MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Song van het Jaar 2020

zoeken in:
SBube schreef:
Ik denk dat Vampire Weekend, misschien het enige nummer is dat op NPO Radio 2 te horen is geweest.
Das dan ook gelijk de minste van deze twaalf

1. Priscilla Ermel - Luar
2. Jonathan Wilson - 69 Corvette
3. Perfume Genius - On The Floor
4. Material Girl feat. Coin Locker Kid - Funeral Parade of Roses

Priscilla Ermel vond ik een aangename verrassing, een fraaie nominatie van Cervantes (uiteraard). Verder mooie liedjes van Jonathan Wilson en Perfume Genius (ik denk het eerste nummer van hem dat me echt weet te pakken). Funeral Parade of Roses vond ik op z'n minst intrigerend en wil ik nog wel eens wat vaker horen (alleen helpt het natuurlijk niet dat het niet op Spotify staat). Voor wat betreft het Mute Duo heeft SBube wel een punt, het klinkt als een mooie intro, maar net als je je schrap zet voor het vervolg, is het nummer afgelopen. Wel een fraai geluid, daar niet van.

Mooi mee blijven spelen SBube. Ik kan de hulp wel gebruiken van iemand die Stand Atlantic wel kan waarderen . Een beetje tegengas is wel wenselijk af en toe tegen al die vreemde klanken die ze hier muziek trachten te noemen

1. Stand Atlantic - Drink to Drown
2. Sports Team - Here's the Thing
3. Jonathan Wilson - 69 Corvette
4. Flora Cash - Honey Go Home

Ik wil zo nog stemmen

1. Jonathan Wilson - 69 Corvette
2. Priscilla Ermel - Luar
4. Flora Cash - Honey Go Home

Een paar mooie liedjes, een aantal wat te doorsnee rocksongs en voor de rest muziek waar ik echt niks mee kan aanvangen. Een typische svhj ladder dus

1. Perfume Genius - On The Floor
2. Sports Team - Here's The Thing
3. Material Girl feat. Coin Locker Kid - Funeral Parade of Roses
4. Mute Duo - Red-Winged Blackbirds

1. Sports Team - Here's The Thing
2. Perfume Genius - On The Floor
3. Stand Atlantic - Drink to Drown
4. Mute Duo - Red-Winged Blackbirds

SBube schreef:
(quote)

Deze vraag heb ik mij idd ook al gesteld, ik ben er nog over aan het malen, doe ik mee voor dat ene liedje in de ladder dat ik wel leuk vind en mijn punten verdiend, maar moet ik me daarvoor door de rest heen wurmen ???

Als dit je dilemma is dan zou ik in jouw geval eerder enkel de interessante ladders/maanden uit kiezen om mee te spelen, i.p.v alles obsessief gaan beluisteren, wetende dat je een hoop muziek tegen gaat komen waar je waarschijnlijk weinig aan vindt. Er zijn nog genoeg andere leuke topics waar je iets minder verplicht alles moet beluisteren eer je kunt stemmen.

En als je zelf toffe nominaties hebt waarvan je vindt dat het publiek hier ze behoort te ontdekken, doe ook gerust mee. De kracht van Song van het Jaar zit hem juist in de grote verscheidenheid. Ook voor een wat mainstreamer geluid staat de deur open, mits het liedje an zich sterk genoeg is. In het verleden hebben er genoeg radiovriendelijke nummers de finales gehaald Bijvoorbeeld Sterrenstof, Ready to Start, The High Road, Soldier, Wildest Moments, Inspector Norse, The Mother We Share, Lies, You & Me, Brain, Let It Happen, Flesh Without Blood, The Less I Know the Better, Wings of Love, Don't Delete the Kisses, Plimsoll Punks en Funeral.

SBube schreef:
Altin Gün - Süpürgesi Yoncadan
Big Thief - Not
Black Country, New Road - Sunglasses
Caterina Barbieri - Fantas
clipping. - Blood of the Fang
clipping. - Nothing Is Safe
FKA twigs - sad day
Georgia - About Work the Dancefloor
Lana Del Rey - California
Sevdaliza - Darkest Hour
Vampire Weekend - Harmony Hall
Weyes Blood - Movies

Op 13 heb je 3FM, daar zal Vampire Weekend, Georgia, Lana del Rey, wel eens te horen zijn en een enkele andere alleen in de avonduren.

