MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Song van het Jaar 1992

zoeken in:
1. Pearl Jam - Jeremy
2. Manic Street Preachers - Motorcycle Emptiness
3. R.E.M. - Drive
4. The Cure - Friday I'm in Love
5. Alice in Chains - Would?

johan de witt schreef:
Ja, precies wat ik dacht. Waar is Man on the Moon??
Je weet dat die niet echt bestaat? Mannetje op de maan. Gewoon een of ander lulverhaal voor kinderen, slash sprookje Daarom is 'ie er niet (bij).

wibro schreef:
Ikzelf heb niets tegen R.E.M. maar drie nummers in de finale vind ik toch wel zwaar overdreven. Alsof R.E.M. in 1992 overal met kop en schouders bovenuit stak.
Dat interesseert me niets, al stonden er zes nummers van de band in de finale. Als het de beste nummers zijn, komen ze bij mij gewoon op de eerste posities. We hebben er met z'n allen voor gezorgd dat ze in de finale staan. Zal vast dat er relatief veel R.E.M. liefhebbers meedoen. Dat is dan vervelend voor de users die er minder mee hebben. Ik kan ook wel beginnen over het feit dat er maar weinig Toto liefhebbers op deze site zijn. Daar heb ik maar mee te dealen

DjFrankie (moderator)
1 Manic Street Preachers - Motorcycle Emptiness
2 R.E.M. - Nightswimming
3 R.E.M.- Drive
4 Sonic Youth - Sugar Kane
5 R.E.M. - Find The River

1. Sonic Youth - Sugar Kane
2. Alice in Chains - Would?
3. Pearl Jam - Jeremy
4. R.E.M. - Drive
5. Tori Amos - Winter

6. R.E.M. - Find The River
7. R.E.M. - Nightswimming
8. Manic Street Preachers - Motorcycle Emptiness
9. The Cure - Friday I'm in Love

Mag ik dan zeggen dat er te weinig hip-hopliefhebbers zijn?

1. Aphex Twin - Heliosphan
2. Tori Amos - Winter
3. Alice in Chains - Would?
4. Gorky - Mia
5. R.E.M. - Nightswimming

1. Pearl Jam - Jeremy
2. R.E.M. - Nightswimming
3. Angelo Badalamenti - Twin Peaks Theme
4. Manic Street Preachers - Motorcycle Emptiness
5. The Cure - Friday I'm in Love

1. R.E.M. - Drive
2. Gorky - Mia
3. Alice in Chains - Would?
4. The Cure - Friday I'm in Love
5. Angelo Badalamenti - Twin Peaks Theme

De lijnen zijn op slot! Ik bedank de vierendertig stemmers die een finalelijstje hebben ingeleverd. Hoogste tijd om te kijken wat we ervan gemaakt hebben met elkaar.

12. R.E.M. - Nightswimming (32 punten, 10 keer genoemd)
(automatisch genomineerd, nummer 1 van: Johnny Marr)

Meerdere nummers in de finale is over het algemeen geen garantie voor succes al bewezen The Beatles, David Bowie en Arcade Fire in voorgaande edities dat deze stelling niet altijd op gaat. Zou het R.E.M. ook lukken om ondanks de drie finalenominaties bovenaan te eindigen? Onderaan eindigen is in ieder geval gelukt. Nightswimming plaatste zich als zevende voor deze finale en eindigde in de halve finale boven Twin Peaks Theme en Jeremy. In deze finale ontbrak echter de liefde. Of kozen de liefhebbers van deze band ervoor om (strategisch) op één paard te wedden?

11. Sonic Youth - Sugar Kane (33 punten, 11 keer genoemd)
(genomineerd door ArthurDZ, nummer 1 van: ranja, Choconas & Rudi S)

Voorafgaand aan de finale de gedoodverfde nummer laatst. Het stempercentage in de halve finale bleef duidelijk achter bij dat van de andere elf finalisten. In de finale eindigt het net aan voor Nightswimming. Beide nummers werden duidelijk het minst vaak genoemd en vormen zo het staartje van de finale.

10. Alice in Chains - Would? (38 punten, 14 keer genoemd)
(automatisch genomineerd, nummer 1 van: Arno & Poeha)

Would? is de hekkensluiter van een lange middenmoot. Volgens sommigen hoort deze grunge-track eenzelfde status te hebben als Black of Smells Like Teen Spirit. Op basis van de halve finale (twee na hoogste percentage) leek het ook echt mee te gaan doen om de eindoverwinning maar de liefhebbers lieten het in deze finale wat afweten.

Nightswimming laatste?! Wie had dat zien aankomen??

