MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Greatest Hits of #5 (Reggae zonder Bob)!

zoeken in:
Mijn eerste kennismaking. Op basis van een eenmalige beluistering:

1. Lonely Universe*
2. Woman
3. All Mirrors
4. Windows
5. Intern
6. Too Easy*
7. The Sky Opened Up
8. Sister
9. Summer
10. Fly on Your Wall

Dank voor de introductie.

(En direct maar een rectificatie van mijzelf. Bij Angel Olsen - Burn Your Fire for No Witness (2014) heb ik in 2017 een 3,5 gegeven. Was vast bij inluistering van een Zaaf-jaarlaagspel. Dus niet voor alles een eerste beluistering)

Zo, de kop is er af, met het eerste lijstje van motel matches en de eerste kennismaking voor EttaJamesBrown. Wie volgt er?

Wellicht willen 123poetertjes, aERodynamIC, AOVV, arcade monkeys, Ataloona, Ducoz, El Ninjo, Gretz, Gyzzz, herman, hoi123, iemand74, Johnny Marr, Lying Mouth, Masimo, Simon77, stardust_be, STaRS, Superbitch, Teunnis, The Scientist, ThirdEyedCitizen en veerle nog een finalelijstje insturen voor de Greatest Hits van Angel Olsen? Of ieder ander die zich aangesproken voelt?

Jullie hebben hiervoor tot vrijdagavond 23.59u, nog ruim een etmaal dus!

EttaJamesBrown schreef:
(En direct maar een rectificatie van mijzelf. Bij Angel Olsen - Burn Your Fire for No Witness (2014) heb ik in 2017 een 3,5 gegeven. Was vast bij inluistering van een Zaaf-jaarlaagspel. Dus niet voor alles een eerste beluistering)

Grappig hoe je makkelijk je zulke dingen ook weer vergeet. Opvallend ook dat je slechts één nummer van Burn Your Fire hebt geselecteerd, de nummers van andere albums maakten kennelijk bij een eerste beluistering toch meer indruk.

1. Shut Up Kiss Me
2. All Mirrors
3. Like I Used To [with Sharon Van Etten]*
4. Unfucktheworld
5. Sister
6. Intern
7. Give It Up*
8. Lark
9. Lonely Universe*
10. Safe in the Womb*

Ze begon met als een puur akoestische singer-songwriter, maar het werd interessanter toen ze daarvan af ging wijken met meer energieke liedjes met ook af en toe wat elektronische toevoegingen. My Woman is haar beste album.

1. All Mirrors
2. Too Easy*
3. Lark
4. Windows
5. Forgiven / Forgotten
6. Like I Used To [with Sharon Van Etten]*
7. Summer
8. White Fire
9. Unfucktheworld
10. Intern

Ik heb 2 albums van Angel maar draai het nauwelijks, toch best wisselvallig (vandaar ook dat ik de nominatie en eliminatie aan me voorbij heb laten gaan). Mijn favoriete nummers zijn zoals gewoonlijk de uptempo nummers met bandgeluid maar ook sommige lange nummers vind ik bij haar best goed.
Ik heb haar 1x live gezien in Ekko, daar vond ik ook niet alles even interessant, wel een prima optreden verder waarbij een van de hoogtepunten toch we de Fleetwood Mac cover van Dreams was. Wat dan wel leuk is als je gaat kijken of dat geen gedachtendwaling is en er dan een opname van dat nummer bij precies dat concert op youtube staat

Hier mijn top 10:

1. Sister
2. Forgiven / Forgotten
3. Shut Up Kiss Me
4. Give It Up*
5. Stars*
6. Woman
7. Like I Used To [with Sharon Van Etten]*
8. All Mirrors
9. Fly on Your Wall
10. Unfucktheworld

Fijn om eens wat meer in het werk van Angel Olsen te duiken. Sister is een nummer dat ik elk jaar wat meer ga waarderen en ook Like I Used To heb ik veel gedraaid en vind ik nog steeds mooi.
Ik vond niet alles even de sterk, maar naast dat ik Lark en All Mirrors weer heb 'herontdekt' was vooral Intern een hele fijne ontdekking.

