menu

Muziek / Muziekgames / Prog Ladder 2018

zoeken in:
avatar van Casartelli
Casartelli (moderator)
Casartelli schreef:
We kunnen ergens de komende periode inderdaad wel weer eens met een nieuwe editie beginnen. Wel heb ik me eerst nog even een andere verplichting alhier op de hals gehaald, maar daarna kunnen we eens kijken. En aangezien we de komende tijd toch weer met zijn allen binnen moeten blijven...
Twee maanden later is die andere verplichting ingelost en moeten we nog iets harder binnen blijven dan medio oktober al het geval leek. Dus we kunnen binnenkort wel met de nieuwe Prog Ladder beginnen. Ik lees in de reacties het volgende:

- Ronde 0 (met alleen nieuwe nominaties) werd gewaardeerd.

- Tegelijkertijd betwijfelen mensen met hoeveel nieuwe nominaties ze op de proppen kunnen komen (en hoeveel ze dus aan Ronde 0 kunnen bijdragen)

- Het mag in de latere rondes nog wel wat efficiënter

Dat brengt mij tot het volgende voorstel:

- Ronde 0 en 1 volgen grosso modo hetzelfde stramien. Wel zullen er wat minder gebruikersnominaties zijn en wat meer zijinstromende klassiekers, die in dit geval allemaal uit het Prog Ladder Intermezzo komen

- We gaan rigoureus snoeien in de herkansingen: uit Ronde 0 herkanst nog de helft van de afvallers i.p.v. alle afvallers en vanaf Ronde 2 (waarin alle deelnemende nummers sowieso van een plekje in de lijst verzekerd zijn) vervallen de herkansingen helemaal.

- In alle ladders krijgen de helft van de nummers punten. We schaffen dus het oude systeem af waarin, naarmate de rondes vorderen, steeds meer nummers punten krijgen.

Reacties welkom. Ik zal het bijbehorende spelschema hier zo onder plaatsen.

avatar van vigil
Hoe zie je het zijinstroom gedeelte voor je?

Uit de reacties kon ik opmaken dat het ontdekken van "nieuwe" tracks voor veel mensen het leukste onderdeel was. Dat beperk je dan toch?

avatar van Casartelli
Casartelli (moderator)
vigil schreef:
Hoe zie je het zijinstroom gedeelte voor je?
Ik zat zelf iets te denken in de trant van: van elk subgenre dat we in het Intermezzo gespeeld hebben, stroomt uit zowel de nummerlijst als de artiestenlijst het hoogste nummer in dat in de afgelopen vier edities niet in de lijst gestaan heeft.
vigil schreef:
Uit de reacties kon ik opmaken dat het ontdekken van "nieuwe" tracks voor veel mensen het leukste onderdeel was. Dat beperk je dan toch?
Tegelijkertijd betwijfelden enkele mensen hoe veel nominaties ze zouden kunnen verzinnen.

avatar van vigil
Iedereen kan toch wel een rijtje nominaties maken zou ik denken. Dus ik verbaas me er wel een beetje over. Het hoeft ook niet allemaal extreem obscure tracks te zijn toch of voelt dat wel zo?

avatar van Bonk
Op zich mooi voorstel (ook mooie reis Casartelli, even snel terug gelezen) om de herkansingen te beperken, maar persoonlijk zie ik ook niet zo veel problemen om met wat mooie nieuwe nominaties te komen. Hoop op mooie nieuwe invalshoeken en ontdekkingen van anderen, maar vind ook wel dat het echt niet allemaal verrassend en obscuur hoeft te zijn. Vind de nieuwe nominaties namelijk ook wel iets zeggen over het bestaansrecht van de nieuwe editie.

avatar van Casartelli
Casartelli (moderator)
We moeten dat "weinig nominaties" ook weer niet over-dramatiseren trouwens. Vorige keer gingen er 264 nummers Ronde 0 in, waarvan er 19 Progarchives-klassiekers op de oude manier waren. Het concept wat ik nu heb liggen gaat uit van 264 nummers in Ronde 0, waarvan er 40 uit het Intermezzo komen. Nog steeds 224 gebruikernominaties dus (en als het heel erg mismatcht, kan ik er altijd nog wat ladders bij of af doen).

avatar van meneer
Casartelli schreef:
.... het volgende voorstel:

- Ronde 0 en 1 volgen grosso modo hetzelfde stramien. Wel zullen er wat minder gebruikersnominaties zijn en wat meer zijinstromende klassiekers, die in dit geval allemaal uit het Prog Ladder Intermezzo komen

- We gaan rigoureus snoeien in de herkansingen: uit Ronde 0 herkanst nog de helft van de afvallers i.p.v. alle afvallers en vanaf Ronde 2 (waarin alle deelnemende nummers sowieso van een plekje in de lijst verzekerd zijn) vervallen de herkansingen helemaal.

