MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Song van het Jaar 2020

zoeken in:
Mooi stukje tekst bij Summer Camp hoi123. Veel te laag natuurlijk, maar stiekem al heel erg blij met een finaleplekje voor dit wonderschone nummer.

Zeer te spreken over de nieuwe worp nummers van Jaar. Fantasy had ook niet misstaan in deze finale, maar ik zie andere nummers op zijn recente album ook nog als potentiële kanshebbers.

9. Cindy Lee - Just for Loving You I Pay the Price (21 punten, 7 keer genoemd)
(genomineerd door hoi123, nummer 1 van: aerobag, hoi123

Gooi Twin Peaks, het vroege werk van Perfume Genius en RuPaul in de blender en je krijgt dit nummer van Cindy Lee. Cindy Lee is het drag alter-ego van de Canadese Patrick Flegel, die na zijn vorige band Women een nog diepere duik in het verkennen van zijn vrouwelijkheid heeft genomen. Hij heeft al vier releases onder deze naam op zijn naam heeft staan, maar zijn laatste album lijkt populairder te zijn dan zijn voorgangers. Daar zit een goede reden achter: deze redelijk unieke track, waarin de schrille emotie in Flegel’s stem wordt bedolven onder een lading bevreemdende synths, laat zien dat er een godsvermogen aan artistieke visie achter Cindy Lee zit. Dat dit ook nog eens een ongelooflijk veelzijdige visie is, zullen jullie waarschijnlijk merken in de komende maanden, wanneer aerobag of ik nog even Heavy Metal of I Want You to Suffer nomineren.

Zeker zal ik nog wat nomi's overwegen, wat een album. Ik ben wel benieuwd of de luisteraards die wall of noise van I Want You To Suffer zouden trekken... Misschien is Heavy Metal dan wat vriendelijker voor de oren

La Mala Ordina heeft ook de finale gehaald!

8. Sex Swing - Valentine's Day at the Gym (23 punten, 9 keer genoemd)
(genomineerd door Ataloona, nummer 1 van: Ataloona, Cervantes)

Een snelle Googlezoektocht op de bandnaam wijst niet alleen uit dat er nog erg veel is dat ik te leren heb over deze wereld, maar ook dat Sex Swing een Londense supergroep is met leden uit verschillende Britse noise-acts. Meerdere leden ervan hebben de dood in de ogen gekeken (door de bliksem geraakt, vliegtuigcrash), en dat is terug te horen in de muziek: gitzwarter dan dit is lastig te vinden. Het nummer lijkt wel een verkenning van de dreiging die volgt uit monotonie – de saxofonist jaagt door constant dezelfde gehaaste noot te spelen de hartslag van de luisteraar aan, wat versterkt wordt door de percussie die constant lijkt op te bouwen naar iets wat nooit lijkt te komen. Dat iets komt er echter zeker: de climax is verontrustend in zulke mate dat mijn huisgenoot net even m’n kamer binnenkwam om te vragen of alles goed was nadat ik hem voor de derde keer opzette in een poging de verontrustendheid ervan te omschrijven. De experimentelere nominaties van Ataloona blijven goed scoren, zoals we kunnen zien!

Wie kan mij vertellen wat die single cover (ook te zien in de video hierboven) voor moet stellen? Ik zit er al een tijd aandachtig naar te kijken, maar ik kom er niet uit

7. Gil Scott-Heron & Makaya McCraven - Me and the Devil (25 punten, 9 keer genoemd)
(genomineerd door aerobag)

Tien jaar geleden bracht de soullegende Scott-Heron na veertien jaar stilte I’m New Here uit, een jaar voordat hij deze wereld verliet. Hij had een bewogen leven achter de rug, waarin in de latere jaren zijn iconische politieke activisme helaas hand in hand ging met een drugsverslaving. De zelfhaat die hiermee gepaard ging komt duidelijk terug in de tekst van Me and the Devil, waarin Scott-Heron reflecteert op het lelijke leven dat hij heeft moeten leiden als gevolg van zijn verslaving. Tien jaar later heeft Makaya McCraven een ode aan deze legendarische muzikant gebracht door het een klassiek souljasje te geven dat dichterbij het oorspronkelijke geluid van Scott-Heron in de jaren ’70 ligt. Hoewel het schrijnende van het origineel hierdoor wat wordt verzacht, is in iedere noot te horen dat dit een echt eerbetoon is aan één van de meest politiek relevante muzikanten van de jaren ’70 in zijn hoogtijdagen.

