menu

Muziek / Muziekgames / Greatest Hits of #5 (Reggae zonder Bob)!

zoeken in:
avatar van Choconas
Fijne lijst vol hardcore-punkhistorie, waarin ik met name Youth Of Today, Madball en andere nummers van Gorilla Biscuits, Agnostic Front en Minor Threat mis. Desalniettemin een meer dan uitstekende top 15!

01. Suicidal Tendencies - Institutionalized
02. Gorilla Biscuits - Start Today*
03. The Replacements – Takin’ A Ride
04. Agnostic Front - Victim In Pain*
05. Warzone - Don't Forget the Struggle, Don't Forget the Streets*
06. Discharge – Protest And Survive
07. Dead Kennedys – California Über Alles
08. Hüsker Dü – Diane*
09. Dead Kennedys – Holiday In Cambodia
10. Bad Brains – Banned In D.C.
11. Rudimentary Peni - Rotten To The Core*
12. Suicidal Tendencies - Subliminal*
13. Minor Threat – I Don’t Wanna Hear It
14. Fugazi – Waiting Room
15. Black Flag – Rise Above


avatar van ArthurDZ
Net op tijd Johnny Marr, ging de lijnen net toegooien. Benieuwd hoeveel jouw lijstje nog veranderd

avatar van EttaJamesBrown
zaaf schreef:
ik zie een overlapje met de SST editie, maar dat vind ik heulemaal niet erg!


Geen tijd gehad deze week?

avatar van Johnny Marr
1. Dead Kennedys – Holiday In Cambodia
2. Fugazi – Waiting Room
3. Black Flag – Rise Above
4. Dead Kennedys – California Über Alles
5. Bad Brains - Pay to Cum*
6. Misfits - Astro Zombies*
7. Suicidal Tendencies - Institutionalized
8. Adolescents - Amoeba
9. Agnostic Front - Victim In Pain*
10. Flipper - Sex Bomb
11. Descendents – Suburban Home
12. Gorilla Biscuits - Start Today*
13. Minor Threat – Betray
14. Misfits – 20 Eyes
15. The Replacements – Takin’ A Ride

avatar van ArthurDZ
Alright, dan kunnen we van start met onze eerste vijf:

30. Circle Jerks - Beverly Hills (13) (3)

Na zijn tijd bij Black Flag (waar hij onder andere het fantastische Nervous Breakdown inzong, helaas voor dit topic uit 1979), richtte Keith Morris de Circle Jerks op. Hun debuut Group Sex is een klassieker uit de pioniersjaren van de hardcore, maar hier doen we niet aan groepseks noch cirkelsnokken dus rode lantaarn voor deze.

29. Bad Brains - Pay To Cum* (17) (4)

Over lichaamssappen gesproken, daar hebben we de eerste van twee Bad Brains-nummers in de finale. Kreeg amper punten en stond de hele tijd laatst, gelukkig kreeg ie op de valreep nog wat liefde van JM. En nu dus voorlaatst. Niet dat dat wel terecht is ofzo, maar ja

28. Minor Threat - Betray (18) (3)

En hier de eerste keer Minor Threat. Hoog in mijn lijstje, verder amper genoemd. En toch, die tempowisseling jongens, die tempowisseling.

27. Black Flag - Six Pack (24) (4)

En vooruit, de eerste Black Flag kan er nu ook wel bij. In deze finale volledig overvleugeld door Rise Above, en dus door ons slechts op 27 gezet. Maar ja, wat weten wij nu over feesten, of wat dan ook.

26. Minor Threat - Seeing Red* (25) (4)

En hier al de tweede van vier Ian MacKaye's in de finale. Zullen de andere twee het beter doen? Je ontdekt het binnenkort in dit topic.

avatar van ArthurDZ
25. Rudimentary Peni - Rotten To The Core* (27) (4)

Deze finale was vooral een Amerikaanse aangelegenheid, maar dat niet alle Britse punkbands vrolijk van punk naar new wave en post-punk zijn doorgewandeld bewijzen de heren van Rudimentary Peni wel. Deze anchro-punkers in de beste Crass-traditie brengen met Rotten To The Core een felle kritiek op mensen als Johnny Rotten en Joe Strummer, punks van het eerste uur die volgens de band te weinig hun best deden om niet verzwolgen te worden door de kapitalistische machine eenmaal ze succes kregen.

24. Suicidal Tendencies - Subliminal* (32) (5)

En ook van deze heren scoorde één nummer in deze finale erg goed, en één nummer vrij matig. Vielen alleen bij dynamo d flink in de punten, verder was het sprokkelen geblazen met een 24ste plek als eindresultaat.

23. Minor Threat - I Don't Wanna Hear It (34) (6)

Met drie nummers de finale halen is leuk, maar als geen enkele hoger komt dan plek 23, tja.... Zal Fugazi het beter doen? Wellicht.

