MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Prog Ladder 2021

zoeken in:
Ronde 1 - Ladder 33:

Puntentelling: 4-3-2-1

53 Porcupine Tree - Arriving Somewhere But Not Here +4
34 Opeth - A Fair Judgement +3
31 Steve Hackett - Shadow of the Hierophant +2
17 Glass Kites - Mirror Me
17 Rikard Sjöblom's Gungfly - On the Shoulders of Giants +1
15 Kayak - Golddust
14 The Sea Within - Denise
9 Lucy in Blue - In Flight

Nieuwe ladder vanaf maandag 19 april 19 uur.

Ronde 1 - Ladder 33:

57 Porcupine Tree - Arriving Somewhere But Not Here +4
34 Opeth - A Fair Judgement
33 Steve Hackett - Shadow of the Hierophant +2
20 Glass Kites - Mirror Me +3
17 Rikard Sjöblom's Gungfly - On the Shoulders of Giants
15 Kayak - Golddust
15 The Sea Within - Denise +1

Op de valreep!! Zonder twijfel PT 4 punten. Helaas voor Opeth, om bekende redenen, geen punten. Hackett met een van zn best nummers als solo artiest krijgt 2 punten. 3 punten voor de mooie verrassing van Glass Kites. Helaas vond ik the sea within net beter dan Gungfly, dus die pakt het laatste puntje. De overblijvers raken me niet.

Ronde 1 - Ladder 33:

58 Porcupine Tree - Arriving Somewhere But Not Here +1
37 Steve Hackett - Shadow of the Hierophant +4
36 Opeth - A Fair Judgement +2
23 Glass Kites - Mirror Me +3
15 Kayak - Golddust
15 The Sea Within - Denise

Papartis schreef:
Het grote probleem van dit topic is dat de nummers in de finale bijna dezelfde zijn als de voorgaande jaren.
We zitten maanden te luisteren, geven onze punten en zien heel weinig nieuwe nummers terug in de top 50. Wat dat betreft zijn prog.rockers ietwat conservatief naar mijn mening.

De oude, bekende nummers winnen het meestal van nieuwe nummers die niet zo bekend zijn.

Dat klopt, in al die jaargangen waarin ik heb meegedaan is het nooit anders geweest.
In de vorige editie heb ik aan het eind van de 0-ronde nog een keer gepleit om die 0-ronde helemaal door te ladderen tot er een top 3 of top 10 uit zou rollen. Desnoods als apart spel los van de grote Progladder. Daar is toen niet veel reactie op gekomen.
Ik heb me de moeite dit jaar maar bespaard.

Casartelli (moderator)
Ronde 1 - Ladder 33:

58 Porcupine Tree - Arriving Somewhere But Not Here
37 Steve Hackett - Shadow of the Hierophant
36 Opeth - A Fair Judgement
23 Glass Kites - Mirror Me
15 The Sea Within - Denise
15 Kayak - Golddust
The Sea Within gaat herkansen ten koste van Kayak. De twee afvallers die alsnog kans maken op een herkansing zijn op dit moment:

UK - Rendezvous 6:02.
Big Big Train - Voyager

Papartis schreef:
Het grote probleem van dit topic is dat de nummers in de finale bijna dezelfde zijn als de voorgaande jaren.
We zitten maanden te luisteren, geven onze punten en zien heel weinig nieuwe nummers terug in de top 50. Wat dat betreft zijn prog.rockers ietwat conservatief naar mijn mening.

De oude, bekende nummers winnen het meestal van nieuwe nummers die niet zo bekend zijn.

Jacoto schreef:
Dat klopt, in al die jaargangen waarin ik heb meegedaan is het nooit anders geweest.
In de vorige editie heb ik aan het eind van de 0-ronde nog een keer gepleit om die 0-ronde helemaal door te ladderen tot er een top 3 of top 10 uit zou rollen. Desnoods als apart spel los van de grote Progladder. Daar is toen niet veel reactie op gekomen.
Ik heb me de moeite dit jaar maar bespaard.

