Muziek / Muziekgames / Nieuw in ... De Afrekening (2019)
zoeken in:
0
geplaatst: 13 november 2019, 04:08 uur
Oftewel, de alternatieve TOP 30.
Wat is De Afrekening?
De Afrekening, ontstaan in 1985, is een radioprogramma uitgezonden door de Vlaamse (BE) radiozender Studio Brussel. Een wekelijkse TOP 30 wordt door de luisteraars bepaald door middel van stemmen. De klemtoon bij deze hitlijst ligt op alternatieve muziek. In deze TOP komen voornamelijk platen aan bod die zelden of niet op de commerciële zenders gedraaid worden of niet toegankelijk genoeg klinken om reguliere hitparades echt te gaan veroveren.
Jaarlijks is er ook De Eindafrekening (ook wel De Afvaardiging genoemd), waarbij een lijst wordt gemaakt van de meest populaire platen van het voorbije jaar, berekend op het aantal stemmen dat ze kregen toen ze in De Afrekening stonden.
De huidige lijst van De Afrekening kan je hier vinden: De Afrekening (StuBru)
Wekelijks stemmen op jouw Afrekening-favorieten: Stem op De Afrekening
Wekelijks zal ik hier de nieuwkomer(s) posten. Als er meerdere zijn, verspreid ik die over de lopende week.
Bij elke nieuwe post zal de TOP en FLOP 20 lijst aangevuld worden. In deze thread doen we dat per jaar. Dat maakt het fijn om aan het eind van het jaar af te sluiten met De Eindafrekening volgens MusicMeter. Als de thread genoeg deelnemers heeft natuurlijk.
PS: Het kan natuurlijk eens gebeuren dat een nummer langskomt dat elders ook al voorbij kwam, maar dat zal meer niet dan wel voor komen.
Wat is De Afrekening?
De Afrekening, ontstaan in 1985, is een radioprogramma uitgezonden door de Vlaamse (BE) radiozender Studio Brussel. Een wekelijkse TOP 30 wordt door de luisteraars bepaald door middel van stemmen. De klemtoon bij deze hitlijst ligt op alternatieve muziek. In deze TOP komen voornamelijk platen aan bod die zelden of niet op de commerciële zenders gedraaid worden of niet toegankelijk genoeg klinken om reguliere hitparades echt te gaan veroveren.
Jaarlijks is er ook De Eindafrekening (ook wel De Afvaardiging genoemd), waarbij een lijst wordt gemaakt van de meest populaire platen van het voorbije jaar, berekend op het aantal stemmen dat ze kregen toen ze in De Afrekening stonden.
De huidige lijst van De Afrekening kan je hier vinden: De Afrekening (StuBru)
Wekelijks stemmen op jouw Afrekening-favorieten: Stem op De Afrekening
Wekelijks zal ik hier de nieuwkomer(s) posten. Als er meerdere zijn, verspreid ik die over de lopende week.
Bij elke nieuwe post zal de TOP en FLOP 20 lijst aangevuld worden. In deze thread doen we dat per jaar. Dat maakt het fijn om aan het eind van het jaar af te sluiten met De Eindafrekening volgens MusicMeter. Als de thread genoeg deelnemers heeft natuurlijk.
PS: Het kan natuurlijk eens gebeuren dat een nummer langskomt dat elders ook al voorbij kwam, maar dat zal meer niet dan wel voor komen.
0
geplaatst: 13 november 2019, 04:20 uur
Om een idee te geven welke muziek er zoal in De Afrekening langskomt ...
De TOP 5 van afgelopen zaterdag zag er als volgt uit:
01 | Nick Cave and the Bad Seeds- Bright Horses
02 | Tool - Fear Inoculum
03 | Editors - Black Gold
04 | Brihang - Oelala
05 | Inhaler - Ice Cream Sunday
06 | Portland - Killer's Mind
07 | Ghost - Kiss the Go-Goat
08 | Mooneye - Black River
09 | Sons - Waiting on My Own
10 | Rhea - Stuck in the Middle
11 | Celeste - Strange
12 | Compact Disk Dummies feat. Tom Barman - Satellites
13 | Lindemann - Steh Auf
14 | Billie Eilish - All the Good Girls go to Hell
15 | Balthazar - Changes
16 | Fleddy Melculy - Stop!
17 | Lana Del Rey - Fuck it I Love You
18 | Foals - The Runner
19 | Yungblud - Hope for the Underrated Youth
20 | Froze feat. Joppe Tanghe
21 | Desert Sessions - Crucifire
22 | Blackwave feat. K1D, Pell & Caleborate - Up There
23 | Volbeat - Leviathan
24 | Volbeat - Last Day Under the Sun
25 | Tame Impala - It Might be Time
26 | Tessa Dixson - Hiding
27 | Elbow - Empires
28 | The Subs feat. Dvtch Norris - Preacher
29 | Equal Idiots - Run
30 | Mumford & Sons - Blind Leading the Blind
Vorig weekend namen we afscheid van:
* Sabaton - Seven Pillars Of Wisdom
* Skeggs - Save It For The Weekend
En dit waren de nieuwkomers:
* Tame Impala - It Might Be Time (op plaats 25)
* Mumford & Sons - Blind Leading The Blind (op plaats 30)
Beginnen doen met de hoogste nieuwkomer.
