MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Greatest Hits of #5 (Reggae zonder Bob)!

zoeken in:

We zijn weer close

herman schreef:
Zie nu dat de deadline al half 8 is, mag ik een kwartiertje respijt?
No problem!

Heerlijke vrijdagmiddagborrel zo!

1. Tribulations
2. How Do You Sleep?
3. All My Friends
4. Get Innocuous!
5. Daft Punk Is Playing at My House
6. Call the Police
7. You Wanted a Hit
8. Tonite
9. Us v. Them
10. Losing My Edge

Lang getwijfeld over mijn nummer 1 en 2, het kan net zo goed andersom zijn.

1. Beat Connection*
Eén keer in mijn leven heb ik een song top 100 aller tijden gemaakt. LCD Soundsystem stond er toen in met dit nummer. Ik ben lui en kopieer mijn schrijfsel van toen:
"Ik heb altijd wel een fascinatie voor muzikanten die pas in hun dertiger jaren (of later) debuteren met steengoed werk. Dat geeft me het idee dat ze jarenlang hebben geschaafd aan een idee voordat ze het op de wereld loslieten. Weer heel anders dan artiesten die als jonge twintigers al meerdere albums op hun naam hebben staan. James Murphy lijkt me zo iemand: wel altijd actief in de muziek, maar niet echt met eigen werk totdat er in 2002 ineens een 12" met Losing My Edge en Beat Connection verscheen. Tekstueel briljant (vooral Losing My Edge dan) en muzikaal ook. In mijn oren is dit nooit verouderd en klinkt het nog steeds sensationeel. Perfect geproduceerd en met een voor die tijd ongehoorde brug tussen dance en rock.
In de tijd dat dit uitkwam, verschoof net mijn muzikale interesse steeds meer richting dance en dus was dit eigenlijk precies het juiste gelijk (met o.a. ook !!! en Out Hud) op het juiste moment. Ik draaide Beat Connection, Losing My Edge en Yeah compleet grijs en zag ze ook optreden in een stampvol Nighttown tijdens Motel Mozaique 2005. Daar openden ze met dit nummer en wat volgde was zonder twijfel een van de beste optredens die ik ooit gezien. Een paar jaar later in de Melkweg was het helaas al een stuk minder, zoals alles van LCD Soundsystem na 2007 wel wat minder werd, maar Beat Connection nemen ze me nooit meer af.
Eigenlijk ben ik ook via LCD Soundsystem meer geïnteresseerd geraakt in mutant disco en (dansbare) post-punk, dus wat dat betreft was het ook wel een van de belangrijkste muzikale ontdekkingen die ik heb gedaan.

2. How Do You Sleep?
Het briljante comebackalbum van LCD Soundsystem klinkt weer geïnspireerd zoals het beste -vroege- werk en staat in het teken van ouder worden, afscheid nemen, vergankelijkheid. Zo gaat het eerste nummer naar verluidt over stadsgenoot en inspiratiebron Alan Vega (Suicide) en het laatste over persoonlijke held en vriend David Bowie, op wiens laatste hij album nog meespeelt.
Dit nummer gaat naar verluidt over Tim Goldsworthy, met wie Murphy ooit het DFA-label oprichtte. Goldsworthy is er ineens vandoor gegaan en uiteindelijk aangeklaagd voor contractbreuk. Tussen de 2 kwam het nooit meer goed en als Murphy ooit zijn ziel en zaligheid in een nummer heeft gestopt is het deze wel. Zelden zo'n intense afrekening gehoord.
Het doet me denken aan New Order's In A Lonely Place, het nummer dat zij kort na het overlijden van Ian Curtis opnamen.

3. Losing My Edge
Tja, hier begon het ooit allemaal mee. Ineens een briljante single met een geniale tekst van een artiest waar nog nooit iemand van gehoord had. Ik herinner me de internet-buzz wel op Ilxor's I Love Music, destijds een internationaal muziekforum waar ik vaak op keek.
Oudere muziekliefhebbers zal de thematiek wellicht wel bekend voorkomen, over 'ingehaald worden door de jongere garde'. Eigenlijk is het net MusicMeter wat hij beschrijft, waar de tieners en twintigers je soms ook om de oren slaan met kennis over muziek die ver voor hun tijd is.

Zelf vind ik vooral de regel erg beeldend en treffend:
"I'm losing my edge to the art-school Brooklynites in little jackets and borrowed nostalgia for the unremembered eighties."

