Muziek / Muziekgames / Singles Top 20 Per Jaar
zoeken in:
0
geplaatst: 28 februari 2019, 13:01 uur
Deze link is ook handig bij het maken van een singles lijst. The Billboard Charts Archive van 1950 tot 2019:
1965 Archive | Billboard
En deze UK chart per jaar is zo mogelijk nog handiger:
UK Music Charts - uk-charts.top-source.info
klik maar op de vele links
1965 Archive | Billboard
En deze UK chart per jaar is zo mogelijk nog handiger:
klik maar op de vele links
1
geplaatst: 28 februari 2019, 13:06 uur
west schreef:
Lees anders even wat dazzler hierboven op deze pagina erover schrijft. Tot halverwege de jaren '70 waren die b-kanten juist relevant, al was het vanwege de jukebox. Maar ook daarna heb ik nog bewust singles met een dubbele a-kant gekocht. Soms werd in de top 40 uiteindelijk vooral de b-kant van een single gedraaid.
(quote)
Lees anders even wat dazzler hierboven op deze pagina erover schrijft. Tot halverwege de jaren '70 waren die b-kanten juist relevant, al was het vanwege de jukebox. Maar ook daarna heb ik nog bewust singles met een dubbele a-kant gekocht. Soms werd in de top 40 uiteindelijk vooral de b-kant van een single gedraaid.
Had ik id nog niet gelezen, mea culpa

Ik dacht meer aan leftovers als b kant. Don't get me wrong, i love b sides

0
geplaatst: 28 februari 2019, 13:10 uur
west schreef:
Ik doe natuurlijk graag mee zaaf. Los van RYM lijkt mij deze link naar de top 100 jaarlijsten van de top 40 vanaf 1965 zeker interessant:
Bijzondere lijst: Top 100-Jaaroverzichten - top40.nl
Leuk detail: met afbeelding van de bijbehorende single.
Ik doe natuurlijk graag mee zaaf. Los van RYM lijkt mij deze link naar de top 100 jaarlijsten van de top 40 vanaf 1965 zeker interessant:
Leuk detail: met afbeelding van de bijbehorende single.
Probleem is alleen dat zeker soulnummers vaak 1 of 2 jaar na release pas een hit werden in Nederland.
Het b-kant verhaal van dazzler is wel interessant, maar op de singles zelf staat toch vaak A en B, dus het is prima mogelijk er onderscheid tussen te maken.
--
Ondertussen heb ik ook een shortlist van 34 singles uit de periode 1916-1950, nu nog op de juiste volgorde zetten en evt. nog e.e.a. luisteren dat ik nog niet ken.
0
Casartelli (moderator)
geplaatst: 28 februari 2019, 13:15 uur
Mijn takeaway is dat ik gewoon in mijn eigen song-toplijst en albumwaarderingen duik en dan de RYM-singleslijst ernaast leg. Twee kanten op een single? Moge de beste tellen. Geen geschikte single van een topalbum? Jammer maar helaas. Jaartal? Kwestie van een paar jaar vooruit werken en dan moet 99.9% wel ondervangen zijn.
Maar goed, dat is dus van iemand die geen historische ballast heeft qua singles.
Maar goed, dat is dus van iemand die geen historische ballast heeft qua singles.
0
geplaatst: 28 februari 2019, 14:44 uur
herman schreef:
Probleem is alleen dat zeker soulnummers vaak 1 of 2 jaar na release pas een hit werden in Nederland.
(quote)
Ja dat klopt. Ook daarom bovenaan deze pagina een link naar de historie van Billboard en the UK Chart.
1
geplaatst: 28 februari 2019, 14:45 uur
luigifort schreef:
(quote)

Maar het klopt natuurlijk wel wat je zegt. De single is de A kant en de B kant een bonusnummer. Uiteraard ligt dit anders zodra het om een dubbele A kant gaat. Maar 95% is gewoon A (single) en B (bonusnummer)
0
geplaatst: 28 februari 2019, 14:56 uur
Casartelli schreef:
Het leuke van een singles lijst, is dat je de beste nummers tegen komt van artiesten die je normaal niet zo snel luistert. Je kan dus veel moois ontdekken, als je wat verder kijkt (/luistert).
0
geplaatst: 28 februari 2019, 15:17 uur
Mooie voorbeelden van een dubbele A kant zijn deze singles van John Lee Hooker: Sally Mae / Boogie Chillen' & Billie Holiday - My Man / Porgy. De 'B' kant Boogie Chillen' is (veel) bekender geworden.
0
Casartelli (moderator)
geplaatst: 28 februari 2019, 15:46 uur
west schreef:
Het leuke van een singles lijst, is dat je de beste nummers tegen komt van artiesten die je normaal niet zo snel luistert.
Opmerkelijk. Bij artiesten die ik normaal wel snel luister, zijn de singles niet zelden de mindere nummers.Het leuke van een singles lijst, is dat je de beste nummers tegen komt van artiesten die je normaal niet zo snel luistert.
1
geplaatst: 28 februari 2019, 15:52 uur
Casartelli schreef:
(quote)
Opmerkelijk. Bij artiesten die ik normaal wel snel luister, zijn de singles niet zelden de mindere nummers. Dat kan ook inderdaad. Refrase: dan kan je interessante nummers tegenkomen van artiesten die je normaal niet zo snel luistert.
0
geplaatst: 28 februari 2019, 18:51 uur
Wat ook erg leuk is om tegen te komen, zijn de prachtige originele (blues-)versies van songs die later door the Rolling Stones, Nirvana, Fleetwood Mac, Eric Clapton, Ram Jam en anderen zijn gecoverd.
Edit: en Led Zep!
Edit: en Led Zep!

