Muziek / Muziekgames / NederPopMeter
zoeken in:
0
geplaatst: 2 maart 2019, 11:55 uur
Waarachijnlijk wel ja.
Ik denk dat dit een van de bekendste Nederlandstalige liedjes is. Zo een die zelfs de grootste (pop)muziek hater weleens gehoord heeft.
Ik denk dat dit een van de bekendste Nederlandstalige liedjes is. Zo een die zelfs de grootste (pop)muziek hater weleens gehoord heeft.
0
geplaatst: 2 maart 2019, 11:57 uur
Edgar18 schreef:
Waarschijnlijk wel ja.
Ik denk dat dit een van de bekendste Nederlandstalige liedjes is.
Waarschijnlijk wel ja.
Ik denk dat dit een van de bekendste Nederlandstalige liedjes is.
Maar daarmee is het dus geen cultureel erfgoed. Cultureel, daarover kun je van mening verschillen. Erfgoed echter niet.
0
geplaatst: 2 maart 2019, 12:06 uur
dix schreef:
Maar daarmee is het dus geen cultureel erfgoed. Cultureel, daarover kun je van mening verschillen. Erfgoed echter niet.
Cultureel erfgoed geeft huidige generaties een beeld van het verleden. Door vorige generaties nagelaten cultuur zogezegd. Marco B. is de best verkopende Nederlandse zanger van de afgelopen decennia en vermoedelijk ook de bekendste (binnen Nederland). Dit is zijn bekendste en meest verkochte single. Leg mij maar uit waarom dit geen cultureel erfgoed zou zijn? Maar daarmee is het dus geen cultureel erfgoed. Cultureel, daarover kun je van mening verschillen. Erfgoed echter niet.
Of we moeten willen dat dit (cultureel) erfgoed is dat is natuurlijk een ander verhaal.
0
geplaatst: 2 maart 2019, 12:20 uur
teus schreef:
Ja klopt
Ik heb hem zelfs op een Italiaanse CD collection
Titel schiet me nu niet te binnen
(quote)
Ja klopt
Ik heb hem zelfs op een Italiaanse CD collection
Titel schiet me nu niet te binnen
Kon me "Fogli" en "Storie" herinneren
Riccardo Fogli - Storie Di Tutti I Giorni 1982 - YouTube
0
geplaatst: 2 maart 2019, 12:30 uur
Edgar18 schreef:
Of we moeten willen dat dit (cultureel) erfgoed is dat is natuurlijk een ander verhaal.
(quote)
Cultureel erfgoed geeft huidige generaties een beeld van het verleden. Door vorige generaties nagelaten cultuur zogezegd. Marco B. is de best verkopende Nederlandse zanger van de afgelopen decennia en vermoedelijk ook de bekendste (binnen Nederland). Dit is zijn bekendste en meest verkochte single. Leg mij maar uit waarom dit geen cultureel erfgoed zou zijn? Of we moeten willen dat dit (cultureel) erfgoed is dat is natuurlijk een ander verhaal.
Fijn dat je 't fff uitlegt, alleen vergeet je wél perspectief aan te leggen obv de zgn Ästhetische Distanz. Die maakt dat je op dit moment gewoon niet zo'n uitlating kunt doen. Voorbeeld: in Pompeï werd bij opgravingen een brok steen gevonden met daarop een inscriptie: de herbergier is een oplichter hij versnijdt zijn wijn. Die steen wordt getoond in het archeologisch museum - en is thans een bijzonder artefact; destijds was het gewoon 'graffiti' en werd als zodanig niet als cultureel erfgoed aangemerkt. In een notendop: de capaciteit van tijdgenoten is in dezen twijfelachtig/onbetrouwbaar.

0
geplaatst: 2 maart 2019, 13:02 uur
Mjuman schreef:
Die steen wordt getoond in het archeologisch museum - en is thans een bijzonder aretfact; destijds was het gewoon 'graffiti' en werd als zodanig niet als cultureel erfgoed aangemerkt.
Die steen wordt getoond in het archeologisch museum - en is thans een bijzonder aretfact; destijds was het gewoon 'graffiti' en werd als zodanig niet als cultureel erfgoed aangemerkt.
En wat als die steen in het archeologisch museum in Londen ligt in plaats van Rome.
