MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Greatest Hits of #5 (Reggae zonder Bob)!

zoeken in:
1. Top of the World
2. Rainy Days And Mondays*
3. Yesterday Once More
4. Solitaire*
5. (They Long to Be) Close to You
6. Goodbye To Love*
7. Only Yesterday*
8. We've Only Just Begun
9. For All We Know*
10. Hurting Each Other*

1. Yesterday Once More
2. Superstar
3. Rainy Days And Mondays*
4. I Won't Last a Day Without You
5. Jambalaya (On the Bayou)
6. (They Long to Be) Close to You
7. Calling Occupants of Interplanetary Craft (The Recognized Anthem of World Contact Day)*
8. Hurting Each Other*
9. All You Get from Love Is a Love Song*
10. Please Mr. Postman

1. We've Only Just Begun
2. Yesterday Once More
3. (They Long to Be) Close to You
4. Top of the World
5. Goodbye To Love*
6. Superstar
7. Rainy Days And Mondays*
8. For All We Know*
9. Hurting Each Other*
10. Solitaire*

1. Superstar
2. Yesterday Once More
3. (They Long to Be) Close to You
4. Please Mr. Postman
5. We've Only Just Begun
6. Top of the World
7. Ticket to Ride*
8. I Won't Last a Day Without You
9. Hurting Each Other*
10. Jambalaya (On the Bayou)

Alright, we kunnen los! Zo meteen de nummers 20-15...

ArthurDZ schreef:
Alright, we kunnen los! Zo meteen de nummers 20-15...

niet per ongeluk Wu-Tang draaien, hè

20. Ticket To Ride* (5) (2)

De rode lantaarn is voor debuutsingle Ticket To Ride. Natuurlijk veel bekender in de versie van The Beatles, maar ook de Carpenters weten zich er wel raad mee, de wereld kon meteen kennismaken met de geweldige stem van Karen. Helaas luisterde die wereld niet. Nog niet.

En zo is debuutplaat Offering meteen zijn enige afgezant kwijt. Leuk voor de variatie dat ie erin zit, maar meer ook niet, was duidelijk ons collectieve eindoordeel.

19. Love Me For What I Am* (7) (2)

Het Horizon-album uit 1975 doet het al iets beter met vier afgezanten. Vooral heel leuk dat deze albumtrack het gehaald heeft, volgens mij zijn verder alleen singles in de finale geraakt. Maar goed, daarmee is wel alles gezegd, want Love Me For What I Am scoorde erg matig in deze game. Zo was het bijvoorbeeld het laatste nummer dat van de 0 afkwam. Uiteindelijk toch nog nipt boven Ticket To Ride geëindigd.

18. It's Gonna Take Some Time (8) (3)

De onderste paar nummers scoren allemaal stuk voor stuk erg laag. Iets zegt me dat deze liedjes er waarschijnlijk waren uitgevlogen als we een eliminatieronde hadden gespeeld. Maar langs de andere kant, de muziek van de Carpenters is gewoon te lief en onschuldig om genadeloos weg te stemmen!

De eerste van 5 van A Song For You (1972).

17. Jambalaya (On The Bayou) (12) (4)

Hun grootste hit in Nederland, ze kwamen 'm zelfs playbacken in Toppop zoals jullie kunnen zien. Desondanks heb ik het gevoel dat veel fans deze niet tot hun favorieten rekenen, wat hier ook terugkeert met een magere 17de plek als gevolg. Blijft wel ultieme vrolijkheid, deze cover van Hank Williams.

De eerste van 2 nummers van Now & Then (1973). En die andere komen we natuurlijk pas véél later tegen hier.

16. Please Mr. Postman (15) (6)

En hier alweer de tweede van Horizon. Please Mr. Postman, of zoals we hem hier kennen, 'Please Mr. Postman zal ik dan maar op 10 zetten zeker', was hun derde en laatste Amerikaanse nummer 1-hit, en werd in dit topic vooral gebruikt als hekkensluiter (in 4 van de 6 lijstjes waarin ie genoemd werd). Zo lukt hoog scoren natuurlijk niet, al deed 50tracks op de valreep nog een dappere poging.

