menu

Muziek / Muziekgames / Greatest Hits of #5 (10cc)!

zoeken in:
geplaatst:
1. New Born
2. Muscle Museum
3. Plug In Baby
4. Uprising
5. Resistance
6. Sunburn
7. Starlight
8. Bliss
9. Showbiz*
10. Take a Bow*

geplaatst:
De bovenste 2 steken er voor mij wel bovenuit en het is altijd een beetje stuivertje wisselen welke van de 2 ik bovenaan zet. De top 5 staat verder ook wel vast, daarna wordt het lastiger...te veel goede nummers.

01 Knights of Cydonia
02 Hysteria
03 Bliss
04 Sing for Absolution
05 Supermassive Black Hole
06 Uprising
07 Starlight
08 Time Is Running Out
09 Butterflies & Hurricanes
10 Muscle Museum

geplaatst:
https://thumbs.gfycat.com/ScrawnyAdoredGrayreefshark-size_restricted.gif

01 - Knights of Cydonia
02 - Bliss
03 - Starlight
04 - Plug in Baby
05 - Map of the Problematique
06 - Time is Running Out
07 - Resistance
08 - Hysteria
09 - Supermassive Black Hole
10 - New Born

Sorry Uprising!

Mijn slaapkamer, 2001. Ik herinner mij dat moment zelfs nog. De eerste kennismaking met Muse. De Vlaamsche TMF stond aan op de achtergrond, plots was daar een intro te horen die ineens al mijn aandacht trok. De videoclip fascineerde mij ook meteen. Bliss had mij te stekken. Ik kwam uit een klas vol dansmariekes, vooral stevige house dus. Op vlak van film was ik al een tijdje de afwijkende, omdat ik meer en meer naar alternatieve dingen begon te kijken, iets wat totaal niet leefde bij mijn leeftijdsgenoten. Maar op muzikaal vlak is het Muse die mij langzaam maar zeker naar de 'andere' of meer rockgerichte zenders doen luisteren heeft.

Een zomerse dag, lange autorit, 2006. Puur op basis van 'Knights of Cydonia' (preview StuBru), een nummer dat ongetwijfeld in mijn TOP 3 aller tijden zit, kocht ik 'Black Holes and Revelations', tot op vandaag nog steeds één van mijn favoriete albums. In de wagen de CD voor 't eerst gehoord en ... het was instant-liefde. Waar hun vorige albums naast enkele absolute toppers ook wel skip-nummers bevatte, was dit van begint tot eind raak. Langer dan een jaar zo goed als op repeat gestaan.

Werchter Boutique, 2013. De allereerste keer dat ik Muse in het echt zag. Helemaal omver geblazen, zwaar onder de indruk. Wat een show! Wat een performance! Wat een fantastisch totaalpakket! Wat een feest! Ik wist toen nog niet dat het helaas ook mijn allerlaatste concert zou worden. Blij dat Muse die eer gekregen heeft, want het is ongetwijfeld het beste dat ik ooit live gezien heb. In dat opzicht een mooie afsluiter.

Ik vond het héél moeilijk om te rangschikken, dat in ieder geval. De TOP 2 staat muurvast, maar de overige 8 zouden morgen een andere volgorde kunnen hebben. Survival zou zeker in mijn TOP 3 gezeten hebben, niet verwacht dat deze niet eens genomineerd zou raken. Verder ben ik nog steeds even grote fan van de band. Ze hebben wel fans verloren rond en na 'Black Holes and Revelations', maar er evenveel bijgekregen. Hun laatste album, 'Simulation Theory', waar ze nogmaals tonen dat ze de ballen hebben om te blijven evolueren, vind ik zelfs hun tweede beste. Dat gaat veel kanten op, maar het blijft bovenal ook helemaal Muse.

Oninteressante anekdote: In 2003, toen ik in Gent ging studeren, was er De Jerre, een medestudent die echt als twee druppels water op Matthew Bellamy leek, Bliss-kapsel inclusief. Alleen zag 't niet rood. Ik kon hem nooit aankijken zonder aan die clip te denken.

geplaatst:
1. Plug in Baby
Het heeft een paar jaar geduurd voor deze klapper in de hoogste regionen van mijn Muse-lijstjes belandde. Maar intussen is Plug in Baby al bijna tien jaar een vaste klant in mijn top 100 aller tijden, met wellicht de beste gitaarriff die de band ooit gemaakt heeft - en dat wil heel wat zeggen.