1. Sister
2. Like I Used To [with Sharon Van Etten]
3. Lark
4. Intern
5. All Mirrors
6. White Fire
7. Shut Up Kiss Me
8. Give It Up
9. Too Easy
10. Unfucktheworld

Sharon leren kennen met Burn Your Fire for Witness maar pas echt de indruk geraakt van haar talent met My Woman toen ik haar die periode ook voor eerst live zag. Interessant om te horen hoe haar sound zo geëvolueerd is. Het duet met Sharon Van Etten vind ik ook een van de beste songs van dit jaar.

1. Sister
2. Like I Used To [with Sharon Van Etten]*
3. All Mirrors
4. Intern
5. White Fire
6. Fly on Your Wall
7. Lark
8. Shut Up Kiss Me
9. Creator, Destroyer
10. Unfucktheworld

1. Creator, Destroyer
2. Stars
3. Unfucktheworld
4. White Fire
5. Sister
6. Windows
7. Lark
8. Shut Up Kiss Me
9. All Mirrors
10. Intern

1. Sister
2. Shut Up Kiss Me
3. Like I Used To [with Sharon Van Etten]
4. Summer
5. Woman
6. Lark
7. Intern
8. Unfucktheworld
9. Safe in the Womb
10. Give It Up

1. Sister
2. Creator, Destroyer
3. White Fire
4. Woman
5. Lark
6. Windows
7. The Sky Opened Up
8. Unfucktheworld
9. Shut Up Kiss Me
10. All Mirrors

White Fire, Windows en The Sky Opened Up kende ik nog niet.

En ik mis Special, die had het podium bij mij wel gehaald. Hi-Five en nog een nummer (of twee, drie) van Strange Cacti hadden ook niet misstaan.

En volgens mij moet hoi123 nog even zijn top-10 aanpassen aan de finalelijst.

Het blijft goed gaan - ik had de lijst met afvallers even kort aangezien voor de finalelijst. Pas het nu aan!

Ik was nog volkomen onbekend met Angel Olson. Zelfs haar naam deed geen belletje rinkelen. En dat terwijl ik tijdens het luisteren een paar keer sterk aan P.J. Harvey (o.a. 'Fly On Your Wall'), Guided By Voices ('Unfucktheworld') en Leonard Cohen (het absolute prijsnummer 'White Fire', al mag ze wel wat royalties aan de nabestaanden van Cohen doneren) moest denken: artiesten die ik hoog heb zitten.

Daarom dus niet meegedaan aan de voorrondes, maar ik ben erg blij kennis te hebben gemaakt met Angel, ook al is duidelijk waar mijn voorkeuren liggen. Het debuut vind ik erg fraai qua stemming en sfeer, maar haar stem komt helaas niet zo lekker uit de verf. 'Burn Your Fire' blijkt met afstand mijn favoriete album. 'My Woman' vind ik overwegend wat minder - en lijkt qua sound een overgangsplaat naar 'All Mirrors': die heeft wel een veel gladdere productie, maar ook een paar erg fraaie nummers.

Top 10:
1. White Fire!!!
2. Windows
3. Lark
4. Forgiven/Forgotten
5. Unfucktheworld
6. Fly On Your Wall
7. Stars
8. Woman
9. All Mirrors
10. Creator, Destroyer

dix
1. Woman
2. Sister
3. Unfucktheworld
4. White Fire
5. Lonely Universe
6. Stars
7. Windows
8. Shut up Kiss Me
9. Intern
10. Give it Up

ik kom nog met een lijstje

1. Sister
2. Like I Used To [with Sharon Van Etten]*
3. White Fire
4. Shut Up Kiss Me
5. Forgiven / Forgotten
6. Lark
7. Unfucktheworld
8. Creator, Destroyer
9. All Mirrors
10. Fly on Your Wall

Choconas

Hoe meer zielen, hoe meer vreugd, Gretz en The Eraser!

Ik ben toch pas van plan om morgenochtend te starten met de presentatie van de uitslag. Alle lijstjes die nog daarvoor binnen komen, neem ik mee.