Het ging bij mij tussen Jambalaya en Please Mr Postman, de nummer 10

15. Solitaire* (18) (4)

Het gaat plots hard voor Horizon, toen was er plots nog maar één nummer van dat album over! Haalde evenveel punten als de nummer 14, maar werd één keer minder genoemd, waardoor het dus...

14. Sweet Sweet Smile (18) (5)

... Sweet Sweet Smile is die de sweet, sweet 14de plek pakt. De eerste van drie nummers van Passage, het album waarvoor voor het eerst duidelijk werd dat broer en zus Carpenter qua populariteit wat over hun hoogtepunt heen waren. Toch haalde deze in NL nog gewoon de tipparade, iets wat een paar jaar eerder klassiekers als Rainy Days And Mondays en We've Only Just Begun nog niet lukte.

13. All You Get From Love Is A Love Song* (26) (5) en de nummer 1 van Poek

En hier meteen het volgende nummer van Passage, niet alle nummer 1's hebben de top 10 dus gehaald deze editie. En dat is een dirty old shame, niet Poek?

12. Hurting Each Other* (31) (10) en de nummer 1 van ranja

En toch gaan we verder met het kwetsen van elkaar, want ook ranja's favoriet strandt buiten de top 10. Hurting Each Other wordt soms genoemd als de eerste echte power ballad, en daar zit wat mij betreft zeker iets in. Hartverscheurende vocals van Karen ook weer, topprestatie! De tweede van A Song For You.

11. Only Yesterday* (33) (8)

En zo is al het Horizon-kruit al verschoten voor we de top 10 binnen dartelen. Nog een leuk charts-feitje om mee af te sluiten: dit was hun allerlaatste Amerikaanse top 10-hit!

10. For All We Know* (40) (9)

Toch wel mijn grootste herontdekking van deze Carpenters-week, wat een fenomenaal nummer is dit toch... Werd oorspronkelijk geschreven voor de film Love And Other Strangers, voordat de Carpenters ermee aan de haal gingen en zoals altijd een puike job verrichtten!

De eerste van drie nummers van hun self-titled derde album, die dus allemaal de top 10 gehaald hebben. Applaus!

9. I Won't Last a Day Without You (40) (10)

Eén keertje vaker genoemd en dus één plekje hoger te vinden: mijn andere grote herontdekking deze week. Heren, hopelijk hebben jullie een vrouw in jullie leven die zo om jullie smacht zoals Karen voor haar beau smacht in dit pareltje

En zo hebben we alweer de derde van vijf A Song For You-songs gehad.

8. Calling Occupants of Interplanetary Craft (The Recognized Anthem of World Contact Day)* (51) (8) en de nummer 1 van ranboy

De hoogste van Passage vinden we op 8, en inderdaad, is dit de vreemdste coverkeuze van de Carpenters ooit? Het was 1977, Star Wars is een fenomeen, en ook Richard en Karen springen mee op de trein, zo heb ik dit liedje altijd geïnterpreteerd. Ze doen dat meespringen wel op hun geheel eigen manier natuurlijk, bij aankomst krijgen de aliens meteen een dikke knuffel, in plaats van een galactische oorlog.

7. Goodbye To Love* (52) (8) en de nummer 1 van johan de witt

Deze begon de race heel slecht, maar is oa dankzij een nummer 1-positie van johan uiteindelijk toch nog ruim de top 10 binnengedonderd. Goodbye To Love was de eerste Carpenters-single met een gitaarsolo. Helaas, de meeste rockfans uit die tijd bleven hun neus ophalen voor het duo. Gelukkig is dat al die jaren later toch enigszins goedgekomen, althans bij ons toch

De goede opletters weten bij deze wat de hoogste song van A Song For You is!