TAME IMPALA - IT MIGHT BE TIME
Stemmen maar.
* Wekelijks zal ik hier de nieuwkomer(s) posten. Als er meerdere zijn, verspreid ik die over de lopende week.
De TOP 5 van afgelopen zaterdag zag er als volgt uit:
01 | Nick Cave and the Bad Seeds- Bright Horses
02 | Tool - Fear Inoculum
03 | Editors - Black Gold
04 | Brihang - Oelala
05 | Inhaler - Ice Cream Sunday
06 | Portland - Killer's Mind
07 | Ghost - Kiss the Go-Goat
08 | Mooneye - Black River
09 | Sons - Waiting on My Own
10 | Rhea - Stuck in the Middle
11 | Celeste - Strange
12 | Compact Disk Dummies feat. Tom Barman - Satellites
13 | Lindemann - Steh Auf
14 | Billie Eilish - All the Good Girls go to Hell
15 | Balthazar - Changes
16 | Fleddy Melculy - Stop!
17 | Lana Del Rey - Fuck it I Love You
18 | Foals - The Runner
19 | Yungblud - Hope for the Underrated Youth
20 | Froze feat. Joppe Tanghe
21 | Desert Sessions - Crucifire
22 | Blackwave feat. K1D, Pell & Caleborate - Up There
23 | Volbeat - Leviathan
24 | Volbeat - Last Day Under the Sun
25 | Tame Impala - It Might be Time
26 | Tessa Dixson - Hiding
27 | Elbow - Empires
28 | The Subs feat. Dvtch Norris - Preacher
29 | Equal Idiots - Run
30 | Mumford & Sons - Blind Leading the Blind
Vorig weekend namen we afscheid van:
* Sabaton - Seven Pillars Of Wisdom
* Skeggs - Save It For The Weekend
En dit waren de nieuwkomers:
* Tame Impala - It Might Be Time (op plaats 25)
* Mumford & Sons - Blind Leading The Blind (op plaats 30)
Beginnen doen met de hoogste nieuwkomer.
TAME IMPALA - IT MIGHT BE TIME
Stemmen maar.

* Wekelijks zal ik hier de nieuwkomer(s) posten. Als er meerdere zijn, verspreid ik die over de lopende week.
0
geplaatst: 13 november 2019, 05:53 uur
Tame Impala is bij mij een beetje hit or miss. Gigantische fan van 'The Less I know the Better' en bovenal 'Let it Happen'. Ze lossen echter ook nummers die zeker OK zijn, maar mij eigenlijk bitter weinig doen. Deze, de eerste single van hun nieuwste album, hoort voor mij in de laatste categorie.
6
PS:Misschien voelen LucM, JoaMuse, arcade monkeys, 2MY, herman, ... er ook wel iets voor om hier deel te nemen? Het is een iets anders opzet dan voorheen.
6
PS:Misschien voelen LucM, JoaMuse, arcade monkeys, 2MY, herman, ... er ook wel iets voor om hier deel te nemen? Het is een iets anders opzet dan voorheen.
1
geplaatst: 13 november 2019, 09:24 uur
Haha waar is de tijd dat we met z'n vieren/vijven de nieuwkomers bespraken? 
Het was 2MY die ermee begon en LucM die het beoordelen het langste volhield als ik het me goed herinner.
Ik volg De Afrekening nu wat minder, maar af en toe wat luisteren en posten hier moet wel lukken.

Het was 2MY die ermee begon en LucM die het beoordelen het langste volhield als ik het me goed herinner.
Ik volg De Afrekening nu wat minder, maar af en toe wat luisteren en posten hier moet wel lukken.
0
geplaatst: 13 november 2019, 09:37 uur
@ herman en JoaMuse, in die tijden was ik hier helaas niet echt actief. Ik heb de threads vandaag pas gevonden, vandaar de tags, en zou er in ieder geval aan deelgenomen hebben.
Herkansing bij deze.
Herkansing bij deze.
0
geplaatst: 13 november 2019, 10:51 uur
Derde matige single op rij, dit belooft niet veel goeds voor nieuwe album
5,5
5,5
0
geplaatst: 13 november 2019, 20:18 uur
esteban schreef:
@ herman en JoaMuse, in die tijden was ik hier helaas niet echt actief. Ik heb de threads vandaag pas gevonden, vandaar de tags, en zou er in ieder geval aan deelgenomen hebben.
Herkansing bij deze.