2. New Born
Voor mij het ultieme Muse-nummer. De song waarmee ik de band zo rond 2004 of 2005 leerde kennen. Maandenlang draaide ik Origin of Symmetry bijna dagelijks. Ik deed niets liever dan de openingstrack op het hoogste volume door de boxen laten knallen. Dat ik daarbij gezinsleden en buren de stuipen op het lijf joeg, was natuurlijk mooi meegenomen voor een 15-jarige rebel.

3. Time Is Running Out
Muse die de funktoer opgaat? Yes, please! Beste nummer op de beste Muse-plaat. Ik ben vooral gek op hoe de drumlijnen de toon aangeven in de aanloop naar het refrein. Het samenspel tussen de bandleden is hier op z'n allerbest.

4. Starlight
Toen Black Holes & Revelations verscheen, was ik niet onmiddellijk verkocht. Deze Starlight klonk me net een tikkeltje te afgelikt. Pas enkele maanden of zelfs jaren later zag ik de genialiteit van deze ronduit perfecte popsong. Wanneer Bellamy "promise not to faaaade away" zingt, bezwijk ik compleet.

5. Invincible*
Wat goed dat Invincible op de valreep de finale gehaald heeft. Die langzame, subtiele opbouw, voortgedreven door de drumpartijen, is zo fantastisch. Houden jullie het droog bij de climax rond minuut 4? Ik slechts met moeite.

6. Knights of Cydonia
In de zomer van 2006 filmde ik met de fiets een stuk van de afdaling van de Col d'Agnel in Zuid-Frankrijk. Ik zette het filmpje op YouTube en koos als soundtrack het toen pas uitgebrachte Knights of Cydonia. Ook omdat het nummer exact even lang duurde als mijn opname, maar vooral omdat de muziek uitstekend paste bij de beelden. Toen kon ik nog niet voorspellen dat Knights zoveel jaren later nog altijd tot mijn favorieten zou behoren.

7. Butterflies and Hurricanes*
Een fanfavoriet die wordt gekenmerkt door geweldige uitbarstingen en natuurlijk dat onvergetelijke Rachmaninov-intermezzo. Bellamy geht los en I love it!

8. Bliss
Net als esteban kan ik me de vrijevalvideo van Bliss nog glashelder voor de geest halen. Niet dat deze topper zo'n coole clip nodig heeft om te overtuigen, maar het helpt zeker.

9. Stockholm Syndrome
Hysteria en Stockholm Syndrome heb ik altijd al met elkaar in verband gebracht. Ze zijn bijna-buren op Absolution en vertonen dezelfde opbouw en kenmerken. Ik kan zo niet een-twee-drie zeggen welke mijn favoriet is. Allebei weergaloos. Vandaag schat ik Stockholm net iets hoger in.

10. Citizen Erased
Een beetje een atypisch Muse-nummer. Wellicht hun langste song? De afwisseling tussen erg ruige en juist heel rustige passages is even wennen, maar het maakt van Citizen een nummer dat je echt leert te appreciëren.

En Muse is gewoon zo'n topband dat de wereldnummers van hun debuutplaat niet eens mijn top 10 halen. Dus een dubbel en dik verdiende vermelding voor:

11. Showbiz*
12. Sunburn

geplaatst:
esteban schreef:
De Jerre

gerre, is that you?

Arno schreef:
Wanneer Bellamy "promise not to faaaade away" zingt, bezwijk ik compleet.

ArthurDZ ook. Aan een beroerte ofzo. En dan is dit nog z'n favoriete Muse-nummer, kun je nagaan.

geplaatst:
1. New Born

Science fiction en dystopische toekomstbeelden komen vaak terug bij Muse. Hier gaat het over iemand die vervreemd is van z’n omgeving en toe is aan een wedergeboorte in een nieuwe, hoogtechnologische wereld. Het begint met een kabbelende klavierbegeleiding, maar dan komt er plots een uitbarsting van gitaargeweld.