22. Misfits - Astro Zombies* (41) (6)

Hardcore punk-ritmes, catchy melodieën en teksten vol referenties naar goedkope horrorfilms uit de jaren '50: alsof Frankenstein, de Blob en de Teenage Werewolf samen een punkbandje hebben opgericht. Met op drums natuurlijk een hard voor zich uit meppende astro-zombie. Heerlijk, maar hier geen succesverhaal!

21. Dead Kennedys - Chemical Warfare (43) (7)

Op plek 21 vinden we het vijfde wiel aan Jello Biafra's wagen in deze finale. En toch scheelde het heel weinig of deze had ook top 20 gescoord, zoals jullie straks wel zullen zien...

avatar van ranja
Heerlijk nummer Chemical Warfare met die break waarna even gewalst wordt... ik hou er wel van
Niet te verwarren met het Slayer nummer met dezelfde titel trouwens.

avatar van Choconas
Over Slayer gesproken: die namen in de vorige eeuw nog een aardig album op met veel hardcore-punkcovers, waaronder Filler/I Don't Wanna Hear It van Minor Threat.

avatar van yeahyeahyeah
Ja, Undisputed Attitude, erg fijn album. Doet het niet zo goed bij de meeste Slayer-fans, maar ik vind hem top.

Jammer van de lage positie van Rotten To The Core, heerlijk nummer.

avatar van ranja
Choconas schreef:
Over Slayer gesproken: die namen in de vorige eeuw nog een aardig album op met veel hardcore-punkcovers, waaronder Filler/I Don't Wanna Hear It van Minor Threat.

verder gegaan waar ze met Disorder mee begonnen waren? Eigenlijk wel m'n favoriet van Slayer

avatar van ArthurDZ
20. Gorilla Biscuits - Start Today (44) (5)

Waar dit topic al niet goed voor is: eerlijk gezegd had ik voor deze week nog nooit van Gorilla Biscuits gehoord. Maar leuke band, en leuk dat ze met één nummer helemaal tot de finale zijn doorgedrongen. Met een 20ste plek als beste resultaat, één puntje boven de chemische oorlog van de DK's.

19. Misfits - 20 Eyes (44) (6) en de nummer 1 van EttaJamesBrown

De eerste nummer 1-notering strandt al op plek 19, maar dat vindt Etta vast niet erg want zelfs dit nummer vind ie vreselijk. Ik gaf het al een beetje weg in mijn stukje bij Astro Zombies, maar de Misfits hebben het deze finale helemaal niet zo goed gedaan. Best opmerkelijk, want beide nummers werden helemaal niet genoemd in de eliminatieronde, toch een indicatie van populariteit zou je denken. Vier andere nummers werden ook nooit weggestemd, die halen dan weer wel allemaal de top 10. Maar nu loop ik op de zaken vooruit

18. Hüsker Dü - Everything Falls Apart (51) (6)

Eerst door naar plek 18, waar we de eerste van 3 Hüskers vinden. Kijk Minor Threat, zo moet dat!

17. Descendents - Suburban Home (53) (8)

De meest knuffelbare van de hardcore punk-bands strandt hier helaas al op plek 17. Op Milo Goes To College koppelt de band hardcore-ritmes aan poppy melodieën en hart op de tong-teksten vol tieneronzekerheden. Iets wat zo'n beetje elke populaire punkband in de jaren '90 ook deed, met meer financieel succes maar niet half zo goed zoals de Descendents deden op hun langspeeldebuut. Valt het op dat ik fan ben?

16. Agnostic Front - Victim In Pain (55) (7)

Met een speelduur van 48 seconden het kortste liedje uit de lijst. Misschien zelfs het kortste liedje dat hier ooit de finale gehaald heeft?

avatar van EttaJamesBrown
Nee hoor. Punk rocks! Al vind ik Glenn Danzig vooral goed in zijn latere band. Danzig II Lucifuge is pas echt geniaal.

avatar van ArthurDZ
15. Discharge -Protest And Survive (55) (8)

Hetzelfde aantal punten als de nummer 16, maar één keer vaker genoemd dus Discharge belandt nog net in de bovenste helft van de lijst. Waarschijnlijk wel de meest invloedrijke Britse hardcore punkband van de 80s niet, dat Discharge? Een paar jaar terug beviel Hear Nothing See Nothing Do Nothing me nog niet zo, hoog tijd dat ik die eens in de herkansing gooi dus.

14. Lard - The Power of Lard* (55) (8) en de nummer 1 van ranja

Is er leven na de Dead Kennedys? Tuurlijk, aldus Jello Biafra, en samen met enkele leden van de metalband Ministry begon hij Lard. En dat ze power hadden, dat bewijzen ze wel op dit nummer, wat een energiebom! En voor wie 7 minuten al lang vindt voor een punksong, de afsluiter van de gelijknamige plaat gaat 31 minuten lang door... En het is nog een aanrader ook!