6. Top of the World (82) (13) en de nummer 1 van Brunniepoo

Dat is namelijk Top Of The World geworden, nog steeds één van hun grootste hits en bekendste nummers. Is volgens mij ook wel de eerste Carpenters-song die ik leerde kennen. Mijn moeder, een echt kind van de jaren '70, zong altijd gegarandeerd mee wanneer deze langskwam op de Vlaamse oldies-radiostations. Erg prettig was dat overigens niet, maar geen probleem, want dit nummer is toch niet kapot te krijgen.

5. Rainy Days And Mondays* (83) (14) en de nummer 1 van EttaJamesBrown en mezelf

Eén puntje en dus één plekje hoger vinden we mijn favoriet Rainy Days And Mondays, dat nog net de top 5 mag openen. Pure heavenly bliss dit, ook op een vrijdagavond. Gouden popsingle, woorden schieten tekort

En zo heeft ook hun self-titled nog maar één ijzer in het vuur...

4. We've Only Just Begun (86) (14) en de nummer 1 van dynamo d, ECooper en likeahurricane

'We zijn nog maar pas begonnen' zongen de Carpenters in 1970, en mijn god wat hadden ze het bij het rechte eind. De eerste van twee Close To You-songs. Merk ook op hoe close het nog steeds was met de nummers 5 en 6, ondanks drie eerste plaatsen.

ArthurDZ schreef:
Mijn moeder, een echt kind van de jaren '70, kan niet niet meezingen wanneer deze langskwam op de Vlaamse oldies-radiostations. Kan ze overigens niet, maar geen probleem, want dit nummer is toch niet kapot te krijgen.

Dus ze kan het niet wel, maar ze kan het ook niet niet?

Poek schreef:
(quote)

Dus ze kan het niet wel, maar ze kan het ook niet niet?

Precies, jij snapt het Nee ga die kromme zin toch nog even snel aanpassen

3. Superstar (94) (14) en de nummer 1 van teus, Simon77 en motel matches

Dat lezen jullie goed, Superstar gewoon niet op nummer 1 En het was zelfs niet nipt Wel de hoogste van Carpenters uit 1971, en nog altijd het nummer waarmee duizenden Sonic Youth-fans deze bijzondere groep leerden kennen/waarderen.

2. (They Long to Be) Close to You (110) (16) en de nummer 1 van Superbitch

Nee, de strijd om het goud ging eigenlijk vanaf het prille begin al tussen doorbraakhit Close To You en, misschien enigszins verrassend, Yesterday Once More. Net toen die eerste wat leek uit te lopen, begon het plots support te regenen voor die tweede, waardoor Close To You dus genoegen moet nemen met de tweede plek.

1. Yesterday Once More (124) (15) en de nummer 1 vanlaxus11 en Johnny Marr

En zo gaan de shingelingelings en de wo-oh-wo-oh's van Yesterday Once More met de overwinning lopen, op gepaste afstand van de nummer 2. Proficiat Yesterday Once More! Twee eerste plekken en maar liefst zeven tweede plaatsen waren genoeg.

Dan rest me enkel nog de 16 (als ik goed geteld heb) deelnemers te bedanken die deze GH-editie mede mogelijk gemaakt hebben. You guys rock! In mei ben ik hier weer terug als spelleider met een Car Seat Headrest-editie, wie weet zie ik sommige van jullie daar weer terug? Fijn weekend in ieder geval iedereen! Tip: Carpenters is gouden weekend-muziek

Dan draag ik het stokje nu over aan Bonk!

Ik zit overduidelijk niet zo goed in het oeuvre van The Carpenters want ik had geen idee dat Superstar als de topfavoriet gold...

Was verder weer leuk luisteren vanmiddag. Dank Arthur!