1. Creator, Destroyer
2. White Fire
3. Sister
4. Woman
5. Windows
6. Like I Used To [with Sharon Van Etten]*
7. Shut Up Kiss Me
8. Lark
9. Stars*
10. All Mirrors

01. Sister
02. White Fire
03. Unfucktheworld
04. Windows
05. Woman
06. Stars*
07. Summer
08. All Mirrors
09. Give It Up*
10. Lonely Universe*

Ik had deze week geen tijd om te luisteren en ken de helft van de finale niet, maar gisterenavond en vanochtend snel de playlist aan het afspelen. Als het nog gaat, stem ik binnen 20 minuten.

1. Sister
2. All Mirrors
3. Shut Up Kiss Me
4. Intern
5. Lark
6. Windows
7. Like I Used To [with Sharon Van Etten]*
8. White Fire
9. Stars*
10. Give It Up*

Van de nummers die ik niet kende beviel Windows het best.

Sameeee, met het verschil dat ik nog een uurtje ofzo ga nodig hebben

Oké, 123poetertjes (en anderen), ik weet het goed gemaakt: je hebt nog tot 12 uur de tijd en dan sluit ik de stembussen.

1. White Fire
2. All Mirrors
3. Lark
4. Like I Used To [with Sharon Van Etten]*
5. Stars*
6. Windows
7. Sister
8. Forgiven / Forgotten
9. Unfucktheworld
10. Woman

Fijn playlistje is dit toch geworden, vooral de topvier is echt wel buitencategorie

1. White Fire
2. Creator, Destroyer
3. Windows
4. Sister
5. Stars
6. Unfucktheworld
7. Safe In The Womb
8. All Mirrors
9. Lark
10. Woman

Chocojazz the floor is yours!

Uitstekend, dan sluit ik nu daadwerkelijk de stembussen en ga ik de eindstand berekenen.

Goed, dan gaan we van start! Ik wil eerst nog even alle 17 deelnemers bedanken (exclusief mijzelf), ik denk dat we er samen een heel mooie finalelijst van hebben gemaakt. Ik ben bijzonder verheugd dat sommigen van jullie Angel Olsen nog niet of nauwelijks kenden en door deze Greatest Hits naar haar zijn gaan luisteren.

Hier het onderste kwart van de lijst:

16. Give It Up* | My Woman (2016) | 19 punten | 7x genoemd | 0x nummer 1 | 0x podium

Give It Up is een heerlijk rockende haat-liefdesbrief aan exen en een persoonlijke favoriet van het album My Woman. Het gaat over het verlangen naar een persoon die jou niet meer nodig heeft. De zangeres probeert haar gevoelens te ontkennen, maar diep van binnen verlangt ze nog steeds naar haar ex-partner.

17. Summer | All Mirrors (2019) | 17 punten | 4x genoemd | 0x nummer 1 | 0x podium

Dit is wat mij betreft één van de mooiste nummers op het album All Mirrors. Angel zegt hierover: “Ik speel Summer graag, omdat het echt upbeat is en me doet denken aan Bob Dylans Desire. Het heeft dat ritme, je hebt het gevoel dat je op een paard door een Technicolor woestijn rijdt. Maar in werkelijkheid zijn de woorden erg droevig. Mensen denken aan de zomer als een echt lichte en gelukkige tijd, maar in de tijd dat ik op tournee was voor My Woman en deze nummers schreef, had ik een echt moeilijke ommekeer in mijn leven en in het midden van de mooiste dagen van de zomer werd ik getroffen door depressies.” Om toch nog met een positieve noot te eindigen: “Summer is alsof je 's ochtends wakker wordt na een slechte week, en opeens voel je je goed en ben je klaar voor alles. En je realiseert je dat je al deze dingen nodig had om je leven meer te waarderen.”

18. Fly on Your Wall | Phases (2017) | 14 punten | 5x genoemd | 0x nummer 1 | 0x podium

Dit nummer is opgenomen tijdens de My Woman-sessies, maar haalde het album niet (net zoals het nummer Special, dat helaas niet wist door te dringen tot de finale). Angel moest enkele nummers schrappen, omdat ze naar verluidt de luisteraar niet wilde uitputten. Fly on Your Wall werd uitgebracht op de anti-Trump-fundraiser Our First 100 Days op Bandcamp en verscheen uiteindelijk ook op het lekkere kliekjesalbum Phases.