6. Craven Faults - Deipkier (25 punten, 8 keer genoemd)
(automatisch genomineerd, nummer 1 van: Edgar18, SBube

Ik verklap hem alvast: in de top van deze maand was het niet bepaald dringen qua puntenaantallen. In het middenveld daarentegen had één lijstje het verschil kunnen maken tussen de achtste en de vijfde plek. Door zijn meerdere nummer-één-posities heeft het Deepkeir echter nét het linkerrijtje gehaald boven Scott-Heron, en laten we eerlijk zijn, die posities zijn goed te verdedigen. Deipkier is immers een dijk van een ambienttrack, waarin de constant doorratelende synthesizers bijna onmerkbaar in volume toenemen, totdat ze met de intensiteit van als het ware kerkorgels de luisteraar meesleuren in de grauwe, futuristische onderstroom van het nummer. Wie we mogen bedanken voor dit nummer is nog onduidelijk, aangezien de producer uit Yorkshire zijn of haar identiteit tot nu toe succesvol heeft weten te verbergen. Wel geeft dit artikel inzicht in de ongelooflijk gecompliceerde mechanismes achter het gebruik van zijn/haar modulaire synths, voor de technologieliefhebbers onder ons.

5. Ichiko Aoba - Amuletum (26 punten, 9 keer genoemd)
(automatisch genomineerd)

Het is moeilijk te geloven, maar dit is een radicale stijlbreuk voor de muziek van Ichiko Aoba: die was immers vroeger nóg rustgevender. Waar ze op haar vorige albums alleen gewapend was met een nylonbesnaarde gitaar, komt ze hier opeens met een harp, cello en klarinet op de proppen. Deze klassieke dimensie heeft haar door een enkele gespierde intellectueel al enige vergelijkingen met de Japanse Joanna Newsom opgeleverd, maar eigenlijk doet dit haar muziek tekort: de teksten zijn psychedelischer*, en Aoba’s fluisterzang zo gruwelijk rustgevend dat dit een compleet eigen hoekje in het genre van chamber pop mag claimen. Dat deze muziek uiteindelijk vriend en vijand overtuigt blijkt wel uit het feit dat Edgar18, die het nummer met een derde plek in zijn lijstje heeft beloond, ondanks het volgende oordeel twee maanden geleden:
Edgar18 schreef:
wel wat saai.
Nou goed, ik ben in ieder geval al fan, en iedereen die ik ermee heb lastig gevallen in mijn omgeving ook (serieus, luister even dat linkje hierboven). Jullie blijkbaar ook redelijk, want hij krijgt een vijfde plek. Dus.

Ha, mijn top 4 wordt er even direct achter elkaar langs gefietst, incl. nummertje 6 (Makaya en GSH). Jammer dat geen van die nummers weet te verrassen. Naja, Pottery is in ieder geval nog in de race. En een fijn gegeven dat Sex Swing het toch vrij lekker deed.

Ataloona schreef:
Naja, Pottery is in ieder geval nog in de race.
oepsie

4. Pottery - Texas Drums, Pt. I & II (34 punten, 12 keer genoemd)
(genomineerd door Titmeister, nummer 1 van: arcade monkeys, Dance Lover, Titmeister

Het kan verdomme verkeren he. Op het ene moment verkrijg je als Canadese band in de eerste ronde van deze maand een nummer-één-positie die volgens mij al niet meer zo overtuigend is geweest sinds Black Country, New Road vorig jaar (Excel-magistraat, spreek mij tegen als ik het fout heb), op het volgende moment word je voor het podium voorbijgestreefd door drie popmeisjes, waaronder eentje die je zelf net nog met 16 punten voorsprong had verslagen in die eerste ladder. Laat ik dat gemis van een medaille dan maar compenseren met een onverbloemde lofzang, want ook Pottery mag zich met dit nummer voegen in het rijtje bands dat bewijst dat rock helemaal niet dood is, niet eens fucking ziekjes. Het nummer wordt ingeleid met een instant iconische zanglijn die een opzwepende platheid (in de beste zin van het woord) heeft die meteen dwingt tot bewegen. Het zou al een tof nummer zijn als het simpelweg een herhaling van dit vrij geniale motief in combinatie met gitaren en potten-en-pannen-drums (jaja) zou blijven, maar nee. Texas Drums schiet nog een paar zijwegen in, om te eindigen in een bezwete, bijna verbeten jamsessie, die de Talking Heads nog zouden laten buigen voor zijn dansbaarheid. De jongens van Pottery zullen wel teleurgesteld zijn dat ze een podiumplaats zijn misgelopen, dus laten we afspreken dat we met z’n allen naar hun optreden op Best Kept Secret gaan om ze te troosten. Hun live-reputatie schijnt erg goed te zijn overigens, dus dan doen we het ook een beetje voor onszelf.

