MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / De SOUL ladder [50/60s] - FINALE

zoeken in:
Mb.
Minneapolis schreef:
En mijn favoriete Aretha is "Ain't no way".

Dat is waarschijnlijk ook mijn favoriete Aretha song!

Mb.
17.

#######################################################################

Artiest: Lee Dorsey
Nummer: Get Out Of My Life, Woman
Jaar van uitgave: 1965

Puntentotaal: 85
Lijstduwers: jeroentjuhh (#6), Reijersen, jordidj1 (#8)

Lee Dorsey werkte in de jaren 50’ als automonteur, maar ’s avonds laat trad hij vaak op als zanger in het lokale clubcircuit van New Orleans. Zodoende raakte hij ook in contact met de gevierde componist Allen Toussaint. Ze hadden meteen een band met elkaar. Midden jaren 60’ scoorde de twee dan ook hit na hit. Get Out My Life, Woman was geen uitzondering. Lee had een goed gevoel voor timing en ook al was hij al lang de veertig gepasseerd, hij bewoog zich als een jonge god over de speelse instrumentaties van funkband The Meters. Allen Toussaint concludeerde: “If a smile had a sound, it would be the sound of Lee Dorsey’s voice.”

Ik weet dat het hoog gewaardeerd wordt hier, maar het is het nummer waar ik het minst mee heb. Ik denk dat het door het i.m.o. wat weinig verfijnde en ietwat gedateerd klinkende ritme (gitaar?) komt. Hoewel de drums en piano dan wel weer fijn zijn.

Het album Yes We Can vind ik zijn beste. Hierop begeleiden The Meters hem. Zijn eerdere werk ligt me niet allemaal evengoed maar dit vind ik wel een sterke song. Ik had hem op elf en ik had hem ook wel hoger verwacht dan bijvoorbeeld een William Bell of Bettye Lavette.

Mb.
16.

Artiest: Bettye LaVette
Nummer: Let Me Down Easy
Jaar van uitgave: 1965

Puntentotaal: 90
Lijstduwers: Minneapolis (#4), Mb. (#7), El Ninjo (#9)

De toekomst zag er rooskleurig uit voor Bettye LaVette toen ze in 1962 op zestienjarige leeftijd een hitje scoorde in de Amerikaanse R&B-lijsten. Ze wist echter niet door te pakken en ze zou daaropvolgend vooral furore maken als zangeres in een revue. In 1965 werd de single Let Me Down Easy uitgebracht. Inmiddels een item voor verzamelaars. Let Me Down Easy gaat over het verdriet van een liefde die niet meer is met het onverdraagbare gevoel van pijn dat daarmee gepaard gaat voor altijd in de stem van madame LaVette verankerd. Het grote publiek ontdekte de zangeres pas in 2005 toen ze het album I’ve Got My Own Hell To Raise uitbracht. Ze was toen al negenvijftig jaar oud. Sindsdien is ze niet meer te stoppen en toert ze volop.

Mb.
15.

Artiest: William Bell
Nummer: I Forgot To Be Your Lover
Jaar van uitgave: 1969

Puntentotaal: 104
Lijstduwers: 50tracks (#3), Reijersen (#5), jeroentjuhh (#7)

De kunst om moeilijk te vatten emoties te verwoorden beheerste William Bell als geen ander. In zijn dagen als tekstschrijver voor het legendarische Stax label vloeide het inkt daarom ook rijkelijk. Maar hij was ook zeker geen onverdienstelijk zanger. De single I Forgot To Be Your Lover werd in 1969 uitgebracht. Toentertijd geen grote hit, maar inmiddels één van zijn “signature songs”. Niet in de laatste plaats door de vele covers van andere artiesten. De zelfgeschreven tekst werd bijvoorbeeld door Billy Idol verwerkt en de herkenbare instrumentatie werd veelvuldig gesampled (o.a. in Growing Pains van Ludacris, Worst Comes To Worst van Dilated Peoples en Put That Woman First van Jaheim). Het origineel werd echter nooit overtroffen.

Mb.
14.