19. Safe in the Womb* | Half Way Home (2012) | 11 punten | 4x genoemd | 0x nummer 1 | 0x podium

Ik was verheugd dat maar liefst drie nummers van Half Way Home de finale hadden gehaald, al was ik verbaasd dat Acrobat daar niet tussen zat. Hoe dan ook, helemaal onderaan de lijst vinden we meteen al twee van de drie nummers terug. Bon, soit.

Midden in haar idyllische jeugd, die ze beschrijft als 'een eindeloze droom', wordt Angel zich bewust van de tegenpool van haar leven: de dood ('een vreemde gedachte'). Ze wordt bang van dit nieuwe bewustzijn van haar sterfelijkheid en vergelijkt de ervaring met het veranderen van de richting van haar bloed.

20. The Sky Opened Up | Half Way Home (2012) | 8 punten | 2x genoemd | 0x nummer 1 | 0x podium

Het ongelukkigste nummer in de finale werd maar twee keer genoemd en verzamelde een magere acht punten. Voor mij was het wel weer een leuke herontdekking. Over het lied, dat Angel pas weken voor de opname van haar debuutalbum schreef, zei de zangeres dat het in haar gedachten een nieuw hoofdstuk markeert in haar schrijven en dat er mogelijk nieuwer materiaal uit deze verandering voortkomt. Ik heb zelf niet echt het idee dat ze op deze weg verder is gegaan, maar ik laat dat oordeel graag aan jullie over.

11. Creator, Destroyer | Strange Cacti (2010) | 44 punten | 7x genoemd | Nummer 1 van hoi123 en The Eraser | 4x podium

Het enige nummer in de finale van haar debuut-EP Strange Cacti vinden we terug op een elfde plaats en dat is vooral te danken aan de vier deelnemers die het op één of twee zetten. Dit komt uit de periode dat ze nog liedjes alleen met gitaar opnam en af en toe nog jodelde. Ik vond dit commentaar op YouTube wel treffend: “De teksten zijn zo wonderbaarlijk emotioneel en krachtig, de manier waarop ze de pijn uitdrukt om van iemand te houden, ook al beschadigt diegene je keer op keer; de langzame manier waarop liefde ongemerkt wegglipt; de pijn die verandert in woede en wrok aan het eind van het liedje. Duizendmaal mooi!”

12. Intern | My Woman (2016) | 40 punten | 9x genoemd | 0x nummer 1 | 0x podium

Intern is het openingsnummer van My Woman. Het nummer gaat over hoe we allemaal wakker moeten worden, moeten werken, ons moeten inspannen en 'iemand moeten zijn' - en hoe dat werk je vroeg of laat in verlegenheid zal brengen of zal verslaan. Het gaat ook over liefde, want liefde doet hetzelfde (en eigenlijk geldt hetzelfde voor het leven).

13. Forgiven / Forgotten | Burn Your Fire for No Witness (2014) | 38 punten | 6x genoemd | 0x nummer 1 | 1x podium

Een lekker up-tempo rocknummer over onbeantwoorde liefde; de vertelster houdt van iemand die haar genegenheid niet beantwoordt. Eerst vergeeft ze deze persoon voor het niet beantwoorden van haar liefde, dan besluit ze haar gevoelens van liefde te vergeten, maar zonder veel succes. Ten slotte vraagt ze deze persoon haar te vergeven voor haar gevoelens van liefde.

14. Lonely Universe* | Half Way Home (2012) | 27 punten | 5x genoemd | Nummer 1 van EttaJamesBrown | 2x podium

Daar hebben we alweer het laatste nummer van Half Way Home. Voor mij de grootste herontdekking van deze finale, deze ga ik weer eens wat vaker draaien. Volgens Angel gaat dit lied over meerdere ideeën en situaties. Het is een lied over wortels loslaten en een persoon worden, jezelf toestaan om te bestaan, om te beseffen hoe bestaan oké is zelfs als je niets hebt, en dat op de een of andere manier het gegeven dat je niets hebt jezelf kan helpen om zaken helderder te zien. Fraaie teksten ook weer: Goodbye sweet mother earth / Without you now I'm a lonely universe / You won't always understand / When you've truly loved someone / Until after they've gone.

