MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Greatest Hits of #5 (Reggae zonder Bob)!

zoeken in:
12. Nature's Way (30 punten van 6 stemmers)

27 punten voor plek 15, 30 voor plek 12, het zit dicht bij elkaar!

Origineel van Spirit (de band waar Led Zeppelin het intro van Stairway to Heaven van jatte).
Uitgevoerd door Alison Limerick en Deirdre Rutkowski.

Hier is de cover m.i. toch wel duidelijk beter dan het origineel. De zangbijdrage van Deirdre is beperkt tot oohoohoo, maar wel een heel mooie oohoohoo.

12 t/m 15 staan allemaal zo'n tien plaatsen te laag

9/11. Kangaroo (32 punten van 8 stemmers)

Origineel van Big Star.
Uitgevoerd door Cindy Sharp (CIndytalk) en Simon Raymonde (Cocteau Twins)

Van het eerste album van TMC werden twee singles getrokken en allebei waren leden van Cocteau Twins betrokken (en de b-kant Sixteen Days (Reprise) is m.i. nog meer Cocteau Twins dan a-kant Song to the Siren). Ook die Cindy Sharp (voorheen Gordon Sharp) heeft iets met de tweelingzusjes te maken, misschien weet TornadoEF5 daar meer van? Ook Big Star zien we vaker terug in de top 20, met ook nog twee solonummers van Bell erbij. Kangaroo deed het niet slecht in het VK: 20 weken in de indiecharts.

luigifort schreef:
Die Clarkcovers hier haalden mijn top 10 niet, niet helemaal geslaagd en de originelen zijn veel en veel beter...

Ik ken wel iemand die daar anders over denkt en waarschijnlijk vindt dat dit nummer zo'n 7 tot 9 plaatsen te laag staat.

9/11. Strength of Strings (32 punten van 5 stemmers)

Origineel van Gene Clark.
Lead zang denk ik Dominic Appleton en dan Les McKeown (zanger van Bay City Rollers) als achtergrondzanger? samen met de Rutkowskizussen.

Ik hou het zelf maar op dat het origineel en de cover ongeveer even mooi zijn

9/11. Tarantula (32 punten van 6 stemmers)

Origineel van Colourbox
Uitgevoerd door de zussen Rutkowski en Dominic Appleton.

Het nummer is geschreven door Martyn Young van Colourbox, een band die een beetje vreemde eend in de bijt was bij 4AD. Invloeden van soul, reggae, hiphop, dub etc. Misschien heb je nooit van deze band en deze man gehoord, toch scoorden ze (onder een andere naam) een wereldhit in 1987. The greatest record of the year, check it out! Ook geschreven door Martyn Young dus, wel een heel ander nummer dan Tarantula.

8. I Want to Live (33 punten van 7 stemmers)

Origineel van Gary Ogan & Bill Lamb.
Uitgevoerd door de zussen Rutkowski.

De originelen van de nummers van TMC zijn over het algemeen niet erg bekend, maar dit is wel erg obscuur, zo lijkt het. Op MusicMeter niets te vinden over deze mannen bijvoorbeeld. Op de rest van het interweb kan ik nog wel vinden dat het van het album Portland uit 1972 komt. Misschien wel een juweeltje, als dit nummer representatief is.

6/7. Carolyn's song (35 punten van 7 stemmers)

Origineel van Rain Parade.
Uitgevoerd door Deirdre Rutkowski.

Geschreven door David Roback, uit de tijd dat hij nog bij Rain Parade zat, een band die bij luigifort en johan de witt vast erg bekend is wegens onderdeel zijn van Paisley Underground. Roback zou later Mazzy Star oprichten. Die band is dan weer bij de rest van MusicMeter bekend.

Vergeten een lijstje in te sturen...

6/7. Holocaust (35 punten van 8 stemmers)

Origineel van Big Star.
Uitgevoerd door Howard Devoto (zanger van Magazine)

Er staan wel wat (voor mij) onverwachte vocalisten op de albums van TMC. Richenel bijvoorbeeld, die gast van Bay City Rollers, maar ook deze Howard Deveto. Ik vind het zelf niet zo'n heel geslaagde match, maar acht stemmers dachten daar anders over.

Holocaust liedje .
1 van de 8

Roback ook recent overleden
Er blijft weinig over zo...

Holocaust is een pareltje!

5. Mr. Somewhere (40 punten van 8 stemmers, mijn favoriet voor deze keer)

Origineel van The Apartments.
Uitgevoerd door de betreurde Caroline Crawley.