Altin Gün (zeker dit nummer) is sinds januari veelvuldig gedraaid op 3fm: https://www.last.fm/user/musicstartshere/library/music/Altin+Gün

Big Thief hoor je er af en toe, in 3voor12 en @ Vera On Track:

Georgia scoorde met 24 Hours een megahit (+ chartsnotering). Never Let You Go was ook een dikke radiohit. About Work the Dancefloor is vreemd genoeg maar weinig gedraaid, imo net zo radiovriendelijk

Lana Del Rey is al wel een tijdje een echte lieveling bij heel 3FM. California was geen single dus die draaien ze niet, maar alle andere singles van NMR komen wel regelmatig voorbij.

Vampire Weekend had zowel chance met This Life en Harmony Hall. Zeker een echte radiofavoriet geworden in het afgelopen jaar (Radio 2 heeft ze ook ontdekt).

Black Country, New Road - Sunglasses heeft 1 play in 3voor12. Logisch, niet bepaald een nummer waar de radioluisteraar wildenthousiast van wordt (vooral de duur staat tegen)

Ik denk dat niemand verbaasd is dat Caterina Barbieri - Fantas zelfs op 3FM nog nooit is gedraaid. In dit spel ook al een dark horse, nichemuziek voor de electronicafanaten. Hetzelfde geldt in meer of mindere mate voor clipping., hiphop van de alternatievere soort waar een zendermanager zich niet snel aan zal durven wagen.

Sevdaliza is bij 3m nog vrijwel onontdekt. Tsja, Darkest Hour lijkt me ook niet het makkelijkste nummer voor de radio.

Weyes Blood had ik wel vaker verwacht bij bijvoorbeeld een 3voor12, maar haar singles hebben blijkbaar niet de weg gevonden naar Hilversum.

Wat betreft NPO Radio 2: dat richt zich op 40+'ers die het liefst muziek horen uit hun jeugd en moderne muziek die daar zoveel mogelijk op lijkt. Vandaar dat zij slechts summier nieuwe alternatieve bandjes aan de luisteraar voorschotelen. Het is al heel wat dat ze nu soms VW draaien.

Zelfs bij Kink dat nu is toegevoegd aan de luistercijfers of nog alternatievere radio als Pinguin zullen de meeste songs nauwelijks aan bod komen!

Het nieuwe Kink pretendeert een brede alternatieve radiozender te zijn, maar daar draaien ze toch voornamelijk licht-alternatieve (festival)rock. Hun playlist bestaat ook voor het grootste deel uit bandjes van mannelijke muzikanten. Als je hun lijst afzet tegen die van het huidige 3FM of Pinguin Radio is die verdeling echt schrikbarend scheef. Maar ik heb het idee dat Kink vooral een promotievehikel is geworden voor de grote festivals en concerten van Mojo.

Ik denk idd dat de bovengenoemde songs misschien wel eens bij 3voor12 langskomen, maar zeker niet overdag op 3FM, maar ja, 3FM is nummer 13 van de radiostations, dus in principe alles wat door voorbij komt is al niet meer mainstream.

Radio 538, QMusic, NPO Radio 2, Sky Radio, Veronica en de lokale zenders, dan zit je op 60.5 % van de luistercijfers.

3FM is echt al alternatief met 2.4%, dat is minder dan de klassieke muziekzender Radio 4.
En daar worden deze nummers in de minder beluisterde avonduren incidenteel gedraaid.

De smaak alhier is net zo'n niche als metalmuziek en die niche is eerlijk gezegd groter (en vooral ook ouder) als ik de populariteit van metal-festivals zie.

Dat veroordeel ik trouwens niet, niet met de kudde meelopen is altijd een kleine plus in mijn boekje.

Ik maak zelf echter popmuziekquizzen, en doe incidenteel dj-en in mijn stamkroeg, daar gooi ik ook mijn smaaksausje overheen, maar ik vind wel dat het behapbaar moet blijven voor diegenen, die meequizzen of een pilsje komen drinken in die kroeg, is trouwens ook leuker als je ziet dat mensen genieten van de muziek.

