MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / MuMeLadder 2021 [Uitslagen Ladders]

zoeken in:
Liever Beyoncé en Lady Gaga dan War on Drugs. Ze hebben sowieso deze eeuw meer getekend.

Dat kan, maar het gaat toch niet om de persoonlijke mening over de artiesten? Dat was in ieder geval zeker niet mijn punt.

In ieder geval vind ik die popsterren doorgaans verschrikkelijk. Meer celeb dan wat anders. Die 3 die ik opnoemde staan dan ook niet in de top...2000 op Beyoncé na. Dit jaar nieuw.

Ze kunnen niet allemaal Prince heten. Popster en artistiek van grote relevantie. Dat vind je niet meer.

We zijn op zoek naar artiesten waar een grote consensus over is qua culturele en artistieke relevantie en het mag niet wit en rock zijn. Kijk ja, ik sta daar niet zo bij stil. Zoiets als Sigur Ros valt onder geen enkel vakje.

gerre schreef:
In ieder geval vind ik die popsterren doorgaans verschrikkelijk. Meer celeb dan wat anders. Die 3 die ik opnoemde staan dan ook niet in de top...2000 op Beyoncé na. Dit jaar nieuw.

Ze kunnen niet allemaal Prince heten. Popster en artistiek van grote relevantie. Dat vind je niet meer.

We zijn op zoek naar artiesten waar een grote consensus over is qua culturele en artistieke relevantie en het mag niet wit en rock zijn. Kijk ja, ik sta daar niet zo bij stil. Zoiets als Sigur Ros valt onder geen enkel vakje.

Het mag wel wit en rock zijn, maar jij noemt 4x wit en 3x rock, dat is nogal eenzijdig en ook een beetje vreemd aangezien er nog veel relevantere namen zijn zoals Beyoncé, Kanye West en Kendrick Lamar.

Dat jij verder niet van moderne pop houdt zal best. Ik heb ook niks met de muziek van Kanye, maar ik zie wel in dat hij cultureel ontelbaar veel relevanter is geweest dan die andere acts.

Beyoncé is popster en artistiek van grote relevantie. Al is het wel zo dat sinds ze artistiek meer relevante muziek maakt ze minder (grote) hits scoort.

Geen idee waarom je de Top 2000 überhaupt zou willen aanhalen. Dat is nu juist zo'n witte mannen-bolwerk. De namen die je eerder noemden passen daar inderdaad prima tussen, dus wat dat betreft snap ik waar je vandaan komt. Maar om het niet in de top 2000 staan nou aan te halen als punt dat ze artistiek niet relevant zijn... ik denk persoonlijk juist dat veel relevante muziek (nog) niet in die lijst terug te vinden is.

Ik vind het overigens een belediging om te stellen dat Beyoncé meer celeb dan wat anders (dus artiest) is. Misschien zou je je eens wat meer moeten verdiepen in haar audiovisuele project Lemonade, of bijvoorbeeld de 'soundtrack' van The Lion King (The Gift) die zij gecureerd heeft.

Laat ons stoppen met een wellesnietes-spelletje.
Als je onder culturele relevantie bedoelt wie helaas de meeste aandacht krijgt...

Janelle Monae >> Beyoncé

Los daarvan trek ik haar simpelweg niet. Komt mij enorm zelfingenomen en erg kil over. Dan begin ik er ook niet aan. Maar dat zijn smaken natuurlijk.

gerre schreef:
Laat ons stoppen met een wellesnietes-spelletje.
Als je onder culturele relevantie bedoelt wie helaas de meeste aandacht krijgt...

Als je de eerste regel wil moet je vooral die tweede regel daar niet aan toevoegen want die duidt op een enorm vooroordeel ten opzichte van Beyoncé. Neem de tip aan en kijk eens naar Lemonade (inclusief de video's die onlosmakelijk bij het project horen. Veel mensen zijn nooit verder gekomen dan de radiohitjes, maar ze is veel en veel meer dan dat. En juist ten tijde van Lemonade scoorde ze ook nauwelijks echte hits meer. Dat zijn geen radioliedjes in het schrale Nederlandse aanbod, die hoor je niet op 538 of 3fm. Ze heeft in de afgelopen 6 jaar maar 4x de top 40 gehaald, waarvan drie keer met vrij matige featurings (waarin ze ineens meedeed op de remix van een bestaande hit) en een keer met een niet geweldig eigen liedje dat de top 20 niet haalde (zeker niet alles wat ze doet is even goed). Ze krijgt juist steeds minder radio-aandacht. En als ze die al krijgt is het een van haar gouwe ouwe uit de jaren '00. Als je de teksten van Lemonade ook eens leest krijg je misschien ook een ander gevoel bij dat zelfingenomen en kil.