Ik begrijp het zeker wel. Ik kijk er zelf anders naar. Mij gaat de Ladder eigenlijk niet om die top 10 of DE nummer 1. Juist door de afgelopen jaren met de Progladder mee te doen heb ik nieuwe bands leren kennen in dit genre door alle input van de users die hier mee doen aan deze Ladder. Voor de Ladder was ik eigenlijk alleen echt bekend met Genesis, Yes, Marillion. Juist door de Ladder heb ik zoveel meer mogen beluisteren. Elke dag was (en is) er bijna weer wat nieuws en ben ik uit mijn comfort zone gekomen. Dat is dankzij MuMe en deze Ladder. Dat heeft mijn muzikale wereld juist verrijkt. En dat vind ik zoveel belangrijker dan de uiteindelijke top 10.

Ronde 1 - Ladder 34:

3 Marillion - Script for a Jester's Tear +3
Pink Floyd - Hey You
Ritual - A Dangerous Journey
2 Anathema - Judgement +2
4 Genesis - Calling All Stations +4
1 Marathon - The Patterns of the Landscape +1
Eloy - The Apocalypse
Sinéad O'Connor - Troy

Nieuwe ladder vanaf dinsdag 20 april 19 uur.

10

Laten we de discussie of dit het "echte" Genesis nog wel is, maar niet aangaan, maar toch is dit de 1e keer dat Genesis hier van mij de volle mep krijgt: ik vind dit gewoon een heerlijk nummer

Tja, en dan moet Marillion natuurlijk de 2e zijn. De 3e plek gaat daarmee naar Anathema met dit voor mij nog vrij onbekende nummer van net voor de tijd dat ik ze heb leren kennen. Ik heb het al eerder gezegd hier, maar erg jammer dat ze ermee gestopt zijn...

Voor de laatste punt geef ik een beetje chauvinistisch de eer aan de proggende Tukkers van Marathon. Met ENorm heb ik niks, maar als Marathon hebben ze best een aantal mooie nummers gemaakt.

meneer schreef:

Ik begrijp het zeker wel. Ik kijk er zelf anders naar. Mij gaat de Ladder eigenlijk niet om die top 10 of DE nummer 1. Juist door de afgelopen jaren met de Progladder mee te doen heb ik nieuwe bands leren kennen in dit genre door alle input van de users die hier mee doen aan deze Ladder. Voor de Ladder was ik eigenlijk alleen echt bekend met Genesis, Yes, Marillion. Juist door de Ladder heb ik zoveel meer mogen beluisteren. Elke dag was (en is) er bijna weer wat nieuws en ben ik uit mijn comfort zone gekomen. Dat is dankzij MuMe en deze Ladder. Dat heeft mijn muzikale wereld juist verrijkt. En dat vind ik zoveel belangrijker dan de uiteindelijke top 10.

+1, voor mij de 1e jaargang, maar alleen het feit dat ik hierdoor Rush helemaal heb "ontdekt" maakt het de moeite al waard...

Ronde 1 - Ladder 34:

3 Marillion - Script for a Jester's Tear
Pink Floyd - Hey You
3 Ritual - A Dangerous Journey +3
2 Anathema - Judgement
5 Genesis - Calling All Stations +1
3 Marathon - The Patterns of the Landscape +2
4 Eloy - The Apocalypse +4
Sinéad O'Connor - Troy

meneer schreef:
(quote)

(quote)

Same here, zonder de ladder hier geen Twelfth Night en Cardiacs.

Ronde 1 - Ladder 34:

7 Marillion - Script for a Jester's Tear +4
6 Genesis - Calling All Stations +1
5 Anathema - Judgement +3
4 Eloy - The Apocalypse
3 Ritual - A Dangerous Journey
3 Marathon - The Patterns of the Landscape
2 Pink Floyd - Hey You +2
Sinéad O'Connor - Troy

Casartelli (moderator)
Ronde 1 - Ladder 34:

8 Eloy - The Apocalypse +4
7 Marillion - Script for a Jester's Tear
7 Anathema - Judgement +2
6 Genesis - Calling All Stations
6 Ritual - A Dangerous Journey +3
3 Marathon - The Patterns of the Landscape
2 Pink Floyd - Hey You
1 Sinéad O'Connor - Troy +1

40

Ga mee in het verhaal van meneer. Ik weet ook niet of progrockers ietwat conservatief zijn. Ben wel van mening dat we moeilijk 'nieuwe' nummers in de lijst kunnen gaan pushen, puur vanwege het feit dat het 'nieuwe' nummers zijn. Dan moeten ze wel van hele goeie huize komen, in de afgelopen edities is het kaf wel enigszins van het koren gescheiden en zijn de prog classics er redelijk uitgefilterd. Dan wordt het logischerwijs steeds moeilijker om nog een lading andere/nieuwere nummers in de lijst te krijgen. Tja, en dat er dan een vrachtwagen vol Marillion en Genesis nummers in staan zegt misschien meer over die bands, dan over of wij wel of niet progressief genoeg zijn.