2. Time Is Running Out
3. Uprising
4. Knights of Cydonia
5. Space Dementia*
6. Muscle Museum
7. Bliss
8. Resistance
9. Stockholm Syndrome
10. Butterflies and Hurricanes*

geplaatst:
1 . Uprising
2 . Knights Of Cydonia
3 . Plug In Baby
4 . Resistance
5 . New Born
6 . Bliss
7 . Sunburn
8 . Starlight
9 . Time Is Running Out
10 . Take A Bow

Bij een vrije keuze zou Presure op 3 gestaan hebben en zou ook Unintended in de top 10 gestaan hebben

geplaatst:
Johnny Marr schreef:

(quote)

ArthurDZ ook. Aan een beroerte ofzo. En dan is dit nog z'n favoriete Muse-nummer, kun je nagaan.
Jee, net nog eens die videoclip opgezocht. Ik was helemaal vergeten dat ze daar op een vliegdekschip ofzo staan. Bescheidenheid is toch nooit hun sterkste kant geweest. Al een geluk dat de muziek beestig goed is. Zeg er maar niets van, Muse-haters.

geplaatst:
1. Plug In Baby
2. Bliss
3. Time Is Running Out
4. Invincible*
5. Knights of Cydonia
6. Map of the Problematique*
7. New Born
8. Butterflies and Hurricanes*
9.. Stockholm Syndrome
10. Sing for Absolution*

geplaatst:
Wat. Een. Band.
Goed, de laatste albums zijn zeker niet zo goed als de eerste albums, maar live staat de band als een huis en passen de nieuwe nummers uitstekend tussen de klassiekers. En hoewel er best wat nieuwe nummers in de finale hadden gemogen van mij, hadden ze in dit veld toch in het onderste deel terecht gekomen. Eigenlijk heb ik alleen met Supermassive BH niets. Daarboven zit het dicht op elkaar.

De eerste vijf zijn de absolute klapstukken wat mij betreft. Muscle Museum en Plug in Baby hadden ook kunnen ruilen, maar ik heb de doorbraak-'hit' op het podium geplaatst. Direct daarna komt dan normaliter Unintended bij mij, maar die heeft het jammer genoeg niet gehaald.

1. Bliss
2. New Born
3. Muscle Museum
4. Plug In Baby
5. Knights of Cydonia
6. Hysteria
7. Invincible*
8. Time Is Running Out
9. Resistance
10. Sunburn

11. Sing for Absolution*
12. Butterflies and Hurricanes*
13. Citizen Erased
14. Starlight
15. Uprising
16. Map of the Problematique*
17. Space Dementia*
18. Showbiz*
19. Stockholm Syndrome
20. Take a Bow*

21. Supermassive Black Hole

geplaatst:
Voor esteban:

1. Muscle Museum
2. Bliss
3. Showbizz*
4. Uprising
5. Sunburn
6. Starlight
7. Plug In Baby
8. Sing for Absolution*
9. Space Dementia*
10. Supermassive Black Hole

Heb ze ooit live gezien in De Goffert. Samen met The Editors. Tja, van beide bands zal ik nooit een echte fan worden. Dat hoeft ook niet om een prima dag te hebben.

geplaatst:
Wat een fantastische band blijft dit nog. De eerste 15 horen wat mij betreft allemaal tot de absolute top. Wel jammer dat Drones zo genegeerd werd. Reapers en The Handler hadden bij mij hoog gescoord. Ook The 2nd Law had wel een nummer bij de laatste 20 verdiend.

1. Citizen Erased
2. Map of the Problematique*
3. Space Dementia*
4. Showbiz*
5. Knights of Cydonia
6. New Born
7. Sing for Absolution*
8. Bliss
9. Hysteria
10. Uprising

11. Plug In Baby
12. Supermassive Black Hole
13. Take a Bow*
14. Sunburn
15. Stockholm Syndrome

geplaatst:
1. Citizen Erased
2. New Born
3. Space Dementia
4. Knights of Cydonia
5. Stockholm Syndrome
6. Starlight
7. Sunburn
8. Bliss
9. Muscle Museum
10. Time is Running Out

geplaatst:
1. Knights of Cydonia
2. Plug In Baby
3. Bliss
4. Supermassive Black Hole
5. Time Is Running Out
6. New Born
7. Hysteria
8. Starlight
9. Sing for Absolution*
10. Citizen Erased

geplaatst:
1. New Born
2. Time Is Running Out
3. Showbiz*
4. Resistance
5. Map of the Problematique*
6. Butterflies and Hurricanes*
7. Plug In Baby
8. Citizen Erased
9. Hysteria
10. Invincible*

geplaatst:
1. Starlight
2. Plug In Baby
3. New Born
4. Bliss
5. Time Is Running Out
6. Sunburn
7. Uprising
8. Knights of Cydonia
9. Map of the Problematique*
10. Citizen Erased