Dank ArthurDZ! Mooie presentatie van The Carpenters. Dan is het nu tijd voor:

GREATEST HITS VAN THE SCENE EN TRÖCKENER KECKS

https://static.standaard.be/Assets/Images_Upload/2015/06/24/4da172c6-1aa4-11e5-93aa-68d004feb0bf_original.jpg?maxheight=416&maxwidth=568

Een Greatest Hits editie van twee Nederlandse bands die op zich ook wel ieder voor zich een eigen editie verdienen, maar omdat deze bands toch wel erg verweven met elkaar zijn (en misschien toch ook wel wat te klein/weinig populair voor een eigen editie), leek het me juist ook wel goed ze te koppelen.
Waarom verweven? Nou, beide bands lieten in de loop van de jaren ’80 (nou vooruit dan, samen met De Dijk) en daarna zien dat het ook wel degelijk mogelijk was om goede rockmuziek te koppelen aan sterke, soms poëtische Nederlandstalige teksten. Maar er is meer wat deze bands bindt. Beide zangers (Thé Lau en Rick de Leeuw) hebben albums van de andere band geproduceerd. Ook werden er nummers geïnspireerd door de andere band geschreven (‘Niet alle meisjes zijn verliefd op Kors’ van Tröckener Kecks over de drummer van The Scene en ik heb wel eens gelezen dat ‘Iedereen is van de Wereld’ eigenlijk gaat over de fans van de Tröckener Kecks, terwijl het naderhand een hele andere lading gekregen heeft). Inmiddels spelen ook ex-leden Rob de Weerd (TK) en Emilie Blom (The Scene) samen in de band Mimile. Wellicht zijn er nog wel meer dwarsverbanden te noemen, dus vul vooral aan als je er meer kent.

Dus we gaan, als je het mij vraagt, twee van de beste Nederlandstalige bands, zowel qua muziek als qua teksten, deze week eren. We beginnen met een startlijst van 20 nummers, 10 van elk. Het voordeel van zo’n gekoppelde Greatest Hits is dat je maar liefst 15 nummers mag nomineren. 10 maximaal van één van de twee. Minder dan 15 nummers nomineren mag natuurlijk ook. Hoe je het verder verdeelt, of dat je alleen maar één van de twee bands noemt, ik vind het allemaal best.

Voor de startlijst zijn alle hitnoteringen (inclusief tipparade) gebruikt. Dat gaf zes nummers van The Scene en drie van de Kecks. Van The Scene zijn van de vier meest bestemde hitloze albums de meest favoriete nummers toegevoegd. Van de Kecks zijn de albumfavorieten toegevoegd en heb ik ‘Het Komt Nooit Meer Goed’ meegesmokkeld, aangezien ik dat toch ook als één van de bekendere nummers beschouw, als tune van de naar mijn mening toch ook wel vrij legendarische serie ‘In Voor en Tegenspoed’ met een heerlijk mopperende Rijk de Gooyer.

The Scene – Blauw
The Scene – De Schaduw van het Kruis
The Scene – Iedereen is van de Wereld
The Scene - Mooi
The Scene – Open
The Scene – Rauw, Hees, Teder
The Scene – Rigoreus
The Scene – Samen
The Scene – Slapen, Dromen, Zweten
The Scene – Zuster
Tröckener Kecks – Achter Glas
Tröckener Kecks – De Jacht is Mooier dan de Vangst
Tröckener Kecks – Een Dag Zo Mooi
Tröckener Kecks – Het Feest van de Gemiste Kansen
Tröckener Kecks – Het Komt Nooit Meer Goed
Tröckener Kecks – Ik Denk Nooit Meer aan Jou
Tröckener Kecks – Met Hart en Ziel
Tröckener Kecks – Naar de Top
Tröckener Kecks – Niemand Thuis
Tröckener Kecks – Paradijs

Voeg dus tot 15 nummers aan deze lijst toe, waarvan maximaal tien van The Scene of Tröckener Kecks, verder maakt de verdeling niet uit.