13. Bad Brains - Banned in D.C. (58) (8)

Oei, hier houdt het al op voor onze broeders van Bad Brains. Eerst verbannen uit DC, nu uit onze top 10. Jammer, maar we zijn in ieder geval wel consequent.

12. Warzone - Don't Forget the Struggle, Don't Forget the Streets (63) (7) en de nummer 1 van bennerd

Jammer bennerd! Maar bedankt om Warzone bij mij onder de aandacht te brengen, nog zo'n band die ik altijd over het hoofd heb gezien. Ja als er aan één ding geen gebrek was in de jaren '80, dan was het toch wel aan interessente hardcorebandjes, zo blijkt.

11. Hüsker Dü - Eight Miles High* (67) (8)

Welke Hüsker Dü-nummers ik zoal in de finale had verwacht? Deze Byrds-cover in ieder geval zeer zeker niet! Maar kijk, hier zijn we dan, en heeft ie het niet alleen gehaald, maar is ie ook mooi 11de geworden. Speciaal voor jullie ook een liveversie vanop Pinkpop '87 achter het linkje. Iemand van jullie die daar toen aanwezig was toevallig?

avatar van Choconas
ArthurDZ schreef:
Waar dit topic al niet goed voor is: eerlijk gezegd had ik voor deze week nog nooit van Gorilla Biscuits gehoord. Maar leuke band, en leuk dat ze met één nummer helemaal tot de finale zijn doorgedrongen.

Kijk eens aan! Voor mij toch wel één van de meest iconische hardcorebands. Het nummer New Direction geraakte helaas niet tot de finale, maar die had bij mij nog wel kans gemaakt op de eerste plek. Overigens richtte zanger Anthony Civarelli later nog de band CIV op, ook erg tof.

avatar van ArthurDZ
10. Dead Kennedys - Too Drunk to Fuck* (74) (9)




Eerste van 3 top 10-nummers voor de Dead Kennedys! Too Drunk To Fuck heeft niet alleen de eer om deze top 10 te openen, het was ook het eerste nummer in de Britse hitlijsten met het woord 'fuck' in de titel, ondanks een boycot van de BBC. Moesten ze natuurlijk wel de naam van het nummer voorlezen tijdens de chart rundowns, waar ze naar het schijnt een mouw aan pasten door het nummer 'Too Drunk' van 'The DK's' te noemen. En zo werden Jello Biafra en zijn trawanten de eerste band waarvan zowel bandnaam als songtitel gecensureerd werd op de Britse radio. #geweldigweetjetoch

avatar van ArthurDZ
9. Flipper – Sex Bomb (74) (10)




En we blijven nog even hangen in het thema 'seks', want daar hebben we Sex Bomb van Flipper! Eén keertje vaker genoemd dan 'Too Drunk van The DK's' dus ook één plekje hoger. Samen met Lard ook de enige band in de finale die de 'short and fast please'-memo niet gekregen heeft, maar welke zieke geest zou een nummer met een groove als deze liever afgekapt zien na een minuut of twee, denk ik dan. Jaren later nog eens zeer verdienstelijk gecoverd door Tom Jones trouwens

Flipper is overigens de enige band uit dit 30-tal die ik al live gezien heb, verleden jaar op een roestig podium in een verlaten veld tussen de vervallen fabrieksgebouwen in de Gentse havenbuurt. Mike Watt van de Minutemen speelde bas, en voor Sex Bomb haalden ze een verwaaide roadie met een versleten saxofoon het podium op. Spelen kon ie niet, maar dat maakte het feestje er niet minder om! Geweldige herinnering

avatar van ranja
ArthurDZ schreef:
, maar welke zieke geest zou een nummer met een groove als deze liever afgekapt zien na een minuut of twee, denk ik dan.

nou....

avatar van ArthurDZ
8. The Replacements – Takin’ A Ride (75) (9)




Op dit forum vooral populair met hun latere werk, dus erg fijn om deze vroege hardcore-parel van de 'Mats hier zo hoog terug te zien! Sorry Ma, Forgot To Take Out The Trash is een punkplaat die ik iedereen aan kan raden trouwens, en met Johnny's Gonna Die staat er ook een nummer op dat qua stijl en volwassenheid net zo goed op Don't Tell A Soul had gepast. Wil ik maar zeggen, deze prachtband had al vanaf het begin veel in haar (Chris) Mars!

bennerd
ArthurDZ schreef:
Flipper is overigens de enige band uit dit 30-tal die ik al live gezien heb, verleden jaar op een roestig podium in een verlaten veld tussen de vervallen fabrieksgebouwen in de Gentse havenbuurt. Mike Watt van de Minutemen speelde bas, en voor Sex Bomb haalden ze een verwaaide roadie met een versleten saxofoon het podium op. Spelen kon ie niet, maar dat maakte het feestje er niet minder om! Geweldige herinnering
Oh man, was je daarbij? Heb zelf verstek moeten geven, maar zou ze wel graag eens gezien hebben. Hoe was het?