The Apartments is een Australische band die al sinds 1978 bestaat. Ik kan me niet herinneren ooit iets van hen beluisterd te hebben, maar het origineel klinkt eigenlijk ook wel heel mooi. De stem van Caroline Crawley noh net iets mooier. Vanwege dit nummer kocht ik een cd van haar band Shelleyan Orphan, maar die miste toch de magie die TMC wel heeft.

Shelleyan heeft een paar leuke singles.
Ze was getrouwd met Boris Williams, drummer van The Cure 1984-1992. Shelleyan stond eind 80s/begin 90s in het voorprogramma van The Cure, daar heeft ie haar leren kennen. Ze speelden later samen in de band Babacar, maar daar heb ik nooit een cd van kunnen vinden of zelfs maar een nummer geloof ik, te obscuur...

Lang geleden dat ik die cd voor het laatst beluisterd heb, zal ze nog eens een kans geven

4. Another Day (54 punten van 7 stemmers)

Origineel van Roy Harper.
Uitgevoerd door Elizabeth Fraser van Cocteau Twins.

luigifort schreef:
Roy Harper heb ik vd week leren kennen nav dit topic, ben er helemaal verzot op

Het origineel is ff wennen als je de versie van Fraser gewend bent. Maar op anderhalf minuut begint Harper opeens als Fraser te zingen! Zou ze hem kennen? Hij zou een relatief onbekend pareltje kunnen zijn: "Er staan 21 albums van deze artiest op MusicMeter. Er is in totaal 269 keer op deze albums gestemd, met een gemiddelde van 3,84 sterren." Maar de zang van Fraser is vast bijzonderder.

Hij wordt wel de Britse Bob Dylan genoemd, ook samengewerkt met Led Zep en Pink Floyd bv (Have a Cigar) bv. Gewaardeerd door vele groten der aarde, las ik. Maar het album waarop Another Day staat is een pareltje!
Maar Liz maakt het wel otherwordly
Ook Peter Gabriel en Kate Bush coverden het samen.

3. The Jeweller (55 punten van 8 stemmers, favoriet van wendyvortex en remcodulac.)

Origineel van Pearls Before Swine.
Uitgevoerd door Dominic Appleton en de zussen.

Parels voor de zwijnen, die uitdrukking heb ik best vaak in mijn hoofd hier op MusicMeter. Prachtige parels nomineer ik her en der in draadjes, maar mensen geven liever punten aan draken. En dan denk ik ook wel eens aan de band, hoewel ik er maar weinig naar geluisterd heb. Misschien is het sowieso wel een ondergewaardeerde band:

Lura schreef:
De dood van Tom Rapp haalde 11 februari vorig jaar niet het NOS Journaal. De aandacht bleef slechts beperkt tot artikelen in kranten als The New York Times. Zelden kreeg zijn muziek in Nederland aandacht, november 2017 besteedde Louis Nouws nog eens een artikel aan Pearls Before Swine op de website van Popmagazine Heaven.

The Jeweller staat op Pearls Before Swine - The Use of Ashes (1970): 4.03 gemiddeld met 49 stemmen. Misschien wel een meesterwerkje dus. En een tragisch verhaal:

Jasper schreef:
Arme Tom Rapp: Zo'n meesterwerk maken en dan nog geen 7 jaar later het moeten doen met een kantoorbaan omdat al het geld dat hem toekwam terechtkwam in de zakken van anderen:

"And so one day in 1976, after opening for Patti Smith at Symphony Hall in Boston, Rapp just quit. His marriage broke up; he got a job in Cambridge, Mass., selling popcorn at Harvard Square Theater for $1.35 an hour. "I knew at the end of the week, every single week, I would get $85," he says. "I was insane with joy!""

Maar met deze derde plaats toch nog een beetje waardering gekregen.

De top twee is niet moeilijk te raden, maar het verschil is maar 1 punt!

Poek schreef:

maar mensen geven liever punten aan draken.

Nee ik vind My father echt de mooise TMC

2. Song to the Siren (89 punten van 12 stemmers, favoriet van luigifort, aERodynamIC, Superbitch, El Ninjo, ArthurDZ en Choconas

Origineel van Tim Buckley.
Uitgevoerd door Elizabeth Fraser en Robin Guthrie van Cocteau Twins.

Het populairste nummer van TMC in de MuMeLadder loopt hier nipt de eerste plaats mis. De tekst van het nummer is geschreven door Larry Beckett en het gaat over zijn vriendschap met Buckley. De cover van TMC bracht Buckley weer onder de aandacht en misschien dat zijn zoon daar ook nog een beetje van profiteerde. In ieder geval raakte hij bevriend met Fraser, waaruit dit duet ontstond.