Die klanken van Diepkier zijn echt betoverend, ben verslaafd aan dat album. Kan er ook heel lekker op hardlopen. Heel blij met de aandacht voor Ichiko, verdient veel meer aandacht op musicmeter. Net als veel meer Japanse artiesten trouwens.

In Texas Drums vind ik overigens die overgang op 3:14 van deel 1 naar deel 2 leuk gedaan (het geluid van stoplichten als startsein van een race)

Terwijl Hoi123 druk bezig met een zeer informatieve finale presentatie, heb ik achter de schermen de maand Februari al opgezet. Ga maar vast brainstormen over nominaties

3. Billie Eilish - No Time To Die (36 punten, 11 keer genoemd)
(genomineerd door catdog, nummer 1 van: Arbeidsdeskundige, dumb_helicopter, esteban, stardust_be

Ondanks zijn luid verkondigde onverschilligheid tegenover het nummer heeft aerobag me toch maar even stiekem voorzien met de live-uitvoering van No Time To Die. Een goede keuze, want hier komen de kwaliteiten van het nummer goed naar boven, net zoals de argumenten voor waarom krijsende tienerfans verplicht wat valium toegediend zouden moeten krijgen voordat ze naar optredens mogen. Subtiliteit is niet altijd de hoofdverdienste geweest van Bondnummers, maar met No Time to Die weet Billie de klassieke mysterieuze Bondsound te combineren met een bijna Portishead-achtige zwoelheid. Ze heeft zich dan ook wel omringd met een buitengewoon capabel groepje mensen: met Hans Zimmer aan de arrangementen en onze bloedeigen Johnny Marr op de gitaar kan er weinig fout gaan. Vriend of vijand, je kan niet ontkennen dat de nog steeds maar 18-jarige Eilish het verbijsterend goed doet qua populariteit, zowel qua commercieel succes (het tweede Bondnummer ooit dat de Britse hitlijsten aanvoert), als qua succes hier in dit topic, waar ze haar bronzen plak voor Bad Guy nu evenaart.

2. Eefje de Visser - De Parade (40 punten, 11 keer genoemd)
(automatisch genomineerd, nummer 1 van: Arno, Gretz, Johnny Marr, wibro

Een Eef·je pull·en (pullde een Eefje, heeft een Eefje gepulld)

1: In de voorronde van het SvhJ-topic onderpresteren om vervolgens alsnog op een podiumpositie te eindigen; zie ook: Bitterzoet

Eefje heeft weer een Eefje gepulld. In de voorrondes moest ze Pottery en Craven Faults (vrij ruim) boven zich laten, maar in deze finale staat ze toch echt een heel lijstje voor op de nummer 3. Dit is specifiek grappig omdat het nummer niet eens een single is en op Spotify één van de minst afgespeelde nummers is van haar nieuwe album. Hier op Musicmeter weten wij echter wel beter. De Parade combineert het warme elektronische dekentje dat heel Bitterzoet kenmerkt met de onweerstaanbaar pakkende zanglijnen die Eefje al eerder heeft geshowcased in nummers zoals De Bedoeling, Jong en Hartslag. De tekst lijkt echter een breuk te zijn in relatie tot haar normale stijl: expressiever en minder speels met taal (Ze staken het vuren niet vannacht/Een zilveren regen vult de lucht/We vullen ons glas en spuwen vuur). Op die manier lijkt Eefje eigenlijk serieuzer dan ooit - misschien wordt het tijd dat ik naar haar ga refereren als mevrouw de Visser. Het bevalt prima voor het SvhJ-publiek, ondanks de enkele haters: met de Parade verzilvert mevrouw de Visser haar tweede net-niet-winst afkomstig van haar laatste album.

1. Celeste - Stop This Flame (47 punten, 13 keer genoemd)
(genomineerd door Choconas, nummer 1 van: Choconas, jordidj1, Sunderland

Of, nou ja, net-niet-winst.. Er zitten toch een mooie 7 punten tussen mevrouw de Visser en Celeste, die een vrij overtuigende, maar toch wel hoogst merkwaardige overwinning heeft binnengesleept hier. Eigenlijk heeft Celeste nog meer een Eefje gepulld dan Eefje zelf: in de halve finaleronde werd ze nota bene nog verslagen door Oh (nummer 12 in de finale, weten we nog?). Ik vind gek, maar dat het nummer op zich wint vind ik niet gek. Stop This Flame is namelijk een sprankelende soulpopsingle van de Britse Celeste, die razendsnel aan populariteit aan het winnen is en zich, gok ik, over een jaartje tot de grote popsterren mag scharen. Dat dit heeft mogen gebeuren is te danken aan de lekkende wasmachine van haar bovenburen: de huur die ze als gevolg daarvan niet heeft hoeven te betalen heeft het haar mogelijk gemaakt om niet uit huis gezet te worden, en zich te kunnen richten op een voltijds carrière als muzikant. We mogen blij zijn dat dit is gebeurd, want Stop This Flame is duidelijk een feestje, van de eerste opzwepende pianonoten tot het euforische refrein. Celeste mag zich dus hierbij als eerste winnaar van het Song van het Jaar 2020-topic uitroepen!

hoi123 bedankt voor de presentatie!