Artiest: Sam Cooke
Nummer: Bring It On Home To Me
Jaar van uitgave: 1962

Puntentotaal: 105
Lijstduwers: marzipaintree (#5), 50tracks (#7), Shaky (#8)

Sam Cooke maakte in eerste instantie naam als gospelartiest, maar al snel gaf hij in de jaren 50’ vorm aan een geluid dat later werd beschreven als soulmuziek. Sam wist niet alleen de R&B-hitlijsten te bereiken, maar hij stond ook veelvuldig in de “blanke” poplijsten. Dat versterkte in de jaren 60’ zijn onderhandelingspositie met platenmaatschappij RCA Victor. Hij eiste controle. Toch zat hem iets dwars. Hij vond zijn muziek te licht en wilde terug naar zijn roots, maar tegelijkertijd wilde hij niet afstappen van zijn succesformule. Bring It On Home To Me staat dan ook op de B-kant van een 45-toeren singletje waarvan de A-kant (i.e. Having A Party) beduidend lichter is. Het nummer is gebaseerd op de R&B song I Wanna Go Home van bluesman Charles Brown. De stem op de achtergrond is afkomstig van Lou Rawls die ook veelvuldig de hitlijsten zou bereiken.

Tijd om een kleine tussenbalans op te maken:

1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8. Spencer Wiggins - Lonely Man
9.
10.

11. Aretha Franklin - Do Right Woman, Do Right Man
12.
13. Sam Cooke - Bring It On Home To Me
14. Lee Dorsey - Get Out My Life, Woman
15.
16. William Bell - I Forgot To Be Your Lover
17.
18.
19. Bettye Lavette - Let Me Down Easy
20. Sloan Bey - Look At Your Brother

Nou vooruit, ik geef ook een tussenstand.

1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8. Sam Cooke - Bring It On Home To Me
9. William Bell - I Forgot To Be Your Lover
10.
11. Aretha Franklin - Do Right Woman, Do Right Man
12. Sloan Bey - Look At Your Brother
13.
14.
15. Lee Dorsey - Get Out My Life, Woman
16. Spencer Wiggins - Lonely Man
17.
18. Bettye Lavette - Let Me Down Easy
19.
20.

1.
2.
3.
4.
5.
6. Lee Dorsey - Get Out My Life, Woman
7. William Bell - I Forgot To Be Your Lover
8.
9.
10.

11.
12.
13. Bettye Lavette - Let Me Down Easy
14. Sloan Bey - Look At Your Brother
15.
16.
17. Sam Cooke - Bring It On Home To Me
18. Spencer Wiggins - Lonely Man
19. Aretha Franklin - Do Right Woman, Do Right Man
20.

Jammer van Lee en William, maar niet geheel onverwacht.

Nu komt mijn nummer 1 of mijn nummer 20 denk ik.

Mb.
13.

Artiest: Joe Tex
Nummer: Buying A Book
Jaar van uitgave: 1968

Puntentotaal: 106
Lijstduwers: Mb. (#4), Edgar18 (#7), jeroentjuhh, charlotte2807 (#8)

Joe Tex groeide op in het gesegregeerde Texas. De toekomst leek allesbehalve vanzelfsprekend – totdat Joe een talentenjacht wint. Het prijzengeld is genoeg om een reisje naar New York te financieren. Daar lag de toekomst. Het is 1955 als de zanger met knikkende knieën in de coulissen van een uitverkocht Apollo Theater staat als hij wederom deel uitmaakt van een reeks aan talentjachten. Hij zou maar liefst vier avonden achter elkaar winnen. Het was het begin van een lange carrière. Al in de jaren 50’ ontwikkelde Joe een stijl die onmiskenbaar was, maar desalniettemin zou het jaren duren voordat hij een grote hit wist te scoren. Joe wilde het publiek iets vertellen. Vaak deed hij dat met een knipoog, maar soms ook vanuit bittere ernst. Hij vocht echter met zijn identiteit. Joe was een bekeerd moslim en vond het moeilijk om dat feit een plek te geven in de muziekindustrie. De innerlijke strijd resulteerde in een depressie en in 1982 overleed hij aan een hartaanval.

Mb.
12.

Artiest: Etta James
Nummer: I'd Rather Go Blind
Jaar van uitgave: 1967

Puntentotaal: 120
Lijstduwers: Shaky (#1), 50tracks (#5), El Ninjo (#6)

Etta James scoorde in het begin van de jaren 60’ hits met nummers als All I Could Do Is Cry en At Last, maar midden jaren 60’ zag haar toekomst er minder rooskleurig uit. Ze worstelde met een cocaïneverslaving en ze zag het leven niet meer zitten. Platenbaas Leonard Chess stuurde haar naar het landelijke Alabama om tot zich zelf te komen, maar ook om nieuw materiaal op te nemen in het dorpje Muscle Shoals. Rick Hall – de eigenaar van de opnamestudio – eiste dat Etta James een renditie van Clarence Carter’s Tell Daddy op nam. Etta vond het een afschuwelijk nummer, maar ze zou het desalniettemin opnemen. Het werd haar allergrootste hit. Echter stond er op de B-kant van dat 45-toeren singletje nog een nummer: I’d Rather Go Blind. De tekst van het nummer werd haar gegeven door Ellington Jordan* toen Etta hem bezocht in de gevangenis. Ze wilde het direct opnemen. Het werd weliswaar geen hit, maar het zou later veelvuldig worden gecovered door andere artiesten. Inmiddels staat het bekend als één van haar signature songs.

