Muziek / Muziekgames / MuMeLadder 2021 [Uitslagen Ladders]
zoeken in:
2
geplaatst: 15 november 2021, 11:28 uur
Onweerwolf schreef:
Blijft mooi dat dwangmatig stemmen op diversiteit ipv wat je mooi vindt.
Ik vind So What een bijzonder mooi nummer, so what?
0
geplaatst: 15 november 2021, 11:31 uur
Onweerwolf schreef:
Dat is wat jij eruit haalt, waarschijnlijk uit mijn woorden, omdat ik het wel over de diversiteit had. Ik stem uiteraard gewoon op wat ik mooi vind en iedereen zou dat moeten doen. Dan kan ik alsnog een mening hebben over het resultaat.
0
geplaatst: 15 november 2021, 11:37 uur
Plus, nogmaals, waar ik op reageerde was wat gerre neerzette als artiesten die deze eeuw hebben getekend. Dát is iets wat divers zou moeten zijn, naar mijn mening. Nergens heb ik kritiek op stemgedrag of het resultaat geuit.
0
geplaatst: 15 november 2021, 11:51 uur
Nee, we begrijpen elkaar ondertussen wel. Case closed wat mij betreft.
4
Onweerwolf
geplaatst: 15 november 2021, 12:15 uur
Arrie schreef:
Dat is wat jij eruit haalt, waarschijnlijk uit mijn woorden, omdat ik het wel over de diversiteit had. Ik stem uiteraard gewoon op wat ik mooi vind en iedereen zou dat moeten doen. Dan kan ik alsnog een mening hebben over het resultaat.
(quote)
Ik beweer niet dat jij dat wel of niet doet en ik reageerde niet specifiek op jou. Wie de schoen past trekke hem aan. Ik vind dat gezeur over diversiteit alleen altijd zo marginaal. Maar goed, ik luister naar eindeloos veel meer genres en artiesten dan de meeste mensen hier die altijd zo snobistisch doen over ontbrekende genres of beperkt vertegenwoordigde geslachten of afkomst dus dat komt altijd lachwekkend op me over.
Afgezien daarvan denk ik wel degelijk dat er hier een neiging bestaat om afwijkende nummers te bevooroordelen. Ik denk dan bijvoorbeeld aan het idee dat als je na je 3 favorieten in een ladder punten moet geven aan je nummer 4 en dat zijn toevallig enerzijds een rockbandje met witte mannen en anderzijds is het een jazz, electronic, hiphop, disco nummer of iets van een vrouw of iets uit een donker Afrikaans land, etc. dat dan dat laatste nummer vaak de voorkeur krijgt. Het zal grotendeels onbewust gebeuren maar ik ben er wel van overtuigd dat het gebeurt en richting het einde van het spel neemt die trend steeds meer toe. Een nummer als I Feel Love profiteert daar van, dat weet ik zeker. Een zwarte vrouw in een afwijkend genre die ook nog eens met een pionierend nummer komt. Dat staat fantastisch op je ladder CV.
1
geplaatst: 15 november 2021, 12:20 uur
Onweerwolf schreef:
Een zwarte vrouw in een afwijkend genre die ook nog eens met een pionierend nummer komt. Dat staat fantastisch op je ladder CV.
Een zwarte vrouw in een afwijkend genre die ook nog eens met een pionierend nummer komt. Dat staat fantastisch op je ladder CV.
Manmanman, wat een onzin. Een van de meest unieke, sensuele, euforische en iconische nummers ooit - wellicht gewoon het allermooiste nummer in de finale - en een nummer dat enkel in mijn waardering gestegen over de 10+ jaar dat ik het ken. Maar nee, het staat in de finale omdat het goed staat op ons CV.
Jouw kritiek is marginaal.
0
Onweerwolf
geplaatst: 15 november 2021, 12:23 uur
Koenr schreef:
Manmanman, wat een onzin. Een van de meest unieke, sensuele, euforische en iconische nummers ooit- wellicht gewoon het allermooiste nummer in de finale - is enkel in mijn waardering gestegen over de 10+ jaar dat ik het nummer ken. Maar nee, het staat in de finale omdat het goed staat op ons CV.
