menu

Muziek / Muziekgames / Greatest Hits of #5 (PC Music & Friends)!

zoeken in:
Net thuis. Als ik nog anderhalve uur de tijd heb lukt een lijstje nog wel TornadoEF5

Gretz schreef:
Net thuis. Als ik nog anderhalve uur de tijd heb lukt een lijstje nog wel TornadoEF5

Doe maar, ik ga eerst nog een film kijken, dan luister ik nog wat ik nog eens wil horen, stem ik en morgen presenteer ik dan.

Dus 12u is ook nog goed. En ik wacht wel op jou als het later is.

Johnny Marr schreef:
AAAAAAAAAAA TWEELING GENOT Alvast hartelijk dank voor de organisatie, TornadoEF5. Nu al dé ontdekking van 2021, deze band (had er natuurlijk al langer over gehoord en kende best wel wat nummers maar nooit verder ingedoken, tot nu).

Daarvoor doen we het hé

Treasure is het enige studioalbum van de Cocteau Twins dat ik in de kast heb staan, dus het is niet zo gek dat ik die nummers ook het beste ken (en ook het beste kan waarderen, klaarblijkelijk). Verder viel het me weer eens op wat een magistraal nummer Musette and Drums toch is. Goede aanleiding wel om de rest van het oeuvre van deze groep eens wat vaker de revue te laten passeren, waaronder de twee EP-verzamelalbums die ik ook in de kast heb staan.

01. Lorelei
02. Musette and Drums
03. Ivo
04. Donimo
05. Persephone
06. Pandora (for Cindy)
07. Heaven or Las Vegas
08. Five Ten Fiftyfold
09. Shallow then Halo
10. Cherry-coloured Funk

Luisterende

Mooie ontdekkingstocht

1. Heaven or Las Vegas
2. Musette and Drums
3. Blood Bitch
4. Cherry-coloured Funk
5. Donimo
6. Wax and Wane
7. Lorelei
8. Five Ten Fiftyfold
9. rou-frou foxes in Midsummer Fires
10. Shallow then Halo

Sowieso de band met de beste songtitels ooit

Gretz schreef:

Mooie ontdekkingstocht

De uitvinders van dreampop Gretzie

luigifort schreef:
(quote)

De uitvinders van dreampop Gretzie

Ja, ik hoor nu eindelijk waar Victoria en Alex de mosterd vandaan gehaald hebben

(Ik kende de evergreens die al in de Ladder meeden natuurlijk wel, maar de CT albums waren nog grotendeels ongeschreven boek

Bizar trouwens dat Donimo de enige CT is die nog genoteerd is! )

Gretz schreef:

Dat is maar heel moeilijk te bevatten! Ook nog eens op nummer 2000, dus op het randje van de afgrond.

Positief is wel dat Heaven Or Las Vegas dit jaar de MuMeLadder komt binnenstormen en met een beetje geluk haalt Musette and Drums het ook nog.

Voor ik tel, is de puntentelling dezelfde als die van het songfestival met 12-10-8-7-... of 10-9-8-7-... ?

1. Frou-frou Foxes in Midsummer Fires
2. Lorelei
3. Cherry-coloured Funk
4. Shallow then Halo
5. Heaven or Las Vegas
6. Pandora (for Cindy)
7. Ivo
8. Wax and Wane
9. Blood Bitch
10. Garlands

TornadoEF5 schreef:
Voor ik tel, is de puntentelling dezelfde als die van het songfestival met 12-10-8-7-... of 10-9-8-7-... ?

Normaal is hier 10,9,8,7, etc maar jij bent de baas

Alles geteld.

Wat moeten we doen bij een gelijkspel? Er is er maar één maar het is wel meteen voor positie nummer één.

Dan is het aantal deelnemers dat hem genoemd heeft doorslaggevend. Als er een 10 keer genoemd is en de ander 11 keer, dan wint die laatste.

Als dat ook gelijk is zou je naar het aantal eerste plaatsen kunnen kijken. Dan wint diegene die het meest op 1 is gezet.

Maar spannend hoor, dit is wel een fotofinish dus.