Herkansing bij deze. Ik was die topics alweer vergeten, net zoals ik was vergeten dat StuBru ook een afrekening heeft. Onze eigen hitlijst heet ook zo, vandaar

0
geplaatst: 14 november 2019, 23:12 uur
Uitslag: Tame Impala - It Might Be Time (7 votes : 6,32)
Kwam eveneens nieuw binnen afgelopen weekend:
Mumford & Sons - Blind Leading the Blind
Kwam eveneens nieuw binnen afgelopen weekend:
Mumford & Sons - Blind Leading the Blind
0
geplaatst: 15 november 2019, 09:54 uur
Tame Impala
Ik hoor een aantal interessante dingen, maar het liedje zelf stelt niet extreem veel voor. Toch een ruime voldoende.
6.8
Mumford & Sons
Sigh No More was leuk (toendertijd), Babel was al heel veel minder en de rest heb ik niet gehoord. Ik voel hierbij ook direct een vermoeidheid... Het is niet slecht allemaal maar ook zo voorspelbaar.
4.8
Ik hoor een aantal interessante dingen, maar het liedje zelf stelt niet extreem veel voor. Toch een ruime voldoende.
6.8
Mumford & Sons
Sigh No More was leuk (toendertijd), Babel was al heel veel minder en de rest heb ik niet gehoord. Ik voel hierbij ook direct een vermoeidheid... Het is niet slecht allemaal maar ook zo voorspelbaar.
4.8
0
geplaatst: 15 november 2019, 10:05 uur
Tame Impala: 6,5. Minste van de drie vooruitgeschoven singles van de nieuwe plaat. Borderline en Patience vind ik veel beter.
0
geplaatst: 17 november 2019, 05:04 uur
Tussenstand:
- Tame Impala - It Might Be Time (9 v / 6,39)
- Mumford & Sons - Blind Leading the Blind (5 v / 6,25)
4 nieuwkomers deze week. We beginnen met stemmen voor de twee hoogste nieuwkomers, begin volgende week volgt het tweede duo.
> Bear's Den - Only Son of the Falling Snow
> Whispering Sons - Stalemates
Stemmen maar.
4 nieuwkomers deze week. We beginnen met stemmen voor de twee hoogste nieuwkomers, begin volgende week volgt het tweede duo.
> Bear's Den - Only Son of the Falling Snow
> Whispering Sons - Stalemates
Stemmen maar.

0
geplaatst: 17 november 2019, 11:01 uur
Bear's Den - Only Son of the Falling Snow : 7.7
Whispering Sons - Stalemates : 8.5
Whispering Sons - Stalemates : 8.5
0
geplaatst: 17 november 2019, 13:17 uur
Bear's Den: herfstindie volgens het boekje, mist een beetje een echte hook, verder geen klachten- 7
Whispering Sons - Wel een lekker gitaartje maar verder is dit gewoon écht niet mijn genre, sorry Belgen - 4
Whispering Sons - Wel een lekker gitaartje maar verder is dit gewoon écht niet mijn genre, sorry Belgen - 4
0
geplaatst: 17 november 2019, 22:29 uur
Bear's Den - 7
Whispering Sons - 7
De zanger van Whispering Sons blijkt dus een zangeres te zijn, dat had ik eerlijk gezegd nog niet door. Twee nummers die heel nipt een 7 halen.
Whispering Sons - 7
De zanger van Whispering Sons blijkt dus een zangeres te zijn, dat had ik eerlijk gezegd nog niet door. Twee nummers die heel nipt een 7 halen.
0
geplaatst: 20 november 2019, 04:16 uur
Tussenstand:
- Bear's Den - Only Son of the Falling Snow (7 v / 7,14)
- Whispering Sons - Stalemate (7 v / 6,85)
De twee andere nieuwkomers waren:
BLACK BOX REVELATION - YELLOW BELLY
COLDPLAY - ORPHANS
Benieuwd welke scores deze zullen krijgen ...
- Bear's Den - Only Son of the Falling Snow (7 v / 7,14)
- Whispering Sons - Stalemate (7 v / 6,85)
De twee andere nieuwkomers waren:
BLACK BOX REVELATION - YELLOW BELLY
COLDPLAY - ORPHANS
Benieuwd welke scores deze zullen krijgen ...
0
geplaatst: 20 november 2019, 15:20 uur
Niet persé een Black Box Revelation fan, maar ik kan dit meer ingetogen nummer wel hebben, zonder meer. En Coldplay, die slaagt er toch altijd in zowel de commerciële als alternatieve hitlijsten in te duiken. Al is het niet altijd met dezelfde nummers. Orphans kan mij absoluut bekoren. Wie een hekel heeft aan de oeh-oeh's in Coldplay songs, zal het hier moeilijk krijgen.
Black Box Revelation : 6
Coldplay : 8.5
Black Box Revelation : 6
Coldplay : 8.5
* denotes required fields.