Ik kan een aalgladde, goed verkopende cover nog wel als een cultuuruiting zien, maar voor erfgoed is ook een opvolging via generaties nodig. Die is er op dit moment niet en ik denk ook niet dat ie er ooit komt.
0
geplaatst: 2 maart 2019, 14:30 uur
Mjuman schreef:
In een notendop: de capaciteit van tijdgenoten is in dezen twijfelachtig/onbetrouwbaar.
Dat klinkt plausibel, in dat geval moeten we Marco dus nog een jaartje of tachtig laten rijpen alvorens een uitspraak te doen.In een notendop: de capaciteit van tijdgenoten is in dezen twijfelachtig/onbetrouwbaar.
Wat me wel opvalt is dat in de lijst "Inventaris Immaterieel Cultureel Erfgoed Nederland" een aantal erfgoederen voorkomen die nog helemaal niet zo oud zijn. M.a.w. waar dus wel degelijk door tijdgenoten over geoordeeld is.
0
geplaatst: 2 maart 2019, 14:49 uur
Edgar18 schreef:
Wat me wel opvalt is dat in de lijst "Inventaris Immaterieel Cultureel Erfgoed Nederland" een aantal erfgoederen voorkomen die nog helemaal niet zo oud zijn. M.a.w. waar dus wel degelijk door tijdgenoten over geoordeeld is.
(quote)
Dat klinkt plausibel, in dat geval moeten we Marco dus nog een jaartje of tachtig laten rijpen alvorens een uitspraak te doen.Wat me wel opvalt is dat in de lijst "Inventaris Immaterieel Cultureel Erfgoed Nederland" een aantal erfgoederen voorkomen die nog helemaal niet zo oud zijn. M.a.w. waar dus wel degelijk door tijdgenoten over geoordeeld is.
Dat zou je ook kunnen beschouwen als kandideren. Een inventaris stel je op als je wilt weten wat je hebt, wat weg mag (moet blijven) >>> uitverkoop.
Overigens zijn door voorheen NAA thans Instituut voor Beeld en Geluid wat dat betreft ook wel aardige missers gemaakt; series die vanuit tv-historisch oogpunt interessant zijn, zijn soms geheel of gedeeltelijk gewist/overspeeld, vanwege de kosten van het bandmateriaal (Ampex) destijds, bijv Ja zuster, nee zuster.
0
geplaatst: 2 maart 2019, 16:03 uur
Edgar18 schreef:
Leg mij maar uit waarom dit geen cultureel erfgoed zou zijn?
Leg mij maar uit waarom dit geen cultureel erfgoed zou zijn?
Omdat Borsato niets interpreteert, maar slechts iets bestaands aan de man brengt. Een kunstenaar die op bestelling in Beijing een serie Van Goghs naschildert, draagt die bij aan het Chinees cultureel erfgoed? Als je bevestigend antwoordt dan volg ik je redenatie weer, al onderschrijf ik deze niet.
0
geplaatst: 2 maart 2019, 16:38 uur
dix schreef:
Omdat Borsato niets interpreteert, maar slechts iets bestaands aan de man brengt. Een kunstenaar die op bestelling in Beijing een serie Van Goghs naschildert, draagt die bij aan het Chinees cultureel erfgoed? Als je bevestigend antwoordt dan volg ik je redenatie weer, al onderschrijf ik deze niet.
(quote)
Kleine nuance: Borsato - i.c. Ewing - volgt het niet helemaal, maar voegt er dikke arrangementen aan toe; "pimpen" is ook wel het woord om het verkoopbaar te maken.
Een parallel trekkend: de stropdas die met een aardig Appel-motief en masse wordt vervaardigd behoort evenmin tot het NL erfgoed.
De Chinese naschilderaar draagt wel bij aan de Chinese economie en de groei daarvan gedurende de laatste 20 jaar is wel een historisch fenomeen.
1
geplaatst: 2 maart 2019, 17:54 uur
Misschien moet er voor de volledigheid ook iets van André Rieux aan deze canon van cultureel erfgoed worden toegevoegd.
0
geplaatst: 2 maart 2019, 18:00 uur
André Rieux houden we in beraad. Bij Ajax zijn ze daar in ieder geval nogal gek op, dus als ze na een weekje rust winnen in Madrid vind ik dat wel een goede reden, anders wachten we even....
