menu

Muziek / Muziekgames / Greatest Hits of #5 (PC Music & Friends)!

zoeken in:
Hoog Dots and Loops-gehalte hieronder, maar dat is mede het gevolg van het volledig ontbreken van post-1997-tracks. Veel fans hier van de in mijn ogen toch wel wat minder interessante beginperiode van de band. Het zij zo.

Niettemin nog altijd een fantastisch toplijstje zo, al zeg ik het zelf.

Brakhage* - Dots and Loops (1997)
Fluorescences - EP: same (1996)
Metronomic Underground - Emperor Tomato Ketchup (1996)
Miss Modular - Dots and Loops (1997)
Pack Yr Romantic Mind - Transient Random-Noise Bursts with Announcements (1993)
Percolator* - Emperor Tomato Ketchup (1996)
Ping Pong - Mars Audiac Quintet (1994)
Refractions in the Plastic Pulse* - Dots and Loops (1997)
The Flower Called Nowhere - Dots and Loops (1997)
Tone Burst* - Transient Random-Noise Bursts with Announcements (1993)

ranja schreef:
Zo'n beetje de hele Swtiched On volume 1 en 2 vind ik beter dan het gros van wat in de vorige ronde meedeed, laat staan wat in de finale staat.

Ben het niet met je gehele bericht eens (vind Dots & Loops net als mijn bovenbuurman juist erg goed), maar bij deze conclusie sluit ik me wel aan. Naast wat ik eerder noemde over Margerine Eclipse.

Tegelijk realiseer ik me dat dit over het algemeen juist het teken is van groepen met briljante en constant-kwalitatieve oeuvres: zelfs binnen een groep liefhebbers kunnen er enorme meningsverschillen ontstaan, niet alleen over wat de beste albums zijn, maar zelfs over hele fasen of stijlperioden. Ik herken dat eigenlijk alleen van een handjevol andere genre-definiërende artiesten als b.v. Autechre of David Bowie.

Dots and Loops vind ik ook de minste van de 'grote' Stereolab-platen, en ik mis ook wel enkele favoriete nummers hier (o.a. van Margerine Eclipse, dat vind ik by far de beste plaat uit de 2e helft van hun discografie), maar ik vind het toch wel een erg sterke finale verder hoor. Ik luisterde voor het eerst naar de band in 2006, en ze zijn enkel in mijn waardering gestegen over de jaren heen. Wat een heerlijke, unieke band was het ook.

Koenr schreef:
Wat een heerlijke, unieke band was het ook.

Is, in 2019 stonden ze nog op BKS Fijn concert

Gaat een nipte worden, zaaf. Wanneer is de deadline? 20u? Pfoeh

Uitstekende finale.

1. Cybele's Reverie
2. French Disko
3. Fluorescences
4. Lo Boob Oscillator
5. Ping Pong
6. Wow and Flutter
7. Pack Yr Romantic Mind
8. The Noise of Carpet
9. John Cage Bubblegum
10. Miss Modular

Koenr schreef:
Dots and Loops vind ik ook de minste van de 'grote' Stereolab-platen, en ik mis ook wel enkele favoriete nummers hier (o.a. van Margerine Eclipse, dat vind ik by far de beste plaat uit de 2e helft van hun discografie), maar ik vind het toch wel een erg sterke finale verder hoor. Ik luisterde voor het eerst naar de band in 2006, en ze zijn enkel in mijn waardering gestegen over de jaren heen. Wat een heerlijke, unieke band was het ook.

Ja, ik vind ze ook maar beter en beter worden. Dots and Loops was lang mijn favoriet, is inmiddels wel voorbij gestoken door Transient etc. en wellicht ook Margerine Eclipse. Margerine Melodie is ook de track die ik het meeste mis in de finale.

Op Oscillations from the Anti-Sun staat de volledige versie van French Disco, die is nog een stuk beter dan die op Switched On 2 (want geen lelijke fade out).

Wat een playlist trouwens.