(quote)
Manmanman, wat een onzin. Een van de meest unieke, sensuele, euforische en iconische nummers ooit- wellicht gewoon het allermooiste nummer in de finale - is enkel in mijn waardering gestegen over de 10+ jaar dat ik het nummer ken. Maar nee, het staat in de finale omdat het goed staat op ons CV.
kijk, dit valt gewoon niet te bewijzen. Jouw stelling net zo min als de mijne. Ik wil best geloven dat jij dit het beste nummer aller tijden vindt maar dat zegt niets over het feit dat het ook goed staat op je ladder CV.
PS; je gebruikt het woord 'iconisch', dat bevestigt mijn punt wel een beetje. Dat heeft namelijk niets te maken met wat je mooi vindt om te horen.
PS2: dat geldt eigenlijk ook wel voor het woord 'uniek'.
0
geplaatst: 15 november 2021, 12:23 uur
Inderdaad. Dus is jouw kritiek net zo marginaal als het 'gezeur over diversiteit'.
11
geplaatst: 15 november 2021, 12:25 uur
De traditionele regen aan gepeperde discussies voor de start van de laatste herkansingsladder, ook al zo'n mooie eindejaarstraditie 

0
Onweerwolf
geplaatst: 15 november 2021, 12:26 uur
Koenr schreef:
Inderdaad. Dus is jouw kritiek net zo marginaal als het 'gezeur over diversiteit'.
Jij denkt dat het kritiek is maar dat is het niet. Ik stel gewoon een bepaalde trend vast, eentje waar ik wellicht zelf ook wel eens schuldig aan ben of in ieder geval zou kunnen zijn.
0
Onweerwolf
geplaatst: 15 november 2021, 12:27 uur
jordidj1 schreef:
Waar vind ik die ladder CV’s?
Als het goed is zou Gretz dat ergens moeten bijhouden.
0
geplaatst: 15 november 2021, 12:29 uur
Onweerwolf schreef:
Jij denkt dat het kritiek is maar dat is het niet. Ik stel gewoon een bepaalde trend vast, eentje waar ik wellicht zelf ook wel eens schuldig aan ben of in ieder geval zou kunnen zijn.
(quote)
Het klonk als kritiek inderdaad.
Wellicht heb je gelijk, dan ben ik blij met die trend. Ik hecht zelf namelijk behoorlijk veel waarde aan diversiteit, niet enkel in dit spel maar ook in andere aspecten van mijn leven (in wat ik eet, in welke kunst ik consumeer, hoe mijn vakanties eruit zien). Ik word helemaal leip als ik de hele dag enkel naar 1 genre zou kunnen luisteren, dus ik kan ook slecht tegen een finale met enkel rock. Ik zou een finale met 30 x hip-hop ook niet leuk vinden.
Onweerwolf schreef:
Ik hou van unieke muziek, ik hou er niet van om te luisteren naar muziek die klinkt zoals veel andere muziek die ik al ken - dus ja, voor mij weegt dat wel mee in mijn persoonlijke waardeoordeel. Iconisch doet dat inderdaad niet.
1
geplaatst: 15 november 2021, 12:31 uur
ArthurDZ schreef:
De traditionele regen aan gepeperde discussies voor de start van de laatste herkansingsladder, ook al zo'n mooie eindejaarstraditie
Inderdaad, en nu die herkansingsladder zelf weinig boeiends om het lijf heeft dit jaar (vooral qua diversiteit x) ben ik vooral blij dat het vuurwerk nog ergens vandaan komt De traditionele regen aan gepeperde discussies voor de start van de laatste herkansingsladder, ook al zo'n mooie eindejaarstraditie

0
Onweerwolf
geplaatst: 15 november 2021, 12:34 uur
Koenr schreef:
Wellicht heb je gelijk, dan ben ik blij met die trend. Ik hecht zelf namelijk behoorlijk veel waarde aan diversiteit, niet enkel in dit spel maar ook in andere aspecten van mijn leven (in wat ik eet, in welke kunst ik consumeer, hoe mijn vakanties eruit zien). Ik word helemaal leip als ik de hele dag enkel naar 1 genre zou kunnen luisteren, dus ik kan ook slecht tegen een finale met enkel rock. Ik zou een finale met 30 x hip-hop ook niet leuk vinden.
(quote)
Dat kan.
Kijk, het ultieme uitganspunt van de MuMeLadder, is, wat mij betreft, een zo representatief mogelijk lijst van de smaak van de deelnemers. Dat is feitelijk natuurlijk onhaalbaar maar wel een mooi streven. Zo'n trend, zoals ik die beschrijf, doet daar in theorie afbreuk aan want streven naar diversiteit is iets anders dan streven naar een smaaklijst.