Doen die nummers het ook goed in de Ladder?
Want in dat topic zitten we en daar ging het volgens mij om.

johan de witt schreef:
Doen die nummers het ook goed in de Ladder?
Want in dat topic zitten we en daar ging het volgens mij om.

Volgens mij ging het erom wat het volgens hem goed zou moeten doen op basis van wat 'deze eeuw heeft getekend'. Dat is waar ik op inging.

Arrie schreef:
(quote)

Volgens mij ging het erom wat het volgens hem goed zou moeten doen op basis van wat 'deze eeuw heeft getekend'. Dat is waar ik op inging.

Ja dan vind ik de namen die hij noemde in het kader van wat uit andere tijdperken hier scoort een stuk logischer dan een Beyoncé of Lady Gaga, hoewel niemand betwist dat die cultureel belangrijk zijn of goede nummers hebben.

Zoals ik al aangaf, vind ik dus juist niet dat dat de namen zijn die deze eeuw getekend hebben. Als je het vernauwt naar specifiek binnen dit topic of binnen deze site, ja oké. Het zijn bands die hier deze eeuw goed gescoord hebben. Dus je kan zeggen dat ze MusicMeter deze eeuw getekend hebben. Maar dat is niet wat hij zei.

Nee, maar wel wat hij bedoelde. Althans, zo las ik het. Het staat immers ook in dit topic

Onweerwolf schreef:
Miles Davis, Jezus.

Miles Davis > Jezus

Initieel ging het over het feit dat er te weinig 21ste eeuwse muziek bovenaan staat.

Ik heb 4 weliswaar persoonlijke favorieten opgenoemd. Jullie mogen dat éénzijdig vinden, hoewel alle 4 de artiesten onderling nog dag en nacht van elkaar verschillen.
In ieder geval is hun impact niet erkennen ook een beetje alsof je het licht in de zon ontkent.
Sufjan met al zeker 2 classics in 2005 en 2015, Tame Impala in 2015, The War On Drugs hoeft ook geen betoog (populairste rock band van moment op musicmeter, zie rotatielijst) en The National..Dat is subjectief, maar noem me nog een band die zoveel goede albums deze eeuw uitbracht. Je gaat hard je best moeten doen.

Maar ik stel voor dat we er nu over ophouden in het uitslagen-topic.

Johnny Marr schreef:
(quote)

Miles Davis > Jezus

Nee, dat waren The Beatles

Aan de andere kant hebben die de finale nog niet gehaald, dus ergens snijdt je opmerking wel hout

Oeh, wel heel jammer dat Simple Minds wegvalt. Verder wel prima uitslag met Joy Division door en het is dringen in de herkansingsladder, dat wordt wederom een slagveld.

'Witte mannen'

Blij dat Burial de herkansing niet heeft gehaald, die zou met twee vingers in de neus de finale halen in dat uitstekende deelnemersveld.

Simon77 schreef:
Blij dat Burial de herkansing niet heeft gehaald, die zou met twee vingers in de neus de finale halen in dat uitstekende deelnemersveld.

Klopt. De herkansers liggen qua stemgedrag dicht bij elkaar. Een Burial of DJ Shadow zou inderdaad gemakkelijk in de top 4 eindigen.

Ik denk dat Cold Little Heart gaat profiteren van het deelnemersveld (enige soul en een van de weinige 00's nummers). En dan nog drie usual suspects: Depeche Mode, The Beatles en Radiohead. Twee Talk Talks zitten elkaar in de weg. The The heeft last van The Blue Nile en zal het (helaas) ook niet redden. Toch hoop ik dat er nog een leuke verrassing bij zit in de finale, zoals Neil Young of Alice in Chains.