4e plek voor Pottery toch een beetje teleurstellend, gezien de scores in de voorrondes had ik stiekem op een tweede maandoverwinning op rij gehoopt... Celeste is daarentegen een terechte winnares. Toen ik dit 2 maanden geleden in het 'Maak kennis met...'-topic plaatste, was nog niet iedereen daarvan overtuigd

chevy93 schreef:
(Net) niet catchy genoeg om een grote hit te scoren, (net) niet eigenzinnig genoeg om op MuMe hoge ogen te gooien.

Fijne presentatie hoi123, bedankt! Grappig om mijn eigen commentaar bij Ichiko Aoba terug te lezen. Overigens sta ik nog wel achter dat commentaar, het liedje is een beetje saai, en tegelijkertijd ook mooi en sereen. Na meerdere luisterbeurten gaf het haar schoonheid prijs. Ik vond dit persoonlijk niet zo'n denderende finale, in andere maanden had Ichiko Aoba mijnn top vijf wellicht niet gehaald.

De finale kent al een paar maanden een apart verloop. In dit geval kan ik daar goed mee leven. Honderd keer liever Celeste dan de twee dames die er vlak achter komen.

hoi123 schreef:
Op het ene moment verkrijg je als Canadese band in de eerste ronde van deze maand een nummer-één-positie die volgens mij al niet meer zo overtuigend is geweest sinds Black Country, New Road vorig jaar (Excel-magistraat, spreek mij tegen als ik het fout heb), op het volgende moment word je voor het podium voorbijgestreefd door drie popmeisjes, waaronder eentje die je zelf net nog met 16 punten had verslagen in die eerste ladder.
Het stempercentage was zeker netjes, maar haalde het niet bij het percentage van Black Country, New Road. De laatste die hoger scoorde dan Pottery was Lana Del Rey met The Greatest.

Ja precies, ik bedoelde ook niet dat het hoger was dan BCNR (heeft er überhaupt een keer een nummer hoger gescoord dan dat?), maar Lana had ik wel niet meegekregen. Bedankt voor de correctie!

hoi123 bedankt voor de presentatie, pakkende manier van schrijven met leuke stukken achtergrond! Dat vraagt later dit jaar voor een weer verschijning

Fijne finale is het geweest, met mijn favo's in de middenmoot. Ik ben nog steeds niet helemaal overtuigd van het nummer van Celeste. Pakkend refrein is het zeker, maar verder is het een vrij recht toe recht aan popsoul nummer. Heel benieuwd of dit nummer ook de staying power heeft om over een jaar van nu hoge ogen te gooien in de jaarfinale. Ik betwijfel het, maar voel je vrij om tegen die tijd mij te quoten en me in mijn hemd te zetten als ik er weer eens naast zit

Edgar18 schreef:

De finale kent al een paar maanden een apart verloop.

Mag je wel stellen ja! Popsingles scoren altijd véél beter in de finale dan ze in de voorrondes doen. Celeste stond virtueel 10de, Eefje 4de en Billie Eilish 8ste. Allen moesten 1 of soms zelfs 2 nummers in de halve finales voor zich dulden, die ze in de finale vervolgens ruim passeren.

Ik denk dat het komt omdat Kamp Pop het in het algemeen meer met mekaar eens is

Of omdat er vooral veel bagger in de finale staat

Simon77 schreef:
Of omdat er vooral veel bagger in de finale staat

De een zijn bagger is de ander zijn bruisbal... of zoiets

Al lang geleden dat ik het nog zo eens was met de top 3, goed gestemd jongens! En bedankt hoi voor de fijne presentatie.

De zinderende finale van januari nog maar net afgesloten, toch dendert de SvhJ train maar door. Wat moois wacht ons nog meer in het nieuwe decennium? De automatische nominaties zo aanschouwend: nog verdraaid veel lekkers. Snoepgoed voor de oren.