Rudi S schreef:
(quote)

Nee ik vind My father echt de mooise TMC

Deze finale bevat alleen maar parels natuurlijk. Dus hier kon het MuMepubliek niets verpesten

1. You and Your Sister (90 punten van 12 stemmers, favoriet van EttaJamesBrown, likeahurricane en motel matches.)

Origineel van Chris Bell.
Uitgevoerd door Kim Deal (Pixies) en Tanya Donnely (Throwing Muses).

I Am the Cosmos eindigde dan wel laag in de finale, Chris Bell is toch mooi de winnaar geworden! Even mezelf quoten:

Het lidmaatschap van de club van 27 is een tragisch iets, maar in het geval van Chris Bell nog iets tragischer. Hij maakte in 1972 als onderdeel van Big Star het album #1 records, maar ondanks goede kritieken verkocht het minder dan 10.000 examplaren. Halverwege de jaren ‘70 maakte hij een solo-album, maar dat werd niet uitgebracht. In 1978 werd I am the Cosmos uitgebracht (met als b-kant You and Your Sister) maar dat deed ook weinig. Hij werkte in het restaurant van zijn vader en had last van depressies. Eind van dat jaar verongelukte hij in zijn sportwagen (helemaal berooid zal hij dus niet geweest zijn).

Het commerciële succes kwam er ook niet echt na zijn dood, de waardering des te meer. #1 Record is nu een klassieker, het solo-album is in 1992 uiteindelijk toch uitgebracht en You and Your Sister werd in de uitvoering van This Mortal Coil een hit.

You and Your Sister was mijn kennismaking met TMC en misschien ook wel hun toegankelijkste nummer. Kun je gerust aan je moeder laten horen. Deed het ook aardig in de top 40 (hoogste positie 17) en nu dus nummer 1 hier! Vooral dankzij de hese stem van Kim Deal, denk ik dan.

Mooi werk Poekie. Fijn weekje

Dank aan alle stemmers en meelezers! En veel plezier alvast met de volgende editie waarin ArthurDZ het werk van Car Seat Headrest zal presenteren.

Bedankt Poeksel voor het opnieuw opstoken van het TMC vuurtje.
Voor mij een verrassende winnaar toch want ik had toch wel die Tim Buckley evergreen verwacht.

Thanks voor de organisatie Poek! Niet verwacht dat iets anders dan Song To The Siren hier nummer 1 kon worden maar hey, ook een prachtig liedje dat You And Your Sister!

Dan is het nu tijd voor Car Seat Headrest! Hopelijk mogen we deze energieke band rond wizzkid Will Toledo binnenkort weer live op de podia verwachten want dit is met afstand mijn favoriete liveband van de laatste jaren. Wat jij, Kimmyboy?

De formule is bekend: welkom in ronde 1! dit is de startlijst, daar moeten nog tien liedjes bij. Nomineer jouw tien favorieten voor maandag 21u. Dan volgt ronde 2!

Anchorite (Love You Very Much)
Beach Life-In-Death
Bodys
Can't Cool Me Down
Cute Thing
Drunk Drivers / Killer Whales
Famous Prophets (Stars)
Fill in the Blank
Martin
Maud Gone
Overexposed (Enjoy)
Something Soon
Strangers
The Ballad of the Costa Concordia
The Drum
The Ending of Dramamine
There Must Be More Than Blood
Times To Die
Vincent
War Is Coming (If You Want It)

Nog even wat liefhebbers taggen (maar iedereen is welkom natuurlijk): Johnny Marr, arcade monkeys, VladTheImpaler, Cor, Mathough, Screenager, Linius... doen jullie mee?

Kan een mod de topictitel veranderen? Casartelli, cosmic kid, Soledad? brajoapau?

Dank voor de tag, Arthur!

1937 State Park
Burning Man
Beast Monster Thing
Cosmic Hero
Destroyed By Hippie Powers
Drugs With Friends
High To Death
I Wanna Sweat
Los Barrachos
Reuse The Cels

Merci voor de tag!
Mogen het er ook iets minder zijn, bijvoorbeeld een vijftal? In dat geval denk ik vooral nog aan deze:

Cosmic Hero
Destroyed By Hippie Powers
Hollywood
Sober To Death
Connect The Dots

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 15:56 uur

geplaatst: vandaag om 15:56 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.