MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Song van het Jaar 2020

zoeken in:
1. Material Girl feat. Coin Locker Kid - Funeral Parade of Roses
2. Mute Duo - Red-Winged Blackbirds
3. Flora Cash - Honey Go Home
4. Priscilla Ermel - Luar

Wat is 69 Corvette een fijne song. De nieuwe plaat van Jonathan Wilson gaat gelijk op de luisterlijst.

Edgar18 schreef:
(quote)
Ik moet me sterk vergissen als dit nummer niet helemaal in jouw straatje past.

Dit past perfect in mijn straatje ja, verslaat zelf mijn huidige nr. 1 van mijn afrekening.
Ik ben overigens sowieso aan het genieten van deze maand, ik kom elke ladder punten te kort, Wilson had ook wel wat puntjes verdient.

2. Perfume Genius - On The Floor
3. Priscilla Ermel - Luar
4. Mute Duo - Red-Winged Blackbirds

aerobag schreef:
Ik ben overigens sowieso aan het genieten van deze maand, ik kom elke ladder punten te kort.
De vorige ladder sprak me niet zo aan, maar deze is echt top. De beste tot nu toe deze maand. Ladder een en twee vond ik ook erg fijn, maar helaas sneuvelden daar flink wat van mijn favorieten (Lingua Ignota, Sufjan & Lowell, RTJ, Yves T.)

1. Material Girl feat. Coin Locker Kid - Funeral Parade of Roses
2. Jonathan Wilson - 69 Corvette
3. Perfume Genius - On The Floor

Alle acht tof, zelfs de pathos van Stand Atlantic kan ik op dit late tijdstip wel hebben.

1. Jonathan Wilson - 69 Corvette
2. Priscilla Ermel - Luar
3. Material Girl feat. Coin Locker Kid - Funeral Parade of Roses
4. Flora Cash - Honey go home

Prima ladder, Mute Duo en Perfume Genius ook goed. Sports Team ben ik een beetje klaar mee, al die nummers klinken hetzelfde en Stand Atlantic is niet mijn ding.

1. Flora Cash - Honey Go Home
2. Priscilla Ermel - Luar
3. Jonathan Wilson - 69 Corvette
4. Material Girl feat. Coin Locker Kid - Funeral Parade of Roses

Ik stem vandaag, wellicht late namiddag.

Wat kende ik in deze groep?

Sports Team, Perfume Genius en Stand Atlantic.

De eerste 2 zijn imho saaie, indie groepjes die in het verleden en met deze nieuwe songs weinig indruk bij mij achter lieten/laten.

Stand Atlantic is wel een bandje, waar ik enthousiast over ben, ze wisselen aardige ballads af met lekkere rockliedjes, en ik heb een voorkeur voor dit soort Australische bands, niet te veel opsmuk, gewoon ouderwets lekker. Deze lockdown-ballad had mijn goedkeuring ook weer ontvangen.

Ik had soundcloud dan maar eens opgezet voor dat Material Girl, want op mijn normale muziekbron YouTube is het niet te vinden, halverwege werd ik weggeroepen wegens andere zaken en ik had ook niet de behoefte om dit af te luisteren.

Priscilla Ermel, tja, buitenlandse geluiden lijken hier ook een rare voorkeur te hebben, dit soort semi-operette a la Espanol is niet aan mij besteed, ik heb niks met buitenissige muzieksoorten.

Mute Duo, aardig begin, dacht ik, maar wanneer eindigt de intro … niet dus, het murmurt voort, dit is geen song, dit is soundtrack-geluid. Net als bij Material Girl vraag ik me af waarna ik luister, wie zet dit voor zijn plezier op?

Ik houd van liedjes, van melodieën, instrumenten, liefst gitaren en drums, een fijne zangstem of anders een gepassioneerde, soms ook een synthesizer nummer, dansbaar of melodieus, daarmee lijk ik in deze groep een uitzondering!

Back to the songs, Flora Cash, dat is in ieder geval een liedje, niet indrukwekkend voor mij, maar ook niet zo slecht als dat geluid, wat hier de andere keuzes zijn.

Tenslotte, Jonathan Wilson, na mijn originele eerste keuze, nog het beste in deze ladder, niet dat ik het toevoeg aan mijn persoonlijke favorieten van het moment (een lied uit november 2019 ook al op youtube, beetje raar als song van 2020), maar hierbij moet ik mijn oren niet dichthouden.

1. Stand Atlantic - Drink to Drown
3. Perfume Genius - On The Floor
4. Flora Cash - Honey Go Home

DjFrankie (moderator)
1 Sports Team - Here's The Thing
2 Jonathan Wilson - 69 Corvette
3 Stand Atlantic - Drink to Drown
4 Flora Cash - Honey Go Home

SBube je kan het je misschien niet voorstellen hé, maar er zijn mensen die wat anders zoeken in muziek dan hetgeen wat onder jou eigen smaken palet valt.

