menu

Muziek / Muziekgames / De SOUL ladder [50/60s] - FINALE

zoeken in:
avatar van Reijersen
Goed bezig Mb.
Ik ga me hier eens over buigen.

avatar van Minneapolis
Mooi lijstje hebben jullie er van gemaakt.
Top 20 is verstuurd.

avatar van jeroentjuhh
Het is een hele mooie lijst geworden. Dat wordt nog lastig kiezen.

avatar van west
ik heb maar een enkele keer meegedaan, maar leuk om hier een top 20 van te maken. Ga ik doen!

avatar van Edgar18



Een presentje voor de Spotify-luisteraar.

avatar van jeroentjuhh
Edgar18 schreef:


Een presentje voor de Spotify-luisteraar.


Top !

avatar van Mb.
Mb.
Bedankt Edgar18. De spotify lijst zal zeker helpen!

avatar van Mb.
Mb.
We trappen de top 50 af met het eerste tiental..

50. Clarence Carter - Snatchin' It Back -- single uit 1969 voor het album Testifyin'
--> Willekeurig feitje: Clarence Carter trouwde in 1970 met Candi Staton. Drie jaar later vond de scheiding plaats.

49. Wilson Pickett - Land Of The 1000 Dances -- single uit 1966 voor het album The Exciting Wilson Pickett
--> Wilson Pickett was een waar podiumbeest. Zelfs James Brown had ontzag voor de stage presence van "The Wicked Pickett".

48. Freddie Scott - Are You Lonely For Me -- single uit 1966 voor het gelijknamige album uit 1967
--> Freddie Scott nam Are You Lonely For Me meer dan honderd keer op voordat hij tevreden was met het resultaat.

47. Joe Tex - I Believe I'm Gonna Make It -- het B-kantje van een single uit 1966
--> Joe Tex had een jarenlang durende vete met James Brown. Laatstgenoemde zat hem achterna met een shotgun nadat Joe Tex de fameuze "Cape Act" van de heer Brown belachelijk had gemaakt.

46. Jerry Butler - Never Give You Up -- single uit 1968 voor het album The Soul Goes On
--> Willekeurig feitje: Jerry Buttler schreef met Otis Redding het nummer I've Been Loving You Too Long.

45. James Brown - Please Please Please -- single uit 1956
--> Please, Please, Please was zijn allereerste hit. James werd één van de invloedrijkste artiesten aller tijden.

44. Billy Stewart - Sitting In The Park -- single uit 1965 voor het album I Do Love You
--> De stijl van Billy Stewart is uit duizenden te herkennen. Hij overleed in 1970 door een tragisch auto-ongeluk.

43. Sly & The Family Stone - Everyday People -- het B-kantje van Dance To The Music
--> De succesvolle band van Sly was interraciaal, sociaalkritisch en 'sho nuff' funky. Hijzelf kon echter niet op het rechte pad blijven en raakte in de jaren 70' verslaafd aan de drugs.

42. Fugi - Mary, Don't Take Me On No Bad Trip -- single uit 1969
--> Fugi is de artiestennaam van Ellington Jordan. Hij wordt bijgestaan door funkband Black Merda.

41. Syl Johnson - Is It Because I Am Black? -- single uit 1968 voor het gelijknamige album uit 1970
--> Is It Because I Am Black werd destijds weggezet als controversieel. Inmiddels een klassieker.

avatar van Minneapolis
Joe Tex - I Believe I'm Gonna Make It, Jerry Butler - Never Give You Up (2 nummers die ik wat later ontdekte) en Sly's Everyday people zijn mijn favorieten van dit rijtje.
Benieuwd naar 40-30.

avatar van Edgar18
Ik prefereer Syl Johnson en de bijzondere song van Billy Stewart.

avatar van jeroentjuhh
Lijstje is verstuurd.

Ik vond het erg lastig, alleen maar sterke nummers en veel persoonlijke favorieten.

avatar van Johnny Marr
Phoeh, Everyday People staat veeeeel en veels te laag zeg. Zou top 3 scoren bij mij, zeker.

avatar van Mb.
Mb.
40. Bettye Swann - Make Me Yours -- single uit 1967 voor het gelijknamige album
--> Bettye Swann scoorde met dit nummer in 1967 een nummer 1 hit op de Amerikaanse R&B-hitlijsten.

39. Solomon Burke - Cry To Me -- single uit 1962
--> Solomon Burke wordt gezien als één van de drijvende krachten achter het ontstaan van datgene wat wij tegenwoordig soulmuziek noemen.Cry To Me was één van zijn allergrootste hits.

