MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Prog Ladder 2021

zoeken in:
Ronde 1 - Ladder 13:

Puntentelling: 4-3-2-1

42 Peter Gabriel - San Jacinto +1
33 Eloy - Poseidon's Creation +2
28 Genesis - The Lady Lies +3
24 Anathema - Internal Landscapes +4
22 Anima Mundi - Time to Understand
19 Led Zeppelin - Stairway To Heaven
16 The Church - Chaos
6 The Mars Volta - Inertiatic ESP

Nieuwe ladder dinsdag 30 maart 19:00 uur.

190

Ronde 1 - Ladder 13:

44 Peter Gabriel - San Jacinto +2
36 Eloy - Poseidon's Creation +3
28 Genesis - The Lady Lies
25 Anathema - Internal Landscapes +1
22 Anima Mundi - Time to Understand
16 The Church - Chaos
10 The Mars Volta - Inertiatic ESP +4

Snap niet zo dat The Mars Volta hier zo kansloos onderaan bungelt. Toch te uitdagend voor het publiek hier? Daar wordt de lijst wel saaier van

Herken wel een beetje wat Finidi zegt qua angst dat de lijst er niet afwisselender op wordt. Nu ben ik ook van mening dat je gewoon op de beste nummers moet stemmen die bij je smaak horen en afwisselend op zich geen doel is, maar vrees toch ook wel wat dat er ook steeds meer van hetzelfde in de lijst komt door de jaren heen. Misschien ook wel logisch hoor doordat er logischerwijs steeds meer nummers die overeenkomen met de grootste gemene deler qua smaak genomineerd worden en misschien niet per definitie erg, maar toch ergens ook wel een beetje jammer.
Maar misschien valt het ook wel heel erg mee hoor als ik de uiteindelijke lijst zie

Ronde 1 - Ladder 13:

48 Peter Gabriel - San Jacinto +4
36 Eloy - Poseidon's Creation
28 Genesis - The Lady Lies
25 Anathema - Internal Landscapes
25 Anima Mundi - Time to Understand +3
17 The Church - Chaos +1
12 The Mars Volta - Inertiatic ESP +2

210

Finidi schreef:

Snap niet zo dat The Mars Volta hier zo kansloos onderaan bungelt. Toch te uitdagend voor het publiek hier? Daar wordt de lijst wel saaier van

Ik vind het in ieder geval een heel tof nummer, maar dat gold voor in nog sterkere mate voor de nummers die wel punten kregen. Ik ben het wel met je eens over die variatie.

Finidi schreef:

....

Mijn idee helemaal, ik heb al een tijdje het gevoel dat prog liefhebbers hier helemaal niet zo progressief zijn. Er wordt heel veel moois kansloos afgeschoten en voor de veilige proggrootheden gekozen. Maar ja het blijft smaak en wie ben ik?

Finidi schreef:

Ja dat is jammer inderdaad, met het nummer is zeer weinig mis maar de concurrentie was te groot in deze ladder.

Ik lees met enige regelmaat dat er ook gekozen wordt met in het achterhoofd hoe groot de progdichtheid per nummer is, ook dat vind ik jammer. Als dat het criteria is kunnen we ook gelijk Suppers Ready tot winnaar uitroepen.

Zagato schreef:
Mijn idee helemaal, ik heb al een tijdje het gevoel dat prog liefhebbers hier helemaal niet zo progressief zijn. Er wordt heel veel moois kansloos afgeschoten en voor de veilige proggrootheden gekozen. Maar ja het blijft smaak en wie ben ik?

Voor mij ook weleens een dilemma. En of dat dan altijd met de veilige proggrootheden te maken heeft weet ik niet. Soms, ik geef toe, heb ik dat idd omdat ik zo bekend met een bepaald nummer ben en er zeer goede herinneringen aan heb. Juist een Archive is er bij mij een aantal jaren geleden wel als nieuw ingekomen. PPR heeft dat sinds twee jaar. Maar ik ontdek hier ook weleens zeer oudere nummers die dan voor mij weer nieuw zijn en die ik dan leer te waarderen.

Vernieuwing is zeker moeilijk en dat geldt niet alleen voor de Progladder maar ik waardeer het juist hier, bij de Progladder, zeer dat we een nominatie ronde hebben met altijd wel weer iets nieuws wat ingebracht wordt. Misschien is juist onze nominatie Ladder toch een progressief iets ?

Over progressief gesproken. Het is al 19.34. Veels te laat de Ladder geplaatst

Misschien volgende keer de nominaties allemaal direct door laten gaan en de gevestigde orde ( zoals Suppers Ready ) een aantal afvalrondes laten ondergaan?

meneer schreef:
...Maar ik ontdek hier ook weleens zeer oudere nummers die dan voor mij weer nieuw zijn en die ik dan leer te waarderen.

+1, Sinds Red Sector 'A' hier inmiddels groot Rush fan geworden...

Bzg...