0
geplaatst: 28 februari 2019, 22:43 uur
Nog even over A/B-sides en dubbele A-kanten van singles. I Loves You Porgy van Billie Holiday was in the UK juist weer de A-kant: Billie Holiday - Porgy / My Man (Shellac, 10", 78 RPM) | Discogs
Op RYM staat de US versie van dezelfde single: Billie Holiday - My Man / I Loves You Porgy (Shellac, 10", 78 RPM) | Discogs
Kortom: tot in de jaren '70 kon de B kant, (juist) ook de A kant zijn. Snapt u?
Op RYM staat de US versie van dezelfde single: Billie Holiday - My Man / I Loves You Porgy (Shellac, 10", 78 RPM) | Discogs
Kortom: tot in de jaren '70 kon de B kant, (juist) ook de A kant zijn. Snapt u?

0
geplaatst: 28 februari 2019, 23:04 uur
Zeker, in dit specifieke voorbeeld wel. Bij honderdduizenden andere dan weer niet 

0
geplaatst: 28 februari 2019, 23:59 uur
Casartelli schreef:
Singles zijn niet mijn ding. Nooit geweest ook. Maar 't is wel een fijne afbakening van een anders wel erg arbitrair wordende song-toplijst.
Arbitrair qua statistisch fundament? Dan akkoord. Maar welk nummer wel/niet een single geweest is, is evengoed arbitrair.Singles zijn niet mijn ding. Nooit geweest ook. Maar 't is wel een fijne afbakening van een anders wel erg arbitrair wordende song-toplijst.
Bij mij ontbreekt de wil om voor allerhande nummers uit te moeten gaan zoeken of het a) een single was en b) uit welk jaar die dan zou moeten komen. Gezien de hoeveelheid discussie die er tot nu toe al geopperd is door singlefanatici zal ik mij vooralsnog beperken tot meelezen.
Hoewel ik het ontdekken van een jaar o.b.v. de RYM-singletoplijst wel een interessant idee vind.
0
geplaatst: 1 maart 2019, 09:11 uur
Het zou handig zijn om te weten wat een single is en wat niet. Heeft Rate Your Music ook alle singles die bvb enkel in Vlaanderen of Nederland zijn uitgekomen? Kwestie van muziek uit eigen bodem niet over te slaan. Ik zou voor mij eerst een lijst maken met de mooiste nummers en dan zelf willen aftoetsen of die ooit als single zijn verschenen.
1
geplaatst: 1 maart 2019, 09:44 uur
Film Pegasus schreef:
Het zou handig zijn om te weten wat een single is en wat niet. Heeft Rate Your Music ook alle singles die bvb enkel in Vlaanderen of Nederland zijn uitgekomen? Kwestie van muziek uit eigen bodem niet over te slaan. Ik zou voor mij eerst een lijst maken met de mooiste nummers en dan zelf willen aftoetsen of die ooit als single zijn verschenen.
Dat noemen wij het papieren boek ' Hitdossier' Veel Nederlands spul, ook prehistorie.
https://image.jimcdn.com/app/cms/image/transf/dimension=188x1024:format=jpg/path/sf6e15a1b61b20bb5/image/i1be6492b4c5d117a/version/1520175572/hitdossier-7-1998.jpg
0
geplaatst: 1 maart 2019, 10:07 uur
chevy93 schreef:
Bij mij ontbreekt de wil om voor allerhande nummers uit te moeten gaan zoeken of het a) een single was en b) uit welk jaar die dan zou moeten komen. Gezien de hoeveelheid discussie die er tot nu toe al geopperd is door singlefanatici zal ik mij vooralsnog beperken tot meelezen.
Hoewel ik het ontdekken van een jaar o.b.v. de RYM-singletoplijst wel een interessant idee vind.
(quote)
Arbitrair qua statistisch fundament? Dan akkoord. Maar welk nummer wel/niet een single geweest is, is evengoed arbitrair.Bij mij ontbreekt de wil om voor allerhande nummers uit te moeten gaan zoeken of het a) een single was en b) uit welk jaar die dan zou moeten komen. Gezien de hoeveelheid discussie die er tot nu toe al geopperd is door singlefanatici zal ik mij vooralsnog beperken tot meelezen.
Ach, het is echt niet zo moeilijk. Eens kijken op Wikipedia (ENG/NL) helpt je al een heel eind. Er zullen wel elk jaar een of meerdere wat beter verstopte singlereleases zijn ook, maar als dat populaire nummers zijn, zal dat hier waarschijnlijk wel gemeld worden door deze of gene dus ik heb er wel vertrouwen in dat het goedkomt hier.