De waarde die jij hecht aan diversiteit deel ik totaal niet en ik vind het leuker om te weten wat jij echt gaaf vindt dan om te vinden hoe divers jouw smaak is, in de context van de ladder. Daarmee wil ik niet zeggen dat er iets mis is met het feit dat jij daar veel waarde aan hecht.
0
Onweerwolf
geplaatst: 15 november 2021, 12:40 uur
Misschien zouden we moeten heroverwegen wat het doel is van onze lijst en moeten we van een lijst die representatief is voor wat wij de mooiste nummers aller tijden vinden naar een lijst die representatief voor welke nummers aller tijden wij het meest waarderen.
Ik weet echter niet of ik het daar mee eens ben. Ik waardeer Miles Davis wellicht ook meer dan U96, toch vind ik U96 veel gaver.
Ik weet echter niet of ik het daar mee eens ben. Ik waardeer Miles Davis wellicht ook meer dan U96, toch vind ik U96 veel gaver.
2
geplaatst: 15 november 2021, 12:40 uur
Onweerwolf schreef:
en ik vind het leuker om te weten wat jij echt gaaf vindt dan om te vinden hoe divers jouw smaak is, in de context van de ladder. Daarmee wil ik niet zeggen dat er iets mis is met het feit dat jij daar veel waarde aan hecht.
en ik vind het leuker om te weten wat jij echt gaaf vindt dan om te vinden hoe divers jouw smaak is, in de context van de ladder. Daarmee wil ik niet zeggen dat er iets mis is met het feit dat jij daar veel waarde aan hecht.
Dat snap ik. Maar de waarde die ik aan diversiteit hecht is wel inherent verbonden aan wat ik echt gaaf vind. Ik luister ook veel liever naar een gefaald experiment dan naar een geslaagde kopie van muziek die al 100x eerder is gemaakt. Ik luister ook veel liever naar 4 verschillende albums op rij dan 4x naar hetzelfde album. Ik ben niet iemand die muziek op repeat zet. Dat is allemaal integraal verbonden met mijn smaak en waardeoordeel - dus als ik mijn smaak gerepresenteerd wil zien kan dat enkel via een (veel) diversere lijst dan de gemiddelde toplijst. Wat ik écht gaaf vind is muziek die mij verrast en verwonderd.
En ik snap ook wel dat dat niet een representatie is van heel MuMe of van alle deelnemers.
0
Onweerwolf
geplaatst: 15 november 2021, 13:01 uur
Koenr schreef:
Dat snap ik. Maar de waarde die ik aan diversiteit hecht is wel inherent verbonden aan wat ik echt gaaf vind. Ik luister ook veel liever naar een gefaald experiment dan naar een geslaagde kopie van muziek die al 100x eerder is gemaakt. Ik luister ook veel liever naar 4 verschillende albums op rij dan 4x naar hetzelfde album. Ik ben niet iemand die muziek op repeat zet. Dat is allemaal integraal verbonden met mijn smaak en waardeoordeel - dus als ik mijn smaak gerepresenteerd wil zien kan dat enkel via een (veel) diversere lijst dan de gemiddelde toplijst. Wat ik écht gaaf vind is muziek die mij verrast en verwonderd.
En ik snap ook wel dat dat niet een representatie is van heel MuMe of van alle deelnemers.
(quote)
Ik word ook graag verrast hoor. door muziek althans. Daarom luister ik bijvoorbeeld ook trouw naar de Eigenwijze 30 want qua hitlijstjes gaat het echt niet diverser worden dan dat en daar ontdek ik veel uit.
Ik denk alleen dat de MuMeLadder ergens ander voor staat dan dat, maar wellicht is dat meer een opinie dan dat dat een feit is. In ieder geval; voor diversiteit en verrassing zoek ik het nou juist niet bij een instituut als de MuMeLadder en het oogt dan wat krampachtig als anderen dat wel doen of willen.
0
geplaatst: 15 november 2021, 13:07 uur
Onweerwolf schreef:
In ieder geval; voor diversiteit en verrassing zoek ik het nou juist niet bij een instituut als de MuMeLadder en het oogt dan wat krampachtig als anderen dat wel doen of willen.