Ik blijf overigens stemmen, ik kan idd mensen als Simon77 en Arbeidsdeskundige niet in de steek laten, als ik vertrek, zijn zij zo meteen de zonderling hier!

Tenslotte Kink, die zijn goed bezig, ik heb een heel grote groep festivalvrienden en die vinden dat er idd eindelijk weer een zender voor hun is, die voelden zich in de steek gelaten door 3FM.

We kunnen ook een competitie opstarten met enkel Harsh Noise, J-Pop en Grindcore. En misschien wat Cumbia voor de afwisseling.

Uiteraard zitten wij hier in niche, maar de muzieksmaak hier vergelijken met de mainstream radiozenders lijkt me niet echt zinvol. Op mss Radio 2 na, kijken mij de zenders die jij noemt niet echt de zenders, waar mensen naar luisteren die actief bezig zijn met muziek. Als je kijkt naar internationale muziekmedia (RYM, Pitchfork, BBC etc.), dan scoren namen als BCNR, Georgia en Big Thief daar ook gewoon goed. Denk dat je enkel kan concluderen dat er een gat zit tussen nationale radio en de 'serieuze' muziekmedia...

SBube schreef:
Tenslotte Kink, die zijn goed bezig, ik heb een heel grote groep festivalvrienden en die vinden dat er idd eindelijk weer een zender voor hun is, die voelden zich in de steek gelaten door 3FM.

Ah, jullie zijn inmiddels te oud voor 3FM

SBube schreef:

Voor hun huidige doelgroep doen ze het idd prima. Maar ik bedoelde dus te zeggen dat een eclectische muziekliefhebber (zoals er hier in Song van het Jaar een hoop van zijn) bij Kink allerminst tevreden kan zijn. De nummers die je veelvuldig op Kink hoort zijn maar een beperkt deel van het pop/rockspectrum. Kinks favorieten vallen voor een behoorlijk deel in de categorie (potentiële) stadionrock: Muse, Editors, Rammstein, Green Day, Red Hot Chili Peppers, De Staat, White Lies, Pearl Jam, Mumford & Sons, Arctic Monkeys, Nothing But Thieves, Oasis, Imagine Dragons, U2 etc. Wel begrijpelijk als je bedenkt dat zo'n zender in de lucht houden ook niet gratis is. Waarschijnlijk liggen er deals met Mojo en consorten
(draaien ze er eigenlijk reclame dat jij weet SBube?)

Om eerlijk te zijn wordt ik van hun top 100 van 2019 niet heel vrolijk (Simon77 zal het ongetwijfeld met me oneens zijn ). (hard)rock en metal, met Billie en LUWTEN als enige vrouwen in de top 20.
1. Rammstein - Deutschland
2. Fontaines D.C. - Boys In The Better Land
3. Mozes and the Firstborn - Sad Supermarket Song
4. Tool - Fear Inoculum
5. Inhaler - My Honest Face
6. Billie Eilish - Bad Guy
7. Sam Fender - Hypersonic Missiles
8. Frank Carter & The Rattlesnakes - Kitty sucker
9. Sports Team - M5
10. Foals - The Runner
11. Elbow - Empires
12. White Lies - Time To Give
13. De Staat & Luwten - Tie Me Down
14. Editors - Frankenstein
15. The Black Keys - Lo/Hi
16. Rammstein - Radio
17. EUT - It's Love (But It's Not Mine)
18. Billie Eilish - Bury A Friend
19. DeWolff - It Ain't Easy
20. Frank Carter & The Rattlesnakes - Crowbar

Nee dan wordt ik echt een stuk vrolijker van 3FM (qua zenderprofiel alleen maar leuker geworden sinds ze nog maar een paar % marktaandeel hebben) en Pinguin Radio, waar ze begrijpen dat vrouwen ook talent hebben voor muziek.

Edit: ik zie nu dat Kink ook wel redelijk wat aandacht heeft voor namen als Big Thief, Georgia en Lana Del Rey, maar die ontbreken dan weer in hun eindejaarlijst.

Ok lijst, maar inderdaad wel wat eenzijdig. Dat is voor mij ook de voornaamste reden waarom ik blijf doorspelen hier. Uit al die obscure nummers komen soms echt wel pareltjes bovendrijven die ik anders nooit ofte nimmer ontdekt zoals bv. Clipping.