Overigens ben ik zelf niet een progrocker pur sang. Wel een tijdje daar helemaal in gezeten halverwege de jaren 80 en begin 90. Heb ook veel interesse in de new wave of postpunk zoals dat nu ook wel genoemd wordt en, om het maar op een bult te gooien, want hoe breed wil je het hebben, de indie rock/pop.

Ronde 1 - Ladder 34:

11 Marillion - Script for a Jester's Tear +4
8 Eloy - The Apocalypse
8 Genesis - Calling All Stations +2
7 Anathema - Judgement
6 Ritual - A Dangerous Journey
5 Pink Floyd - Hey You +3
4 Marathon - The Patterns of the Landscape +1
1 Sinéad O'Connor - Troy

50

Ik zeg eigenlijk elk jaar hetzelfde: het zal me een zorg zijn in welke volgorde de nummers belanden. Ik doe nog steeds elk jaar wel een paar aardige ontdekkingen en hopelijk heeft er ook nog iemand plezier van mijn nominaties. En dat is leuker dan al die nummers van de grote namen - die ik overigens al lang niet meer luister voor dit spelletje.

Casartelli (moderator)
Jacoto schreef:
Wat heet "niet veel respons"... je hebt er het Prog Ladder Intermezzo min of meer aan te danken.

Ronde 1 - Ladder 34:

14 Marillion - Script for a Jester's Tear +3
12 Genesis - Calling All Stations +4
8 Eloy - The Apocalypse
8 Ritual - A Dangerous Journey +2
7 Anathema - Judgement
5 Pink Floyd - Hey You
4 Marathon - The Patterns of the Landscape
2 Sinéad O'Connor - Troy +1

60

Helemaal met meneer eens (gebeurt echt niet vaak ) wat betreft de zin of onzin van deze ladder. De volgorde doet er ook voor mij niet echt toe. Het is gewoon leuk om elke dag je portie of in sommige gevallen PORTIE prog te luisteren. Bekend werk, werk dat je vergeten was (terecht of onterecht) en werk dat je nog nooit hebt gehoord (soms terecht en vaak onterecht). En om af en toe een schriftelijk robbertje te vechten met je mede ladderaars omdat je jouw nominatie tot grote ontsteltenis onderaan ziet staan achter een zoveelste nummer van meneer Wilson of de heren Marillion.

Deze ladder is voor mij zo'n geval van 'wel eens gehoord maar helemaal vergeten hoe leuk dit was' In dit geval bij Troy en Ritual (ook weer eens Kaipa luisteren, want de stem van Patrik Lindström is zo bijzonder uniek). De andere punten gaan dan toch naar mijn oude bekenden. Ik blijf Calling all Stations geweldig vinden. Ook live door Ray Wilson en band is dit nog steeds een prachtig nummer. Script blijft ook een heerlijk nummer. Niet hun beste, wel een heel goeie.

Ronde 1 - Ladder 34:

18 Marillion - Script for a Jester's Tear 4
15 Genesis - Calling All Stations 3
8 Eloy - The Apocalypse
10 Ritual - A Dangerous Journey 2
7 Anathema - Judgement
6 Pink Floyd - Hey You 1
2 Sinéad O'Connor - Troy

Ronde 1 - Ladder 34:

22 Marillion - Script for a Jester's Tear 4
15 Genesis - Calling All Stations
8 Eloy - The Apocalypse
12 Ritual - A Dangerous Journey 2
10 Anathema - Judgement 3
7 Pink Floyd - Hey You 1
2 Sinéad O'Connor - Troy

8 0

Ronde 1 - Ladder 34:

22 Marillion - Script for a Jester's Tear
15 Genesis - Calling All Stations +3
8 Eloy - The Apocalypse +4
12 Ritual - A Dangerous Journey
10 Anathema - Judgement +2
7 Pink Floyd - Hey You
4 Marathon - The Patterns of the Landscape +1
2 Sinéad O'Connor - Troy

90

Casartelli schreef:
Wat heet "niet veel respons"... je hebt er het Prog Ladder Intermezzo min of meer aan te danken.
Het gaat mij meer om die 0-ronde, waarin op de eerste plaats 'nieuwe' muziek ontdekt kan worden en vervolgens ieder de mogelijkheid heeft om zijn eigen nominaties in de etalage te zetten.
Als dan in het verdere verloop van het spel, dat dan misschien nog wel een half jaar duurt, de grote namen erbij komen is voor mij eigenlijk de lol er al af.