*Ellington Jordan staat in de lijst onder de naam Fugi op nummer 42.

Aardig B-kantje..

Zeg dat wel! En weer twee parels uit het diepe zuiden (sterker nog, beide uit Muscle Shoals). Gelukkig ook maar want daar komt de allerbeste soulmuziek vandaan .

De verhalende tekst van Buying a Book is één van mijn favorieten in de muziek.

I'd Rather Go Blind op 12?? Damn... een tranentrekker van jewelste, muzikaal en chord-progression wise haar tijd ver vooruit en gezongen door misschien één van de mooiste stemmen uit de soul muziek. Een twaalfde plek.. schaam jullie.

Shaky schreef:
I'd Rather Go Blind op 12?? Damn... een tranentrekker van jewelste, muzikaal en chord-progression wise haar tijd ver vooruit en gezongen door misschien één van de mooiste stemmen uit de soul muziek. Een twaalfde plek.. schaam jullie.

Een mooie 12e plek is toch juist niets om je voor te schamen?

Nee das waar, ben er ook achtergekomen dat troll-gedrag niets voor mij is. Goed leermomentje.

12e plek is zeker mooi. Het is ook vrijwel onmogelijk om de nummers te rangschikken; hoe rangschik je 20 toppers? Kill your darlings.

Ben erg benieuwd naar de rest van de lijst.

Bij mij staat Etta op 20, zeer zeker niet omdat ik het een slecht nummer vind.
Het is inderdaad een gevalletje kill your darlings.

1.
2.
3.
4.
5.
6. Lee Dorsey - Get Out My Life, Woman
7. William Bell - I Forgot To Be Your Lover
8. Joe Tex - Buying A Book
9.
10.
11.
12.
13. Bettye Lavette - Let Me Down Easy
14. Sloan Bey - Look At Your Brother
15.
16.
17. Sam Cooke - Bring It On Home To Me
18. Spencer Wiggins - Lonely Man
19. Aretha Franklin - Do Right Woman, Do Right Man
20. Etta James - I'd Rather Go Blind

Mb.
Ik snap het wel hoor, Shaky. Gevoelsmatig begrijp je het soms gewoon niet!

Het volgende nummer is een goed voorbeeld. Wat mij betreft een ijzersterk nummer, maar van deze twintig wel de minste. Maar die mening wordt absoluut niet gedeeld want zou je mijn rangschikking weglaten, dan had het nummer op plek 7 geëindigd. Zegt overigens ook iets over hoe dicht het bij elkaar zit!

Mb.
11.

Artiest: Otis Redding
Nummer: These Arms Of Mine
Jaar van uitgave: 1962

Puntentotaal: 126
Lijstduwers: charlotte2807(#3), El Ninjo (#4), Reijersen (#6)

Otis Redding was bevriend met een getalenteerd gitarist genaamd Johnny Jenkins. Ze zaten samen in een band. De zanger reed Johnny van hot naar her omdat de gitarist geen rijbewijs had. Phil Walden – de manager van zowel Johnny als Otis – wist een opnamesessie te regelen voor Johnny in Memphis. Toen er nog opnametijd over bleek te zijn, kreeg Otis een kans. Hij zong het zelfgeschreven nummer These Arms Of Mine (met Johnny Jenkins op gitaar). Jim Stewart – de grote man achter Stax – was dermate onder de indruk dat hij Otis direct een contract aanbood. These Arms Of Mine werd het begin van een veelbelovende carrière.

Mb. schreef:
Ik snap het wel hoor, Shaky. Maar die mening wordt absoluut niet gedeeld want zou je mijn rangschikking weglaten, dan had het nummer op plek 7 geëindigd. Zegt overigens ook iets over hoe dicht het bij elkaar zit!

Mijn rangschikking op nummer 18 zal ook niet hebben meegeholpen.
Mooi nummer natuurlijk, maar lang niet Otis' beste naar mijn mening.

