Muziek / Muziekgames / Singles Top 20 Per Jaar
zoeken in:
1
geplaatst: 27 februari 2019, 17:49 uur
Ik probeer trouwens ook mee te doen! Hangt een beetje af van de tijd die ik tot mijn beschikking heb, maar de singlesaanpak ligt me een stuk beter.
0
geplaatst: 27 februari 2019, 17:51 uur
Hmm, voor de eerste periode hebben we ruim de tijd, zie ik. Dat moet lukken. Zijn de deadlines daarna een stuk sneller?
2
zaaf
geplaatst: 27 februari 2019, 17:51 uur
In principe wekelijks. Als ik adempauze nodig heb, roep ik. Als een aantal participanten even bij moet komen van het moordende tempo kan dat ook.
0
geplaatst: 27 februari 2019, 18:36 uur
Goeie vraag, want ik weet het antwoord niet precies. Bij oude artiesten duik ik er om onduidelijke reden liever helemaal in aan de hand van een album. Ik gebruikte het albumspel vooral om hiaten te vullen en dan wil ik liever het hele album luisteren.
0
geplaatst: 27 februari 2019, 19:26 uur
De meeste van mijn favoriete pop-, rock- en soulnummers zijn ooit een single geweest, vaak wel een jaar na het album. Dat wordt veel nakijken. Veel wereldmuziek en jazz zullen wegvallen, aangezien dat vooral albumgenres zijn. De regel is dus dat het jaartal telt waarin Rate Your Music het voor het eerst als single plaatst?
Tellen B-kantjes ook als single? You Are van Dolly Parton was bv. een B-kant in 1977, maar werd pas in 1983 een A-kant en een hit in de Benelux. Thank You for the Music was een B-kant in 1978, pas een A-kant in 1983.
Tellen B-kantjes ook als single? You Are van Dolly Parton was bv. een B-kant in 1977, maar werd pas in 1983 een A-kant en een hit in de Benelux. Thank You for the Music was een B-kant in 1978, pas een A-kant in 1983.
0
zaaf
geplaatst: 27 februari 2019, 19:44 uur
Ik denk dat beide wel oké is. Als jij You Are echt supermooi vindt, dan mag je die in je lijst van '77 én '83 zetten.
0
geplaatst: 27 februari 2019, 19:56 uur
Ik zou dan pleiten om de B-kant te laten tellen. Volgens mij zijn er nog wel bekende liedjes die oorspronkelijk als B-kant verschenen zijn.
0
geplaatst: 27 februari 2019, 19:59 uur
You Can't Always Get What You Want van The Rolling Stones was een B-kant in 1969; pas een A-kant in 2008. Ik neem aan dat de B-kant in zulke gevallen telt?
1
zaaf
geplaatst: 27 februari 2019, 20:10 uur
Ik ben van mening dat als een song opnieuw op single werd gezet, deze opnieuw gekozen mag worden. Of is eenmaal andermaal verkocht? Mag ook hoor...
Ikzelf zal nooit en te nimmer, jaja lees dit, een opnieuw op single gezette song in mijn lijst zetten. Dus ik verwacht dat dat voor meer mensen geldt en is zo'n tweede (of derde of vierde...) keer best kansloos voor een leuke plek.
Ikzelf zal nooit en te nimmer, jaja lees dit, een opnieuw op single gezette song in mijn lijst zetten. Dus ik verwacht dat dat voor meer mensen geldt en is zo'n tweede (of derde of vierde...) keer best kansloos voor een leuke plek.
0
geplaatst: 27 februari 2019, 20:20 uur
Maar mogen B-kanten nou wel of niet? Vind ik een goede vraag.
0
zaaf
geplaatst: 27 februari 2019, 20:21 uur
Ja mag wel. Anders krijg je ook weer dat gelul met wel of geen dubbele a-kant enzo, pffff
0
geplaatst: 27 februari 2019, 20:51 uur
Bij RYM heb je toch steeds een hoofdversie, aangeduid door [p] bij issues. Dat lost de discussie over het jaartal op (zoals bij albums).
Sommige singles zijn heruitgebracht, bv veel van de Beatles op cd in de 90s, maar ik denk niet dat die veel gekozen zullen worden in onze lijsten.
RYM geeft per jaar een top 1500 van singles, alleen daar al keuze genoeg
Sommige singles zijn heruitgebracht, bv veel van de Beatles op cd in de 90s, maar ik denk niet dat die veel gekozen zullen worden in onze lijsten.
RYM geeft per jaar een top 1500 van singles, alleen daar al keuze genoeg

