MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Song van het Jaar 1986

zoeken in:
They are water signs...I'm an air sign
Oops verkeerde jaar

wibro schreef:
Dat ligt toch echt niet aan de muziek uit 1986.

Klopt heeft natuurlijk met smaak te maken.
Als je de finale bekijkt dan betreft het voornamelijk nummers van hier en de rest van de wereld behoorlijk goed gewaardeerde albums.
Wat mij betreft een een prima finale.
Tja ik ben wel een groot liefhebber van TQID maar 4 nummers in de finale is dan weer een beetje overdone , zoiets als eerder met The Cure & The Stone roses.

Ja, maar Stone Roses, Disintegration en deze van The Smiths zijn echt iconen in de popmuziek. Tis niet zo dat van elk album van deze bands er 4 in de finale staan...

wibro schreef:
(quote)
Dat ligt toch echt niet aan de muziek uit 1986. Ik ben nu mijn lijstje aan het beluisteren van favoriete nummers uit dat jaar. Daar is amper 5% van genomineerd en volgens mij ligt dat gewoon omdat we maar één nummer mogen nomineren en waar kiezen we dan voor: voor veiligheid want we willen met het nummer zo hoog mogelijk eindigen en dat betekent in de praktijk dat verrassingen uitgesloten zijn.

Als ik de RateYourMusic single charts van 1986 zo doorspit zijn op zich de meest bejubelde nummers wel aan bod gekomen. Maar ik ben wel met je eens dat '86 zo geen geweldig muziekjaar lijkt (en het moet hebben van Talk Talk en The Smiths), omdat dit jaar eigenlijk zijn voornaamste kracht haalt uit de albums die onder de oppervlakte liggen.

Ik ben trouwens wel benieuwd naar jou lijstje, 86 is een nog wel redelijk onontdekt landschap voor mij.

Tja het is de schuld van Edgar18

luigifort schreef:
Beste finale ooit...
Al die zeurkousen...
Je moet in het nieuwe jaar toch ergens over zeuren. Zeuren over Trump die zonodig een Iraanse generaal overhoop moest laten schieten mag niet, want politieke discussies op Musicmeter zijn niet toegestaan, dus dan maar zeuren over muziek.

War...what is it good for? Zorgt alleen maar voor een kettingreactie. Ik hou t ook liever bij muziek

wibro schreef:
(quote)
Dat ligt toch echt niet aan de muziek uit 1986. Ik ben nu mijn lijstje aan het beluisteren van favoriete nummers uit dat jaar. Daar is amper 5% van genomineerd en volgens mij ligt dat gewoon omdat we maar één nummer mogen nomineren en waar kiezen we dan voor: voor veiligheid want we willen met het nummer zo hoog mogelijk eindigen en dat betekent in de praktijk dat verrassingen uitgesloten zijn.

Nou ja, over het algemeen vind ik de midden jaren '80 niet bepaald de beste muzikale periode; tussen '85 en '88 kom ik slechts tot 1 5*-album (Rain Dogs) en 1 4,5*-album (Starfish). Van de niet-album-muziek vind ik in die periode nog wel voldoende moois in de late italodisco en de vroege house en hiphop, maar die muziek is in dit spel vrijwel altijd kansloos. Verder zijn in die periode natuurlijk de hoogtijdagen van de metal, al is dat niet per se mijn genre.

Verder staat die periode voor mij vooral voor platte/pompeuze hitparadepop, mierzoete soul en depressieve Britse indie; al is er in dat laatste genre ontegenzeggelijk moois gemaakt. Probleem met deze finale is voor mij, los van persoonlijke smaak, dat er maar liefst 9x depressieve Britse indie instaat - waarvan 6x van 2 bands. Dat gebrek aan variëteit staat mij sowieso niet aan. Ik zou er bijna depressief van worden, ware het niet dat ik vanaf mijn balkon de zon langzaam in de Indische Oceaan zie zakken

‘Depressieve Britse indie’

luigifort schreef:
War...what is it good for? Zorgt alleen maar voor een kettingreactie. Ik hou t ook liever bij muziek