Ik moet mij maar eens dringend aan de albums van dit gezelschap wagen, want wow roepen en door de kamer fladderen heb ik tijdens het luisteren van de finalelijst toch vrij vaak gedaan! Alsof Belle & Sebastian met een gestolen ruimteschip door de ruimte joyriden, zo klinkt het mij vaak in de oren

1. Brakhage*
2. French Disko
3. Wow and Flutter
4. Les Yper-Sound*
5. Three-Dee Melodie*
6. The Flower Called Nowhere
7. Lo Boob Oscilator
8. Jenny Ondioline
9. Percolator*
10. The Noise of Carpet

ArthurDZ schreef:
Alsof Belle & Sebastian met een gestolen ruimteschip door de ruimte joyriden, zo klinkt het mij vaak in de oren

Gyzzz schreef:
Tegelijk realiseer ik me dat dit over het algemeen juist het teken is van groepen met briljante en constant-kwalitatieve oeuvres: zelfs binnen een groep liefhebbers kunnen er enorme meningsverschillen ontstaan, niet alleen over wat de beste albums zijn, maar zelfs over hele fasen of stijlperioden. Ik herken dat eigenlijk alleen van een handjevol andere genre-definiërende artiesten als b.v. Autechre of David Bowie.

Zo is het ook. Stereolab heeft zo'n breed spectrum aan muziek gemaakt en dat is vooral een teken van sterkte. Vooral ook omdat ondanks de grote stijlverschillen het Stereolabstempel toch altijd uit duizenden herkenbaar is, van bij de noisedrones uit de begintijd tot de caleidoscopische gelaagdheid van het latere werk.

Het is gewoon allemaal goed.

1. Jenny Ondioline
2. Lo Boob Oscillator
3. Metronomic Underground
4. French Disko
5. Tone Burst
6. John Cage Bubblegum
7. Nihilist Assault Group
8. Refractions in the Plastic Pulse
9. Three-Dee Melodie
10. Golden Ball

Ik kan wel gaan klagen dat het latere spul meer de kant van lounge-muzak op is gegaan, en dat het oudere spul vele malen beter is, maar ik had met deze selectie ook gewoon moeite met kiezen. Dus ach.

Oor had ook altijd moeite met klassificeren. Volgens mij heb ik in reviews achtereenvolgens shoegaze, easy tune en electroclash voorbij zien komen, misschien nog wel andere ook, mogelijk net wat er op dat moment hip was.

Bovenaan is het nog wel te doen, maar vanaf #4 vind ik het vrijwel onmogelijk om dit te rangschikken. 2 uur genieten, die playlist.

01. Cybele's Reverie
02. French Disko
03. Jenny Ondioline
04. Lo Boob Oscilator
05. Mellotron*
06. Pack Yr Romantic Mind
07. Percolator*
08. Metronomic Underground
09. Les Yper-Sound*
10. Tone Burst

Bij Metronomic Underground krijg ik trouwens steeds meer het gevoel alsof ik Satomi van Deerhoof hoor zingen, vooral qua intonatie.

Cobra and Phases Group Play Voltage in the Milky Night is misschien wel mijn favoriete album van ze, maar geen nummer daarvan te vinden in deze lijst.
Margerine Eclipse staat ook hoog in mijn rijtje, maar geen nummer daarvan te vinden in deze lijst.

En toch een heerlijk rijtje nummers.

1. Refractions in the Plastic Pulse
2. Cybele's Reverie
3. Metronomic Underground
4. Les Yper-Sound
5. Lo Boob Oscilator
6. Brakhage
7. Jenny Ondioline
8. Nihilist Assault Group
9. Three-Dee Melodie
10. Fluorescences

Koenr schreef:
Bij Metronomic Underground krijg ik trouwens steeds meer het gevoel alsof ik Satomi van Deerhoof hoor zingen, vooral qua intonatie.

Ik nu ook

WOW, wat een niveau idd. Alles is van hetzelfde mind-goggling, space-trancing hoog niveau... Is dit trouwens de band van Nico?