Hij brengt het overigens positief: "And they're actually really, really nice." (en zo ervaar ik dat hier ook)

4. Yeah
Op de een of andere manier moet ik bij dit nummer aan mijn scriptietijd denken en het fietsenhok van de faculteit. Op naar huis en dan dit nummer hard op mijn oren. 9 minuten gieren en met de minuut intenser. Altijd gedacht dat yeahyeahyeah zijn username op de band had gebaseerd, maar het kon ook dit nummer zijn.

5. Other Voices*
Geweldige productie hier, geweldige opbouw en een geweldige verse van DFA-coryfee Nancy Whang.
Muzikaal doet het me erg denken aan de sound van sommige nummers van My Life In The Bush Of Ghosts van Brian Eno en David Byrne.

6. Too Much Love*
Het debuutalbum stelde me destijds eigenlijk nogal teleur na de briljante eerste singles. En dan zijn de beste nummers ervan ook nog eens beter in de diverse remixen. Van deze vind ik de Rub N Tug remix net iets beter dan het origineel.

7. Get Innocuous!
Compleet gevloerd was ik toen ik het tweede album voor het eerst opzette en deze voor mijn kiezen kreeg. De sensatie is er wel wat vanaf geluisterd na 10+ jaar, maar dit blijft een dijk van een albumopener.

8. Tonite
9. Tribulations
Een van de 2, 3 nummers van het debuut die ik nog wel in de buurt van de eerste singles vond komen. Maar de remixen van Lindstrom en Tiga zijn toch wel drie klassen beter dan het origineel.

10. Us v. Them
11. Someone Great
12. On Repeat*
13. You Wanted a Hit
14. All My Friends
15. Daft Punk Is Playing at My House
16. Call the Police
17. Time to Get Away*
18. North American Scum
19. I Can Change
20. Dance Yrself Clean

De lijnen zijn gesloten! Veel dank aan de 22 stemmers.

Dit viertal hinkte duidelijk achter op de rest. Too Much Love haalde pas dankzij het laatste lijstje de kaap van 10 punten.

20. Too Much Love*
12 punten - 5 keer genoemd

19. Time to Get Away*
14 punten - 4 keer genoemd

18. On Repeat*
18 punten - 4 keer genoemd

17. I Can Change
20 punten - 6 keer genoemd

16. other voices*
27 punten - 6 keer genoemd

15. North American Scum
28 punten - 7 keer genoemd

14. You Wanted a Hit
39 punten - 6 keer genoemd - nummer 1 van EttaJamesBrown

Met other voices zijn zo al 4 van de 5 songs die uit de nominatieronde kwamen de revue gepasseerd. De 5e laat wel nog even op zich wachten. En de antihithit You Wanted a Hit - het laagste nummer dat ook op 1 werd gezet - eindigt toch mooi 14e in deze greatest hits.

herman schreef:

4. Yeah
Altijd gedacht dat yeahyeahyeah zijn username op de band had gebaseerd, maar het kon ook dit nummer zijn.
Het is de band, maar had inderdaad ook dit nummer kunnen zijn, geweldig hoe het steeds verder escaleert. En sowieso het belangrijkste woord in de popmuziek

We maken een sprongetje in het klassement naar deze 3, die ongeveer gelijk staan in puntenaantal en ook veel vaker genoemd werden dan hetgeen al gepasseerd is.

13. tonite
53 punten - 13 keer genoemd - nummer 1 van Simon77

12. Us V Them
53 punten - 14 keer genoemd

11. Dance Yrself Clean
55 punten - 10 keer genoemd

10. Daft Punk Is Playing at My House
59 punten - 10 keer genoemd

Deze knaller, opener van hun debuutalbum en live geheid een adrenalinestoot, haalt nipt het linkerrijtje.

9. Someone Great
59 punten - 12 keer genoemd - nummer 1 van Ploppesteksel en Titmeister

Deze had ik iets hoger verwacht. De beat van 45:33, maar dan met tekst (om even kort door de bocht te gaan). Het eerste nummer dat door meerdere users op 1 is gezet en ook nog twee 2e plaatsen scoorde.

Wut? Dance Yrself Clean niet in de top 10 en Someone Great maar op 9. Hoe dan?!

8. Beat Connection*
61 punten - 12 keer genoemd - nummer 1 van herman

Het hoogste nummer dat niet in de startlijst stond, en de eerste van de drie early singles die in deze finale meedoen. Kreeg in extremis nog een topnotering van ons aller Herman - met dank voor de uitgebreide toelichting!