Ik kan me redelijk vinden in de rangschikking (mijn onderste 5 zijn al langs gekomen), al vind ik naast Spencer Wiggins vooral Bettye Lavette te laag staan.

Mb. schreef:
Ik snap het wel hoor, Shaky. Gevoelsmatig begrijp je het soms gewoon niet!

Het volgende nummer is een goed voorbeeld. Wat mij betreft een ijzersterk nummer, maar van deze twintig wel de minste. Maar die mening wordt absoluut niet gedeeld want zou je mijn rangschikking weglaten, dan had het nummer op plek 7 geëindigd. Zegt overigens ook iets over hoe dicht het bij elkaar zit!

Het zit inderdaad ontzettend dicht bij elkaar; geeft ook meteen weer hoe sterk de nummers zijn. Wat vaak bij dit soort lijstjes het geval is, dat merk ik tenminste sowieso bij mezelf, : vraag volgende maand dezelfde lijst te rangschikken en ik maak er wellicht een andere top 20 van.

Ach, dat is ook meteen de charme. Laten we vooral gewoon genieten van al het moois dat voorbij komt.

Je plaatst de verkeerde audio Mb.

Edit: al aangepast zie ik

Deze Otis had ik op plek elf. Toch wel een van zijn signature songs.

Mijn nummer zeventien en achttien zijn nog niet geweest, zullen we er daar nu één van doen?

Edgar18 schreef:
Deze Otis had ik op plek elf. Toch wel een van zijn signature songs.

Mijn nummer zeventien en achttien zijn nog niet geweest, zullen we er daar nu één van doen?

Ik vind het tijd voor één van deze 3:
James Carr - A man needs a woman / Otis Redding - Try a little tenderness / Aretha Franklin - I never loved a man

Minneapolis schreef:
Otis Redding - Try a little tenderness / Aretha Franklin - I never loved a man

Laat die twee maar top 3 scoren

1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8. Otis Redding - These Arms Of Mine
9. Joe Tex - Buying A Book
10. Bettye Lavette - Let Me Down Easy
11.
12.
13. Sam Cooke - Bring It On Home To Me
14. William Bell - I Forgot To Be Your Lover
15. Etta James - I'd Rather Go Blind
16. Aretha Franklin - Do Right Woman, Do Right Man
17.
18. Sloan Bey - Look At Your Brother
19. Lee Dorsey - Get Out My Life, Woman
20. Spencer Wiggins - Lonely Man

Gaat lekker tot nu toe

Wat Johnny zegt Minneapolis!

James Carr of Aretha Franklin zou nu wel langs kunnen komen maar Try a Little Tenderness gaat echt nog wel even op zich laten wachten.

Edgar18 schreef:
Wat Johnny zegt Minneapolis!
James Carr of Aretha Franklin zou nu wel langs kunnen komen maar Try a Little Tenderness gaat echt nog wel even op zich laten wachten.

Zou heel goed kunnen idd, maar ik waardeer z'n 3e troef in deze top 20 nog net wat meer.

Mb.
10.

Artiest: Candi Staton
Nummer: Another Man's Woman, Another Woman's Man
Jaar van uitgave: 1969/1970

Puntentotaal: 127
Lijstduwers: Minneapolis (#1), Edgar18 (#4), charlotte2807, El Ninjo (#5)

Candi Staton trad al van jongs af aan op in de kerk. Ze predikte jarenlang de Gospel, maar eind jaren 60’ is ze gedesillusioneerd. Ze voelde zich niet geliefd door haar man en ze voelde zich niet gewaardeerd door de kerk. Dat doet haar besluiten om zowel haar man als de Gospel achter haar te laten. Uiteindelijk wordt ze ontdekt door soulzanger Clarence Carter in een club in Birmingham. Hij introduceerde haar aan Rick Hall – de grote man achter de FAME Studios in Muscle Shoals – en de rest is geschiedenis. Another Man’s Woman, Another Woman’s Man is één van de vele nummers die ze opnam in Alabama. Gezien haar gelovigheid destijds toch een zeker pikante opname.

Wat is hier mis gegaan?...

De achtergrondkoortjes alleen al. Maar vooral ook Candi's stem natuurlijk. Alles eigenlijk. Haar eerste 2 albums (I'm Just a Prisoner & Stand by Your Man) heb ik erg hoog zitten.

Gast
geplaatst: vandaag om 08:05 uur

geplaatst: vandaag om 08:05 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.