38. Sam Cooke - Chain Gang -- single uit 1960 voor het album Sam Cooke
--> Laat het maar aan Sam Cooke over om lastige onderwerpen een zekere luchtigheid mee te geven.

37. Jimmy Hughes - Steal Away -- single uit 1964 voor het gelijknamige album
--> Het neefje van Percy Sledge had met Steal Away een hit te pakken. Muziekhistorici beschrijven dit nummer als het prototype voor de legendarische Muscle Shoals formule.

36. James Brown - Try Me -- single uit 1959 voor het gelijknamige album
--> Net als Please, Please, Please is dit één van zijn vroege hits. Het zou slechts het begin zijn..

35. Darrell Banks - Beautiful Feeling -- single uit 1969 voor het album Here To Stay
--> Van Darrell Banks werden grootste dingen verwacht, maar hij kwam tragisch om het leven in een schietincident. Inmiddels zijn de singles van meneer Banks duizenden euro's waard.

34. Toussaint McCall - Let's Do It Over
--> Toussaint McCall scoorde in 1967 een hit - die volgt nog in de lijst - maar verder mocht hij weinig succes behalen.

33. Ray Charles - Georgia On My Mind -- single uit 1960 voor het album The Genius Hits The Road
--> Georgia On My Mind werd in 1979 als het officiële staatslied van de Georgia erkend.

32. William Bell - You Don't Miss Your Water -- single uit 1961
--> Deze zelfgeschreven single was Bell's eerste single en het werd één van zijn succesvolste songs.

31. Marvin Gaye - I've Heard It Through The Grapevine -- single uit 1968 voor het album In The Groove
--> Motown had het succes van deze single niet voorzien. Toen I've Heard It Through The Grapevine een hit bleek, werd het album nogmaals uitgebracht onder de titel van het nummer.


avatar van Minneapolis
Leuk die informatie bij de nummers trouwens Mb..

avatar van Mb.
Mb.
Laatste dag om nog een lijstje in te sturen, dames en heren. Hup, hup, hup!

avatar van jordidj1
Doe m’n best! Bijna klaar!

avatar van Mb.
Mb.
De deadline is voorbij. Ik heb in totaal 12 lijstjes mogen ontvangen. Daar ben ik zeker tevreden mee!

Zo meteen volgt de bekendmaking van de nummer 20. Ik schroef het tempo in het weekend op.
Bij deze tags voor de presentatie. Allerlaatste keer dat je getagged wordt overigens!

Poeha, Reijersen, kemm, Edgar18, Johnny Marr, chevy93, jeroentjuhh, jordidj1, Manfield, El Ninjo, charlotte2807, principal2000, laxus11, thelion, Minneapolis, hoolie55, west, sheep67, wibro, Marzipaintree, 50tracks.


avatar van Mb.
Mb.



#######################################################################

Artiest: Sloan Bey
Nummer: Look At Your Brother
Jaar van uitgave: 1969

Puntentotaal: 60
Lijstduwers: Marzipaintree (#10), Shaky, jordidj1 (#12)

#######################################################################

Er is nagenoeg niks bekend over Sloan Bey. Hij bracht slechts één 45-toeren single uit. Look At Your Brother staat op de A-kant. Het sociaalkritische nummer is exemplarisch voor het geluid wat men onder de noemer “Northern Soul” is gaan scharen. Eind jaren 60’ was dit geluid namelijk zeer populair in dansclubs in het Noorden van Engeland. Het is per definitie up-tempo en dansbaar, maar het is eerder pop van Motown dan funk van King. En dat is dan ook meteen de reden waarom liefhebbers van “Southern Soul” hier niets van moeten hebben. Maar hen raad ik de fraaie B-kant van dit singletje aan. Voor ieder wat wils!


avatar van Edgar18
De b-kant bevalt me wel wat beter maar al met al is deze Sloan Bey niet helemaal mijn ding. Het enige liedje dat ik < 8,0 scoorde.

avatar van Minneapolis
Niet verkeerd, maar wel één van de twee songs die ik onderaan plaatste ipv de "tussenvoeg rangschikking" van de rest. De uptempo A kant vind ik wel beter.

avatar van Mb.
Mb.
19.



