MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Original vs Cover Meter

zoeken in:
Graag het lijstje meenemen in de post, ZAP!.

01/11: Dionne Warwick (8) VS The Stranglers (1)
02/11: Creedence Clearwater Revival (7) VS 16 Horsepower (5)
03/11: OutKast ( ) VS Avi Kaplan / Avriel & The Sequioas ( )

OutKast : 0
Avi Kaplan / Avriel & The Sequioas : 1 (+1)

Ik moet eerlijk bekennen dat ik de song van OutKast écht niet kon hebben in het jaar van release. Dat nummer kwam héél erg snel mijn strot uit en ik kreeg er een grondige hekel aan. Het werd ook om de 5 minuten gedraaid, maanden aan een stuk. Dat gevoel is gelukkig wel verdwenen in de laatste jaren. Toch gaat mijn voorkeur naar de cover. Nog nooit gehoord, bevalt mij zeker.

esteban - gefikst!

esteban schreef:
Nog nooit gehoord, bevalt mij zeker.
Ik kreeg het idee om het zelf eens te proberen op de akoestische gitaar, maar dacht al dat het al eens gedaan was en ja hoor. Deze versie kwam ik laatst tegen en eerder al 1 van ene Obadiah Parker... waarvan ik nu zie dat ie zelfs op MuMe staat; Obadiah Parker - Obadiah Parker Live (2007) (incl. 'Hey Ya' en nog meer covers).

Azo, dan gaan we dat eens checken.

Arbeidsdeskundige
OutKast : 1 (+1)
Avi Kaplan / Avriel & The Sequioas : 1

OutKast : 2 (+1)
Avi Kaplan / Avriel & The Sequioas : 1

OutKast : 2
Avi Kaplan / Avriel & The Sequioas : 2 (+1)

Avi Kaplan / Avriel & The Sequioas : 3 (+1)

Beide niet veel soeps, maar het origineel is nog slechter.

Avi Kaplan / Avriel & The Sequioas : 4 (+1)

03/11: OutKast (2) VS Avi Kaplan / Avriel & The Sequioas (4)

Volgende:

Bonnie Dobson VS The National - Morning Dew

Origineel:

Cover:

Beide goed op hun geheel eigen manier. Moeilijke keuze. Het kan zijn dat ik op een andere dag anders zou stemmen, but for now:

Bonnie Dobson : 0
The National : 1 (+1)

Arbeidsdeskundige
The National : 2 (+1)

Nog even over Hey Ya! van Outkast: in de podcast die Gijs Groenteman voor de Volkskrant maakt, vertelt Erik de Jong (Spinvis) over zijn liefde voor dit nummer. Zijn korte beschrijving en analyse heeft mijn liefde voor dit liedje wel doen groeien, zeker in deze uitvoering. De cover is wat mij betreft een zwak aftreksel - Spinvis legt wat mij betreft goed uit hoe dat komt. Klik! - het fragment over Hey Ya! begint ongeveer bij 16:55. De rest is overigens ook de moeite waard, als je de babbeligheid van het geheel kan verdragen.

Kijk, vandaag zou ik bijvoorbeeld eerder niet op The National stemmen. Zo zie je maar. Maar goed, mijn keuze werd gemaakt.

Kramer - De echte glans van 'Hey Ya' is er voor mij wel een beetje af, maar het swingt en is onweerstaanbaar vrolijk. En dat is juist de kracht van een goed liedje: in elke uitvoering zou het overeind moeten blijven, want de basis-melodie(ën) blijven hetzelfde.

Ik heb een lichte voorkeur voor de versie van The National; de instrumentatie vind ik daar wat interessanter.

The National : 3 (+1)

04/11: Bonnie Dobson (0) VS The National (3)
05/11: Dream Academy ( ) VS Dario G ( )

Ik viel haast achterover toen ik Life in a Norther Town van Dream Academy tegenkwam in een andere lijst op MusicMeter. Hoorde ik daar nu écht dat deuntje uit Sunchyme van Dario G? Ik voelde mij zowaar een beetje bedrogen. Een drietal songs van Dario G behoren namelijk tot de soundtrack van mijn laatste tienerjaren. Ik dacht altijd dat Sunchyme volledig uit hun koker kwam. Voer voor een nieuwe VS dus.

Origineel : Dream Academy - Lif in a Northern Town

Remake : Dario G - Sunchyme

Van beide versies word ik niet vrolijk, maar als ik moet kiezen dan heb ik een voorkeur voor de cover.

Dream Academy: 0
Dario G: 1 (1+)

Dream Academy: 1 (+1)
Dario G: 1

Beide prima maar mijn voorkeur gaat uit voor het 1ste nummer

Arbeidsdeskundige
Dream Academy: 2 (+1)

Dream Academy: 3 (+1)

Dream Academy: 3
Dario G: 2 (+1)

En eigenlijk geniet de lange (opbouwende) versie van Dario G mijn voorkeur, maar goed, dat zou dan de single niet zijn. In het origineel hoor ik alles buiten het refrein absoluut niet graag. Dan is de keuze snel gemaakt.

Dream Academy: 4 (+1)
Dario G: 2

Geen twijfel mogelijk

Dream Academy: 5 (+1)

Geen twijfel mogelijk +1

Dream Academy: 6 (+1)

04/11: Bonnie Dobson (0) VS The National (3)
05/11: Dream Academy (6 ) VS Dario G (2)

Volgende:

Nirvana VS Patti Smith - Smells Like Teen Spirit

Origineel:

Cover:

Nirvana : 1 (+1)
Patti Smith : 1

Geen haar op mijn hoofd dat er aan denkt om op Patti te stemmen. Nirvana is the one and only.

Nirvana : 2 (+1)
Patti Smith : 1

Gast
geplaatst: vandaag om 08:58 uur

geplaatst: vandaag om 08:58 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.