Ja wat moet ik hier nog over zeggen? Tekstjes over de nummers heb ik bij de vorige Greatest Hits of Muse of bij de albumpagina's al geschreven en ga ik nu niet recycleren. Ik heb lang getwijfeld over mijn nummer 1, maar uiteindelijk gun ik het Starlight (8 jaar geleden pas mijn nummer 10). Ik heb trouwens elk nummer van mijn top 10 al live gehoord. Starlight, Plug In Baby, Time Is Running Out en Knights of Cydonia speelde Muse op allevier de concerten die ik van de band zag, de andere één of twee keer.

geplaatst:
1 Time Is Running Out
2 Invincible
3 New Born
4 Hysteria
5 Map of the Problematique
6 Knights of Cydonia
7 Stockholm Syndrome
8 Showbiz
9 Citizen Erased
10 Bliss

Dit was allerminst evident. Vraag het me morgen opnieuw en die top-10 zou er helemaal anders kunnen uitgezien hebben. Op misschien twee nummers na allemaal goed, tot zeer goed tot excellente songs, waarbij mij eerder nostalgie of het gevoel van de dag meespeelt in de rangschikking dan andere parameters. Time Is Running Out is voor mij uiteindelijke de perfecte Muse-song. Eentje die ik van voor naar achter en omgekeerd kan meezingen en die alles in zich heeft wat Muse nu zo goed maakt.

jordidj1 (moderator)
geplaatst:
1. Knights of Cydonia
2. New Born
3. Resistance
4. Plug In Baby
5. Bliss
6. Invincible*
7. Map of the Problematique*
8. Sing for Absolution*
9. Stockholm Syndrome
10. Space Dementia*

geplaatst:
Ik ben blij dat ik nog net op tijd zag dat de deadline wat vroeger ligt dan gewoonlijk, want dit is toch een fijn bandje hoor. Twee geweldige liveconcerten van ze gezien (ik houd wel van wat show, bombast en theatraliteit op zijn tijd), maar ook hebben ze ook wel een paar hele fijne albums gemaakt.
Psycho had anders top 5 gestaan.

1. Stockholm Syndrome
2. Knights of Cydonia
3. Citizen Erased
4. Space Dementia*
5. Uprising
6. Muscle Museum
7. Bliss
8. New Born
9. Time is Running Out
10. Supermassive Black Hole

geplaatst:
De lijnen zijn gesloten!

geplaatst:
De achterhoede:

11. Supermassive Black Hole 63 (12)
12. Stockholm Syndrome 61 (13) - Nr. 1 voor Bonk
13. Sing for Absolution* 55 (11) - Nr. 1 voor Rufus
14. Invincible* 54 (11) - Nr. 1 voor vigil
15. Resistance 54 (13)
16. Citizen Erased 51 (11) - Nr. 1 voor Finidi, Hedser en Gebruiker43757
17. Sunburn 38 (9)
18. Showbiz* 36 (7)
19. Space Dementia* (35) 7
20. Butterflies and Hurricanes* 31 (10)
21. Take a Bow* 28 (7)

Opvallend dat een fan favourite als Citizen Erased het hier niet verder schopt dan een 16de plaats. Komt niet vaak voor dat een nummer zo laag eindigt en toch 3 topposities heeft. Het volgende nummer dat hierin slaagt staat in de top-5.
Ook Supermassive Black Hole wordt vaak gestreamd/gespeeld als we kijken naar last.fm of Spotify, maar haalt hier al bij al toch maar een bescheiden 11de plaats.

geplaatst:
10. Map of the Problematique 66 (12)

Dit bericht bevat ingevoegde media van de volgende externe locatie:

https://www.youtube.com/watch?v=AR6A3dap6MI

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MusicMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MusicMeter met je privacy omgaat.

We duiken de top-10 binnen met één van de zes (!) notering uit Black Holes & Revelations. Een persoonlijke favoriet bij mij en ik kan me nog goed herinneren wanneer deze De Afrekening (die op Studio Brussel) binnenkwam en ikzelf volledig uit mijn lood geslagen hierdoor werd. Voor mij persoonlijk de stap om wat dieper in het oeuvre te gaan duiken van Muse.

geplaatst:
9. Muscle Museum 68 (12) - Nr. 1 van EttaJamesBrown

https://www.youtube.com/watch?v=z-6kdzTtAUs

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MusicMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MusicMeter met je privacy omgaat.