#######################################################################

Artiest: Aretha Franklin
Nummer: Do Right Woman, Do Right Man
Jaar van uitgave: 1967

Puntentotaal: 79
Lijstduwers: El Ninjo (#7), Shaky, Edgar18, marzipaintree (#11)

#######################################################################

De opname van het nummer I Never Loved A Man (The Way I Love You) – de A-kant van de 45-toeren single – was afgerond en men zou de volgende dag de opname van Do Right Woman, Do Right Man – de B-kant van de 45-toeren single – afronden. Dat zou echter niet meer gebeuren. Er ontstond een ruzie tussen Ted White – destijds manager en manlief van Aretha – en trompettist Melvin Lastie. Laatstgenoemde zou hebben geflirt met Aretha en daar was de man van Aretha niet van gediend. En dus vertrokken ze voordat de opname was afgerond. Uiteindelijk zou de invloedrijke producer Jerry Waxler de toekomstige koningin naar New York sturen om daar de opnames af te ronden. Het werd net als de A-kant van de single een hit. Dann Penn schreef de tekst en zou later opbiechten dat hij dit één van de mooiste nummers allertijden vindt.

avatar van Edgar18
Mb. schreef:
Uiteindelijk zou de invloedrijke producer Jerry Waxler de toekomstige koningin naar New York sturen om daar de opnames af te ronden.
En misschien nog wel belangrijk, hij haalde de Muscle Shoals Rhythm Section naar New York toe. Behalve het afmaken van Do Right Woman speelden ze ook een aantal andere tracks van het album in waaronder het wellicht bekende deuntje 'Respect'.

Inmiddels twee jaar geleden heb ik dit verhaal in geuren en kleuren mogen horen van één van de FAME Studio technici die die beruchte dag (volgens eigen zeggen) aanwezig was. Of hij er ook echt bij was weet ik niet maar vertellen kon ie!

The Muscle Shoals Rhythm Section, wat een muzikanten waren dat. Aretha is natuurlijk sowieso een heldin maar haar allerbeste liedjes heeft ze voor mij toch echt gemaakt met de mannen uit Muscle Shoals. Ik had hem hoger ingeschat en gehoopt maar ik ben in ieder geval blij met de finaleplek.

avatar van Mb.
Mb.
18.



#######################################################################

Artiest: Spencer Wiggins
Nummer: Lonely Man
Jaar van uitgave: 1967

Puntentotaal: 80
Lijstduwers: Minneapolis, Edgar18 (#8), Reijersen (#10)

#######################################################################

Het was al lang voorbij middennacht toen Spencer Wiggins het podium betrad van de Flamingo Club in Memphis. Even werd het geroezemoes van de aanschouwende bezoekers luider, maar dan zette de huisband aan en klonk daar opeens de stem van Spencer Wiggins. Het publiek in een slag volledig bij de les. Quinton Claunch – de baas van het roemruchte Goldwax label – was onder de indruk en bood Spencer een contract aan. De eerste single was in 1964 een feit en daarna zouden nog vele singles volgen. Toch wist de man uit Memphis de hitlijsten nauwelijks te bereiken. Het lag vooral aan het gebrek aan promotie. Spencer wilde zich focussen op de muziek, maar hij had geen manager aangenomen om hem te begeleiden in de muziekindustrie. Toen het Goldwax label in 1969 werd verkocht, bleef Spencer verbouwereerd achter.

avatar van Minneapolis
(nogmaals) Goede verhalen Mb.

Spencer had ik een hogere rangschikking gegund. Heerlijk nummer van de eerste seconde.
En mijn favoriete Aretha is "Ain't no way".

avatar van Edgar18
Een paar weken geleden dachten we nog dat Spencer Wiggins met een nummer of vier de finale zou halen. Het werd er uiteindelijk (maar) één en die ene staat ook nog eens verrassend laag. Ik zie dat drie van de vaste stemmers hem hoog hadden staan dus misschien is ie bij het vaste clubje geliefder dan erbuiten?

avatar van jordidj1
Ik had ‘m op 13.

avatar van jeroentjuhh
Spencer stond bij mij op 18, niet omdat ik het een slecht nummer vind, integendeel zelfs.
De concurrentie is gewoon erg groot ( het "minste" nummer is voor mij nog minimaal een 8,5 waard) en het was heel lastig keuzes maken.
De verschillen zijn klein, ik telde in eerste instantie 18 nummers die ik graag in mijn top 10 zou willen hebben.

P.S. De complimenten voor Mb. voor de mooie verhalen en presentatie

avatar van Shaky
Sluit me volledig aan bij jeroentjuhh. De top 20 is zó sterk; er staat geen enkel slecht nummer tussen. Bij mij is Spencer op 16 geëindigd maar zou nog steeds rond de 8 scoren.

Gast
geplaatst: vandaag om 14:51 uur

geplaatst: vandaag om 14:51 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.