In ieder geval; voor diversiteit en verrassing zoek ik het nou juist niet bij een instituut als de MuMeLadder en het oogt dan wat krampachtig als anderen dat wel doen of willen.
Maar als genoeg mensen het wel willen en er wél waarde aan hechten, is het niet meer krampachtig lijkt me?
Het is vooralsnog een van de weinige instituten die ook maar een beetje in de buurt komt van diversiteit, en dus ook 1 van de zeldzame instituten waar ik nog wat extra moeite in wil stoppen. Vergelijk het bijv. met de Snob2000 en de Verrukkelijke 500 - dat zijn voor mij doodsaaie lijsten waar ik nog voor geen geld naar zou luisteren, dan is zelfs de top 2000 een stuk diverser.
En de verrassing van Slint, Miles Davis en Bobby Womack in de finale is ook wat waard.

0
Casartelli (moderator)
geplaatst: 15 november 2021, 13:07 uur
jordidj1 schreef:
Die van mij volgt binnenkort. Ik ben nog even aan het overwegen of mijn interesse in het Bananenlied tijdens mijn studententijd nog steeds relevant genoeg is op mijn hedendaags muzikaal CV.Waar vind ik die ladder CV’s?
0
Onweerwolf
geplaatst: 15 november 2021, 13:15 uur
Koenr schreef:
Maar als genoeg mensen het wel willen en er wél waarde aan hechten, is het niet meer krampachtig lijkt me?
(quote)
Ja, weet ik niet. Uiteindelijk natuurlijk niet maar dan blijft wel de vraag of het nog is waar ik oorspronkelijk voor kwam.
Het is vooralsnog een van de weinige instituten die ook maar een beetje in de buurt komt van diversiteit, en dus ook 1 van de zeldzame instituten waar ik ook wat extra moeite in wil stoppen. Vergelijk het bijv. met de Snob200 en de Verrukelijke 500 - dat zijn voor mij doodsaaie lijsten waar ik nog voor geen geld naar zou luisteren, dan is zelfs de top 2000 een stuk diverser.
Die zijn nogal verschillend van elkaar. En de Snob2000 is een heel stuk diverser dan de MuMeLadder, mijns inziens, want daar staan veel meer genres en onbekendere nummers in. Ik heb vanochtend nog een stuk Snob uitzending uit 2019 gehoord. Daar staan Moonspell en Missy Elliott bijvoorbeeld naast elkaar, dus wellicht zou je die mening moeten heroverwegen. De V500 heeft natuurlijk wel bijna alleen maar doodgedraaide witte mannen muziek maar gelukkig hebben die wel leuke DJ's. Zijn wel ook witte mannen en sommigen spelen ook gitaar, maar dat terzijde
1
geplaatst: 15 november 2021, 13:40 uur
Onweerwolf schreef:
Misschien zouden we moeten heroverwegen wat het doel is van onze lijst en moeten we van een lijst die representatief is voor wat wij de mooiste nummers aller tijden vinden naar een lijst die representatief voor welke nummers aller tijden wij het meest waarderen.
Interessante overweging. Ik zie alleen het verschil niet zo goed in, eigenlijk zou ik met beide criteria precies hetzelfde stemmen. Om bij So What te blijven, ik vind het een waanzinnig mooi nummer en (dus) waardeer het ook heel erg. Verder zou ik U96 in de ladder ook zeker toejuichen, trouwens!
Ik betwijfel überhaupt of iemand zich bij het stemmen iets zal aantrekken van een 'doel' van de lijst. Ik zal voor een toplijst altijd stemmen op basis van mijn smaak op de nummers die ik het beste vind, wat het doel ook is.
0
geplaatst: 15 november 2021, 15:07 uur
Onweerwolf schreef:
Die zijn nogal verschillend van elkaar. En de Snob2000 is een heel stuk diverser dan de MuMeLadder, mijns inziens, want daar staan veel meer genres en onbekendere nummers in. Ik heb vanochtend nog een stuk Snob uitzending uit 2019 gehoord. Daar staan Moonspell en Missy Elliott bijvoorbeeld naast elkaar, dus wellicht zou je die mening moeten heroverwegen.
Die zijn nogal verschillend van elkaar. En de Snob2000 is een heel stuk diverser dan de MuMeLadder, mijns inziens, want daar staan veel meer genres en onbekendere nummers in. Ik heb vanochtend nog een stuk Snob uitzending uit 2019 gehoord. Daar staan Moonspell en Missy Elliott bijvoorbeeld naast elkaar, dus wellicht zou je die mening moeten heroverwegen.