Tröckener Kecks staan maar beperkt op Spotify. Derhalve doen we het in de Spotify lijst met de liveversies van De Jacht is Mooier dan de Vangst en Het Feest van de Gemiste Kansen.

Achter Glas en Naar De Top zijn helemaal niet op Spotify te vinden, dus bij deze de Youtube linkjes.

Wellicht wil cosmic kid, Casartelli, of Soledad de titel van het topic wijzigen? Alvast bedankt!

Ik tag morgen nog wel wat mogelijk geïnteresseerden, maar schroom niet om alvast wat mooie aanvullingen te doen!

Deadline: maandag 29 maart 21 uur

Dank ArthurDZ. Goeie kans dat ik bij Car Seat Headrest in de finale weer meedoe.

Zelfde geldt voor deze editie, top 10 in de finale moet lukken. Behalve produceren deed Thé Lau ook wel eens achtergrondzang bij de Kecks?

Edit: ik weet niet of er een minimumaantal is voor nomineren, maar mijn favoriet Nu of Nooit hoort toch absoluut in de finale thuis.

Dat is inderdaad een gemiste kans

DjFrankie (moderator)
Kecks
01 1 op 1.000.000
02 Mooier Dan de Rest
03 Nu of nooit
04 Rik Ringers
05 Wacht op Mij
Scene
06 Beschaving
07 Bruid
08 Pop
09 Rij Rij Rij
10 Sex of Fantasie

The Scene - Brand
The Scene - Dromenlied
The Scene - Maan
The Scene - Feest
The Scene - Sta
The Scene - Liefde
The Scene - De stem die fluistert in de nacht
The Scene - Kans
The Scene - Mijn Straat
Tröckener Kecks - Nu of Nooit

Veel Kecks classics ontbreken toch wel, van voor ze de top 40 haalden. Het was de eerste band die ik ooit live zag, in een sporthal. Rick de Leeuw moest er niet veel van hebben, sporthallen zijn om in te sporten zei hij. Ik vond het geweldig.

Tröckener Kecks - Nu of nooit
Tröckener Kecks - 1 op 1.000.000
Tröckener Kecks - Niemand danst alleen
Tröckener Kecks - Souvenir
Tröckener Kecks - Ver van huis
Tröckener Kecks - Zonde van de tijd
Tröckener Kecks - Vanavond voor altijd
Tröckener Kecks - Zestien, toen en nu
Tröckener Kecks - Meer! Meer! Meer!
Tröckener Kecks - Danig in de war
The Scene - De stem die fluistert in de nacht
The Scene - Opgejaagd
The Scene - Sex of fantasie
The Scene - Mijn straat
The Scene - Borderline

Nu of nooit
Wacht op mij
Deze ochtend
Op de vlucht
Hakken in het zand
Veel Te Veel Water
Geen Kaart, Geen Plan, Geen Gids
Zou Je Niettegenstaande de Recente Gebeurtenissen Toch Nog een Verblijf op Amoureus Gebied in Overweging Willen Nemen Alsjeblieft
Meer! Meer! Meer!
Vanavond voor altijd

Ja, ik ben meer van de Kecks. > tK is althans het beste dat ooit in het Nederlands is uitgebracht.

Tröckener Kecks – Souvenir
Tröckener Kecks – Nu of Nooit
Tröckener Kecks – Betaalde Liefde
Tröckener Kecks – Dood van een Held
Tröckener Kecks – 1:1000000
Tröckener Kecks – In Tranen
Tröckener Kecks – Dag en Nacht
Tröckener Kecks – Redding
The Scene - Brand
The Scene - Het Werk van God
The Scene - Hartslag
The Scene - Tijd Is Kort
The Scene - Maan
The Scene - Helden
The Scene - De Stem Die Fluistert In de Nacht

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 17:03 uur

geplaatst: vandaag om 17:03 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.