19. Athol-Brose
Blue Bell Knoll
7 punten, 3 keer genoemd

Persoonlijk nog niet zo overdreven veel naar het album Blue Bell Knoll geluisterd. Zeker een prachtig album, maar de andere blijven gewoon nog beter hangen, en dat geldt blijkbaar voor meer mensen hier. Blue Bell Knoll is ook het eerste album waar ze al experimenteren met het geluid waarmee Heaven or Las Vegas uiteindelijk later zo bekend mee zou gaan worden. Maar dit is zeker één v/d beste nummers van BBK.

18. Blue Bell Knoll
Blue Bell Knoll
36 punten, 9 keer genoemd

Opnieuw geldt dezelfde commentaar als bij het vorige album. Al is dit nummer al veel meer genoemd. Op dit nummer hoor je ook duidelijk op het einde shoegaze-invloeden, en dat is ook het beste deel van het nummer voor mij persoonlijk. Ook dit is één v/d beste nummers van BBK.

17. Iceblink Luck
Heaven or Las Vegas
43 punten, 13 keer genoemd

Heaven or Las Vegas is mijn favoriete CT album, maar persoonlijk vind ik dit toch wel één v/d mindere nummers van het album. Al ligt dat ook aan de pracht van de andere nummers.

ranja schreef:
Eerste nummer dat ik van de band hoorde was denk ik Iceblink Luck, toen dat een single was. Dat paste prima bij bv Lush waarvan ik De-luxe al kende.

16. Blood Bitch
Garlands
49 punten, 11 keer genoemd

Dit vind ik een zeer mooi intro van Garlands waarmee je direct weet waar je aan toe bent voor het album. Een beetje jammer dat Garlands niet altijd de erkenning krijgt die het moet verdienen, behalve dan hier. Blood Bitch is ook zo een nummer waarvan duidelijk nog de gothic rock invloeden te horen zijn van begin jaren '80. De sfeer van dit nummer is rauw maar ook heel onheilspellend. Ik heb het geluk van zowel Garlands als Heaven or Las Vegas enorm te kunnen genieten, hoewel de groep een enorme evolutie doormaakte tijdens die periode.

stoepkrijt schreef:
Mijn eerste kennismaking met de basgitaar van Will Heggie. Ik werd van mijn sokken geblazen. Mijn liefde voor Garlands was geboren en mijn interesse in de band Cocteau Twins kreeg hierdoor een gigantische boost.

Gretz schreef:

Dat is zeker bizar, is volgens mij bij lange na niet het populairste of beste CT-nummer.

We zullen zien hoe hoog ie hier eindigt.

Aaaah, de nummers van Blue Bell Knoll komen als eerste, en ik had ze ook als laatste. Nog steeds twee bloedmooie nummers, vooral het titelnummer is schuimbekkend dus dat zegt wel genoeg over het niveau me dunkt. Lekker bezig Tornadootje!

15. Five Ten Fiftyfold
Head over Heels
58 punten, 13 keer genoemd

Head over Heels is een album dat voortbouwt op Garlands, maar waar de groep meer zoekende was naar een eigen sound dat later in de vorm van Treasure naar voor zou komen. Ook in tal van EP's zie je die zoektocht. Het nummer is ook meer etherisch al dan de nummers van Garlands want ook de stem van Fraser zou evolueren. Ik vind het één van de mooiste nummers van Head over Heels, en het heeft net niet mijn top 10 gehaald.

Wow, wtf, deze scoort wel heel laag. Voor mij één van hun allerbeste nochtans!

14. Pandora (for Cindy)
Treasure
63 punten, 14 keer genoemd

Waar Garlands het ultieme gothic album van de Twins is, en Heaven or Las Vegas het ultieme dream pop album van de Twins (of zeg maar in het geheel) is Treasure het meest etherische album van de Twins. En Pandora toont dat al heel duidelijk aan. Het nummer is één en al pracht, en ik ken weinig groepen of artiesten die kunnen bieden wat de Cocteau Twins kunnen aanbieden. Een van mijn favorieten van Treasure.