1. Mute Duo - Red-Winged Blackbirds
3. Material Girl feat. Coin Locker Kid - Funeral Parade of Roses

SvhJ 2020 - een ode aan buitenissige muzieksoorten

aerobag schreef:
SBube je kan het je misschien niet voorstellen hé, maar er zijn mensen die wat anders zoeken in muziek dan hetgeen wat onder jou eigen smaken palet valt.

Mijn voorstellingsvermogen is idd flink opgerekt muzikaal alhier (not necesseraly a good thing), ik vind muziek aan de ene kant heel persoonlijk, maar ook wel weer iets dat je graag wilt delen met anderen, ik vraag me af of diegenen met de 'specialere' smaken, in hun omgeving die smaak ook kunnen delen/bespreken of dat het ook deels is, je afzetten, zo ver mogelijk, van het gangbare?

We zijn helaas verstoten door onze omgeving vanwege onze muzieksmaak, daarom zitten we hier.

Koenr schreef:
We zijn helaas verstoten door onze omgeving vanwege onze muzieksmaak, daarom zitten we hier.

This explains a lot!

Haha, ik heb een paar vrienden die net zoals ik muziek met een afwijkende structuur wel kunnen waarderen. De meesten zoeken het inderdaad meer in de muziek met een traditionele songstructuur. Had toevallig een tijdje terug vrienden te eten, toen ik een lijstje met Sunglasses daarin aan had staan. Nou, die viel niet echt goed, kan ik je zeggen daarom vind ik juist wel mooi dat zo'n nummer hier wel gewoon goed gewaardeerd wordt.

Zonder dollen - ik kies wel vrij zorgvuldig uit welke muziek ik met welke vrienden/familie deel, en er zijn er best een aantal die veel kunnen waarderen en voor veel open staan. Het grootste verschil is voornamelijk dat ze er niet zelf actief naar op zoek gaan, maar als ze het dan horen vinden ze het vaak wel tof of interessant. Naar BCNR op een festival had ik wel een paar vrienden mee kunnen nemen, om te zien bij wie het wel en niet goed valt.

Mute Duo zou mijn vader dan wel weer kunnen waarderen denk ik.

SBube schreef:
(quote)

Mijn voorstellingsvermogen is idd flink opgerekt muzikaal alhier (not necesseraly a good thing), ik vind muziek aan de ene kant heel persoonlijk, maar ook wel weer iets dat je graag wilt delen met anderen, ik vraag me af of diegenen met de 'specialere' smaken, in hun omgeving die smaak ook kunnen delen/bespreken of dat het ook deels is, je afzetten, zo ver mogelijk, van het gangbare?

Het verschilt per vriendengroep, maar automatisch trek je vaak meer naar smaakgenoten. Maar er zijn vrienden waar ik met iets als Sunglasses echt niet aan hoef te komen nee, mooi dat het hier wel kan.

In mijn nabije omgeving zit het overigens wel snor. Ik heb van mijn kat nooit een negatieve uitlating gehoord over mijn muzieksmaak, die kan het kattengejank wel waarderen

Titmeister schreef:
Had toevallig een tijdje terug vrienden te eten, toen ik een lijstje met Sunglasses daarin aan had staan. Nou, die viel niet echt goed, kan ik je zeggen

Ha, dat doet me eraan denken. Ik was een paar weken geleden op fietsvakantie met m'n wielerploeg. Ik had een playlist samengesteld met songs waarvan ik dacht dat ze wel in de smaak zouden vallen. Maar toen Animal Collective passeerde, werd ik plots de nerd met absurde muzieksmaak.

Ik ben trouwens wel helemaal de draad kwijt wat nou nog gangbaar of mainstream is tegenwoordig. Ik snap wel dat een Tibetaanse noise/bubblegum bass fusie afwijkt van de norm, maar pak bijvoorbeeld Sunglasses, op RYM is dit de als 6de best beoordeelde single van 2019. Aanzienlijke 970 mensen die de moeite nemen om te stemmen, vergelijkbare aantallen met singles zoals Harmony Hall. Toch wordt hier door sommige beweert dat dit dus afwijkt van het gangbare. Het gangbare is dan hetgeen op de radio gedraaid wordt?

Ik heb thuis een kleine die staat mee te bouncen op clipping.

SBube, niet onaardig bedoelt, maar misschien is dit gewoon geen spel voor jou? Ik lees (ook bij vorige ladders) overwegend zure commentaren, terwijl de meeste nummers die voorbij komen nou ook weer niet zo "alternatief" zijn. Als je hier onvoldoende van je gading vindt, waarom je dan toch door de ladders heen worstelen?

Edgar18 schreef:
Ik heb thuis een kleine die staat mee te bouncen op clipping.

SBube, niet onaardig bedoelt, maar misschien is dit gewoon geen spel voor jou? Ik lees (ook bij vorige ladders) overwegend zure commentaren, terwijl de meeste nummers die voorbij komen nou ook weer niet zo "alternatief" zijn. Als je hier onvoldoende van je gading vindt, waarom je dan toch door de ladders heen worstelen?

