MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Greatest Hits of #5 (Reggae zonder Bob)!

zoeken in:
zaaf
13. Three-Dee Melodie*
33 punten (dat moest zo zijn) en 7 keer genoemd.

12. Miss Modular
33 punten en 8 keer genoemd.

11. Les Yper-Sound*
38 punten en 6 keer genoemd.

zaaf
10. Ping Pong

45 punten en 10 keer genoemd.
Leadsingle van Mars Audiac Quintet, alternatieve mix van de song is te vinden op de verzamelaar Oscillons from the Anti-Sun (de moeite waard). Het nummer behandelt de economische conjunctuur op een wijze waardoor de groep bij critici het label Marxpop verkreeg.

zaaf
9. Pack Yr Romantic Mind

45 punten en 10 keer genoemd. De nummer 1 van motel matches
Bevat delen van Strangers In The Night van Bert Kaempfert. De song moest opnieuw want er waren ook samples van George Harrison gebruikt waar de maestro geen toestemming voor gaf.

zaaf
8. Fluorescences

53 punten en 11 keer genoemd. De nummer 1 van EttaJamesBrown
Titeltrack van hun gevierde EP uit 1996. Verkozen door John Peel tot de nr 20 van zijn beroemde Festive Fifty van zowel 1996 als het jaar erop (terwijl de nummers in die lijst zelden vaker dan 1x werden verkozen)

zaaf
7. Refractions in the Plastic Pulse*

54 punten en 10 keer genoemd. De nummer 1 van zaaf en Jazper
Eén na langste Stereolabtrack. Opgenomen in maart 1997 onder leiding van McEntire en te vinden op Dots and Loops. Het in delen opgesplitste nummer met opvallende opbouw is van de hand van het vaste schrijverskoppel, maar tevens met compositorische inbreng van drummer Ramsay.

zaaf
6. Lo Boob Oscillator

66 punten en 11 keer genoemd.
Single, live-favoriet (vooral het laatste deel), over diverse cycli. Een favoriet onderwerp van Sadier.

zaaf
5. Brakhage*

80 punten en 12 keer genoemd. De nummer 1 van wendyvortex en ðe waan en ArthurDZ
Hoogst geëindigde nominatie. Openingstrack van Dots and Loops, albumtitel is gebaseerd op de kortfilm van die naam van regisseur Norman McLaren. Brakhage verwijst uiteraard naar experimentele filmer Stan Brakhage.

zaaf
4. Metronomic Underground

92 punten en 13 keer genoemd. De nummer 1 van MarcodB en Johnny Marr
Doet het hier geweldig, is ook wel een iconisch nummer natuurlijk (al wordt die term overschat ).
Crazy, sturdy, a torpedo…

zaaf
3. French Disko

98 punten en 13 keer genoemd.
Aanvankelijk een dubbele A-kant single met Jenny (part I), later werden beide songs opnieuw opgenomen en uitgebracht met French Disco nu met k gespeld.
Though this world's essentially an absurd place to be living in… La resistance!

zaaf
2. Cybele's Reverie

100 punten en 12 keer genoemd. De nummer 1 van Superbitch en johan de witt en Koenr en herman
Leadsingle van Emperor Tomato Ketchup (naar de film met deze naam van Shūji Terayama). De song beschouwt de beleving van Sadier dat volwassenheid eigenlijk maar een saaie aftermath is van de opwindende en leerzame jeugd.

zaaf
Tataratataaaaaa!!!! Hoewel het de ganse finale spannend was, oa bovenaan, komt onverwacht toch een winnares tevoorschijn!!

‍♀️

zaaf
1. Jenny Ondioline

102 punten en 13 keer genoemd. De nummer 1 van itchy en aerobag en ranja en tevens Gyzzz en Ataloona en Choconas
Sadier over Jenny:
"The song on a lyrical point of view is about the Weimar years in Germany in the 30s, after the First World War onwards until Hitler had power. I was sort of making a parallel that stops at the fact that we were living in a world that’s becoming more and more right-wing, more and more militarized, and I’m saying “don’t give up”. There are ways of still being creative with all the tensions which we live, there are ways of fighting and being creative. You know, people like Brecht, who are politically active but through their art."

Prachtige winnaar. En de top 3 op 4 puntjes van elkaar, mooi!

tnx zaaf.

Een snelheidsrecord werd gebroken. Bedankt, Zaaf, voor een interessant weekje.

Topweek, Martin Doe je goed.
Uitstekend podium!

Terechte nummer 1
thanx zaaf

Mooie lijst. Nu ik al die beschrijvingen lees, merk ik wel dat ik daar weinig zelf van meegekregen had de afgelopen dagen: conjunctuurtheorie, Weimarrepubliek en experimentele cinematografie.

Poe hé.

Fijne week zo! Stereolab was bij mij na BKS vorig jaar al aan een revival toe, maar dit maakt hem compleet. Bedankt zaaf!

Was tof, thx!

Thx the homie zaaf, was dope kennismaking!

Bedankt zaaf, mooi GH was het weer, top geregeld

herman schreef:
Er is in ieder geval genoeg te nomineren... ik zou maandag of woensdag wel kunnen bijspringen. Vrijdagavond komt me niet zo goed uit.

Het is vooral de derde ronde die me veel werk lijkt en waar ik wat tegenop zie.

thanks zaaf voor een mooie Stereolab-week!