- In alle ladders krijgen de helft van de nummers punten. We schaffen dus het oude systeem af waarin, naarmate de rondes vorderen, steeds meer nummers punten krijgen.

Sterke voorstellen m.b.t. een minder zwaar op de maag liggende selectie. Vooral voorstel 2 en 3.

avatar van Bonk
Casartelli schreef:
We moeten dat "weinig nominaties" ook weer niet over-dramatiseren trouwens. Vorige keer gingen er 264 nummers Ronde 0 in, waarvan er 19 Progarchives-klassiekers op de oude manier waren. Het concept wat ik nu heb liggen gaat uit van 264 nummers in Ronde 0, waarvan er 40 uit het Intermezzo komen. Nog steeds 224 gebruikernominaties dus (en als het heel erg mismatcht, kan ik er altijd nog wat ladders bij of af doen).


Mogen we in deze tijd nu ook al niet meer dramatisch doen om alles wat ons afgepakt wordt? Zo blijft er niets over...
Oh wacht, nee dat is inderdaad niet heel dramatisch, daar kan ik prima mee leven.

avatar van Casartelli
Casartelli (moderator)
Enfin, dit is dus het schema dat ik vooralsnog in gedachten heb:

Ronde 0
Aantal platen start: 264
Aantal platen einde: 132
Aantal ladders: 66
Laddergrootte: 4
Aantal nummers punten: 2
Herkansen: nummers 3

Herkansingsronde 0
Aantal platen start: 66
Aantal platen einde: 33
Aantal ladders: 11
Laddergrootte: 6
Aantal nummers punten: 3

De 7 beste afvallers gaan extra door.

Ronde 1
Aantal platen start: 472
Aantal platen einde: 236
Aantal ladders: 59
Laddergrootte: 8
Aantal nummers punten: 4
Herkansen: nummers 5+6

De 2 beste afvallers gaan extra herkansen.

Herkansingsronde 1
Aantal platen start: 120
Aantal platen einde: 60
Aantal ladders: 15
Laddergrootte: 8
Aantal nummers punten: 4

Ronde 2
Aantal platen start: 296
Aantal platen einde: 148
Aantal ladders: 37
Laddergrootte: 8
Aantal nummers punten: 4

De 4 beste afvallers gaan extra door

Ronde 3
Aantal platen start: 152
Aantal platen einde: 76
Aantal ladders: 19
Laddergrootte: 8
Aantal nummers punten: 4

De 4 beste afvallers gaan extra door

Ronde 4
Aantal platen start: 80
Aantal platen einde: 40
Aantal ladders: 10
Laddergrootte: 8
Aantal nummers punten: 4

Ronde 5
Aantal platen start: 40
Aantal platen einde: 20
Aantal ladders: 5
Laddergrootte: 8
Aantal nummers punten: 4

Finale
Rangschik 20 nummers en stuur in per pm

Totaal: 222 ladders

De welbekende tiebreakcriteria bij gelijk eindigen rond de cesuur doorgaan/afvallen en bij bepalen beste afvallers:
1. Scorepercentage*
2. (R1+) Positie in lijst vorig jaar; nummer uit lijst vorig jaar gaat voor nieuwkomer
3. Hoogste aantal maximumscores, hoogste aantal een-na-maximumscores, etc.
4. (R2+) Alleen indien beide nummers in Herkansingsronde 1 deelgenomen hebben: stempercentage in die ronde.
5. (R1+) Alleen indien beide nummers in Herkansingsronde 0 deelgenomen hebben: stempercentage in die ronde.
6. Beslissings-KO aan het eind van de ronde

Beslissende KO

*
Ronde 0: R0
Herkansingsronde 0: 1/3 * R0 + 2/3 * H0

Ronde 1: R1
Herkansingsronde 1: 1/3 * R1 + 2/3 * H1

Ronde 2: 1/3 * R1 + 2/3 * R2

Ronde 3: 1/6 * R1 + 2/6 * R2 + 3/6 * R3

etc.

avatar van musicborst
Ik doe mee!
Als ik zo het schema bekijk zie ik de bijstellingen wel maar in hoofdlijnen toch een Progladder die vertrouwd is.
32 weken aan de bak en hulde voor de spelleider die de handschoen oppakt en de organisatie weer op zich neemt!

