MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Nieuw in ... De Afrekening (2019)

zoeken in:
Sons: 7,5
Angèle: 6,0
Rex Rebel: 7,3
Billie Eilish: 7,5

RR: 5.5
BE: 7.3

RR: 5.5
BE: 8.8

Beetje achterstand inhalen (achter de feiten aanlopen was in de oude Afrekeningtopics ook al een traditie...).

Desert Sessions: 6
Amai 1:45. Kan me niet herinneren dat er ooit al zo'n kort nummer in de lijst stond.

Volbeat: 7
Met metal heeft dit weinig meer te maken, maar wel een leuk nummer.

Sons: 5
Typische, stevige Afrekeninggitaarrock. Toen ik rond 2010 naar StuBru begon te luisteren, vond ik dat nog wel goed (bv. eerste singles The Sore Losers, Psycho 44 - All My Demons Have Distortion, The Hickey Underworld - Future Words, Wallace Vanborn - Found in L.A....). Maar met SONS, Royal Blood en Equal Idiots en zo heb ik weinig.

Angèle: 6
Angèle gaat na een stijgende lijn weer in dalende lijn voor mij. Daarmee bedoel ik dat haar eerste singles me nog niet veel deden, dan kwamen Tout Oublier en Balance Ton Quoi die ik echt top vind, met ook leuke clips en interessante teksten. Flou was ook nog goed, maar de nummers van Brol La Suite die ik al hoorde (Perdus en deze) bekoren me minder.

Het uitrekenen is even voor later. Maar hier zijn alvast twee nieuwkomers van deze week.

SCHOOL IS COOL - CLOSE

BAZART - MAANLICHT

SCHOOL IS COOL - CLOSE: 7
BAZART - MAANLICHT: 5

School is Cool : 8
Bazart : 6

De nieuwe School is Cool had ik nog niet eerder gehoord. Hun meest volwassen song tot nu toe en een aangename verrassing. Ik lees hier en daar, tussen alle positieve reacties heen, ook wel eens dat de speelduur te lang is. Daar ben ik het niet mee eens, deze song kan dat hebben. Zoals een beetje bij The War on Drugs het geval is.

Bazart kon mij bekoren met hun allereerste grote single, Goud. Wat daarna kwam stelde mij keer op keer teleur. Deze Maanlicht is beter dan voorheen.

School is Cool: 7
Bazart: 5

School Is Cool: 8,0
Bazart: 5,3

Arbeidsdeskundige
School is Cool: 7,5
Bazart: 6

Omdat een beetje commentaar toch vaak leuker is dan droog cijfers geven:

Rex Rebel: 6,5
Fijn liedje, niet meer niet minder. Stem van Sam Bettens klinkt nog vrouwelijk. Los van of en hoe zijn stem nog evolueert, ik hoop vooral dat hij er zelf tevreden mee wordt.

Billie Eilish: 8
Sober, weinig dynamisch, elektronisch... Niets voor mij zou ik zeggen. Althans in theorie, want ik vind dit wel een beklijvend nummer. Mysterieus, en die toetsklanken (piano met reverb blijkbaar) zijn zo mooi. Beste wat ik al van Billie Eilish gehoord heb.

School is Cool: 6
Na een hoop personeelswissels is deze band wat weggedeemsterd precies. Mijn aandacht winnen ze hiermee alvast niet terug, weinig opzienbarend nummer.

Bazart: 6
Na een samenwerking met Eefje de Visser een song met een titel die van Eefje zou kunnen zijn.

Over Eefje de Visser gesproken: ze staat met Bitterzoet op 1 in de lijst van Radio 1 (Vox), terwijl ze bij StuBru niet eens in de top 30 staat. Daarnet draaide Studio Brussel Bitterzoet wel en het staat ook in de keuzelijst om te stemmen op De Afrekening, dus misschien komt die er nog in. Zou wel fijn zijn als Eefje de Visser in De Afrekening komt, ik denk niet dat dat al eens gebeurd is.

Commentaar = pluspunten.

Wat Eefje betreft, ik denk niet dat Bitterzoet grootse dingen gaat doen in De Afrekening.

Omwille van De Warmste Week / Music For Life volgende week, is er dit weekend geen nieuwe gewone Afrekening. Dus ook geen nieuwkomers meer. Die zijn voor 2020. Momenteel is dus De Eindafrekening bezig. De alternatieve TOP 30 van heel 2019 volgens de luisteraars. Daar gaan we vanaf maandag nog iets mee doen in deze thread.

De gezondheid speelt mij serieus parten, vandaar de vertraging ... Maar goed, bij deze!

Dit is de uitslag van De Eindafrekening 2019 volgens StuBru.
Welkom | Stubru

Post jouw persoonlijke TOP 15 uit deze lijst vóór 27 december!

01 | Tool - Fear Inoculum
02 | Rammstein - Deutschland
03 | Sons - Waiting in My Own
04 | Ibe - Table of Fools
05 | Balthazar - Changes
06 | Equal Idiots - Run
07 | Volbeat - Levithan
08 | Inhaler - My Honest Face
09 | Billie Eilish - Bad Guy
10 | Whispering Sons - Alone

11 | Strand of Oaks - Weird Ways
12 | Tessa Dixson - Ignited
13 | Vampire Weekend - Harmony Hall
14 | Angèle - Balance ton Quoi
15 | Bastille - Joy
16 | Portland - Expectations
17 | Black Box Revelation - Blown Away
18 | Editors - Black Gold
19 | Balthazar - I'm Never Gonna Let You Down Again
20 | Beirut - Landslide

21 | Ed Sheeran & Bruno Mars - Blow
22 | The National - You Had Your Soul with You
23 | Sabaton - Seven Pillars of Wisdom
24 | Zwangere Guy & Selah Sue - Guy-Funk
25 | Sam Fender - Hypersonic Missiles
26 | Rammstein - Ausländer
27 | Nick Cave and the Bad Seeds - Bright Horses
28 | Sons - Naughty
29 | Mark Ronson & Lykke Li - Late Night Feelings
30 | Yungblud - Parents

Omdat ik iets vreemd aan de hand heb met mijn Spotify-account, lukt het mij niet om het lijstje openbaar te zetten. En ik kan het dus ook niet delen. Ik zoek nog naar een oplossing. Normaal is elke Eindafrekening terug te vinden op Spotify, maar voorlopig is deze nog niet aangemaakt, zo blijkt.

En verder. Volgend jaar zullen we dit anders doen. Vanaf januari 2020 zal ik de binnenkomers uit meerdere alternatieve TOP-lijsten posten. Zowel De Afrekening als Vox voor België en ook ééntje voor Nederland, waar ik nog naar op zoek ben. Zo zullen we op het eind van dat jaar onze geheel eigen Alternatieve MusicMeter-TOP kunnen maken uit een veel grotere keuzelijst.

Niet dan.

Deze thread gaat in ieder geval niet verder. In 2020 zal het dus inderdaad anders worden op bepaalde vlakken. Ik hoop dat de mensen die hier actief mee gestemd hebben ook dan weer van de partij zijn.

Gast
geplaatst: vandaag om 21:01 uur

geplaatst: vandaag om 21:01 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.