MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Song van het Jaar 2020

zoeken in:
1. Typhoon - Ogen Dicht
2. Tops - Colder & Closer
3. Emma-Jean Thackray - Rain Dance / Wisdom
4. Yves Tumor - Gospel for a New Century
5. Grimes - Delete Forever

6. Phoebe Bridgers - Garden Song
7. I Break Horses - Death Engine
8. Against All Logic - Deeeeeeefers
9. Jessy Lanza - Lick in Heaven

10. Masarima - Freak Like U
11. Natalia Lafourcade - Veracruz
12. Sofia Kourtesis - Sarita Colonia

1. Against All Logic - Deeeeeeefers
2. Yves Tumor - Gospel for a New Century
3. I Break Horses - Death Engine
4. Emma-Jean Thackray - Rain Dance / Wisdom
5. Typhoon - Ogen Dicht

1. Typhoon - Ogen Dicht
2. Jessy Lanza - Lick in Heaven
3. Emma-Jean Thackray - Rain Dance / Wisdom
4. Natalia Lafourcade - Veracruz
5. I Break Horses - Death Engine

Prima finale. Net fijn nog even de hele lijst met plezier beluisterd, maar ik heb niet echt een uitgesproken favoriet. Het is allemaal vooral heel degelijk. Al groeit die nieuwe Yves Tumor enorm. Ambitieuze veelzijdige artiest.

1. Yves Tumor - Gospel for a New Century
2. Natalia Lafourcade - Veracruz
3. Typhoon - Ogen Dicht
4. Emma-Jean Thackray - Rain Dance / Wisdom
5. Phoebe Bridgers - Garden Song

6. Grimes - Delete Forever
7. Sofia Kourtesis - Sarita Colonia

Ik zit met een deadline voor werk, waardoor het me niet gaat lukken om vanavond de finale te presenteren, dat wordt morgen. Wat mij betreft is deadline dan ook wat later op de avond, al hebben volgens mij alle vaste stemmers al wel gestemd.

Titmeister schreef:
Ik zit met een deadline voor werk, waardoor het me niet gaat lukken om vanavond de finale te presenteren, dat wordt morgen. Wat mij betreft is deadline dan ook wat later op de avond, al hebben volgens mij alle vaste stemmers al wel gestemd.

No problemo, ik denk dat we de meeste stemmers al gehad hebben. Maar voor de zekerheid, wat is een haalbare nieuwe deadline voor jou?

Ik moet iets opleveren voor morgenochtend, daarna heb ik iets meer tijd. Als ik de uitslag morgenochtend binnen heb, kan ik morgen de presentatie doen.

Dan kom ik ook nog snel even hoi zeggen. Vind dit na drie volledige luisterbeurten een extreem lastige finale, eigenlijk nog nooit zo'n klein niveauverschil tussen de nummers 1 en 12 gehad. Allemaal toppers trouwens, tof dat jullie het zonder mij ook prima lijken te redden x

1. Against All Logic - Deeeeeeefers
2. Tops - Colder & Closer
3. Masarima - Freak Like U
4. Jessy Lanza - Lick In Heaven
5. Typhoon - Ogen Dicht

123poetertjes schreef:
tof dat jullie het zonder mij ook prima lijken te redden x

De wereld draait wel door, maar nu de verloren zoon terugkeert zijn we weer compleet en keert de rust terug in dit topic

Ik zet bij deze de deadline op morgenochtend 3 april, 08:30, daarna stuur ik de uitslag naar Tit

123poetertjes schreef:
Allemaal toppers trouwens, tof dat jullie het zonder mij ook prima lijken te redden x

Tof dat je weet meedoet in de finale! jordidj1 verwacht ik hier ook nog wel trouwens.

Choconas schreef:
(quote)

Tof dat je weet meedoet in de finale! jordidj1 verwacht ik hier ook nog wel trouwens.