0
geplaatst: 27 februari 2019, 21:16 uur
RYM heeft eigenlijk de geschiedenis vervalst. Releases van 30 december van een bepaald jaar gelden voor dat jaar en niet voor het jaar waar het voor bedoeld is: het volgend jaar. Nummers die hoog staan in de jaarlijsten horen in een keer bij een jaar waar vrijwel niemand het nummer gehoord heeft. Maar ja het is wel handig.
1
geplaatst: 27 februari 2019, 23:11 uur
Arrie schreef:
Tot pakweg halverwege de jaren '70 waren b-kanten evenwaardige alternatieven.
Singles hadden twee kanten en dus ook twee kansen in de jukebox.
Daarom stonden beide titels vooraan op de hoes.
Pas in de tweede helft van de jaren '70 verdwijnt de b-kant van de hoes.
In de jaren '80 worden b-kantjes bonustracks die niet op album te vinden waren.
Een extra verkoopsargument dus voor de fans.
Van bij de start van het vinyl zijn single de standaard geluidsdragers.
Soms werden twee singles verzameld op een EP (7" singletje met vier tracks).
Meerdere singles samen vormden een 10" of 12" LP.
Albums worden pas in de tweede helft van de jaren '60 volwaardige albums.
Ze verschijnen doorgaans los van de singles en brengen hun eigen songcyclus.
In de jaren '70 wordt het dan weer mode om ook van albums singles te plukken.
Tot zover de les van vandaag.

0
Casartelli (moderator)
geplaatst: 28 februari 2019, 01:19 uur
Ik zet hem in mijn updates. Heb nog tot circa 1965 de tijd om uit te vinden hoe "de RYM singleslijst" werkt.
2
geplaatst: 28 februari 2019, 07:23 uur
Eerste oefenlijstje gemaakt. Oudste single uit 1916. Leuke dingen ertussen, zoals tangomuziek voor accordeons. Een zalig droomland, die oude tijd.
0
Casartelli (moderator)
geplaatst: 28 februari 2019, 11:03 uur
Singles zijn niet mijn ding. Nooit geweest ook. Maar 't is wel een fijne afbakening van een anders wel erg arbitrair wordende song-toplijst. Ik heb inmiddels even op RYM gekoekeloerd (dat doe ik wel vaker, maar normaal kom ik nooit verder dan de albums) en dat ziet er best werkbaar uit.
Toch nog even over die A/B-kanten. Ik kom inderdaad een hoop dubbele titels tegen. Wat is dan de policy? Mag je beide kanten apart opnemen? Kies je je favoriet van de twee en voegt zaaf ze dan samen? Of wordt er niet samengevoegd?
Toch nog even over die A/B-kanten. Ik kom inderdaad een hoop dubbele titels tegen. Wat is dan de policy? Mag je beide kanten apart opnemen? Kies je je favoriet van de twee en voegt zaaf ze dan samen? Of wordt er niet samengevoegd?
0
geplaatst: 28 februari 2019, 11:15 uur
Ik ga persoonlijk alleen voor a-kanten, anders wordt het wel erg ingewikkeld.
Had überhaupt niet bedacht dat mensen ook b-kanten zouden overwegen.
in 1968 is bv. Ob-la-di Ob-la-da van de Beatles uitgebracht op single, met in bijna elk land een andere b-kant. Dan zou je bij wijze van spreken het halve White Album van de Beatles in je lijst kunnen opnemen, dat lijkt me toch ook niet de bedoeling.
Had überhaupt niet bedacht dat mensen ook b-kanten zouden overwegen.
in 1968 is bv. Ob-la-di Ob-la-da van de Beatles uitgebracht op single, met in bijna elk land een andere b-kant. Dan zou je bij wijze van spreken het halve White Album van de Beatles in je lijst kunnen opnemen, dat lijkt me toch ook niet de bedoeling.
0
zaaf
geplaatst: 28 februari 2019, 11:26 uur
Ik heb jullie leren kennen als uitermate redelijke mensen. Op die redelijkheid ben ik een beetje gaan vertrouwen. 

