menu

Muziek / Muziekgames / Singles Top 20 Per Jaar

zoeken in:
avatar van zaaf
https://pixeldrain.com/api/file/gJ83sW0x

In navolging van Album Top 10 Per Jaar wil ik dit topic een kans geven.
Het idee: stuur over de afgesproken periode jouw singles top 20 in, naar mij, per PM dus - en niet in het topic plaatsen.

Juist het hoogstpersoonlijk deze lijst maken en pas na presentatie van het eindresultaat de bedenksels met elkaar delen, is een van de charmes van dit spel.

In algemene termen kunnen natuurlijk lopende het proces wel degelijk bevindingen in het topic worden gedeeld, dat is een van de andere charmes.

Ik wil de periodes als volgt behandelen:
Pre 1951
1951 t/m 1955
1956 t/m 1958
1959 t/m 1961
1962 t/m 1964
1965
en verder per jaar

De inzendperiodes kennen geen startmoment (je kunt nu je lijst van 2018 reeds inzenden), de deadline zal meestal zondagavond zijn, waarop de presentatie volgt op maandag, dinsdag en/of woensdag.

Ik verwacht geen flauwiteiten ("deze albumtrack is op de Balearen wel als single uitgebracht!"), maar ik check voor de eindlijst rateyourmusic.com en zal de singles die daar niet op staan (of niet in de afgesproken periode (breed) zijn uitgebracht) wegstrepen.

De puntentelling zal gelijk zijn met die van eerder genoemd topic, dat is de laatste charme van dit spel.

Start gerust met inzenden, de deadline voor periode 1 (vóór 1951 dus) eindigt zondag 10 april aanstaande om 21.00 uur.

avatar van ArthurDZ
Top zaaf! Ik ben van de partij vanaf de sixties (en misschien pik ik een deel van de jaren '50 ook al mee)!

avatar van zaaf
123poetertjes, 50tracks, 7744leon, aERodynamIC, andré, arcade monkeys, Arno, Arrie, ArthurDZ, Ataloona, bennerd, bikkel2, bone machine, Bonk, Broem, Brunniepoo, Casartelli, catchup, catdog, Cellulord, Cervantes, Chameleon Day, chevy93, Dance Lover, Dave82, dazzler, deric raven, devel-hunt, dix, DjFrankie, Ducoz, Dungeon, Dwejkk_, dynamo d, ecktepatrick, Edgar18, El Ninjo, Elohim, Ernie, erwinz, EttaJamesBrown, Fade., Film Pegasus, Finidi, GarnalenPeller, Gebruiker43757, GrafGantz, Grafmat, Gretz, gweah, Gyzzz, Hacker, He$$el_01, heicro, Henri-S, herman, HipHop Fiend, hoi123, HugovdBos, Illa, Improvision, inquestos, J.J. Wever, JoaMuse, johan de witt, johannesA, Johnny Marr, jordidj1, Kill_illuminati, Koenr, Kos, LarsHiphop, laxus11, likeahurricane, lowieke, LucM, luigifort, Lukas, Lura, Lying Mouth, Manfield, -marco-, mASTROg, mASTROg, matthijs, MJ_DA_MAN, mjk87, Mjuman, motel matches, nedbed, nelis, nico1616, Niek, niels94, Onweerwolf, Osiris Apis, panjoe, Ploppesteksel, Poeha, Poek, Premonition, principal2000, Psycholamp, Ralph., Reint, remcodulac, Renoir, Rudi S, sheep67, Shelter, shinybeast, Silky & Smooth, Simon77, Sjaakspeare, Slowgaze, Snoeperd, -SprayIt-, stardust_be, Superbitch, Telamon, Teunnis, teus, The Scientist, thelion, thgryda, ThingMan, titan, Tony, Toon1, trebremmit, vigil, Ward, waxs, west, wibro, yeahyeahyeah

als iemand bezwaar maakt tegen het taggen, laat dat vooral weten. ook wanneer je mogelijk later instapt en zelf wel bekijkt wanneer dat is (geen geheugensteuntje nodig!)