15. Too Easy* | All Mirrors (2019) | 21 punten | 4x genoemd | 0x nummer 1 | 1x podium

Een wat afwijkend nummer in Angels oeuvre, dat evenwel prima binnen de context van het album All Mirrors past. In 2019 zegt de zangeres zegt hierover: “In het origineel speel ik gitaar en ben ik alleen en het komt direct vanuit het hart. Deze versie is meer in een manische staat. Het komt over als 'ik heb het uitgevogeld, ik heb de liefde gevonden en alles is groter dan het is en ik ben zo gelukkig,' maar het is griezelig. Vaak als we denken dat we openbaringen hebben, hebben we eigenlijk geen openbaringen, dan zijn we gewoon in een manische staat." Het toffe is dat de originele versie waar Angel het over heeft ook is uitgebracht, namelijk in 2020 op het album Whole New Mess. Die versie is duidelijk mijn favoriet.

10. Stars* | Burn Your Fire for No Witness (2014) | 47 punten | 10x genoemd | 0x nummer 1 | 1x podium

Ik ben deze week niet alleen de pracht van Half Way Home gaan herontdekken, maar ben duidelijk ook het album Burn Your Fire gaan herwaarderen. Stars is nu zo’n nummer dat bijzonder in mijn waardering is gestegen. De eerste strofen zijn meteen al intrigerend: I think you like to see me lose my mind / You treat me like a child I'm angry, blind / I feel so much at once that I could scream / I wish I had the voice of everything. Die schreeuw komt in het liedje nog veel vaker terug. Ik las hierover de volgende verklaring: “Soms lijkt het midden in een ruzie zo druk en zwaar in je hoofd dat een schreeuw de beste uitlaatklep is.”. En ook: “Als je het gevoel krijgt dat je een kind bent, misschien omdat je geen antwoorden hebt op vragen die je worden gesteld, zou je willen dat je de antwoorden klaar had om te reageren, als iemand die wel de 'stem van alles' heeft.” Ja, daar kan ik me wel iets bij voorstellen.

09. Woman | My Woman (2016) | 55 punten | 10x genoemd | Nummer 1 van dix | 2x podium

Op het album My Woman staan twee lang uitgesponnen nummers van meer dan zeven minuten, Sister en Woman (min of meer het titelnummer). Hierop is de ingetogen folk wat meer naar de achtergrond verdreven, het is hier vooral gitaarrock wat de klok slaat. Dit nummer echoot verschillende artiesten uit de jaren zeventig, maar klinkt toch ook op en top Angel Olsen. Woman heeft een prachtige opbouw met een fraai gitaargeluid en doet me voornamelijk denken aan Neil Young en Pink Floyd. Inhoudelijk gaat het ogenschijnlijk over het vrouw-zijn, haar wezen als vrouw, maar ik kan er helemaal naast zitten: And I could still breathe for you / Open up and scream for you / Tell me what I wouldn’t do / Tell me that love isn’t true / I dare you to understand / What makes me a woman.

08. Unfucktheworld | Burn Your Fire for No Witness (2014) | 62 punten | 15x genoemd | 0x nummer 1 | 3x podium

Dit is het openingslied van Olsens tweede album. Het beschrijft overpeinzingen over hoe om te gaan met veranderingen in het leven en onder ogen te zien dat je er uiteindelijk toch alleen voor staat. Dat laatste is wel een terugkerend thema in het werk van Angel. Unfucktheworld is toch wel een iconisch nummer, hoor, slechts het eenvoudige maar doeltreffende gitaarspel en de stem van een engel, zo breekbaar, indringend en intiem! Het is ook een van de meeste afgespeelde nummers van Angel op Spotify.

Vanwege de aanstaande keiharde lockdown neem ik even een korte pauze om nog even wat zaken te regelen, wordt vervolgd na 17 uur.

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 10:23 uur

geplaatst: vandaag om 10:23 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.