Deze vraag heb ik mij idd ook al gesteld, ik ben er nog over aan het malen, doe ik mee voor dat ene liedje in de ladder dat ik wel leuk vind en mijn punten verdiend, maar moet ik me daarvoor door de rest heen wurmen ???

aerobag schreef:
Ik ben trouwens wel helemaal de draad kwijt wat nou nog gangbaar of mainstream is tegenwoordig. Ik snap wel dat een Tibetaanse noise/bubblegum bass fusie afwijkt van de norm, maar pak bijvoorbeeld Sunglasses, op RYM is dit de als 6de best beoordeelde single van 2019. Aanzienlijke 970 mensen die de moeite nemen om te stemmen, vergelijkbare aantallen met singles zoals Harmony Hall. Toch wordt hier door sommige beweert dat dit dus afwijkt van het gangbare. Het gangbare is dan hetgeen op de radio gedraaid wordt?

Ik denk dat RYM ook niet echt een goede graadmeter is voor mainstream - daar zitten ook voornamelijk muzieknerds ik denk dat de vraag of het op de nationale radio gedraaid zou kunnen worden een betere graadmeter is. Sunglasses valt daar absoluut niet onder, meeste andere 2019-finalisten (muv van clipping. en Fantas) wel.

Then again, die dingen veranderen met de tijd. Zo was Codo van DÖF een grote hit in de jaren '80 en haalde Sepultura in de jaren '90 de top 40, maar beide zouden nu niet zo snel meer mainstream worden...

Op die paar uitgestrekte jazznummers na moeten we nou niet gaan doen alsof het hier zo enorm ontoegankelijk is. Ik heb genoeg mensen om me heen aan wie een Diggi Dagga of clipping. vermoedelijk net zo makkelijk danwel makkelijker te slijten zijn dan laten we zeggen een Radiohead, laat staan Tool. Hangt allemaal van je referentiekader af. In de Ladder en Trui wordt trouwens ook elk echt mainstream popnummer subiet de deur gewezen wat naar mijn mening in vele gevallen ook nog onterecht is ook.

Mijn homiegroep met de actiefste groepschat is trouwens ook Plastic Bitch House. Er zit daar een knakker die alles van The National aan ons doorspamt maar die negeren we ook lekker.

SBube schreef:
(quote)

Deze vraag heb ik mij idd ook al gesteld, ik ben er nog over aan het malen, doe ik mee voor dat ene liedje in de ladder dat ik wel leuk vind en mijn punten verdiend, maar moet ik me daarvoor door de rest heen wurmen ???

Wat ik wel nog even mee wil geven, waak erop dat je niet teveel verdwaald in een spiraal van negativiteit. Iedereen staat vrij om een mening te geven, maar soms is melden dat iets niet aan jou besteed is voldoende. Zeggen dat je niet eens de moeite neemt om een nummer af te luisteren is ook niet leuk voor een ander. Ik kan alleen voor mezelf spreken, maar ik lees 100x liever wat iemand wél waardeert aan een nummer dan dat iemand iets totaal afkraakt.

Altin Gün - Süpürgesi Yoncadan
Big Thief - Not
Black Country, New Road - Sunglasses
Caterina Barbieri - Fantas
clipping. - Blood of the Fang
clipping. - Nothing Is Safe
FKA twigs - sad day
Georgia - About Work the Dancefloor
Lana Del Rey - California
Sevdaliza - Darkest Hour
Vampire Weekend - Harmony Hall
Weyes Blood - Movies

Ik luister zelf ook niet echt radio meer, maar dit zijn de laatste luistercijfers qua station:
Actuele luistercijfers – Nationaal Luister Onderzoek - nationaalluisteronderzoek.nl

Ik denk dat Vampire Weekend, misschien het enige nummer is dat op NPO Radio 2 te horen is geweest.

Geen enkel nummer zal regelmatig gedraaid zijn op stations 2 t/m 12

Op 13 heb je 3FM, daar zal Vampire Weekend, Georgia, Lana del Rey, wel eens te horen zijn en een enkele andere alleen in de avonduren.

Zelfs bij Kink dat nu is toegevoegd aan de luistercijfers of nog alternatievere radio als Pinguin zullen de meeste songs nauwelijks aan bod komen!

Het rare is, op festivals ben ik samen met één vriend, diegene die de muzikale route uitstippel, de meestgestelde vraag is dan: "Bube, ken ik daar liedjes van"? Dat zijn mensen, die NPO Radio 2 hebben opstaan, Studio Brussel of nu Kink op Dab.

Ik krijg Demi Lovatovibes bij Drink To Drown. Demi is cool tho, dus vind t nog best een lekker nummertje ook, al redt ie t net niet in deze ladder. Flora Cash wel, ie zitten ook nog net aan de goede kant van mijn Oh Wondercloontolerantiegrens, het is hun goed recht trouwens want ze bestaan blijkbaar zelfs langer dan OW.

2. Perfume Genius - On The Floor
3. Priscilla Ermel - Luar
4. Flora Cash - Honey Go Home

Gast
geplaatst: vandaag om 23:51 uur

geplaatst: vandaag om 23:51 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.