12e plek is nog mooi voor Warzone, voor mij is dat nummer een van dé NYHC-anthems.

avatar van ArthurDZ
7. Suicidal Tendencies – Institutionalized (78) (9) en de nummer 1 van yeahyeahyeah en Choconas




Eén van de eerste hardcore punksongs die op MTV in rotatie mocht, met een video waarin Pete Martell uit Twin Peaks niet weet wat hij aan moet met zijn zoon, Tom Araya van Slayer. Heerlijk, net als de song zelf, een echt 'mijn omgeving begrijpt me niet'-anthem van het zuiverste water.

avatar van Choconas
ArthurDZ schreef:
Flipper is overigens de enige band uit dit 30-tal die ik al live gezien heb, verleden jaar op een roestig podium in een verlaten veld tussen de vervallen fabrieksgebouwen in de Gentse havenbuurt.

Veel van deze bands bestaan natuurlijk al (lang) niet meer, maar ik heb er twee live gezien: Suicidal Tendencies en Agnostic Front.

avatar van ArthurDZ
bennerd schreef:
(quote)
Oh man, was je daarbij? Heb zelf verstek moeten geven, maar zou ze wel graag eens gezien hebben. Hoe was het?

12e plek is nog mooi voor Warzone, voor mij is dat nummer een van dé NYHC-anthems.


Het was geen wereldconcert, maar zoals gezegd, de setting maakte het wel speciaal, net als de aanwezigheid van Sex Bomb

6. Black Flag – Rise Above (84) (10)




Ja wat kan je hier nog over zeggen? Absolute klassieker afkomstig van een absolute klassieker, Henry Rollins is een baas (ook live gezien, maar dan met een spoken word-optreden ipv een liveconcert, onze Henry doet niet meer aan livemuziek), echt muziek om banken en stoelen bij in het rond te gooien, enzovoort. Eén van de nummers die door niemand werd geëlimineerd, maar deze deed het wel een stuk beter dan de Misfits. Maar niet zo goed als de volgende vijf nummers, stay tuned....

avatar van ranja
Choconas schreef:
(quote)

Veel van deze bands bestaan natuurlijk al (lang) niet meer, maar ik heb er twee live gezien: Suicidal Tendencies en Agnostic Front.

Bad Brains speelde op eerste Lowlands, volgens mij toen wel gezien of een deel... maar hebben ze met geen van beide nummers m;n top 15 gehaald.
Oja Henry Rollins ook op Lowlands, ook al weinig indruk gemaakt

avatar van Johnny Marr
RISE ABOVE WERE GONNA RISE ABOVE!!!!
WE. ARE TIRED. OF YOUR. ABUSE!!!!

avatar van ArthurDZ
5. Adolescents – Amoeba (97) (12) en de nummer 1 van wendyvortex




Over met tafels en stoelen willen gooien gesproken, daar is dit absoluut anthem vast ook uiterst geschikt voor. Adolescents werden niet genoemd tijdens de nominatieronde, niet tijdens de eliminatieronde, maar met hun ultieme claim to fame halen ze wel mooi de top 5 hier. Niet meer dan terecht wat mij betreft!

avatar van wendyvortex
Hier krijg je toch meteen goeie zin van!

I've never seen anything like it before
This amoeba's got a mind of it's own
But don't turn your back you stupid science world
This is reaching for the telephone




avatar van Johnny Marr
Amoeba, topontdekking

avatar van ArthurDZ
4. Hüsker Dü – Diane* (105) (12) en de nummer 1 van likeahurricane en arcade monkeys




En de hoogste van drie Hüskers is geworden... Diane! Goh, wie had dat verwacht....iedereen?

Nee maar wat een nummer, de intensiteit spat ervan af! Ook wel echt één van die Hüsker Dü-songs waarin je ze bijna letterlijk uit het strakke hardcore-keurslijf hoort breken, dat deze band het nog veel verder zou zoeken was al snel duidelijk.

avatar van ArthurDZ
3. Dead Kennedys – California Über Alles (117) (12) en de nummer 1 van aerobag




Dead Kennedys twee keer in de top 3, wat een prestatie! California Über Alles moet het net afleggen tegen Holiday In Cambodia en maakt haar status als nummer 2 in het oeuvre van de band ook hier dus waar. Maar of het veel gescheeld heeft? Een luttele vijf puntjes!

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 13:38 uur

geplaatst: vandaag om 13:38 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.