Ik zal er eens een hele lijst bijpakken om te kijken of ik die inderdaad moet heroverwegen, maar de top 100 daar beslaat vrijwel uitsluitend uit rock en metal en is zeker minder divers dan onze top 100. Wellicht is de onderkant van die lijst wel diverser, dat kan.
Missy Elliot hoort uiteraard ook in onze lijst (staat ze er niet in?) Met Moonspell ben ik niet zo bekend, maar meer metal in onze lijst zou ik ook zeker toejuichen.
12
geplaatst: 15 november 2021, 20:49 uur
Wat een gezeik over het doel van de lijst. Ik stem gewoon waar ik als momentopname op dat moment het liefst naar luister. En dat fluctueert enorm sterk bij mij. Bij veel ladders zou ik niet alleen vijf jaar geleden anders hebben gestemd maar vaak een week eerder al anders. Er zijn hele albums die ik vijfentwintig jaar geleden zo vaak gehoord heb dat ik ze niet meer hoef te horen (Ten van Pearl Jam bijvoorbeeld) en er zijn tijdgenoten die ik een beetje herontdek (Siamese Dreams van Smashing Pumpkins). En als ik zeven rocknummers heb gehoord is iets anders fijn om te horen.Als ik zeven jazz of hiphopnummers heb gehoord ook. En I Feel Love is waarschijnlijk op een paar Abba en Blondienummers na de seventies hit die ik het vaakst zelf opzet (en waarschijnlijk mijn favoriete Nederlandse nummer 1-hit allertijden). Heb ook wel artiesten die ik vooral waardeer (een Bruce Springsteen of Neil Young of een flink deel (met name na 1970) van Dylans oeuvre bijvoorbeeld) maar daar stem ik juist nooit op. Dat draai ik namelijk vrijwel nooit uit vrije wil. Maar dat zou over een jaar of wat best anders kunnen zijn. Als ik vandaag het meest genoot van Fela Kuti zet ik die op 1 en niet The Smiths die ik 30 jaar veel draaide maar waar ik de laatste jaren minder behoefte aan heb. En wat ik ondertussen nog het aller allermeeste draai: Een van mijn steeds groeiende collectie verzamelaars met foute jeugdsentiimentele 80s hits. Ik wordt ook nog oud en luister nostalgisch naar de hitjes van mijn jeugd. Ik ben een ouwe lul.
0
geplaatst: 16 november 2021, 00:55 uur
De mensen die diversiteit van ondergeschikt belang vinden hoeven sowieso niet te vrezen dit jaar, we hebben nu al vijf artiesten-paartjes in de finale en de kans is groot dat er via de herkansingen nog wel een of twee bijkomen 

7
geplaatst: 16 november 2021, 01:22 uur
Ik draaide vanmiddag trouwens Liquid Swords van GZA, best wel bizar dat dat nummer niet eens in de lijst staat, terwijl Mobb Deep dus gewoon de finale heeft gehaald. Best wel vergelijkbare tracks en LS is misschien nog wel een tikje stoerder. Maar maak jullie niet dik: ik zal hem wel (weer) nomineren volgend jaar.
3
geplaatst: 16 november 2021, 19:33 uur
Ronde 6 - Herkansingsladder
Rechtstreeks geplaatst voor de Finale van onze Top 2000, tussen [ ] de notering vorig jaar, vervolgens het aantal pt.
1. The Velvet Underground - Venus In Furs [43] 647
2. The Beatles - A Day In The Life [10] 578
3. The The - Uncertain Smile [22] 561
4. Portishead - Glory Box [42] 537
Definitief uitgeschakeld.