1. Metronomic Underground
2. Cybele's Reverie
3. French Disko
4. John Cage Bubblegum
5. Golden Ball
6. Jenny Ondioline
7. Percolator
8. Refractions in the Plastic Pulse*
9. Ping Pong
10. Brakhage*

11. Tone Burst*
12. Mellotron

Hele fijne finale, het was nu al onmogelijk om te kiezen. En dan haalden mijn favoriete nummers van Dots and Loops (Parsec en Ticker-Tape of the Unconscious) niet eens de finale, net als Margarine Melodie - qua melodieuze gelaagdheid misschien wel hun allerbeste voor mij.

Dit is hem geworden:

1. Cybele's Reverie
2. Les Yper-Sound*
3. Jenny Ondioline
4. French Disko
5. Lo Boob Oscilator
6. Pack Yr Romantic Mind
7. Miss Modular
8. Metronomic Underground
9. Mellotron*
10. Our Trinitone Blast*

Een van mijn eerste kennismakingen met Stereolab was trouwens via Pharrel, die een jaar of 20 geleden bij VPRO's Loladamusica uitlegde waarom hij zo'n fan is:

Op de valreep ook nog een lijstje van mijn kant. Veel kende ik nog niet van Stereolab, afgezien van wat losse nummers en wat er al voorbijkwam tijdens het optreden op Best Kept Secret 2019. Uiteindelijk bestaat het podium uit de drie nummers die ik het beste kende, die wisten me ook tijdens deze luistersessie het meest te overtuigen. Maar het was zeker ook aangenaam een greep uit de rest van het oeuvre te horen.

01. Jenny Ondioline - Transient Random-Noise Bursts with Announcements (1993)
02. French Disko - single, t.v.o. Refried Ectoplasm (Switched on Volume 2) (1995)
03. Brakhage* - Dots and Loops (1997)
04. The Flower Called Nowhere - Dots and Loops (1997)
05. John Cage Bubblegum - single, t.v.o. Refried Ectoplasm (Switched on Volume 2) (1995)
06. Refractions in the Plastic Pulse* - Dots and Loops (1997)
07. Nihilist Assault Group* - Mars Audiac Quintet (1994)
08. Wow and Flutter - Mars Audiac Quintet (1994)
09. Golden Ball - Transient Random-Noise Bursts with Announcements (1993)
10. Fluorescences - EP: same (1996)

hee daar hebben we Geert en Luigi, qua timing dan he, even voor de helderheid.

ik ben nu aan het tellen, kan nog wel even duren

zaaf schreef:
hee daar hebben we Geert en Luigi, qua timing dan he, even voor de helderheid.

Ja, Luigi hier! Ik heb op het laatst ook nog de volgorde licht aangepast, met The Flower Called Nowhere op nummer 4. Ik hoop niet dat je me dat euvel duidt.

Choconas schreef:
(quote)

Ja, Luigi hier! Ik heb op het laatst ook nog de volgorde licht aangepast, met The Flower Called Nowhere op nummer 4. Ik hoop niet dat je me dat euvel duidt.
nee maar kan je het verschil duiden? dan kan ik het totaal nog kloppend maken

zaaf schreef:
(quote)
nee maar kan je het verschil duiden? dan kan ik het totaal nog kloppend maken

Jazeker, de volgorde zoals hij er nu staat, is de juiste. Dus als je The Flower Called Nowhere op 4, John Cage Bubblegum op 5, Refractions in the Plastic Pulse* op 6 en Nihilist Assault Group* op 7 hebt, dan is het goed. (Hopelijk heb ik het zo niet nodeloos ingewikkeld gemaakt.)

nee hoor, maar het past wel bij deze GH

Niet in de top 20:
Nihilist Assault Group* 14 puntjes
Golden Ball 12 punten
The Noise of Carpet 10 points

20. Our Trinitone Blast*
16 punten en 5 keer genoemd. Toch mijn nr 4...

19. Tone Burst*
19 punten en 5 keer genoemd.

18. John Cage Bubblegum
24 punten en 5 keer genoemd.

17. Mellotron*
25 punten en 5 keer genoemd.

16. Percolator*
25 punten en 8 keer genoemd.

15. The Flower Called Nowhere
29 punten en 7 keer genoemd.

14. Wow and Flutter
32 punten en 7 keer genoemd.

Gast
geplaatst: vandaag om 17:57 uur

geplaatst: vandaag om 17:57 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.