-De 6 hoogst genoteerde singles op RYM t/m 29 februari:

Perfume Genius - Describe
JPEGMAFIA - Bald!
Jessie Ware - Spotlight
Yves Tumor - Gospel for a New Century
The Weeknd - After Hours
Bladee feat. Ecco2k - Girls Just Want to Have Fun

-De 6 best beoordeelde nummers - op basis van de IMDb-formule - van de maand februari uit het topic Maak kennis met... 2020

Mdou Moctar - Ibitlan
Kiko Dinucci feat. Rodrigo Ogi - Veneno
Natalia Lafourcade - Veracruz
Waxahatchee - Lilacs
Erlend Apneseth - Det mørknar
King Princess - Ohio

-Vervolgens de 6 hoogst genoteerde nummers uit de recentste gezamenlijke weeklijst van de MuMeAfrekening 2020:

The Strokes - At The Door
The Strokes - Bad Decisions
Other Lives - Lost Day
Slow Readers Club - All I Hear
Gorillaz feat. Slowthai and Slaves - Momentary Bliss
Rolling Blackouts Coastal Fever - Cars in Space

-En tot slot de meest als favoriet aangevinkte tracks van de 6 meest populaire albums op MusicMeter in febrauri. Waarbij albums met 30 stemmen of meer én een gemiddelde van minstens 3,00 automatisch meedoen. Als een album voldoet aan de criteria, maar de meest aangevinkte track al genomineerd is, dan nomineert het album geen nummer. Indien aanvulling gewenst is, worden albums meegenomen die minder dan 30, maar wel minstens 10 stemmen hebben. De IMDb-formule wordt gebruikt om te bepalen welke albums een nummer mogen nomineren:

Nada Surf - Looking For You
Against All Logic - Deeeeeeefers
Greg Dulli - The Tide
Klangstof - Blank Page
John Moreland - Harder Dreams
Ozzy Osbourne - Under The Graveyard

Alfabetische lijst:

Against All Logic - Deeeeeeefers
Bladee feat. Ecco2k - Girls Just Want to Have Fun
Erlend Apneseth - Det mørknar
Gorillaz feat. Slowthai and Slaves - Momentary Bliss
Greg Dulli - The Tide
Jessie Ware - Spotlight
John Moreland - Harder Dreams
JPEGMAFIA - Bald!
Kiko Dinucci feat. Rodrigo Ogi - Veneno
King Princess - Ohio
Klangstof - Blank Page
Mdou Moctar - Ibitlan
Nada Surf - Looking For You
Natalia Lafourcade - Veracruz
Other Lives - Lost Day
Ozzy Osbourne - Under The Graveyard
Perfume Genius - Describe
Rolling Blackouts Coastal Fever - Cars in Space
Slow Readers Club - All I Hear
The Strokes - At The Door
The Strokes - Bad Decisions
The Weeknd - After Hours
Waxahatchee - Lilacs
Yves Tumor - Gospel for a New Century

Nu mogen er nog 40 nummers genomineerd worden. Elke user mag maximaal twee nummers per maand nomineren.

1) Een nummer moet in 2020 officieel zijn uitgebracht, als Single/EP/Album/Mixtape etc.
2) Het nummer mag niet al eerder zijn genomineerd - in welke editie dan ook.
NB. Een heruitgave/remaster van een eerder uitgegeven nummer kan niet genomineerd worden, herinterpretaties/remixen/covers van bestaande nummers mogen wel genomineerd worden.

Nominaties graag aanleveren met een spotify-uri (In de spotify-app, cursor over nummer verplaatsen. Drie puntjes verschijnen naast de speelduur, klikken op puntjes dan Delen > Spotify-URI's kopieren en achter je nominatie plakken) . Indien nummer niet aanwezig is op spotify, gaarne een bandcamp-link/youtube-link/soundcloud-link etc.

Lijst van nummers die in 2019 of 2020 al hebben meegedaan:
Overzicht 2019/2020

Het goede voorbeeld:

25. Long Arm - He's Afraid To Eat spotify:track:2M3myLUoOgo0cZtEy86p6p
26. Klô Pelgag - Rémora spotify:track:4hCrG7KtCSMKizE1qFmcW2

27. I Break Horses - Death Engine spotify:track:3ltVl6J0q5P24UYojSgs3R
28. Grimes - Delete Forever spotify:track:6pBaH4u4WIFDxzwDaazekR

29. Kjellvandertonbruket - Yacht in the Fog spotify:track:5Yjzq2KqOE33VFCZZwXemP
30. Steve Smyth - Stages spotify:track:7lb7QxHzLOKSWtALeIPdSw

Gast
geplaatst: vandaag om 09:14 uur

geplaatst: vandaag om 09:14 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.