Nog even terugkomend op het Prog Ladder Intermezzo topic, dat stond voor mij als een apart spel.
Was heel leuk opgezet en een unieke mogelijkheid om veel uit de Progarchieven te leren kennen.
Wat ik daarbij wil opmerken is dat de 'usual suspects' die er zo op uit zijn nieuwe muziek te ontdekken, het grotendeels lieten afweten.
Zelf ben ik er uren mee bezig geweest, tot in de kleine uurtjes toe om alles te beluisteren, te beoordelen, tot zelfs vrouwe Jacoto eens stiekem kwam kijken wat ik allemaal achter de computer aan het doen was.

Jacoto telde zijn punten niet bij de totalen op. Bij deze hersteld.

Ronde 1 - Ladder 34:

25 Marillion - Script for a Jester's Tear +3
20 Genesis - Calling All Stations +2
16 Ritual - A Dangerous Journey +4
13 Anathema - Judgement +1
12 Eloy - The Apocalypse
7 Pink Floyd - Hey You
5 Marathon - The Patterns of the Landscape
2 Sinéad O'Connor - Troy

Nieuwe ladder vanaf dinsdag 20 april 19 uur

100

Ronde 1 - Ladder 34:

25 Marillion - Script for a Jester's Tear
23 Genesis - Calling All Stations +3
20 Ritual - A Dangerous Journey +4
13 Anathema - Judgement
13 Eloy - The Apocalypse +1
7 Pink Floyd - Hey You
7 Marathon - The Patterns of the Landscape +2
2 Sinéad O'Connor - Troy

Nieuwe ladder vanaf dinsdag 20 april 19 uur

110

Stemmen doe ik morgen wel, want ik heb nu niet meer de tijd om alles te beluisteren. Ik vind het we leuk om nog even aan te haken bij de discussie omtrent proggers die misschien wat zijn blijven hangen in de oudere prog, wat helemaal niet gek is en gemakkelijk verklaarbaar is zelfs. Het is voor een groot gedeelte je ontdekkingstocht die je doorgemaakt hebt rond je 20e tot 35e levensjaar (voor de meesten is die periode nog korter) die je vormt. Veel is dan ook gebaseerd op nostalgie of een onbewuste combinatie met herinneringen aan een periode waarin je veel moois hebt meegemaakt en dan ook nog in een periode dat alles je nog net iets meer aangrijpt: geboorte kinderen, behalen diploma, ontmoeten van je grote liefde, noem maar op. Sommige van die herinneringen zul je ook op latere leeftijd niet meer creëeren.

Dat betekent dan niet dat die muziek ook per se beter is. Wat je wel ziet is dat de kans groter is dat meer mensen die muziek hebben gehoord in ons genre. Als je vandaag in aanraking komt met Big Big Train en je denkt; ‘goh da’s goed’ is de kans natuurlijk zeer groot dat je op zoek gaat naar soortgelijke muziek en daardoor uitkomt bij Genesis. Dat betekent dat diegene in de periode dat zijn muzikale smaak wordt gecreëerd met zowel ‘moderne’ als klassieke progrock, je nostalgische periode ziet op een zeer lange tijdspan aan ontwikkeling in de progmuziek. Voor een ouderpersoon gaat dat natuurlijk niet op. Toen Porcupine Tree ontstond waren zij die periode al
voorbij en dan is de kans ook nog groot dat, zeker de latere periode, sommigen afschrikt door het hardere, soms rauwere geluid. Uiteraard kan een jonger persoon het geluid sneller gedateerd vinden klinken, maar ik denk dat progliefhebbers daar wat minder snel over zullen vallen. Je zou haast kunnen zeggen dat een jonger persoon een betere afweging kan maken wat echt goed is en wat iets minder is, omdat er minder factoren van buitenaf een rol spelen.

