MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Song van het Jaar 1992

zoeken in:
Muziek is gevoel ----> Find the River

Nee dan 10 minuten naar Nina's Sinnerman gejank luisteren
Of al die semi interessante jazzy shit...

Eerlijk gezegd miste ik nog een R.E.M.-nummer in de finale (Man On the Moon). Had best in plaats van Nightswimming gekund.

Ja, precies wat ik dacht. Waar is Man on the Moon??

1. Tori Amos - Winter
2. Angelo Badalamenti - Twin Peaks Theme
3. Gorky - Mia
4. Aphex Twin - Heliosphan
5. Sonic Youth - Sugar Kane

1. R.E.M. – Drive
2. Sonic Youth - Sugar Kane
3. R.E.M. - Find The River
4. Manic Street Preachers - Motorcycle Emptiness
5. Aphex Twin – Heliosphan

6. R.E.M. - Nightswimming
7. Gorky – Mia
8. Angelo Badalamenti - Twin Peaks Theme
9. Pearl Jam – Jeremy
10. Alice in Chains - Would?
11. The Cure - Friday I'm in Love
12. Tori Amos – Winter

Edgar18 schreef:
(quote)
Dat heb ik mezelf ook weleens afgevraagd . Ik heb bijna alle albums weleens geprobeerd want er moet toch iets goed aan zijn anders zouden er niet zoveel liefhebbers zijn.

Muziek is gevoel, iets grijpt me of niet. R.E.M. doet dat bepaald niet, integendeel zelfs ik vind het overwegend irritante muziek. Waar dat onder andere door komt is de zang van Michael Stipe (jankstem tot en met), teksten waar ik overwegend niets mee kan (er bekruipt me vaak een Bløf-gevoel) en het idee dat de band interessant wil doen om het interessant doen terwijl ze eigenlijk bar weinig te melden hebben (een soort hipsters avant-la-lettre). De combinatie van bovenstaande maakt dat ik er gewoon niets mee kan.

Helemaal mee eens, voeg daar ook nog eens bij dat het instrumentaal allemaal heel braaf en weinig verheffend is. Ik heb nooit gesnapt waarom iedereen zo massaal wegloopt met deze band, die in mijn ogen op zijn best degelijke popmuziek maakt.

johannesA
1. Gorky - Mia
2. R.E.M. - Find The River
3. Tori Amos - Winter
5. Sonic Youth - Sugar Kane

Schitterende finale. Friday I'm in Love is de enige zwakke schakel.

Titmeister schreef:

Helemaal mee eens, voeg daar ook nog eens bij dat het instrumentaal allemaal heel braaf en weinig verheffend is. Ik heb nooit gesnapt waarom iedereen zo massaal wegloopt met deze band, die in mijn ogen op zijn best degelijke popmuziek maakt.

Zegt iemand wiens favoriete artiest The National is

johan de witt schreef:
(quote)

Zegt iemand wiens favoriete artiest The National is

Die hebben tenminste niet zo'n zeikerd als zanger

Haha nee he

Wel een heel weinig verheffende en brave in elk geval

Als je argumenten bedenkt waarom je een artiest niet interessant vindt is er altijd wel een favoriet die net zo of zelfs nog meer aan die argumenten voldoet... Smaak blijft toch ongrijpbaar soms.

Ik zou The National wel eens willen met Michael Stipe op zijn zang.

herman schreef:
Ik zou The National wel eens willen met Michael Stipe op zijn zang.

Liever dat dan andersom

herman schreef:
Als je argumenten bedenkt waarom je een artiest niet interessant vindt is er altijd wel een favoriet die net zo of zelfs nog meer aan die argumenten voldoet... Smaak blijft toch ongrijpbaar soms.

Haha inderdaad. En zowel R.E.M. als The National zijn trouwens topbands, dus jullie hebben het ook nog eens beiden fout

herman schreef:
Eerlijk gezegd miste ik nog een R.E.M.-nummer in de finale (Man On the Moon). Had best in plaats van Nightswimming gekund.