Louder than bombs

wibro schreef:
Daar is amper 5% van genomineerd en volgens mij ligt dat gewoon omdat we maar één nummer mogen nomineren en waar kiezen we dan voor: voor veiligheid want we willen met het nummer zo hoog mogelijk eindigen en dat betekent in de praktijk dat verrassingen uitgesloten zijn.
Titmeister schreef:
Van de niet-album-muziek vind ik in die periode nog wel voldoende moois in de late italodisco en de vroege house en hiphop, maar die muziek is in dit spel vrijwel altijd kansloos.
Je ziet in bijna iedere editie van dit spel dat de geijkte namen komen bovendrijven. Ook nu is dat het geval. Hoe populairder een spel op deze site, hoe voorspelbaarder de uitslag. Het is nou eenmaal altijd de gemene deler die komt bovendrijven. Toch hoop ik dat jullie je persoonlijke favorieten blijven prefereren boven de vierde Smiths, Radiohead of Beatles song. Ik probeerde het deze editie met underground klassieker The Rain van Oran "Juice" Jones. Jullie konden er een vierde resp. derde plek aan kwijt in jullie lijstje. Achter.... drie resp. twee maal "depressieve Britse indie" .

Overigens zijn verrassing zeker niet uitgesloten. Denk maar eens aan de winst van Goldfrapps Utopia twee edities geleden (voor MuMe-klassiekers als Lioness, Idioteque en The Pilot). Ook I'm Gonna Tear Your Playhouse Down, Zombie, Fast Car, Regulate, Moi... Lolita, New Slang en Eple zijn nummers die je niet meteen op het podium van hun respectievelijke editie zou verwachten.

Vier keer The Smiths is mij deze editie ook wat (te) veel, maar ik kan best begrijpen dat zo'n breed gedragen klassieker hier goed scoort. Sowieso vind ik deze finale helemaal niet zo'n gebrek hebben aan variatie. Met Het Goede Doel, Metallica, Pet Shop Boys, Prince en Gabriel + Bush zijn er vijf artiesten vertegenwoordigd die zich flink onderscheiden van de overige zeven finalisten.

Ondertussen zet ik volle bak in op mijn favoriete Smiths

1. The Smiths - Bigmouth Strikes Again
2. Prince - Sometimes It Snows in April
3. Het Goede Doel - Alles Geprobeerd
4. Talk Talk - Living in Another World
5. Pet Shop Boys - Suburbia

6. The Smiths - There Is a Light That Never Goes Out
7. Elvis Costello & The Attractions - I Want You
8. The Smiths - I Know It's Over
9. The Smiths - Some Girls Are Bigger Than Others
10. Talk Talk - Time It's Time
11. Peter Gabriel & Kate Bush - Don't Give Up

12. Metallica - Master of Puppets

johan de witt schreef:
(quote)

Louder than bombs

The World Won't Listen

Wat goed is is goed en daar kan je nooit teveel van hebben. Ik neem aan dat van de albums die in jullie top 10 staan je meerdere songs van elk album meer dan bovengemiddeld kunt waarderen...

1. The Smiths - There Is a Light That Never Goes Out
2. Elvis Costello & The Attractions - I Want You
3. Talk Talk - Time It's Time
4. Prince - Sometimes It Snows in April
5. Talk Talk - Living in Another World

6. The Smiths - Bigmouth Strikes Again
7. The Smiths - I Know It's Over
8. Peter Gabriel & Kate Bush - Don't Give Up
9. The Smiths - Some Girls Are Bigger Than Others
10. Metallica - Master of Puppets
11. Het Goede Doel - Alles Geprobeerd
12. Pet Shop Boys - Suburbia

luigifort schreef:
Ja, maar Stone Roses en deze van The Smiths zijn echt iconen in de popmuziek.
Spreek voor jezelf (en johan de witt), he. Wat betreft Disintegration heb je uiteraard gelijk

aerobag schreef:
Als ik de RateYourMusic single charts van 1986 zo doorspit zijn op zich de meest bejubelde nummers wel aan bod gekomen
Jullie concentreren je teveel op die overrated site. Daar ligt het probleem
Er zijn zoveel betere albums en nummers dan die daar (en hier) genoemd worden, een enkeling daar gelaten.