Radio is een beperkte graadmeter, de playlist wordt gecureerd door een select clubje, die liedjes ook nog eens uitzoekt op een mate van ‘radiovriendelijkheid’. Je kan dat niet vergeleken met een groep liefhebbers die nauwlettend nieuwe releases volgen en actief op zoek gaat naar muziek, wat wij hier wel zijn natuurlijk

Prima lijstje idd Gretz van KINK. Net als d_h ook al zegt wel wat eentonig natuurlijk, maar stuk voor stuk fijne nummers bovenin.
Ik zou zeker pleiten voor meer vrouwen, maar dat zal je niet verbazen als je mijn nominaties voor SvhJ ziet en mijn wekelijkse lijstje voor de afrekening. Dat vind ik wel echt een minpunt aan KINK. Ik luister het graag, maar mede hierdoor zeker niet dagelijks.

SBube schreef:

Ik maak zelf echter popmuziekquizzen, en doe incidenteel dj-en in mijn stamkroeg, daar gooi ik ook mijn smaaksausje overheen, maar ik vind wel dat het behapbaar moet blijven voor diegenen, die meequizzen of een pilsje komen drinken in die kroeg, is trouwens ook leuker als je ziet dat mensen genieten van de muziek.

Ah tof. Ik maak soms ook wel eens een quiz Dan is het inderdaad normaal om voldoende hitsingles uit te kiezen (ik hanteer vaak een regel van (ruim) de helft) en obscure albumtracks zoveel mogelijk te vermijden. Als quizmaster scoor je geen extra punten als je meerdere solo's scoort. En zelf quizzen is enkel leuk als het niet te makkelijk is en niet te moeilijk. Maar dat heeft natuurlijk bar weinig te maken met de uitslagen in MusicMeter's Song van het jaar. Users zeiden me wel eens dat MusicMeter een wereld apart is, en dat je wat hier op het forum en in de albumlijsten populair is maar moeilijk kunt vergelijken met de buitenwereld. In het verleden riep mijn innerlijke fanboy nog wel eens dat het schandalig is dat een bepaald Amerikaanse bandje zo weinig op de radio is, in tegenstelling tot Radiohead en consorten. 'Want op MuMe zijn ze wel populair'. Maar ja, op MuMe zijn ook maar een paar 100 actieve users. Qua schaal niet te vergelijken.

Goed en nu maar weer on topic

Simon77 schreef:

Ik zou zeker pleiten voor meer vrouwen, maar dat zal je niet verbazen als je mijn nominaties voor SvhJ ziet en mijn wekelijkse lijstje voor de afrekening. Dat vind ik wel echt een minpunt aan KINK. Ik luister het graag, maar mede hierdoor zeker niet dagelijks.

Precies, je nominaties en Afrekeningssingles vallen hier regelmatig goed in de smaak Als jij dj bij KINK zou zijn had je met gemak de beste smaak daar, ben ik van overtuigd

Simon77 schreef:
60. Stand Atlantic - Drink to Drown

Tof! Doet me denken aan (powerpop) bandjes als Automatic Loveletter, Hey Monday, Saving Jane, One Star Story en Addisson Road waar ik in m'n tienerjaren veel naar luisterde. Nog steeds leuke muziek

1. Stand Atlantic - Drink to Drown
2. Flora Cash - Honey Go Home
4. Priscilla Ermel - Luar

Beetje een boomer-opmerking wellicht, maar het KINK van 10-20 jaar geleden zou prima aansluiten bij en inspiratie vormen voor een topic als dit met programma's als X-Rated, ElectroNation, Dr Ska en Hiphopinjesmoel. Als ik dan weer zo'n lijstje van KINK anno nu zie, lijkt er weinig van over.

Gretz schreef:
Om eerlijk te zijn wordt ik van hun top 100 van 2019 niet heel vrolijk (Simon77 zal het ongetwijfeld met me oneens zijn ). (hard)rock en metal, met Billie en LUWTEN als enige vrouwen in de top 20.