Helaas, ik ga het niet bolwerken. Ik beloof beterschap x

jordidj1 schreef:
(quote)

Helaas, ik ga het niet bolwerken. Ik beloof beterschap x

Jammer, man. Tot de volgende! x

1. Tops - Colder & Closer
2. Against All Logic - Deeeeeeefers
4. Jessy Lanza - Lick in Heaven
5. Yves Tumor - Gospel for a New Century

6. Grimes - Delete Forever
7. Typhoon - Ogen Dicht

Lijnen zijn gesloten! 24 deelnemers, bedankt voor het stemmen!

Choconas schreef:
(quote)

Jammer, man. Tot de volgende! x

Toch nog even mijn mening geven, puur voor mijn eigen administratie x

1. Typhoon - Ogen Dicht
2. Yves Tumor - Gospel for a New Century
4. Against All Logic - Deeeeeeefers
5. Grimes - Delete Forever

Ok, we gaan los! Ik zal in het verloop van de dag de finalenummers presenteren - tussen mijn eigen werkzaamheden door.

Allereerst dank aan aerobag voor het samenstellen van de uitslag en uiteraard aan alle deelnemers:
123poetertjes, aerobag, Arbeidsdeskundige, arcade monkeys, Arno, Ataloona, charlotte2807, Choconas, Cervantes, Dance Lover, dumb_helicopter, Edgar18, Gretz, hoi123, Johnny Marr, Koenr, Masimo, Poeha, Ploppesteksel, SBube, Simon77, stardust_be, Titmeister, yeahyeahyeah

12. Masarima - Freak Like U (18 punten, 7 keer genoemd)
(genomineerd door yeahyeahyeah, nummer 1 van: Dance Lover)

De rode lantaarn in deze finale is voor Freak Like U van Masarima. Deze naam klinkt vrij Italiaans, maar het betreft hier gewoon een Nederlander. De muziek is natuurlijk wel flink gestoeld op italo, dus daar zal hij de mosterd wel vandaan halen. Freak Like U is een vrolijk nu-disconummer met een upbeat vrouwelijke vocal en jaren '80 synths. Dat klinkt als iets wat echt 100% in mijn straatje past, toch ben ik niet overtuigend enthousiast. Ik vind het zelf iets te veel generiek en leunend op de clichés van het nu-discogenre, al is het zeker geen vervelend nummer om aan te horen.

Des te verbaasder was ik dan ook over de finaleplaats van Freak Like U. Nu ben ik de laatste om te klagen over succesvolle dancenummers, dus wat mij betreft complimenten! Dat jullie het toch ook niet helemaal zagen zitten, blijkt wel uit het feit dat Masarima overtuigend als laatste is geëindigd, zelfs als we het lijstje van jordidj1 nog mee hadden geteld. Gelukkig voor de liefhebbers zijn er nog veel betere recente nummers in het genre (die jullie komende maand de finale in mogen stemmen )

Spijtig, heerlijk nummer. Had meer verdiend.

11. I Break Horses - Death Engine (22 punten, 7 keer genoemd)
(genomineerd door stardust_be)

Op 11 vinden we de band met de vreemde bandnaam I Break Horses. Hierbij moet ik altijd denk aan de infameuze Facebook-pagina 'I Haat Paarden', gepusht door wijlen forumlid R&P. Overigens is mijn vriendin allergisch voor paardenhaar, dus haat aan paarden is real. Just sayin'...

Anyway, alle onzin daargelaten, is I Break Horses een Zweedse band die al een decennium lang met sfeervolle indiepop op de proppen komt. Die brengen ze ook op nieuwe single Death Engine ten berde, met een prima resultaat - doch wellicht ietwat te langdradig. Hier in de finale is scoren als enige geen nummer 1-positie, zelfs niet bij nominator stardust_be. Dat leidt tot een 11e plek als maandstek.

Spijtig, heerlijk nummer. Had meer verdiend.

10. Natalia Lafourcade - Veracruz (25 punten, 8 keer genoemd)
(automatisch genomineerd via topic, nummer 1 van: Koenr)

De Mexicaanse Natalia Lafourcade is een dame met een trouwe fanschare hier op de site (ja Koen, Tim, Edgar, ik kijk naar jullie) en daarmee kan nieuw materiaal van nature rekenen op een goede boost in de diverse spelletjes hier op de site.