7. Get Innocuous!
74 punten - 13 keer genoemd - nummer 1 van andré

Deze wist zich maar ternauwernood voor de finale te plaatsen via de tiebreak. Maar Get Innocuous! - mét uitroepteken - rechtvaardigt zijn aanwezigheid ruimschoots met een knappe 7e plek.

6. call the police
83 punten - 13 keer genoemd

Nog zo'n intense, meeslepende song van op hun laatste plaat. Het hoogste nummer zonder topnoteringen, maar wel door veel stemmers in de top 5 gezet.

Even een break om wat te eten. De ontknoping volgt later deze avond.

5. Losing My Edge
96 punten - 18 keer genoemd - nummer 1 van wendyvortex, ArthurDZ en Hedser

Stiekem beschouwde ik deze als kandidaat-winnaar en het leek aanvankelijk ook die richting uit te gaan met meteen enkele topnoteringen. Maar daarna sputterde de motor van Losing My Edge, met een 5e plaats als eindverdict. Wel maar liefst 18 keer genoemd.

4. Yeah
97 punten - 16 keer genoemd - nummer 1 van itchy, ranja en yeahyeahyeah

Eén schamel puntje boven Losing My Edge vinden we die andere single uit dezelfde periode: Yeah. Was vooraf het nummer dat ik persoonlijk het minst goed kende van alle finalisten, maar ik zette 'm uiteindelijk zelfs in mijn top 3. Dat zegt genoeg over de kracht van deze knaller, die naar het einde toe volledig losbarst en ontspoort. Nog kudos voor yeahyeahyeah om Yeah netjes op 1 te zetten!

3. how do you sleep?
106 punten - 14 keer genoemd - nummer 1 van Arno

Terwijl Losing My Edge sterk begon maar daarna terugzakte, ging het bij how do you sleep? precies omgekeerd. Een weifelachtig begin, maar naar het einde toe stroomden de hoge noteringen binnen. Een podiumplaats is dus dik verdiend voor de uitblinker van American Dream. Deze krijgt hieronder een liveversie van de legendarische Best Kept Secret-show uit 2018. Ik laat het fragment speciaal een minuut vroeger beginnen zodat jullie nog net bassist Tyler Pope kunnen meepikken die de baslijn van The Smiths' Barbarism Begins at Home uit zijn gitaar tovert. Badass move!

Call the Police en Yeah verrassend hoog, maar uiteindelijk de verwachte top 2

Titmeister schreef:
Call the Police en Yeah verrassend hoog, maar uiteindelijk de verwachte top 2

Grappig, All My Friends was voor mij wel een kandidaat om te winnen, naast Losing My Edge en How Do You Sleep, maar Tribulations had ik eerder rond plek 10 ofzo verwacht.

2. Tribulations
117 punten - 20 keer genoemd - nummer 1 van aERodynamIC, motel matches, El Ninjo, Dance Lover en Mastroianni

De op MuMe populairste track van het debuutalbum behoorde vooraf ook tot de kandidaten voor de overwinning. Hij werd ook het vaakst genoemd van alle nummers, maar met te weinig hoge noteringen om All My Friends te kunnen bedreigen.

1. All My Friends
139 punten - 17 keer genoemd - nummer 1 van dumb_helicopter, The Eraser, Jizze en Teunnis

Moet het nog duidelijker zijn? Met 22 punten voorsprong op Tribulations mag All My Friends zich met recht de greatest hit van LCD Soundsystem noemen. 17 keer genoemd, daarvan 15(!) keer in de top 3. Al jarenlang is dit de signature song van de band en een van dé party anthems van Generatie Y. Kippenvel van begin tot eind.

Voor mij een 4*-nummer, maar zeker wel iconisch. De regel "where are your friends tonight" associeer ik ook een beetje met alle noodgedwongen concerten/quizzen vanuit huis.

Dank je wel Arno voor een mooie week. Ik kijk nu een stuk van dat concert op Best Kept Secret, moet geweldig zijn geweest daarbij te zijn. Mooie Smiths-referentie ook.

Ook zin in de komende Magazine-editie. Wisten jullie dat James Murphy destijds bij hun debuutconcert was?

herman schreef:
(quote)

Grappig, All My Friends was voor mij wel een kandidaat om te winnen, naast Losing My Edge en How Do You Sleep, maar Tribulations had ik eerder rond plek 10 ofzo verwacht.