Euh, niet dus. Nightswimming is nog een miljard keer mooier dan de man op de maan.

ArthurDZ schreef:
(quote)

Haha inderdaad. En zowel R.E.M. als The National zijn trouwens topbands, dus jullie hebben het dus ook nog eens beiden fout ook

Dit. Wat leutert iedereen hier? Wat een bizar goede finale is dit trouwens, ik heb echt moeite om een top 5 te maken, ik wil wel 5 nummers op 1 zetten :/

1. R.E.M. - Nightswimming
2. Angelo Badalamenti - Twin Peaks Theme
3. Manic Street Preachers - Motorcycle Emptiness
5. Alice in Chains - Would?

6. Tori Amos - Winter
7. Pearl Jam - Jeremy
8. Sonic Youth - Sugar Kane
9. R.E.M. - Find The River
10. R.E.M. - Drive
11. The Cure - Friday I'm in Love
12. Gorky - Mia

WAT. EEN. FINALE. Winter zelfs niet in m'n top 5 kunnen steken, sick. Vies sick dit.

Titmeister schreef:

Wat is er mis met popmuziek....

overigens vind ik REM tot en met Out of Time geweldig, daarna wat wisselvallig. Deze 3 nummers vind ik beter dan bv Everybody Hurts maar ook niet geweldig.

Ik zeg toch niet dat er iets mis is met popmuziek? Alleen dat ik de massale verering van R.E.M. niet zo snap

Overigens behoorlijk flauw om The National erbij te halen, die uitvlucht wordt hier wel vaker gebruikt, wanneer ik kritisch ben op bepaalde muziek - beetje beperkt, dan kun je beter niks zeggen...

Maar goed, om dan toch het vergelijk te trekken: bij dergelijke muziek is de zang doorslaggevend. Die vind ik bij R.E.M. erg irritant en bij The National erg fijn, dus daar is al een groot verschil. Ook vind ik persoonlijk The National instrumentaal en tekstueel veel sterker dan R.E.M. Dat is natuurlijk een mening, maar ik bedoel maar dat het een drogreden is om aan te nemen dat als The National goed vindt, je R.E.M. ook goed vindt, en vice versa. Er zullen ongetwijfeld genoeg mensen zijn die beiden goed vinden, maar minstens net zo veel die met een van de twee niets hebben...

Ik sluit me daar wel bij aan hoor. The National zit w.m.b. vele malen vernuftiger in elkaar dan R.E.M.

Titmeister schreef:
Er zullen ongetwijfeld genoeg mensen zijn die beiden goed vinden, maar minstens net zo veel die met een van de twee niets hebben...

*meldt*

Titmeister schreef:
Ik zeg toch niet dat er iets mis is met popmuziek? Alleen dat ik de massale verering van R.E.M. niet zo snap

Overigens behoorlijk flauw om The National erbij te halen, die uitvlucht wordt hier wel vaker gebruikt, wanneer ik kritisch ben op bepaalde muziek - beetje beperkt, dan kun je beter niks zeggen...

Maar goed, om dan toch het vergelijk te trekken: bij dergelijke muziek is de zang doorslaggevend. Die vind ik bij R.E.M. erg irritant en bij The National erg fijn, dus daar is al een groot verschil. Ook vind ik persoonlijk The National instrumentaal en tekstueel veel sterker dan R.E.M. Dat is natuurlijk een mening, maar ik bedoel maar dat het een drogreden is om aan te nemen dat als The National goed vindt, je R.E.M. ook goed vindt, en vice versa. Er zullen ongetwijfeld genoeg mensen zijn die beiden goed vinden, maar minstens net zo veel die met een van de twee niets hebben...