Poek schreef:
(quote)

Het telwerk of de finale presenteren? Bij nader inzien kan ik dan ook wel veel doen, evt. ook de presentatie.

Mocht je een startlijst hebben, gooi hem er dan maar in.

herman schreef:

Het telwerk of de finale presenteren? Bij nader inzien kan ik dan ook wel veel doen, evt. ook de presentatie.

Mocht je een startlijst hebben, gooi hem er dan maar in.

Vooral het invoeren van alle lijstjes. Startlijst niet klaar, maar dat moet wel binnen een uurtje lukken.

Okay, invoeren van de toplijstjes doe ik dan wel.

edit: heb een snelle manier bedacht met een draaitabel, waarom ben ik daar niet eerder opgekomen.

Greatest hits of in 2020 overleden (lead)zangers!

We hebben diverse keren een speciale greatest hits gehad als iemand recent was overleden. Dat kunnen we niet steeds doen, maar nu even wel: we eren alle overleden solo- en leadzangers uit 2020 (en het begin van 2021). En dat zijn ondere andere deze:

Betty Wright - Clean Up Woman
Bill Withers - Ain't No Sunshine
Charlie Daniels Band - The Devil Went Down to Georgia
Corrie van Gorp - Alie van de Wegenwacht
Gerry & The Pacemakers - You'll never walk alone [Gerry Marsden]
Johnny Nash - I Can See Clearly Now
Justin Townes Earle - Harlem River Blues
Kenny Rogers & The First Edition - Just Dropped In (To See What Condition My Condition Is In) (*)
Liesbeth List - Pastorale (met Ramses Shaffy)
Little Richard - Tutti Frutti
Manu Dibango - Soul Makossa
MF DOOM - Doomsday
Millie Small - My Boy Lollipop
Mory Kanté - Yéké yéké
The Outfield - Your Love [Tony Lewis]
Toots & The Maytals - 54-46 Was My Number [Frederick "Toots" Hibbert]
Trini Lopez - If I Had A Hammer
Vera Lynn - We'll Meet Again
Was (Not Was) - Walk the Dinosaur [Sweet Pea Atkinson]
Wayne Fontana & The Mindbenders - The Game of Love

Ik ben vast namen vergeten en b.v.. Bill Withers heeft wel meer dan één goed nummer gemaakt. Daarvoor is de nominatieronde! Maximaal tien nummers mag je nomineren. Er zijn echter nog wel een paar extra regels:

* Alleen in 2020 (en 2021, als b.v. Morrissey of zo morgen overlijdt mag hij ook nog) overleden solo- en leadzangers (m/v). Drummers, gitaristen e.d. die ook wel eens meezingen hebben pech. Bij b.v. The Serenes is zover ik kan nagaan Theo de Jong de leadzanger en daarom staan ze niet in de startlijst. Mocht ik me vergissen, dan mogen ze genomineerd worden. Hetzelfde voor b.v. Spencer Davis en Florian Schneider. Was (Not Was) heeft verschillende leadzangers gehad, maar Sweet Pea Atkinson zong op hun grootste hit.
* Maximaal twee nummers per overleden zanger om het divers te houden.
* Probeer goed te spellen en uniforme spelling aan te houden. Ik kon niet vinden of het Toots & The Maytals is of Toots and The Maytals, maar hou maar de eerste aan. Ik ga alle nominaties alfabetiseren en dan tellen, maar bij spellingsvarianten wordt het tellen lastiger.

Succes en plezier met nomineren!

Edit: deadline vergeten, maandagavond rond een uur of acht.

(*) The Gambler is zijn bekendste nummer, maar ik heb er alle vertrouwen in dat jullie die nomineren.

Kan brajoapau cosmic kid jordidj1 of Soledad de titel aanpassen naar Greatest Hits of #5 (in 2020 overleden (lead-)zangers) ?

Spotifylijst komt eraan!

Greatest hits: In 2020 overleden (lead-)zangers on Spotify - open.spotify.com
(niet gecontroleerd op rare versies)

ha Poek, wat doen we met bandleden die overleden zijn, maar niet de frontman waren? Mogen we nummers van die bands nomineren?

Voorbeelden: Florian Schneider (Kraftwerk), Vern Rumsey (bassist van Unwound), Dave Greenfield (keyboard-speler van The Stranglers), Neil Peart (drummers van Rush)

aerobag schreef:
ha Poek, wat doen we met bandleden die overleden zijn, maar niet de frontman waren? Mogen we nummers van die bands nomineren?

Voorbeelden: Florian Schneider (Kraftwerk), Vern Rumsey (bassist van Unwound), Dave Greenfield (keyboard-speler van The Stranglers)

Geen leadzangers, dus nee.

Bohannon - Let's Start II Dance (Again) (Hamilton Bohannon)
John Prine - Hello In There
D.A.F. - Der Mussolini (Gabi Delgado Lopez)
Richenel - Dance Around the World
Raggende Manne - Nee's Niks (Bob Fosko)
Pointer Sisters - Fairytale (Bonnie Pointer)
Pretty Things - Don't Bring Me Down (Phil May)
Fairport Convention - I don't Know Where I Stand (Judy Dyble)
Bill Withers - Use Me
Rupert Hine - I Hang On To My Vertigo

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 08:28 uur

geplaatst: vandaag om 08:28 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.