avatar van GrafGantz
Wat bedoel je met "een kans geven"? Dit hebben we lang geleden toch al eens gespeeld? Daar is de albumversie vervolgens uit voortgekomen. Al zijn we toen volgens mij pas ergens halverwege de jaren '60 gestart als ik me niet vergis.

avatar van zaaf
GrafGantz schreef:
Wat bedoel je met "een kans geven"? Dit hebben we lang geleden toch al eens gespeeld? Daar is de albumversie vervolgens uit voortgekomen.
Nee deze hebben we nog niet gespeeld. Singles is dus anders dan songs.

avatar van GrafGantz
Ah, het is al lang geleden maar ik zou toch zweren dat dat met alleen singles gespeeld werd en niet met albumtracks.

avatar van Johnny Marr
GrafGantz schreef:
Ah, het is al lang geleden maar ik zou toch zweren dat dat met alleen singles gespeeld werd en niet met albumtracks.

Dan heb jij het niet bij het rechte eind.

avatar van GrafGantz
Johnny Marr schreef:
(quote)

Dan heb jij het niet bij het rechte eind.


Geeft niks, dat gebeurt wel vaker

avatar van jordidj1
Vóór 1951? Maakten ze toen al muziek joh?

avatar van nico1616
Ik doe ook mee
Pre-1965 ken ik nauwelijks iets, maar ik kan mijn vriendenlijst van RateYourMusic gebruiken om inspiratie op te doen. Een lijstje singles is sneller beluisterd dan albums.

avatar van Onweerwolf
zaaf schreef:

Ik wil de periodes als volgt behandelen:
Pre 1951
1951 t/m 1955
1956 t/m 1958
1959 t/m 1961
1962 t/m 1964
1965





avatar van zaaf
Gretz houdt toch van singles?

avatar van herman
Zijn Kacey en Eefje single dan?

Maareh, ik doe wel mee. Met hulp van RYM moet een lijstje van voor 1951 ook te doen zijn. Tof dat we de vroege jaren ook meenemen.

avatar van Rudi S
zaaf schreef:
singles?


Nieuwe variant, ik doe mee.

avatar van luigifort
Leuk, ik haak later aan

avatar van Onweerwolf
luigifort schreef:
Leuk, ik haak later aan


Vlak voor de deadline zeker?

avatar van zaaf
luigifort schreef:
Leuk, ik haak later aan
blijf ik je taggen?

avatar van dazzler
Lijkt me leuk om mee te spelen.

zaaf schreef:
Ik verwacht geen flauwiteiten ("deze albumtrack is op de Balearen wel als single uitgebracht!"), maar ik check voor de eindlijst rateyourmusic.com en zal de singles die daar niet op staan (of niet in de afgesproken periode (breed) zijn uitgebracht) wegstrepen.

Gaat het (bijvoorbeeld) om singles uitgebracht in 1965 of genoteerd in de hitlijsten van 1965?

Of anders gezegd: hoe pak je de grensgevallen aan?

Er zijn heel wat singles die pas in het jaar dat volgt op de officiële releasedatum hits worden. En ik kan me voorstellen dat een plaat in het collectief geheugen bij 1965 hoort, maar als we wat beter gaan kijken al in 1964 op single verscheen. Die plaat ontbreekt dan misschien in sommige reeds lang op voorhand ingezonden lijstjes van 1964 en zou dan geschrapt kunnen worden uit die van 1965. Of de punten van die platen zitten verspreid over twee jaargangen (wat misschien jammer is). En dan spreek ik nog niet over hits die in de Benelux officieel een jaartje later op single verschenen dan in het thuisland.

avatar van zaaf
dazzler schreef:
Of anders gezegd: hoe pak je de grensgevallen aan?
Ik snap je punt. Maar om daar consensus in te krijgen zal ik toch naar RYM moeten kijken. Dat collectieve geheugen is wel een ding, maar gaat ook achteruit
En om de diverse hitlijsten erop na te slaan... En binnengekomen in november maar pas in januari op 1...

Nogmaals, ik begrijp, maar het moet doenlijk blijven.

Over rereleases, die zal ik niet wegstrepen (mits...) maar of ze massaal gekozen gaan worden...

avatar van luigifort
Onweerwolf schreef:
(quote)


Vlak voor de deadline zeker?