Ja zijn toch altijd mensen bij die uit principe geen meerdere nummers van dezelfde act in een top-5 zetten.

9. The Cure - Friday I'm in Love (38 punten, 14 keer genoemd)
(genomineerd door Edgar18, nummer 1 van: herman & Manfield)

Met evenveel punten als Alice in Chains eindigen de heren van The Cure op plek negen. Een plek die in de lijn der verwachting ligt op basis van de halve finales. Toen eindigde The Cure achter R.E.M. en Gorky en ook nu is dat weer gebeurd. Leuk vrolijk liedje, ik hoopte op een verrassing (top drie ofzo) maar dat was echt te hoog gegrepen.

Is gebeurd, dan moet het met een D.
Om toch even te mierenneuken

8. Aphex Twin - Heliosphan (41 punten, 16 keer genoemd)
(genomineerd door Teunnis, nummer 1 van: Koenr, Titmeister & jordidj1)

Drie puntjes boven The Cure vinden we de elektronische vertegenwoordiging in deze finale (al kun je Angelo Badalamenti er ook onder scharen). Elektronische muziek is vaak een beetje een lastig genre. De liefhebbers waarderen het hogelijk maar niet-liefhebbers hebben er nog weleens moeite mee. Daarom is het wat mij betreft verrassend dat zestien mensen dit nummer in hun top vijf opnamen. Slechts twee liedjes doen dat beter. Voorafgaand aan de finale hoopte ik dat veel eerste en tweede plekken Aphex Twin aan een hoge eindpositie zouden helpen maar dat is niet echt gelukt. Maar ja, als de nominator geen finalelijstje indient helpt dat natuurlijk ook niet mee. Teun, een eerste plek van jou had het nummer heel dicht bij het podium gebracht....

johan de witt schreef:
Is gebeurd, dan moet het met een D.
Wijs jij anderen op spelfouten? Dan ben je een onaangenaam mens.

Maar bedankt hoor, het is nog vroeg he...

7. R.E.M. - Drive (42 punten, 14 keer genoemd)
(automatisch genomineerd, nummer 1 van: GrafGantz, ArthurDZ & Pietro)

Bovenaan het rechterrijtje vinden we R.E.M. nummer twee. Van de drie finalisten leek dit me de grootste kanshebber maar daar dachten de liefhebbers duidelijk anders over. Dit nummer heeft zelfs de ladderfinale weleens gehaald en plaatste zich ook met gemak voor deze finale. Maar, in de finale liep het dus allemaal wat minder soepel. Veertien noteringen is prima maar de hoge plekken ontbraken want naast de drie topposities viel er slechts één tweede plek te noteren.

Tijd voor koffie en taart. Zo weer verder.

Edgar18 schreef:
Tijd voor koffie en taart. Zo weer verder.

Om de finale te vieren? Jij neemt dit spel wel heel erg serieus, is het niet?

Het is nog maar afwachten of er wel iets te vieren valt .

6. Manic Street Preachers - Motorcycle Emptiness (43 punten, 17 keer genoemd)
(automatisch genomineerd, nummer 1 van: DjFrankie)

Voorafgaand aan het spel verwachtte ik een strijd tussen Drive, Mia, Winter en Motorcycle Emptiness maar deze klassieker van de Preachers wist het hele spel lang niet echt potten te breken. Hoewel.... in de halve finale werd wel het hoogste stempercentage behaald. Maar, ik denk dat we op basis van deze finale ook wel concluderen dat die halve finale iets minder sterk was dan de andere drie. Zeventien keer genoemd worden in de finale (het meeste van iedereen) is ook prima maar net als bij Drive ontbreekt het aan hoge noteringen waardoor er niet meer inzit dan deze zesde plek.

5. Angelo Badalamenti - Twin Peaks Theme (45 punten, 14 keer genoemd)
(automatisch genomineerd, nummer 1 van: Cervantes)

Twee puntjes hoger vinden we het Theme van de destijds populaire serie Twin Peaks. Hoewel de serie al uit '90 stamt werd deze single pas in '92 (ten tijde van het tweede seizoen) uitgebracht. Een iconisch muziekstuk wat heel veel mensen zullen (her)kennen. In de halve finale nog achter Nightswimming geëindigd maar in deze finale werd dat flink rechtgezet.

Edgar18 schreef:
Hoewel de serie al uit '90 stamt werd deze single pas in '92 (ten tijde van het tweede seizoen) uitgebracht.

Nou ja feitelijk is het gewoon Falling zonder tekst wat ook al de b-kant was van de single Falling van Julee Cruise in 1990...