Dat gezegd hebbende, heeft mevrouw Lafourcade een vrij unieke stijl, geënt op traditionele Latijns-Amerikaanse muziekstijlen en tegelijkertijd pop-georiënteerd. Veracruz is nummer dat de tijd neemt om zich te ontrollen, met een sterke focus op de Spaanse gitaar, waarna richting het eind van de nummers ook nog blazers invallen. Het nummer laat je wegdromen naar een mooi Latijns-Amerikaans strand, met wuivende palmbomen, warm zand en een lekkere cocktail in de hand. Geen overbodige luxe in deze barre tijd van thuisquarantaine.

Wel pas haar eerste maandfinale. Een licht tegenvallende eindpositie, maar ik ben blij dat dat onrecht in ieder geval is hersteld.

Koenr schreef:
Wel pas haar eerste maandfinale. Een licht tegenvallende eindpositie, maar ik ben blij dat dat onrecht in ieder geval is hersteld.

Koenplaatjes

Titmeister schreef:
Hier in de finale is scoren als enige geen nummer 1-positie, zelfs niet bij nominator stardust_be. Dat leidt tot een 11e plek als maandstek.
Ik heb sinds lang nog eens meerdere nominaties in de finale dus het was kiezen tussen mijn favorietjes maar ben al heel content dat dit mooie nummer de finale gehaald heeft, had ik zeker niet verwacht.

stardust_be schreef:
(quote)
Ik heb sinds lang nog eens meerdere nominaties in de finale dus het was kiezen tussen mijn favorietjes maar ben al heel content dat dit mooie nummer de finale gehaald heeft, had ik zeker niet verwacht.

Eén van de grootste ontdekkingen van de finale voor mij, merci

Natalia

I Break Horses is inderdaad wel een hele vreemde bandnaam trouwens

aerobag schreef:
I Break Horses is inderdaad wel een hele vreemde bandnaam trouwens
Dacht dat het hier vandaan kwam: I Break Horses - YouTube
edit: oh, dat is dus ook echt zo: I Break Horses are a Swedish indie rock band made up of Maria Lindén and Fredrik Balck. The band took its name from a song of the same name by Bill Callahan.

Masimo schreef:
(quote)
Dacht dat het hier vandaan kwam: I Break Horses - YouTube
edit: oh, dat is dus ook echt zo: I Break Horses are a Swedish indie rock band made up of Maria Lindén and Fredrik Balck. The band took its name from a song of the same name by Bill Callahan.

Jezelf naar een nummer van Smog/Callahan vernoemen is altijd een goed idee, band stijgt gelijk in waarde bij mij.

9. Tops - Colder & Closer (26 punten, 8 keer genoemd)
(genomineerd door Choconas, nummer 1 van: Poeha)

TOPS is één van de twee artiesten in deze finale, die ik voorafgaande aan deze maandronde nog niet kende. Toch is dit Canadese viertal al weer bijna 10 jaar actief. Voor zover ik weet is dit wel hun debuut in het Song van het Jaar-topic, in ieder geval in de finale. Daar pakken ze een zeer verdienstelijke 9e plek.

Dat dit hier aanslaat, is niet zo verbazingwekkend. Colder & Closer brouwt een mengsel van ingrediënten die hier algemeen gewaardeerd worden: zalvende melodielijn, dromerige zang, subtiele synths. Het doet mij wel een beetje denken aan Still Corners, een persoonlijke favoriet in het dream pop-genre. Dit nummer blijkt voor mij ook wel een groeier, ik merk al dat ik steeds zachtjes meedein als ik dit nummer hoor. Wat mij betreft een terechte notering in een - zoals ik al eerder aanhaalde - finale die erg hoog ligt qua gemiddelde kwaliteit.

Gast
geplaatst: vandaag om 08:58 uur

geplaatst: vandaag om 08:58 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.