Totaal niet. Jij noemt R.E.M. braaf, degelijk en muzikaal weinig verheffend, waarbij ik dat eerder voor The National vind gelden.
Een band die naar mijn mening al 15 jaar dezelfde (overigens best goede) song maakt. R.E.M. is daarentegen veel veelzijdiger. Neem een song van Murmur (1983), Out of Time (1991) en Monster (1994) en je hoort drie vrijwel totaal andere nummers. Dat het je smaak niet is, prima, maar ik vind de redenen die je geeft drogredenen en die geven me sterk het gevoel dat je de discografie niet erg goed kent.

Wat ook logisch is als het je smaak niet is, maar dan kun je beter niets zeggen.

johan de witt schreef:
ik vind de redenen die je geeft drogredenen.
Je weet wat je hiermee impliceert?

Ik ben het wel met je eens hoor. The National lijkt instrumentaal, zangtechnisch en tekstueel inderdaad beter in elkaar te zitten dan R.E.M.

Lijkt me juist vrij expliciet

The National is instrumentaal, zangtechnisch en tekstueel een stuk minder verheffend en een stuk braver dan R.E.M.

Ze begonnen ooit als voorprogramma van R.E.M. trouwens

johan de witt schreef:
Ze begonnen ooit als voorprogramma van R.E.M. trouwens
Dat zie je vaker ja dat de leerling de meester overvleugelt .

Wel een leuk feitje. En het verbaast me eigenlijk niet want de muziek heeft zeker raakvlakken.

johan de witt schreef:
(quote)

Totaal niet. Jij noemt R.E.M. braaf, degelijk en muzikaal weinig verheffend, waarbij ik dat eerder voor The National vind gelden.
Een band die naar mijn mening al 15 jaar dezelfde (overigens best goede) song maakt. R.E.M. is daarentegen veel veelzijdiger. Neem een song van Murmur (1983), Out of Time (1991) en Monster (1994) en je hoort drie vrijwel totaal andere nummers. Dat het je smaak niet is, prima, maar ik vind de redenen die je geeft drogredenen en die geven me sterk het gevoel dat je de discografie niet erg goed kent.

Wat ook logisch is als het je smaak niet is, maar dan kun je beter niets zeggen.

1. Jij haalt The National erbij. Is totaal niet relevant voor mijn mening over R.E.M.
2. Ik heb nergens gezegd dat ik R.E.M. eenzijdig vind. Alleen dat ik het instrumentaal weinig verheffend vind en dat ik Edgars mening over hun teksten en de stem van Stipe onderschrijf. Je zal mij nooit horen beweren dat het oeuvre van The National erg gevarieerd is, op dat vlak wint R.E.M. het zeker.

Maar bovenal is mijn voorkeur voor The National, nogmaals, compleet irrelevant voor mijn mening over R.E.M. Je redeneert met geesten...

Anyone's geest dan in elk geval....
Jouw mening over R.E.M. lijkt me net zo relevant als mijn mening over The National.
Bovendien zijn de kwalificaties die jij gaf aan de muziek van R.E.M. bij uitstek kwalificaties die ik aan de muziek van The National toeschrijf. Dus hoezo is dat niet relevant?
Nog afgezien van hun gedeelde verleden en het feit dat ze elkaars werk bewonderen.

Phoeh, de bezem hierin aub, ArthurDZ

Ik kan me wel vinden in het argument dat The National al 15 jaar steeds dezelfde song maakt. Ze hebben zeker een aantal goede songs die ík zelfs best kan horen, maar alles lijkt op elkaar en op 1 toon te zitten. Zeker door dat gemurmel van de zanger, het maakt alles heel erg staccato.
Dan luister ik toch veel liever naar R.E.M. Meer melodie, meer gevoel, meer uitschieters, songs met een boodschap en zelfs het gemurmur van Stipey is nog beter te verstaan

Johnny Marr schreef:
Euh, niet dus. Nightswimming is nog een miljard keer mooier dan de man op de maan.
Ah goed dat je het even rechtzet. Ik ga meteen mijn lijstje corrigeren...

Wat een stomme discussie zeg

Gast
geplaatst: vandaag om 04:36 uur

geplaatst: vandaag om 04:36 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.