0
geplaatst: 1 maart 2019, 10:15 uur
Film Pegasus schreef:
Je kan bij RYM ook een land (of meerdere landen) invoeren bij de charts.
Hier bv. de toplijst van Nederlandse en Belgische singles uit de jaren '40:
Custom chart - Rate Your Music - rateyourmusic.com
Er zullen ongetwijfeld dingen ontbreken, maar hiermee kom je een heel eind. Bij de genres kun je ook nog nederpop en nederbeat invullen zie ik. En Dutch Cabaret, Flemish Folk Music, etc.
0
geplaatst: 1 maart 2019, 10:29 uur
herman schreef:
Ik weet niet precies wat de criteria zijn als je op land zoekt, maar ik zie in die lijst vrij veel Amerikaanse artiesten staan.
0
geplaatst: 1 maart 2019, 10:43 uur
GrafGantz schreef:
Ik weet niet precies wat de criteria zijn als je op land zoekt, maar ik zie in die lijst vrij veel Amerikaanse artiesten staan.
(quote)
Geboren of overleden in dat land, maar da's inderdaad wel verwarrend.
0
geplaatst: 1 maart 2019, 10:57 uur
Verwarrend, maar ook best wel leuk eigenlijk. Ze lees ik nu over Little Willie Littlefield, R&B en boogie-woogie pianist uit Texas, die blijkbaar eind jaren '70 besloot om in Nederland te gaan wonen en daar ook overleden is.
0
geplaatst: 1 maart 2019, 14:24 uur
ArthurDZ schreef:
Ach, het is echt niet zo moeilijk. Eens kijken op Wikipedia (ENG/NL) helpt je al een heel eind. Er zullen wel elk jaar een of meerdere wat beter verstopte singlereleases zijn ook, maar als dat populaire nummers zijn, zal dat hier waarschijnlijk wel gemeld worden door deze of gene dus ik heb er wel vertrouwen in dat het goedkomt hier.
Ik zei ook niet dat het moeilijk was. Alleen dat mij de wil ontbreekt om daar moeite in te steken. (quote)

0
geplaatst: 1 maart 2019, 21:56 uur
Film Pegasus schreef:
Het zou handig zijn om te weten wat een single is en wat niet. Heeft Rate Your Music ook alle singles die bvb enkel in Vlaanderen of Nederland zijn uitgekomen? Kwestie van muziek uit eigen bodem niet over te slaan.
Het zou handig zijn om te weten wat een single is en wat niet. Heeft Rate Your Music ook alle singles die bvb enkel in Vlaanderen of Nederland zijn uitgekomen? Kwestie van muziek uit eigen bodem niet over te slaan.
Ik had hiervoor deze link gedeeld met alle top 100 lijsten per jaar vanaf 1965 van de top 40 in Nederland:
Ook interessant is de link naar de UK jaarlijsten, die weer anders zijn:
0
geplaatst: 2 maart 2019, 12:15 uur
Mijn top 20 is al binnen. Ik heb het beperkt tot één notering per artiest, maar dan nog moesten er grote namen sneuvelen.
Decennia:
2x jaren ‘20
7x jaren ‘30
11x jaren ‘40
Landen:
15x VS
3x Frankrijk
1x Duitsland
1x Oostenrijk-Hongarije
Decennia:
2x jaren ‘20
7x jaren ‘30
11x jaren ‘40
Landen:
15x VS
3x Frankrijk
1x Duitsland
1x Oostenrijk-Hongarije
0
geplaatst: 3 maart 2019, 21:16 uur
Arrie schreef:
Hmm, voor de eerste periode hebben we ruim de tijd, zie ik.
Hmm, voor de eerste periode hebben we ruim de tijd, zie ik.
zaaf schreef:
Nog een weekje, mensen.
Nog een weekje, mensen.
Dat valt tegen... blijkbaar heb je in je openingspost april geschreven terwijl het maart moest zijn.
Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.
* denotes required fields.