Direct ook de laatste van het debuutalbum. Showbiz was als album direct een goede binnenkomer, maar had voor mij persoonlijk nog te weinig een eigen smoelwerk, hoewel je toch al bepaalde eigenheden detecteerde. Later zijn ze hun sound meer gaan perfectioneren en klonk ze ook wat gepolijster dan in hun wat rafeligere beginjaren. Aparte titel ook die eigenlijk gewoon terugkomt op neuzen in een woordenboek wat er in de buurt van het woord muse ligt.

geplaatst:
8. Hysteria 79 (15)

https://www.youtube.com/watch?v=8ov9thTtgIQ

Met Hysteria hebben we het laatste nummer dat geen topnotering wist te pakken. Het nummer wist steeds op de juiste momenten wat puntjes pakken en bleef gestaag steeds tussen positie 5 en 10 hangen.

geplaatst:
7. Time Is Running Out 80 (16) - Nr. 1 van mezelf

https://www.youtube.com/watch?v=VUwxrIwF9KY

Time Is Running Out deed het in de eerste 10 lijstjes bijzonder slecht en bungelde onderaan de lijst. Mijn vrees dat mijn favoriete nummer van Muse niet eens de top-10 zou halen bereikte een hoogtepunt, maar gelukkig kwam er een stevige tussensprint die dit nummer terug onder de mensen bracht. Ook al het laatste nummer van Absolution, hetgeen al bij al toch wel wat tegenvallend te noemen is, gezien ze ook 5 nummers in de finale hadden (evenveel als bv. OoS).

geplaatst:
6. Starlight 87 (15) - Nr. 1 van JoaMuse

https://www.youtube.com/watch?v=R6f_7G71p_w

Het nummer waarmee ze wereldwijd ook mainstream werden. Voor sommigen een bepaald verraad, maar anderzijds heeft Muse hier toch nog altijd een erg goed poprocknummer geschreven waar voldoende kwaliteit in te horen is.

geplaatst:
5. Uprising 90 (16) - Nr. 1 van dynamo d, Shaky en 50tracks

https://www.youtube.com/watch?v=LQlhkbdYG7w

En direct daarna hun tweede grote hit in de lage landen. Met The Resistance werd een wat voller stadiongeluid gecreëerd dat blijkbaar aansloeg. Voor anderen was dit dan wel weer het begin van het einde gezien de nummers van The Resistance ook de meeste recente nummers in deze finale zijn. Wat jullie betreft hebben ze daarna weinig tot niets memorabels nog uitgebracht en eerlijk gezegd kan ik me daar wel bij aansluiten. Af en toe nog wel eens een leuke single, maar niets dat het niveau van hun eerste decennium weet te halen en al zeker niet weet te overstijgen. Gelukkig rocken en swingen ze live wel nog steeds als een tiet.

geplaatst:
4. Bliss 113 (21) - Nr. 1 van Simon77

https://www.youtube.com/watch?v=2dmZt4Q2jpo

We maken een sprongetje in de punten om bij een duo uit te komen. Twee nummers die ik ook moeilijk uit elkaar kan zien en die wat mij betreft vrij gelijkaardig zijn. Bliss is hierbij net naast het podium gevallen hetgeen voornamelijk te wijten is aan de mindere topnoteringen, want met 21 users die dit nummer in hun top-10 hadden is het alleszins breed gedragen.

geplaatst:
3. Plug In Baby 115 (16) - Nr. 1 van stoepkrijt, Arno en Rudi S

https://www.youtube.com/watch?v=CW-TMcvqjac

Monumentale intro natuurlijk met een fantastische riff. Plug In Baby wint het burenduel met Bliss, maar het hoogst genoteerde nummer van Origin of Symmetry is natuurlijk een ander nummer. Rest natuulijk nog de vraag welk nummer van Muse op het ereschavot staat?

geplaatst:
Ik wist het en toch nog vergeten dat de deadline vroeger lag

Plug in Baby zou mijn nummer 1 zijn geweest, als...

Gast
geplaatst: vandaag om 14:14 uur

geplaatst: vandaag om 14:14 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.