224 nominaties, per persoon een stuk of 8 maakt dat we 28 personen nodig hebben die willen nomineren, gaan we daar aankomen? Tot mijn vreugde zie ik in de Marillion meter tot wel 40 verschillende personen actief mee doen. Het zal mooi zijn als we daar een flink aantal mee kunnen nemen. Niet om mijn favoriet te pushen maar omdat er toch, zo blijkt, er een behoorlijke groep prog liefhebbers hier op MuMe rond hangt. Ik mag aannemen dat er van Genesis, PF, PT, PH en SW toch ook fans zijn die hun horizon willen verbreden?!

avatar van vigil
musicborst schreef:

Ik mag aannemen dat er van Genesis toch ook fans zijn die hun horizon willen verbreden?!

Ah, de 1ste nominatie is bekend

Genesis - Horizons

avatar van musicborst
Nooit gehoord... Van vroeg op staan krijg je blijkbaar een wijdere kijk op de wereld!

avatar van Casartelli
Casartelli (moderator)
Bonk schreef:
Mogen we in deze tijd nu ook al niet meer dramatisch doen om alles wat ons afgepakt wordt? Zo blijft er niets over...
Mijn naasten en ik zijn gezond, ik heb nog werk en ik heb geen kinderen, laat staan in de schoolgaande leeftijd. En ik doe dagelijks dramatisch. Dus wie zou ik zijn om dat een ander te ontzeggen...
musicborst schreef:
Nooit gehoord... Van vroeg op staan krijg je blijkbaar een wijdere kijk op de wereld!
De wereld is dan ook een Wide Open Road.

avatar van Casartelli
Casartelli (moderator)
vigil schreef:
Hoe zie je het zijinstroom gedeelte voor je?
Casartelli schreef:
Ik zat zelf iets te denken in de trant van: van elk subgenre dat we in het Intermezzo gespeeld hebben, stroomt uit zowel de nummerlijst als de artiestenlijst het hoogste nummer in dat in de afgelopen vier edities niet in de lijst gestaan heeft.
Hier heb ik gisteren even naar gekeken. Het meest evenwichtig leek het volgende:
1 neem van elk subgenre uit de nummerlijst het hoogste nummer dat in vier jaar de lijst niet gehaald heeft (hetzij omdat het nooit genomineerd is, hetzij omdat het wel genomineerd is, maar zonder succes)
2 neem van elk subgenre uit de artiestenlijst de hoogste artiest die in vier jaar de lijst niet gehaald heeft (of de een-na-hoogste als de hoogste bij het eerste criterium al langskwam) en daarvan het hoogst scorende nummer

Criterium 1 resulteerde er wel in dat enkele grote namen een extra nummer krijgen... maar goed, dat zijn dan wel specifieke nummers die tijdens het intermezzo door meerdere gebruikers voor hun toplijst aangedragen zijn.

Bij criterium 2 dacht ik in eerste instantie domweg de hoogstgenoteerde artiest te pakken en daar dan het eerste nummer bij te pakken dat de lijst niet gehaald had, maar toen dat nummers van Marillion en Steven Wilson opleverde die dan in het lijstje van 1 gebruiker gestaan hadden, meende ik dat dat niet helemaal in de geest was.

avatar van Gebruiker43757
Schema ziet er goed uit! Weet niet in hoeverre het voor mij lukt om aan het begin mee te doen. Vorige editie haakte ik tegen het einde aan en zelfs dat leverde voor mij best wat ontdekkingen op. Moet eerlijk toegeven dat ik het intermezzo ook niet gevolgd heb, dus als daar nominaties vandaan komen zouden dat voor mij ook waarschijnlijk vooral nieuwe ontdekkingen zijn. Hoe dan ook tof dat dit weer georganiseerd gaat worden!


Gast
geplaatst: vandaag om 19:24 uur

geplaatst: vandaag om 19:24 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.