Mwa bij vrijwel alle LCD-liefhebbers die ik ken - en dat zijn er best wat, denk dat Arno wel eens gelijk kan hebben over het zijn van de ultieme partyband voor generatie Y - is Tribulations favoriet. Die andere 2 waren zeker ook outsiders voor mij, niet voor niets 3 en 5. Uiteindelijk de verwachte en terechte winnaar

Arno dank voor de organisatie!

Titmeister schreef:
(quote)

Mwa bij vrijwel alle LCD-liefhebbers die ik ken - en dat zijn er best wat, denk dat Arno wel eens gelijk kan hebben over het zijn van de ultieme partyband voor generatie Y - is Tribulations favoriet. Die andere 2 waren zeker ook outsiders voor mij, niet voor niets 3 en 5. Uiteindelijk de verwachte en terechte winnaar

Dat blijkt. Tribulations vond ik ook het gaafste nummer van het debuutalbum toen dat uitkwam (de losse singles kende ik daarvoor al). Ook vaak gedraaid als dj in mn. de Lindstrom-remix, die deed het altijd wel goed aan het begin van de avond. Het origineel had ik al zolang niet meer gedraaid dat ik blijkbaar compleet de populariteit gemist heb.

Heb verder niet echt LCD Soundsystem-liefhebbers onder mijn vrienden voor zover ik weet, op 1 na. Maar die was eigenlijk meer fan van de DFA-remixes dan van de eigen producties en na het tweede album heb ik hem volgens mij niet meer over ze gehoord (toen ging muziek bij hem op een wat lager pitje).

Die Generatie Y heeft er kijk op iig.

Fraaie editie, dank Arno!

Het was voor mij ook een heel fijne week, waarin ik nog meer van de band ben gaan houden dan tevoren.

Op naar Magazine! Daar kijk ik ook erg naar uit.

Bedankt Arno. Deze week heeft vooral mijn waardering voor This is Happening doen stijgen. Ik snap niet dat die plaat zo’n lage score krijgt.

Intekenlijst. Informatie over het spel en over voorgaande edities: (links graag mee kopiëren)
Greatest Hits of - MusicMeterWiki - wiki.musicmeter.nl
Lijst van Greatest Hits of...-edities - MusicMeterWiki - wiki.musicmeter.nl
Let op: één inschrijving per persoon (uitgezonderd de GH-finale).

21 januari 2022 - Casartelli (Magazine)
28 januari 2022 - luigifort (R.E.M.)
4 februari 2022 - TornadoEF5 (Sweet Trip)
11 februari 2022 - JoaMuse (Wolf Alice)
18 februari 2022 - Brunniepoo (Gillian Welch en Dave Rawlings)
25 februari 2022 - Hedser (Fleetwood Mac)
4 maart 2022 - Shaky (Raymond van het Groenewoud)
11 maart 2022 - Kees-Jan (Johnny Cash)
18 maart 2022 - 123poetertjes (FKA twigs)
25 maart 2022 - dynamo d (New Model Army)
1 april 2022 - Johnny Marr (Tortoise)
8 april 2022 - Arno (King Crimson)
15 april 2022 - ranja (nnb)
22 april 2022 - Superbitch (Ray Charles)
29 april 2022 - Bonk *Steven Wilson)
6 mei 2022 - Teunnis (Border Community)
13 mei 2022 - Poek (onder 2 minuten)
20 mei 2022 - ArthurDZ (Fugazi)
27 mei 2022 - Plastic Bitch House (Robyn)
03 juni 2022 - El Ninjo (Best of Vara's Verrukkelijke 15: 1983 - 1989)
10 juni 2022 - AstroStart (John Grant)
17 juni 2022 - jordidj1 (Death)
24 juni 2022 - catdog (The Weeknd)
1 Juli 2022 - DjFrankie (nederlandse meidengroepen uit de jaren 70 en 80)
8 juli 2022 - dumb_helicopter (Nu Metal)
15 juli 2022 - Gebruiker43757 (Talk Talk)
22 juli 2022 - EttaJamesBrown (Nuggets)
29 juli 2022 - herman (Turn Up The Bass)
5 augustus 2022 - Outlaw104 (The Chameleons)
9 september 2022 - Choconas (Michael Kiwanuka)
30 december 2022 - wendyvortex (Greatest Hits Finale 2022)

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 05:01 uur

geplaatst: vandaag om 05:01 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.