En EUT natuurlijk. Verder in de lijst komen we ook Pip Blom, Florence, Lana, Tape Toy, Alex Lahey en wat dies meer zij tegen. Maar ik ben het wel met je eens, hoor, van deze lijst word ik ook niet erg vrolijk. Kink was vroeger mijn belangrijkste bron voor toffe nieuwe muziek, maar nu vind ik hier veel meer van mijn gading.

1. Perfume Genius - On the Floor
2. Material Girl feat. Coin Locker Kid - Funeral Parade of Roses
3. Priscilla Ermel - Luar
4. Sports Team - Here's The Thing

Uitslag ladder 4 (22 deelnemers):

1. Material Girl feat. Coin Locker Kid - Funeral Parade of Roses (41)
2. Jonathan Wilson - 69 Corvette (37)
3. Priscilla Ermel - Luar (30)
4. Perfume Genius - On The Floor (30)

5. Stand Atlantic - Drink to Drown (22)
6. Sports Team - Here's The Thing (21)
7. Mute Duo - Red-Winged Blackbirds (20)
8. Flora Cash - Honey Go Home (19)

Ladder 5:

Denzel Curry & Kenny Beats - Cosmic'.m4a
Dua Lipa - Break My Heart
Porridge Radio - Lilac
Princess Nokia - Gross
Quelle Chris & Chris Keys feat. Joseph Chilliams & Cavalier - LIVING HAPPY
U.S. Girls - 4 American Dollars
Ultraísta - Tin King
Waxahatchee - Can't Do Much

Arbeidsdeskundige
1. Dua Lipa - Break My Heart
2. Princess Nokia - Gross
3. Ultraísta - Tin King
4. Quelle Chris & Chris Keys feat. Joseph Chilliams & Cavalier - LIVING HAPPY

Van deze ladder mogen er wel meer dan 4 door. Waxahatchee heeft een dijk van een album afgeleverd, met Can't Do Much als blikvanger. Dua Lipa is waarschijnlijk na Billie Eilish de interessante hitzangeres van het moment. Ook nog een voor Princess Nokia

1. Waxahatchee - Can't Do Much
2. Dua Lipa - Break My Heart
3. U.S. Girls - 4 American Dollars
4. Porridge Radio - Lilac

Ik snap de fuzz over de nieuwe singles van Dua Lipa niet zo. Ja, ze heeft een fijn geluid, maar ze maakt het m.i. behoorlijk makkelijk vanaf met steeds generiekere singles. Tijd dat ze eens van dat pad afstapt, dan wordt het wellicht nog interessant.

1. Ultraísta - Tin King
2. Quelle Chris & Chris Keys feat. Joseph Chilliams & Cavalier - LIVING HAPPY
3. Denzel Curry & Kenny Beats - Cosmic'.m4a
4. U.S. Girls - 4 American Dollars

Afgetekende, vreemde uitslag in de vorige ronde. Moving on naar deze veel sterkere ladder.

1. Denzel Curry & Kenny Beats - 'Cosmic'.m4a
2. Quelle Chris & Chris Keys feat. Joseph Chilliams & Cavalier - LIVING HAPPY
3. Porridge Radio - Lilac
4. Dua Lipa - Break My Heart

De eerste ' bij Cosmic is weggevallen, vermoedelijk omdat de nominaties via Excel zijn verwerkt?

1. Ultraísta - Tin King
2. Princess Nokia - Gross
3. Waxahatchee - Can't Do Much
4. Denzel Curry & Kenny Beats - 'Cosmic'.m4a

Ben wel benieuwd hoe lang Gross leuk blijft. Ik heb hem genomineerd maar vind m nu al niet meer zo vet als een week terug. Tis geen Tomboy in elk geval. Verder deel ik wel het sentiment van Heiko mbt Dua, heel lekker maar wel beetje been there done that. Wel een goeie ladder tho.

Sterke ladder!

1. Denzel Curry & Kenny Beats - 'Cosmic'.m4a
2. Porridge Radio - Lilac
3. Princess Nokia - Gross
4. Quelle Chris & Chris Keys feat. Joseph Chilliams & Cavalier - LIVING HAPPY

5. Waxahatchee - Can't Do Much

Gast
geplaatst: vandaag om 05:37 uur

geplaatst: vandaag om 05:37 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.