El Ninjo, eindigen de herkansers boven de afvallers uit deze ronde in de eindstand? Of telt die herkansingsladder überhaupt niet mee in de score?

AstroStart schreef:
(quote)

Klopt. De herkansers liggen qua stemgedrag dicht bij elkaar. Een Burial of DJ Shadow zou inderdaad gemakkelijk in de top 4 eindigen.

Ik denk dat Cold Little Heart gaat profiteren van het deelnemersveld (enige soul en een van de weinige 00's nummers). En dan nog drie usual suspects: Depeche Mode, The Beatles en Radiohead. Twee Talk Talks zitten elkaar in de weg. The The heeft last van The Blue Nile en zal het (helaas) ook niet redden. Toch hoop ik dat er nog een leuke verrassing bij zit in de finale, zoals Neil Young of Alice in Chains.

Dat denk ik ook, al heeft Depeche Mode het al het hele jaar lastiger dan normaal. Zou mooi zijn als we die nog konden ruilen voor een AiC, VU, National of Bruce.

gerre schreef:
Dat is subjectief, maar noem me nog een band die zoveel goede albums deze eeuw uitbracht. Je gaat hard je best moeten doen.

Je zegt het zelf al, dat is subjectief.

Wat mij betreft is Julia Holter met afstand de meest consistente artiest van de jaren '10, met 5 toppers op rij. Dat kan ik van geen enkele andere artiest zeggen.

Handvol andere artiesten die ik zou noemen (Matana Roberts, Ichiko Aoba) vallen helaas te veel buiten het luisterpatroon van de meeste mensen.

War On Drugs is ook wel aardig consistent Koen

duikt weg

Consistent kut, dat is waar.

Wagonwheel Blues was nog wel aardig.. (in mijn herinnering)

Mausie schreef:
El Ninjo, eindigen de herkansers boven de afvallers uit deze ronde in de eindstand? Of telt die herkansingsladder überhaupt niet mee in de score?

Herkansing telt niet mee in de eindscore, de afvallers in de herkansing worden met dezelfde criteria gerangschikt in de eindstand als de nummers die de herkansing niet haalden...o.b.v. alle 6 gespeelde rondes dus.

Johnny Marr schreef:
(quote)

Miles Davis > Jezus

Als dat Het Nieuwe Geloof is, wil ik het wel mee uitdragen. Prachtig dat Miles de finale haalt!

Koenr schreef:
(quote)

Je zegt het zelf al, dat is subjectief.

Wat mij betreft is Julia Holter met afstand de meest consistente artiest van de jaren '10, met 5 toppers op rij. Dat kan ik van geen enkele andere artiest zeggen.

Kijk eens aan. Julia Holter is idd een genie.

Verrassende uitslag. Best wel blij met So What, hoewel deze toch ook wel uit de toon valt bij het beluisteren van deze 32 nummers. So What is zo'n parel die ik koester en liever niet te vaak hoor.

Wel benieuwd naar de uitslag van de herkansingsladder. Dat gaat sowieso een slagveld worden.

Casartelli (moderator)
Dat is inderdaad een hoop all-over-the-place discussie n.a.v. een paar opmerkingen van iemand die nauwelijks meegestemd heeft.

Ik tel zelf 3/7, dus dat is aanmerkelijk beter dan de 0/7 van de voorlaatste ladder, met de kanttekening dat er van die drie eigenlijk al twee vooraf zeker waren (Kate Bush, Radiohead). Dat Donna Summer weer een keer mee mag doen, is erg fijn. Voor de eindbalans gaat het toch nogal uitmaken wat Depeche Mode, Michael Kiwanuka en Sinéad o'Connor in de herkansing gaan doen.

So What is leuk voor de variatie, maar die gaat hier geen hoge ogen gooien. En van de terugkeer van deze Joy Division gaat de vlag evenmin uit.

Onweerwolf
Blijft mooi dat dwangmatig stemmen op diversiteit ipv wat je mooi vindt.

Gast
geplaatst: vandaag om 11:52 uur

geplaatst: vandaag om 11:52 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.