Bovenstaand is natuurlijk een (logisch geredeneerde) aanname en is niet op iedereen van toepassing is. Op dit forum zal het sowieso wat minder voor de hand liggen omdat kennelijk iedereen geïnteresseerd is in het ontdekken van nieuwe muziek, maar dan nog moet de kracht van de nostalgie niet worden onderschat. Ik merk dat heel sterk als ik muziek luister met mijn vader die dan verhalen vertelt over toen hij de muziek voor het eerst hoorde. Hij geniet dan van de muziek, maar gelijktijdig van de herinnering aan zijn jeugd. Mijn vader is daarbij overigens wel een extreem voorbeeld van iemand die echt is blijven hangen in de muziek van toen, die probeert ook niets nieuws meer te ontdekken.

Hoe dan ook kan ik wel zeggen dat bands als, om maar terug te komen op Big Big Train, het geluid van Genesis meer hebben verfijnd. De band is uitgebreider, er zitten strijkers en blazers bij en het geluid klinkt voller. Ik kan oprecht zeggen dat ik het soms beter vind dan Genesis, maar natuurlijk niet progressiever. Je hebt het allemaal al een keer gehoord ergens, ik overigens niet per se eerder bij de bands waarvan het is geleend, maar je begrijpt wat ik bedoel. Ook dat zal bij velen een rol spelen; je hebt het allemaal al zo vaak gehoord. Ik kan nog wel begrijpen dat iemand dan een hoger cijfer geeft aan Genesis dan aan Big Big Train, maar snap dat niet zo snel bij latere solo albums van Hackett. Die halen mijns inziens bij lange na niet de kwaliteit van Genesis of BBT en ook bij Hacketts solo albums kun je niet echt zeggen dat de beste man progressie heeft geboekt.

Hoe dan ook, het is lastig. Gevoelsmatig kun je natuurlijk iets krachtigs als nostalgie niet aan de kant zetten. Maar het lukt soms ook gewoon niet meer om een nieuw soort geluid te gaan waarderen. Ik heb dat zelf bijvoorbeeld nog streeds met grunts. Ik vind de muziek van Opeth fantastisch op Blackwater Park, maar die grunts die maken echt dat ik afknap.

Ik denk dat het dus enerzijds gek is om te zeggen dat men hier niet progressief stemt, puur omdat datgene dat die personen mooi vind (bijv symphonic rock) wel min of meer is uitgekristalliseerd. Marillion kwam nog met een eigen geluid, hebben dat door de jaren heen nog wat doorontwikkeld hier en daar, en paar andere bands hebben ook nog wel wat toegevoegd, en vervolgens ontstaat er een gat. Misschien dat je alleen kunt zeggen dat Steven Wilson met The Raven That Refused To Sing en Hand Cannot Erase, nog wat heeft doorontwikkeld. De progmetal staat ook al jaren stil. Zo heel progressief is het allemaal sowieso niet en de uitschieters moeten dat net je smaak zijn, en dat is dan vaak net weer ‘an acquired taste’. Het ligt niet zo makkelijk allemaal en ik denk echt wel dat iedereen hier in ieder geval naar de nummers luistert. Al denk ik wel dat 1 maal beluisteren niet voldoende is als je ergens nog niet meer bekend bent, maar dat zal toch wel vaak gebeuren nu het toch allemaal best veel tijd in beslag neemt en dat is wel zonde, want dat kan uiteindelijk wel invloed hebben op de toplijst.

Mij zou het overigens een worst wezen hoe die lijst eruit komt te zien en blijkbaar velen anderen met mij. Ook ik hoop te ontdekken, hoop weer iets te horen dat ik even was vergeten en bovenal vind ik het leuk om de reacties te lezen (voor zover er een verhaaltje bij staat natuurlijk).

Waar ik wel een beetje van baal is dat er dan wordt geroepen dat iemand een idee heeft en er met dat idee dan niets wordt gedaan. Je kunt niet vanwachten dat iemand dat oppakt. Dat kost enorm veel tijd en we mogen al blij en dankbaar zijn dat iemand hier de progladder elke keer weer organiseert. Als je het dan toch graag wilt doen, kijk dan gewoon welke personen hier allemaal dagelijks reageren (en vooral ook naar degene die nominaties hebben ingezonden) en stuur ze een privébericht of ze mee zouden doen met een ladder met afvallers, of weet ik veel wat voor ladder, als JIJ die zou organiseren en doe dat dan ook vervolgens als je er behoefte aan hebt. Als je dat zelf niet wil organiseren moet je uiteraard ook niet klagen.