Poeha schreef:
(quote)
Spreek voor jezelf (en johan de witt), he. Wat betreft Disintegration heb je uiteraard gelijk

Al is Disintegration mijn nr. 1 fave album alltime ever, toch denk ik dat The Queen is Dead iconischer is, in ieder geval in het collectieve bewustzijn. En staat ook gewoon in mijn top 5 albums ever...

luigifort schreef:
Al is Disintegration mijn nr. 1 fave album alltime ever, toch denk ik dat The Queen is Dead iconischer is,

Hij is in ieder geval iets meer Smith

The Psychedelic Smiths

Traditiegetrouw luister ik de gehele finale en altijd vind ik dat er geen enkel slecht nummer tussenzit, maar dat nummer van Elvis werkt me wel op m’n zenuwen zeg. Wat een mispeer.

1. Talk Talk - Time It's Time
2. Het Goede Doel - Alles Geprobeerd
3. Metallica - Master of Puppets
4. Talk Talk - Living in Another World
5. The Smiths - Some Girls Are Bigger Than Others

6. The Smiths - Bigmouth Strikes Again
7. The Smiths - There Is a Light That Never Goes Out
8. The Smiths - I Know It's Over
9. Prince - Sometimes It Snows in April
10. Peter Gabriel & Kate Bush - Don't Give Up
11. Pet Shop Boys - Suburbia
12. Elvis Costello & The Attractions - I Want You

Edit: IWY was laatste in mn playlist en ik geef toe: ik kan ‘m al IETS beter hebben

1. Prince - Sometimes It Snows in April
2. Peter Gabriel & Kate Bush - Don't Give Up
3. Elvis Costello & The Attractions - I Want You
4. Pet Shop Boys - Suburbia
5. The Smiths - Bigmouth Strikes Again

1. Talk Talk - Living in Another World
2. The Smiths - Bigmouth Strikes Again
4. Talk Talk - Time It's Time
5. Pet Shop Boys - Suburbia

1. Metallica - Master of Puppets
2. The Smiths - Bigmouth Strikes Again
3. The Smiths - There Is a Light That Never Goes Out
4. Elvis Costello & The Attractions - I Want You
5. Het Goede Doel - Alles Geprobeerd

5 goede nummers, de rest is de moeite niet waard te vermelden. Vooral spijtig dat de finale amper één (voorspelbaar) metalnummer heeft voortgebracht. Slayer (en anderen) in de plaats van één van de fillers van The Smiths zou de finale toch al wat mooier gemaakt hebben.

dumb_helicopter schreef:

5 goede nummers, de rest is de moeite niet waard te vermelden.
Talk Talk het vermelden niet waard? Je stelt me teleur.

Arno schreef:
(quote)
Talk Talk het vermelden niet waard? Je stelt me teleur.

Living in Another World heeft me nooit veel gedaan, de andere kende ik niet en is me ook niet bijgebleven. Such a Shame en It's My Life zijn natuurlijk wel toppers.

1. Metallica - Master of Puppets
2. Pet Shop Boys - Suburbia
4. The Smiths - There Is a Light That Never Goes Out
5. The Smiths - Some Girls are Bigger Then Others

Die laatste twee zijn een beetje tegen mijn zin, maar beter dan de overige restanten. Die verdomde The Smiths ook.

1. Peter Gabriel & Kate Bush - Don't Give Up
2. Metallica - Master of Puppets
3. Talk Talk - Living in Another World
4. Prince - Sometimes It Snows in April
5. Talk Talk - Time It's Time

Akkoord met jordidj1. I Want You is echt een draak van jewelste. Jammer dat de meesten hier dat niet doorhebben

Nog een paar minuten....

Johnny Marr schreef:
Akkoord met jordidj1. I Want You is echt een draak van jewelste. Jammer dat de meesten hier dat niet doorhebben
Iemand die Master of Puppets niet in zijn lijstje opneemt, kunnen we niet serieus nemen toch?

Gast
geplaatst: vandaag om 16:04 uur

geplaatst: vandaag om 16:04 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.