MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Maak kennis met Metal anno 2021

zoeken in:
Dag medemetalliefhebbers!

Een nieuw jaar is ook een nieuw topic voor Maak kennis met Metal anno... !

Hierin gaan we op zoek naar het beste metalnummer van het jaar en de opvolger van deze winnaars van de afgelopen jaren:

2013: Deafheaven - Dream House
2014: Deafheaven - From the Kettle onto the Coil
2015: My Dying Bride - And My Father Left Forever
2016: Zeal and Ardor - Come on Down
2017: Amenra - A Solitary Reign
2018: Fluisteraars - Oeverloos
2019: White Ward - Love Exchange Failure
2020: Decoherence - Equilibrium Unreached

Nog even de spelregels op een rijtje zetten voor mogelijke nieuwkomers:

Om de 2 dagen plaatst iemand een metalnummer dat de komende (minstens) 48 uur beoordeeld wordt op een schaal van 0 tot 10 (eventueel met toelichting). Degene die het volgende nummer plaatst, updatet ook het overzicht en berekent dus het stemgemiddelde van het vorige nummer.

Aan het eind van elke maand wordt dan de top 10 van het afgelopen jaar geplaatst en een nieuw overzicht geplaatst voor die maand.

Het nummer moet uit 2021 zijn ofwel door de singlerelease ofwel door de albumrelease. Een band mag ook maar 1 keer langskomen per jaar om de diversiteit te promoten.

De editie van 2020 voor de liefhebbers.

De top 10 van vorig jaar:

1. Decoherence - Equilibrium Unreached (Interlude / 6 / 8,27)
2. Atavist - Loss (Odi / 9 / 8,17)
3. Wayfarer - Vaudeville (Don Cappuccino / 6 / 8,13)
4. Fluisteraars - Vlek (Interlude / 8 / 8,10)
5. DÖ - Gravity Sacrifice (Interlude / 6 / 8,10)
6. Fuck the Facts - Pleine Noirceur (Don Cappuccino/ 8 / 8,03)
7. Deftones - This Link is Dead (dumb_helicopter / 8 / 8,00)
8. Akhlys - Pnigalion (aslan / 9 / 7,94)
9. Bait - Eternal Sleep (Interlude / 8 / 7,94)
10. Ihsahn - Stridig (The_CrY / 10 / 7,93)

Nog even tagronde om iedereen in het juiste topic te krijgen:
Interlude, odi, Don Cappuccino, aslan, The_CrY, JSPR_G, jasper1991, Johnny Marr, jordidj1, AOVV, Dieter, gigage, ranboy, marsupilami, ZAP!, Cervantes.

Mocht iemand in het prille jaar al een eerste inzending weten, dan mag die deze direct posten en kunnen we onmiddellijk van start gaan.

01/01: Demoniac - So It Goes (Don Cappuccino)

Er staat december op YouTube, maar releasedatum is verschoven naar 29 januari.

De lat wordt gelijk zeer hoog gelegd in 2021 door het Chileense Demoniac. Een twintig minuten durende thrashmetal-epic die een meesterlijke balans tussen old school Duitse thrash en proggy technische kwinkslagen legt. Dit moet je in de hoek van Vektor en Cryptic Shift zoeken, en Demoniac zit hier op hetzelfde niveau.

9,3

Klinkt prima, maar van die 20 minuten hadden ze ook 4 losse nummers kunnen maken.

7,5

aslan (crew)
7

Het intro alleen van deze monumentale lap prog/thrash rechtvaardigt reeds een hoge score in mijn ogen. En daarna wordt het alleen maar beter. Ik kan begrijpen dat dit voor sommigen wat te lang duurt, maar voor mij had het gerust nog even mogen doorgaan. Ziedende riffs, heerlijk subtiel baswerk en een aantal instrumentale spitsvondigheden die me nu al watertandend naar de release van de LP doen uitkijken.

9

01/01: Demoniac - So It Goes (Don Cappuccino / 7 / 7,73)
03/01: Devils Reef - Chosen By The Sea (Dieter)

Goeie techdeath, thematisch sterk beïnvloed door het werk van HP Lovecraft.

7

Staan zelfs nog niet op RYM, deze boys. Dat zie je ook niet vaak.

6,5

aslan (crew)
7

03/01: Devils Reef - Chosen By The Sea (Dieter / 8 / 6,58)
06/01: Portrayal of Guilt - It's Already Over (AOVV)

Mooi, kan ik een track wegstrepen van mijn lijst van kandidaten voor deze maand om dit topic te zetten!

Portrayal of Guilt maakte indruk met zijn debuutalbum in 2018 en de Suffering Is a Gift-EP die het jaar daarna volgde was ook ijzersterk. Intense screamo met een dikke grimmige laag blackmetal, vooral de vocalen zijn echt giftig. Het drumwerk is ook heel erg goed. Zeer benieuwd naar deze plaat!

8,5

Deze track gaat sinister van start, en wanneer de vocalen invallen, krijgt de track plots een interessante dynamiek. Wanneer de black metal-vocalen erbij komen, wordt het pas echt heftig. De break midden in het nummer klinkt weer erg sinister en obscuur, en luidt een knallende finale in. Ik hoor hier en daar ook wel een snuifje doom, als ik me niet vergis, en dat bevalt me ten zeerste.

8,5

aslan (crew)
8,5

Bijzondere, maar zeker boeiende track: 7,5

odi
03/01: Devils Reef - Chosen By The Sea (Dieter / 8 / 6,58)
06/01: Portrayal of Guilt - It's Already Over (AOVV / 8 / 7,80)
08/01: The Ruins of Beverast - Anchoress in Furs (Odi)

Dit voelt een logische opvolging van Exuvia, al lijkt Alexander von Meilenwald wat meer opzwepend en pakkend uit de hoek te komen. De invloed van gothrock en new wave is sterker aanwezig en de balans tussen de logge riffs en mysterieuze cleane tokkeltjes is echt om van te smullen. Een zeer goed voorproefje van de aankomende plaat!

8,8

Gast
geplaatst: vandaag om 21:22 uur

geplaatst: vandaag om 21:22 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.