4. Pearl Jam - Jeremy (45 punten, 13 keer genoemd)
(genomineerd door 50tracks, nummer 1 van: laxus11, 50tracks, nelis & Marty McFly)

Pearl Jam pakt nipt plekje vier. Jeremy scoorde evenveel punten Angelo maar won dik op nummer één noteringen. Enkel de top twee haalde er nog meer. Dat we Pearl Jam in de finale tegenkomen mag best een kleine verrassing heten want in ronde één werd het nummer nog bijna uitgeschakeld. Het eindigde achter R.E.M., My Bloody Valentine en Rage Against slechts op plek vier in zijn ladder. In de halve finale had de band mazzel dat er erg veel hiphop in de ladder zat en dat dit de stemmen nogal verdeelde. Maar goed, Pearl Jam haalde het en blijft - getuige deze vierde plek - een zeer trouwe achterban te hebben.

3. Gorky - Mia (47 punten, 15 keer genoemd)
(automatisch genomineerd, nummer 1 van: dumb_helicopter, LucM & johannesA)

Op plek drie nog een nummer dat het in ronde één helemaal niet zo makkelijk had. Tori Amos moest worden voorgelaten (net als nu) maar ook The Jayhawks scoorden hoger. Naarmate het spel vorderde ging Gorky echter steeds beter presteren om in de finale toch maar mooi op het podium te eindigen. Dit is deze editie de hoogste automatische nominatie want de top twee werden beide genomineerd door een deelnemer aan dit spelletje.

2. Tori Amos - Winter (48 punten, 17 keer genoemd)
(genomineerd door Edgar18, nummer 1 van: charlotte2807, JoaMuse, jeroentjuhh, wibro en mijzelf)

Potverdorie Tori, waar ging het mis? In ronde één en twee ladderwinnaar. De meeste stemmen in de finale. Op een na de meeste nummer één posities. Alle voorwaarden leken goed maar toch verliest Winter het (dik) van Find The River.

1. R.E.M. - Find The River (58 punten, 15 keer genoemd)
(genomineerd door stardust_be, nummer 1 van: Simon77, andré, johan de witt, vigil, luigifort & stardust_be)

Toen ik zag dat R.E.M. zich met drie liedjes plaatste voor deze finale leek me dit een rode loper voor de concurrentie. Drie liedjes, verdeelde stemmen en uiteindelijk geen van allen bovenaan. Maar het liep anders. Find The River ging als een dolle van start en stond na negen lijstjes al op éénendertig punten. Ter vergelijk, de nummer twee had er op dat moment dertien! Find The River diende zich zodoende snel aan als het R.E.M. nummer dat het moest gaan doen en wellicht heeft dit te twijfelaars over de streep getrokken om dit nummer te verkiezen boven Drive en Nightswimming. Of is deze echt zoveel populairder? Hoe dan ook, het is deze editie de overtuigende en terechte winnaar!

Blij dat ik mijn taart al op heb. Hij zou nu toch minder lekker smaken.

SONG VAN HET JAAR 1992:
https://streamd.hitparade.ch/cdimages/rem-find_the_river_s.jpg
R.E.M. - FIND THE RIVER

Song van het Jaar podia:

1967:

1. The Beatles - A Day in the Life
2. Love - Alone Again Or
3. The Velvet Underground - Venus in Furs

1972:

1. David Bowie - Starman
2. Neil Young - Heart of Gold
3. Bobby Womack - Across 110th Street

1976:

1. David Bowie - Station to Station
2. Blue Öyster Cult - (Don't Fear) The Reaper
3. Fela Kuti & The Africa '70 - Zombie

1979:

1. The Clash - London Calling
2. Tubeway Army - Are 'Friends' Electric
3. Pink Floyd - Comfortably Numb

1985:

1. The Smiths - How Soon Is Now?
2. The Waterboys - Don't Bang the Drum
3. Prince and the Revolution - Raspberry Beret

1988:

1. Tracy Chapman - Fast Car
2. Metallica - One
3. Talk Talk - I Believe In You

1992:

1. R.E.M. - Find The River
2. Tori Amos - Winter
3. Gorky - Mia

1995:

1. Pulp - Disco 2000
2. Radiohead - Street Spirit (Fade Out)
3. Mobb Deep - Shook Ones, Pt. 2

2001:

1. Alizée - Moi... Lolita
2. The Shins - New Slang
3. Röyksopp - Eple

2007:

1. Arcade Fire - Intervention
2. The National - Fake Empire
3. Radiohead - Jigsaw Falling Into Place

Gast
geplaatst: vandaag om 18:30 uur

geplaatst: vandaag om 18:30 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.