5. Talk Talk - Living In Another World [8] 527
6. Sinéad O'Connor - Troy [60] 512
7. Radiohead - Exit Music (For A Film) [14] 491
8. Michael Kiwanuka - Cold Little Heart [93] 487
9. Bruce Springsteen - Thunder Road [106] 485
10. Neil Young - Like A Hurricane [117] 468
11. Arcade Fire - Neighborhood #1 (Tunnels) [9] 461
12. Depeche Mode - Enjoy The Silence [13] 457
13. The National - Bloodbuzz Ohio [37] 450
14. Alice in Chains - Would? [68] 449
15. Nick Cave & The Bad Seeds - Jubilee Street [16] 435
16. Talking Heads - Once In A Lifetime [36] 435
17. Pulp - Common People [103] 434
18. Prince - Sign O' The Times [44] 429
19. Talk Talk - Such A Shame [81] 331
20. The Blue Nile - Tinseltown In The Rain [114] 326
95 stemmers deze ronde
Nou waar ik Radiohead als zekerheidje inschatte is dat toch niet gebeurd. Venus in Furs wint met hele duidelijke cijfers deze herkansing en ook the Beatles, vooraf toch ook wel een zekerheidje leek me, halen het met gemak.
Misschien wel een beetje verrassend dat het toch The The is die in het vele jaren 80/begin jaren 90 geweld in deze ladder als winnaar komt bovendrijven....bijna tezamen met Talk Talk eigenlijk maar door de allerlaatste post van remcodulac vloog Portishead op de valreep nog over Living In Another World heen.
Zodoende liggen van de finalisten van vorig jaar de nummers 8, 9 (Arcade Fire wederom teleurstellend gescoord vergeleken met voorgaande jaren), 13, 14 en 16 er dus uit en gaan de nummers 10 en 22 wel door. En krijgen we met Venus in Furs en Glory Box 2 ex-finalisten van eerdere jaargangen terug in de finale.
Rechtstreeks geplaatst voor de Finale van onze Top 2000, tussen [ ] de notering vorig jaar, vervolgens het aantal pt.
1. The Velvet Underground - Venus In Furs [43] 647
2. The Beatles - A Day In The Life [10] 578
3. The The - Uncertain Smile [22] 561
4. Portishead - Glory Box [42] 537
Definitief uitgeschakeld.
5. Talk Talk - Living In Another World [8] 527
6. Sinéad O'Connor - Troy [60] 512
7. Radiohead - Exit Music (For A Film) [14] 491
8. Michael Kiwanuka - Cold Little Heart [93] 487
9. Bruce Springsteen - Thunder Road [106] 485
10. Neil Young - Like A Hurricane [117] 468
11. Arcade Fire - Neighborhood #1 (Tunnels) [9] 461
12. Depeche Mode - Enjoy The Silence [13] 457
13. The National - Bloodbuzz Ohio [37] 450
14. Alice in Chains - Would? [68] 449
15. Nick Cave & The Bad Seeds - Jubilee Street [16] 435
16. Talking Heads - Once In A Lifetime [36] 435
17. Pulp - Common People [103] 434
18. Prince - Sign O' The Times [44] 429
19. Talk Talk - Such A Shame [81] 331
20. The Blue Nile - Tinseltown In The Rain [114] 326
95 stemmers deze ronde
Nou waar ik Radiohead als zekerheidje inschatte is dat toch niet gebeurd. Venus in Furs wint met hele duidelijke cijfers deze herkansing en ook the Beatles, vooraf toch ook wel een zekerheidje leek me, halen het met gemak.
Misschien wel een beetje verrassend dat het toch The The is die in het vele jaren 80/begin jaren 90 geweld in deze ladder als winnaar komt bovendrijven....bijna tezamen met Talk Talk eigenlijk maar door de allerlaatste post van remcodulac vloog Portishead op de valreep nog over Living In Another World heen.
Zodoende liggen van de finalisten van vorig jaar de nummers 8, 9 (Arcade Fire wederom teleurstellend gescoord vergeleken met voorgaande jaren), 13, 14 en 16 er dus uit en gaan de nummers 10 en 22 wel door. En krijgen we met Venus in Furs en Glory Box 2 ex-finalisten van eerdere jaargangen terug in de finale.
1
geplaatst: 16 november 2021, 19:39 uur
0/4
Teleurstellende uitslag imho. Van de vier die door zijn vind ik alleen Portishead nog redelijk tof. De overige drie zullen vrijwel zeker bottom 5 in mijn lijst worden, waarbij de VVV en De Het waarschijnlijk zullen gaan strijden om de rode lantaarn.
Teleurstellende uitslag imho. Van de vier die door zijn vind ik alleen Portishead nog redelijk tof. De overige drie zullen vrijwel zeker bottom 5 in mijn lijst worden, waarbij de VVV en De Het waarschijnlijk zullen gaan strijden om de rode lantaarn.
* denotes required fields.