Marco Borsato's Dromen leverde meer discussie dan punten op. 21 stemmers en een 5,510 en een 190ste plaats.
186 Krezip - I Would Stay 5,704
187 Acda & De Munnik - Het Regent Zonnestralen 5,645
188 Youp Van 'T Hek - Flappie 5,566
189 Charly Lownoise & Mental Theo - Wonderfull Days 5,552
190 Marco Borsato - Dromen Zijn Bedrog 5,510
191 De Jeugd van Tegenwoordig - Watskeburt?! 5,460
192 Within Temptation - Supernova 5,318
193 Kane - Rain Down On Me 4,796
194 Kensington - Slicer 4,441
195 Andre Hazes Jr. - Leef 4,305
196 Rotterdam Termination Source - Poing 4,265
197 Racoon - Oceaan 4,159
198 Claudia De Breij - Mag Ik Dan Bij Jou 3,896
Goed nu we toch midden in de erfgoed discussie en het carnaval zitten:
André Van Duin - Pizza-lied
Marco Borsato's Dromen leverde meer discussie dan punten op. 21 stemmers en een 5,510 en een 190ste plaats.
186 Krezip - I Would Stay 5,704
187 Acda & De Munnik - Het Regent Zonnestralen 5,645
188 Youp Van 'T Hek - Flappie 5,566
189 Charly Lownoise & Mental Theo - Wonderfull Days 5,552
190 Marco Borsato - Dromen Zijn Bedrog 5,510
191 De Jeugd van Tegenwoordig - Watskeburt?! 5,460
192 Within Temptation - Supernova 5,318
193 Kane - Rain Down On Me 4,796
194 Kensington - Slicer 4,441
195 Andre Hazes Jr. - Leef 4,305
196 Rotterdam Termination Source - Poing 4,265
197 Racoon - Oceaan 4,159
198 Claudia De Breij - Mag Ik Dan Bij Jou 3,896
Goed nu we toch midden in de erfgoed discussie en het carnaval zitten:
André Van Duin - Pizza-lied
0
geplaatst: 2 maart 2019, 18:02 uur
Mjuman schreef:
De Chinese naschilderaar draagt wel bij aan de Chinese economie en de groei daarvan gedurende de laatste 20 jaar is wel een historisch fenomeen.
Een fenomeen zeker, historisch...daar is het nog wat te recent voor. De Chinese naschilderaar draagt wel bij aan de Chinese economie en de groei daarvan gedurende de laatste 20 jaar is wel een historisch fenomeen.
Een 8 voor de pizza song.
1
geplaatst: 2 maart 2019, 18:17 uur
0
geplaatst: 2 maart 2019, 18:28 uur
dix schreef:
Omdat Borsato niets interpreteert, maar slechts iets bestaands aan de man brengt.
In hoeverre verschilt hij daarin van de door jou gememoreerde Vincent van Gogh? Voordat Van Gogh het deed bestonden er ook al schilderijen van zonnebloemen. Hij herinterpreteerde deze door er een eigen (post-impressionistisch) sausje overheen te gieten. Omdat Borsato niets interpreteert, maar slechts iets bestaands aan de man brengt.
Dat Borsato's lied een interpretatie is van een bestaand Italiaans lied lijkt mij voor de vraag of het cultureel erfgoed is of wordt niet ter zake doend.
0
geplaatst: 2 maart 2019, 19:21 uur
Klopt, schilderijen zijn er al heel lang. Net als liedjes. Geen speld tussen te krijgen...
0
geplaatst: 2 maart 2019, 19:43 uur
Ik had liever Willempie, de Bloemkole, Tingelingeling, het Paard in de Gang of 'k Heb 'm Nog Wel.
6 voor de Pizza
6 voor de Pizza
0
geplaatst: 2 maart 2019, 19:50 uur
wendyvortex schreef:
Ik had liever Willempie, de Bloemkole, Tingelingeling, het Paard in de Gang of 'k Heb 'm Nog Wel.
6 voor de Pizza
6 voor de Pizza
Bim Bam ook wel geinig.

0
geplaatst: 2 maart 2019, 20:59 uur
Lage herbeluisterwaarde, eigenlijk was dit na twee keer luisteren al niet leuk meer...
4
4
* denotes required fields.