0
geplaatst: 28 februari 2019, 11:29 uur
0
geplaatst: 28 februari 2019, 11:29 uur
Ik denk dat ik ook uitsluitend voor A-kanten ga. Is ook handig voor de consensus.
1
geplaatst: 28 februari 2019, 11:30 uur
Leuk topic! Ik haak ergens halverwege de sixties aan denk ik.
Het handigste lijkt me om RYM te volgen en de singles als geheel te tellen, dus zonder opsplitsing in individuele tracks. Eventuele voorkeur voor A- of B-kant is natuurlijk leuk om aan te geven, maar het lijkt me niet handig dit te laten meetellen in de score, want dan krijg je idd taferelen zoals Herman aangeeft.
Het handigste lijkt me om RYM te volgen en de singles als geheel te tellen, dus zonder opsplitsing in individuele tracks. Eventuele voorkeur voor A- of B-kant is natuurlijk leuk om aan te geven, maar het lijkt me niet handig dit te laten meetellen in de score, want dan krijg je idd taferelen zoals Herman aangeeft.
0
geplaatst: 28 februari 2019, 11:49 uur
Er zijn genoeg legendarische dubbele A-kanten. Zo staan ze dan ook op RYM.
Lijkt me dan inderdaad logisch om die als geheel op te nemen en niet te kiezen voor de een of de ander.
Het is tenslotte een singles-lijst en geen songlijst.
Lijkt me dan inderdaad logisch om die als geheel op te nemen en niet te kiezen voor de een of de ander.
Het is tenslotte een singles-lijst en geen songlijst.
1
geplaatst: 28 februari 2019, 11:56 uur
Arrie schreef:
Ik denk dat ik ook uitsluitend voor A-kanten ga. Is ook handig voor de consensus.
Dan doen we in 2021 wel de B-kanten top 20 per jaar.

0
zaaf
geplaatst: 28 februari 2019, 12:07 uur
Inderdaad jeukt het me niet of je een single er voor de A of voor de B kant in zet. Als je voor de B-kant gaat is het handig te vermelden dat het je om de B-kant gaat, anders wordt misschien alleen de A-kant vermeld.
Je kan ze niet allebei laten meetellen, dus de single telt enkelvoudig mee.
Laten we geen spijkers op laag water zoeken, mochten zich kwesties voordoen, dan gaan we dat democratisch dictatoriaal oplossen.
Je kan ze niet allebei laten meetellen, dus de single telt enkelvoudig mee.
Laten we geen spijkers op laag water zoeken, mochten zich kwesties voordoen, dan gaan we dat democratisch dictatoriaal oplossen.
2
geplaatst: 28 februari 2019, 12:26 uur
zaaf schreef:
mochten zich kwesties voordoen, dan gaan we dat democratisch dictatoriaal oplossen.
mochten zich kwesties voordoen, dan gaan we dat democratisch dictatoriaal oplossen.
Tito procedure

0
geplaatst: 28 februari 2019, 12:38 uur
Ik heb een preselectie van zesendertig legendarische opnames, veel vocale en instrumentale jazz, maar ook wat Frans chanson etc. Dat wordt weer lastig kiezen.
1
geplaatst: 28 februari 2019, 12:53 uur
Ik doe natuurlijk graag mee zaaf. Los van RYM lijkt mij deze link naar de top 100 jaarlijsten van de top 40 vanaf 1965 zeker interessant:
Bijzondere lijst: Top 100-Jaaroverzichten - top40.nl
Leuk detail: met afbeelding van de bijbehorende single.
Bijzondere lijst: Top 100-Jaaroverzichten - top40.nl
Leuk detail: met afbeelding van de bijbehorende single.
1
geplaatst: 28 februari 2019, 13:00 uur
luigifort schreef:
B kanten van singles lijkt me echt onzin...
B kanten van singles lijkt me echt onzin...
Lees anders even wat dazzler hierboven op deze pagina erover schrijft. Tot halverwege de jaren '70 waren die b-kanten juist relevant, al was het vanwege de jukebox. Maar ook daarna heb ik nog bewust singles met een dubbele a-kant gekocht. Soms werd in de top 40 uiteindelijk vooral de b-kant van een single gedraaid.
Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.
* denotes required fields.