Holiday, Arthur Herzog Jr.
Aantal stemmen: 10
Punten: 68
Nummer 1 van: aERodynamIC
Rich relations give crusted bread and such,
You can help yourself, but don’t take too much.

Billie Holiday beweerde dat ze enkel liedjes kon zingen die iets opriepen bij haar persoonlijk. Toen ze eens om geld vroeg aan haar moeder, zou deze geantwoord hebben: “God bless the child that’s got its own.” Dit gaf de zangeres inspiratie voor dit klaaglijke liedje over sociaal onrecht. Als je rijk bent, heb je vrienden. De bekendste versie is die van 1941, met de gedempte trompet van Roy Eldridge en de piano van Eddie Heywood.

avatar van Superbitch
3. Summertime (1936)
https://www.popsike.com/pix/20121002/230859439847.jpg
Songwriters: George Gershwin, Ira Gershwin, DuBose Heyward
Aantal stemmen: 12
Punten: 81
Nummer 1 van: Shaky, 50tracks
Oh your daddy’s rich and your ma is good lookin’,
So hush little baby, don’t you cry.

George en Ira schreven dit als onderdeel van de opera Porgy and Bess. Het is een wiegeliedje dat Bess voor haar baby zingt. Het zou het meest opgenomen liedje aller tijden worden in meer dan 25.000 vocale en instrumentale versies; het is de ultieme jazzstandard. Deze opname hielp het bekend worden via de radio. Opvallend zijn de krakende trompet van Bunny Berigan en de speelse klarinet van Artie Shaw.

avatar van Superbitch
2. Lady Sings the Blues (1956)https://cdn.myonlinestore.eu/93edcd1d-6be1-11e9-a722-44a8421b9960/image/cache/full/2a0a2f685fefb656503d6bceebd933c57061c31d.jpg
Songwriters: Herbie Nichols, Billie Holiday
Aantal stemmen: 12
Punten: 85
Nummer 1 van: Rudi S, zaaf
The blues ain’t nothing but a pain in your heart,
When you get a bad start.

Lady Sings the Blues is de titel van dit liedje, van het album, van haar door een ghostwriter geschreven autobiografie en van de biopic met Diana Ross. De bijnaam Lady Day kreeg ze van Lester Young. Ze schreef zelf de tekst op het instrumentale Serenade van jazzpianist Herbie Nichols. Het begint en eindigt met tromgeroffel en een huilende trompetsolo van Charlie Shavers. De semi-akoestische gitaar van Kenny Burrell voegt een warme kleur toe. De kraakjes in haar stem verraden het verdriet dat de zangeres in haar eigen leven kende.

avatar van Superbitch
Voor de eerste plaats houden we de spanning er nog even in.

avatar van Superbitch
1. Strange Fruit (1939)
https://d1e9ycqe323hkh.cloudfront.net/items/362623576768.jpg

Songwriters: Abel Meeropol
Aantal stemmen: 15
Punten: 135
Nummer 1 van: Superbitch, Marco dB, wendyvortex, johan de witt, west, jeroentjuhh, motel matches, E-Clect-Eddy, herman, Koenr

Scent of magnolia, sweet and fresh,
Then the sudden smell of burning flesh.

Marco dB schreef:

Onbetwiste nummer 1 voor mij. De zeggingskracht en intensiteit is zo onbeschrijflijk. De eerste keer dat ik de versie uit 1956 hoorde staat in m'n trommelvliezen gegrift. Eigenlijk heb ik de oorspronkelijke versie van 1939 pas laatst gehoord. Niet minder fraai, maar zo anders, lijken wel twee verschillende nummers. Rillingen all over, iedere keer weer.

west schreef:
Een haast lugubere protestsong tegen racisme en lynchpartijen in het zuiden van the USA, dat is Strange Fruit. En dat zong Billie Holiday in 1939 met lef en indringend. Het moet uiteindelijk toch enig effect gehad hebben? Dit bevlogen nummer is wat mij betreft ook nog eens haar beste nummer.

Met tien eerste plaatsen was het niet echt spannend. Abel Meeropol, een zoon van Russische joden in New York, schreef het gedicht Bitter Fruit geïnspireerd door de lynchpartij van twee Afro-Amerikanen in Indiana in 1930. Uiteindelijk zette hij het zelf op muziek. Hij deed dat onder het pseudoniem Lewis Allen. Het “fruit” is een metafoor voor de twee lijken die aan de boom hingen. De eerste die het zong was z’n vrouw Laura Duncan, maar het is de versie van Billie Holiday die deze treurzang beroemd maakte. Wanneer ze het in de nachtclub zong, werd alles stil en donker. Ze zou inspiratie gehaald hebben uit de dood van haar biologische vader Clarence Holiday, die in een ziekenhuis geweigerd werd wegens de segregatie. Gezien het historische belang en de door merg en been gaande uitvoering is dit de logische nummer 1.


Dit bericht bevat ingevoegde media van de volgende externe locatie:

https://www.youtube.com/watch?v=-DGY9HvChXk

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MusicMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MusicMeter met je privacy omgaat.


Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 21:29 uur

geplaatst: vandaag om 21:29 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.