Liefst eroverheen en dan de topicmaster vragen om de deadline te verlengen

avatar van dazzler
zaaf schreef:
Ik snap je punt.

Het punt is vooral: jij oordeelt dat single X in 1964 thuishoort op basis van releasedatum.
Maar een paar spelers hebben de plaat in hun lijst van 1965 gezet en dus niet in die van 1964.
Worden zij daar dan tijdig van op de hoogte gebracht zodat ze hun lijstje van 1964 kunnen herzien?

avatar van Gretz
Onweerwolf schreef:
(quote)


(quote)



Dank voor de tag zaaf e.a. Laat ik maar geen mening vormen over de volgorde. Ik meld me wel weer aan het eind van het jaar, wanneer er singles meedoen van mijn eigen leeftijd of jonger

avatar van zaaf
dazzler schreef:
(quote)

Het punt is vooral: jij oordeelt dat single X in 1964 thuishoort op basis van releasedatum.
Maar een paar spelers hebben de plaat in hun lijst van 1965 gezet en dus niet in die van 1964.
Worden zij daar dan tijdig van op de hoogte gebracht zodat ze hun lijstje van 1964 kunnen herzien?
Fair point, maar inderdaad zal dat veelal gelden voor nummers die het jaar ervoor al uitgebracht zijn.
Dus ja, als de lijsten tijdig worden opgestuurd heb je het voordeel dat dit soort correcties, die ik dan kan suggereren, kunnen worden gedaan.

avatar van zaaf
luigifort schreef:
(quote)


Liefst eroverheen en dan de topicmaster vragen om de deadline te verlengen
Hier heb ik nog een hele leuke vakantie aan overgehouden.

avatar van aERodynamIC
Ik heb niet zo veel met singles dus je mag mijn tag weghalen zaaf

avatar van Teunnis
zaaf schreef:
(quote)
Fair point, maar inderdaad zal dat veelal gelden voor nummers die het jaar ervoor al uitgebracht zijn.
Dus ja, als de lijsten tijdig worden opgestuurd heb je het voordeel dat dit soort correcties, die ik dan kan suggereren, kunnen worden gedaan.

Dus ook een taak voor de inzender zelf. Als je zeker van je zaak wilt zijn, dan is het volgende handig:

1) maak alvast een lijstje voor het volgende jaar (of in ieder geval een eerste schets)
2) controleer op RYM of je correct bent met de jaartallen
3) als dat niet zo is, maar je hebt het idee dat RYM fout zit, check het dan bij de zaafmeister
4) pas de lijstjes, zo nodig, aan

Oftewel, zorg gewoon dat je een weekje voorloopt, want zo voorkom je het merendeel van de foutieve inzendingen.

Ik denk dat ik zelf gewoon meteen een hele hoop jaren tegelijk ga doen. Met singles is het toch wat minder interessant om oude jaren helemaal uit te gaan pluizen. Bij albums wil ik altijd tot de deadline zoveel mogelijk nieuw spul proberen. Hier zal het denk ik bij een stuk of 10 nummers per jaar blijven, van wat ik nog wil ontdekken.

avatar van Teunnis
jordidj1 schreef:
Vóór 1951? Maakten ze toen al muziek joh?

Op RYM staan er van de jaren '00 (die van de vorige eeuw bedoel ik dan) al sowieso meer dan duizend singles op de site! Wat zeg ik, waarschijnlijk nog veel meer, want minstens duizend mét een beoordeling. Dat is een heel stuk meer dan ik had verwacht

avatar van Poeha
zaaf schreef:
als iemand bezwaar maakt tegen het taggen, laat dat vooral weten.
Ik maak bezwaar ?
Nou ja bezwaar. Te druk, geen tijd, je kent het mogelijk wel. Maar veel spelplezier gewenst.

avatar van Arrie
Teunnis schreef:
(quote)
Met singles is het toch wat minder interessant om oude jaren helemaal uit te gaan pluizen.

Hoezo?

avatar van EttaJamesBrown
Ok. Er is dus een site die RYM heet....daar duik ik eens in. Een meedoener is in da house.

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 11:41 uur

geplaatst: vandaag om 11:41 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.