Ronde 1 - Ladder 14:

4 Peter Gabriel - Wallflower +4
Marillion - Grendel
2 Gazpacho - Upside Down +2
3 Big Big Train - Folklore +3
1 The Pineapple Thief - Reaching Out +1
Fish - The Field
Meniscus - Mother
Kayak - Ruthless Queen

Nieuwe ladder woensdag 31 maart 19:00 uur.

10

Sorry voor de vaderlandse proggrootheden, maar vind dit nummer te zoetsappig; heb het eerlijk geprobeerd, maar eigenlijk zei de Top-2000 afbeelding in de Spotify luisterlijst al voldoende...

Gaf de gelegenheid nog een keer terug te gaan naar Peter Gabriel en daarmee was de twijfel weg om hem voor de 2e dag op rij de volle mep te gunnen. Fish heeft solo en met Marillion veel beter gemaakt. De rest van de punten was daarmee redelijk eenvoudig te verdelen.
(Bruce Soord heeft trouwens ook beter gemaakt, maar hij verdient toch nog de laatste punt in deze ladder).

Ronde 1 - Ladder 14:

7 Peter Gabriel - Wallflower +3
Marillion - Grendel
6 Gazpacho - Upside Down +4
3 Big Big Train - Folklore
1 The Pineapple Thief - Reaching Out
Fish - The Field
1 Meniscus - Mother +1
2 Kayak - Ruthless Queen +2

Veel favoriete artiesten in deze ladder, maar zo ongeveer allemaal leveren ze een nummer dat verre van favoriet is. Ik kon me dat nummer van Meniscus niet herinneren, maar dat krijgt hier zomaar een punt..

twee stemmers gehad en nog geen punten voor Grendel? Zou mij. jarenlange kruistocht tegen het idee dat dit een klassieker is dan toch effect hebben? ....

Maak me geen illusie hoor, na alle stemmers staat ie ongetwijfeld in de top 3

Ronde 1 - Ladder 14:

11 Peter Gabriel - Wallflower +4
Marillion - Grendel
6 Gazpacho - Upside Down
6 Big Big Train - Folklore +3
1 The Pineapple Thief - Reaching Out
1 Fish - The Field +1
1 Meniscus - Mother
4 Kayak - Ruthless Queen +2

Ronde 1 - Ladder 14:

14 Peter Gabriel - Wallflower +3
10 Gazpacho - Upside Down +4
6 Big Big Train - Folklore
4 Kayak - Ruthless Queen
3 Meniscus - Mother +2
2 The Pineapple Thief - Reaching Out +1
1 Fish - The Field
Marillion - Grendel

Ronde 1 - Ladder 14:

18 Peter Gabriel - Wallflower 4
11 Gazpacho - Upside Down 1
4 Kayak - Ruthless Queen
3 Fish - The Field 2
3 Marillion - Grendel 3
3 Meniscus - Mother
2 The Pineapple Thief - Reaching Out

Nieuwe ladder woensdag 31 maart 19:00

Ronde 1 - Ladder 14:

21 Peter Gabriel - Wallflower +3
11 Gazpacho - Upside Down
8 Kayak - Ruthless Queen +4
5 Marillion - Grendel +2
3 Fish - The Field
3 Meniscus - Mother
3 The Pineapple Thief - Reaching Out +1

70

Grendel geen klassieker ? Wie zei dat ? En deze Nederprog geen klassieker ? Wie zei dat ?

Ik werd vroeger altijd wat depressief van Wallflower van Gabriel. Prachtig nummer, daar niet van, maar in combinatie met de tekst hoopte ik dat ik nooit ooit in een inrichting terecht zou komen. Dat is, gelukkig, ook niet gebeurd. Toch ?

Ronde 1 - Ladder 14:

25 Peter Gabriel - Wallflower +4
8 Marillion - Grendel +3
8 Kayak - Ruthless Queen
5 The Pineapple Thief - Reaching Out +2
4 Fish - The Field +1
3 Meniscus - Mother

80

Wallflower behoort vanaf dat ik het nummer ken tot mijn PG top 5 en in deze ladder is Grendel een klassieker die zeker punten verdient!

Ronde 1 - Ladder 14:

25 Peter Gabriel - Wallflower
12 Marillion - Grendel 4
10 Kayak - Ruthless Queen 2
8 The Pineapple Thief - Reaching Out 3
4 Fish - The Field
4 Meniscus - Mother 1

Nieuwe ladder woensdag 31 maart 19:00 uur

8 0

Ronde 1 - Ladder 14:

27 Peter Gabriel - Wallflower +2
15 Gazpacho - Upside Down +4
12 Marillion - Grendel
10 Kayak - Ruthless Queen
9 Big Big Train - Folklore +3
9 The Pineapple Thief - Reaching Out +1
4 Fish - The Field
4 Meniscus - Mother

90

Casartelli (moderator)
Ronde 1 - Ladder 14:

31 Peter Gabriel - Wallflower +4
17 Gazpacho - Upside Down +2
12 Marillion - Grendel
11 Kayak - Ruthless Queen +1
9 Big Big Train - Folklore
9 The Pineapple Thief - Reaching Out
7 Fish - The Field +3
4 Meniscus - Mother