Ik heb zelf tijdens deze ladder al wel eens nagedacht om de animo te polsen voor een klein, korter laddertje, met prog van de afgelopen 5 jaar. Dan is de kans denk ik veel groter dat je iets nieuws ontdekt, omdat de vijfer waaruit je kunt vissen ook veel kleiner is. En voor diegene die dat leuk vinden is daarmee ook Genesis, Pink Floyd en name your big old band, eruit gefilterd.

Edit: pfff wat een lang verhaal, wel lezen he!! Had net zo goed wel kunnen luisteren naar de muziek en kunnen stemmen. En dat allemaal op sloom toetsenbordje op de telefoon :/

Aproxis schreef:
Stemmen doe ik morgen wel, want ik heb nu niet meer de tijd om alles te beluisteren...

Leuke bijdrage, maar je zegt het eigenlijk zelf al: in de tijd dat je hiermee bezig bent geweest had je tegelijkertijd de muziek ook alvast kunnen luisteren...

(ga vooral door met je verhaaltjes bij je beoordelingen trouwens, dat is - naast het ontdekken van nieuwe muziek - ook iets waar ik vooral van geniet in deze ladder).

ProGNerD schreef:
(quote)

Leuke bijdrage, maar je zegt het eigenlijk zelf al: in de tijd dat je hiermee bezig bent geweest had je tegelijkertijd de muziek ook alvast kunnen luisteren...

(ga vooral door met je verhaaltjes bij je beoordelingen trouwens, dat is - naast het ontdekken van nieuwe muziek - ook iets waar ik vooral van geniet in deze ladder).

Ik was ook niet direct van plan om er zo’n verhaal van te maken en lag al op bed, zonder koptelefoon in de buurt, en mn vriendin lag al te slapen. Zou wel wat aso zijn geweest om dan op de luidspreker te luisteren. Bovendien zou de muziek op de speakertjes van mn telefoon niet tot zn recht komen.

Ronde 1 - Ladder 34:

28 Marillion - Script for a Jester's Tear +3
23 Genesis - Calling All Stations
20 Ritual - A Dangerous Journey
15 Eloy - The Apocalypse +2
13 Anathema - Judgement
11 Pink Floyd - Hey You +4
7 Marathon - The Patterns of the Landscape
3 Sinéad O'Connor - Troy +1

Aproxis schreef:

Ik was ook niet direct van plan om er zo’n verhaal van te maken en lag al op bed, zonder koptelefoon in de buurt, en mn vriendin lag al te slapen. Zou wel wat aso zijn geweest om dan op de luidspreker te luisteren. Bovendien zou de muziek op de speakertjes van mn telefoon niet tot zn recht komen.

Klopt, als ik echt aandachtig wil luisteren en genieten (en dat wil ik eigenlijk altijd ) doe ik dat met een goeie koptelefoon. Je bent er weer vroeg bij vanochtend trouwens; sterkte vandaag...

ProGNerD schreef:
(quote)

Klopt, als ik echt aandachtig wil luisteren en genieten (en dat wil ik eigenlijk altijd ) doe ik dat met een goeie koptelefoon. Je bent er weer vroeg bij vanochtend trouwens; sterkte vandaag...

Pfff ja en niet eens om te werken. Ze komen vandaag een overkapping maken..

Aproxis schreef:

... De progmetal staat ook al jaren stil.

Sorry dat ik een kleine quote uit je lange verhaal pak maar dit is gewoon niet waar. Maar als je niet van harsh voices houdt dan valt er wel heel veel af. Luister eens naar Ne Obliviscaris:

of naar Izah. Zou ik niet prog hebben genoemd maar ik heb hier geleerd dat ik prog in de brede definitie moet pakken, qua lengte is het in ieder geval prog :

.

Probeer hierbij de extreme zang als instrument te beluisteren

Gast
geplaatst: vandaag om 12:42 uur

geplaatst: vandaag om 12:42 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.