13. Garlands
Garlands
69 punten, 16 keer genoemd

Dit nummer is minder hard dan Blood Bitch maar nog altijd vrij rauw en zeer onheilspellend, wat Garlands enorm typeert. Van begin tot eind een mooi nummer met vooral een zeer mooi dreigend geluid.

12. Persephone
Treasure
75 punten, 11 keer genoemd

Dit nummer is minder genoemd dan de vorige drie, maar haalt wel 3 keer een top 2 positie binnen. Het is een heel mooi nummer, maar het merendeel van Treasure vind ik persoonlijk beter. Het is ook iets minder ongrijpbaar dan de meeste andere nummers vind ik persoonlijk.

11. Wax and Wane
Treasure
79 punten, 14 keer genoemd

Wax and Wane is 5 keer genoemd geweest in de top 3 van gebruikers hier. Desondanks niet genoeg voor een top 10 plaats. Ook dit is opnieuw een heel mooi nummer dat zelfs Deftones al eens gecovered heeft.

10. Frou-frou Foxes in Midsummer Fires
Heaven or Las Vegas
80 punten, 13 keer genoemd

Voor mij niet alleen het nummer met de mooiste titel die ik al ben tegengekomen, maar ook één van mijn favoriete nummers aller tijden. Het is het langste nummer op HOLV, dus langer genot, maar is ook het meest etherische nummer op HOLV, in combinatie met de sound van HOLV. Het is een hemels nummer in de zin van dat je je echt in de hemel waant als je naar dit nummer luistert. Met 3 nummer één noteringen ben ik blijkbaar niet de enige op dat vlak, en zo haalt het net de top 10.

9. The Thinner The Air
Victorialand
92 punten, 16 keer genoemd

Voor mij de grootste verrassing omdat ik vind dat Victorialand het minst toegankelijke album van de Twins is, en ook één van de albums die ik het minst ken, dus het is ook wel de grootste ontdekking in de zin van dat ik Lazy Calm altijd zag als het meest bekende nummer van Victorialand (die jammer genoeg de finale niet heeft gehaald). Victorialand is meer minimalistisch, en een release met enkel Guthrie en Fraser, dus zonder de bassist wat voor een uniek geluid zorgt. Het is wat rustiger, maar The Thinner The Air is heel etherisch en is met dank aan jullie wel aan het groeien bij mij. Het is een heel mooi nummer, zeker en vast. Met 2 nummer één noteringen en 16 keer benoemd te zijn, heeft het best al een aanhang onder jullie.

stoepkrijt schreef:

Een van de schitterendste nummers ooit gemaakt. De perfecte soundtrack voor wanneer je de aarde verlaat en opstijgt, naar de wolken, naar de sterren of nog verder, naar wat daar ook mag zijn. De engelenzang van Liz Fraser is nergens zo op haar plaats als in dit nummer.

Persephone en Wax and Wane net buiten de top-10

Zeker die eerste had ik véél hoger verwacht.

Verrassende uitslag tot nu toe, met een aantal flinke veranderingen ten opzichte van 6 jaar geleden. Toen was dit de uitslag:
luigifort schreef:
Even de complete lijst in t kort:

1. Shallow Then Halo (73)
2. Lorelei (69)
3. Five Ten Fiftyfold (65)
4. Musette And Drums (61)
5. Ivo (56)
6. Heaven Or Las Vegas (53)
7. Persephone (42)
8. Seekers Who Are Lovers (41)
9. Donimo (40)
10. Garlands (39)
11. Sugar Hiccup (34)
12. How To Bring A Blush To The Snow (31)
13. Lazy Calm (31)
14. The Thinner The Air (31)
15. Pandora (30)
16. Cherry-Coloured Funk (29)
17. Carolyn's Fingers (29)
18. The Tinderbox (Of A Heart) (25)
19. Blue Bell Knoll (24)
20. Iceblink Luck (21)
Five Ten Fiftyfold stond toen nog op het podium!
Cherry-coloured Funk gaat van 16 richting top 8!

Erg blij trouwens met de waardering voor The Thinner the Air. Top 10.

Gast
geplaatst: vandaag om 16:22 uur

geplaatst: vandaag om 16:22 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.