100

Ik wil nog even aanhaken in de discussie hierboven over proggrootheden vs ‘kleine acts’. Ja, ook ik vind het jammer dat de +4 soms bijna blind naar een act als Genesis gaat, maar ik vind hier het nummer van Mars Volta gewoon slecht gekozen. Volgens mij is van een album dat zeer experimenteel en progressief was een van de meest toegankelijke, meer post-hardcore nummers uitgekozen. Had er een Roulette Dares tussengestaan, zou ik daar misschien wel punten aan hebben gegeven. Ik heb overigens Mars Volta destijds helemaal grijs gedraaid, wel alleen Deloused, maar die is voor mij inmiddels wel op en eindigt nog maar weinig in de platenspeler. Mooi aan de muziek is het verhaal, of nja, eigenlijk niet mooi, maar triest, begeleid met het boek zijn de nummers ook beter te begrijpen.

Afijn, ik drijf af, maar ik denk dat het grote probleem em er ook in zit dat we misschien wel te weinig in aanraking komen met goede hedendaagse prog. Er zijn tal van albums waar amper op gestemd wordt hier en dat is jammer. Als ik bijvoorbeeld naar het progalbum van de week topic kijk, zie ik daar praktisch niemand meer, terwijl dat vroeg wel anders was. We weten allemaal dat de meest prog moet groeien en dat doet het niet goed als je een los nummer luistert van een band waarmee je minder bekend bent, zeker niet in een avondje voor je progladder. Het heeft dan niets te maken met je open stellen of niet, je hebt nog geen raakvlakken met de muziek, je weet nog niet waar de nummers naar opbouwen, je hoort de gelaagdheid en subtiele geluidjes nog niet, dus je schat zo’n nummer nog maar op de helft van zijn waarde.

Met de ladder steken we, ik sinds een weekje, nu best wat tijd in het luisteren van muziek, en ook ik heb al een aantal nieuwe dingen ontdekt, en dat is echt top. Maar we zouden zoiets eigenlijk wekelijks ook in leven moeten houden. Als je iets nieuws ontdekt, deel het. We hebben hier nota bene een best behoorlijk aantal reviewers zitten, die wekelijks nieuwe albums ‘moeten’ beluisteren. Op deze ladder komen toch best wat mensen af, er is dus echt wel animo voor.

Ronde 1 - Ladder 14:

32 Peter Gabriel - Wallflower +1
21 Gazpacho - Upside Down + 4
12 The Pineapple Thief - Reaching Out +3
12 Marillion - Grendel
11 Big Big Train - Folklore + 2
11 Kayak - Ruthless Queen
7 Fish - The Field
4 Meniscus - Mother

110

Ronde 1 - Ladder 14:

35Peter Gabriel - Wallflower +3
23 Gazpacho - Upside Down + 2
16 Marillion - Grendel +4
12 The Pineapple Thief - Reaching Out
12 Kayak - Ruthless Queen +1
11 Big Big Train - Folklore
7 Fish - The Field
4 Meniscus - Mother

120

Casartelli (moderator)
De mijmeringen over variatie en dynamiek komen vroeg dit jaar. Ik heb de indruk dat het wel wat meevalt. Vorig jaar hadden we in totaal 56 nieuwkomers in de Top 300 en nu zijn er van de 52 die zich op zeker geplaatst hebben 9 nieuw. En ja daar zitten usual suspects als Rush en Gazpacho tussen, maar ook een Prog Ladderdebutant als Soen. Twee nummers van het recentste Pure Reason Revolutionalbum komt me gerechtvaardigd voor in een 2021-editie en zo'n Twelfth Night hoort hier inmiddels wel een beetje tot de huisnamen, maar laten we ook niet doen alsof dat nou zo'n grote naam is die automatisch altijd de maximumscores aantrekt.

Dat gezegd zijnd: ik had The Mars Volta ook beslist een verrijking gevonden en ik heb daar ook maar bescheiden zelf aan bijgedragen.

En anders wel Anima Mundi.

Vele malen live gezien en altijd weer genoten.

Ronde 1 - Ladder 14:

37 Peter Gabriel - Wallflower +2
27 Gazpacho - Upside Down + 4
19 Marillion - Grendel +3
13 The Pineapple Thief - Reaching Out +1
12 Kayak - Ruthless Queen
11 Big Big Train - Folklore
7 Fish - The Field
4 Meniscus - Mother

130

Ronde 1 - Ladder 14:

37 Peter Gabriel - Wallflower
31 Gazpacho - Upside Down + 4
19 Marillion - Grendel
14 Big Big Train - Folklore +3
13 The Pineapple Thief - Reaching Out
13 Kayak - Ruthless Queen +1
9 Fish - The Field +2
4 Meniscus - Mother

140

Gast
geplaatst: vandaag om 08:27 uur

geplaatst: vandaag om 08:27 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.