MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Maak kennis met Metal anno 2021

zoeken in:
Très Morbid Angel inderdaad, dat geven bandnaam en albumtitel ook al weg. Geweldig drumwerk valt me vooral op, zorgt voor een lekkere, bijna trance-opwekkende groove, en tegelijkertijd wint de track er kracht bij. De vocalen vormen eigenlijk het enige element dat me niet helemaal over de streep weet te trekken, maar een pijnpunt is het nou ook weer niet.

7,8

Van die dichtgetimmerde, vol geplamuurde, claustrofobische deathmetal alsof je er met dichtgeknepen keel naar luistert is nooit mijn favoriete type death metal geweest. Ik mis het dissonante ook een beetje wat hun inspiratiebron Morbid Angel nog onderscheidend maakt. Pas vanaf 4'45" gebeuren er aardige dingen die de metal door de wat gezichtsloze putluchtgrunt boven de grauwgore deathmetalblubber trekt. Drummer kan er idd wel wat van: plusje d'rbij.

7

30/11: Tower - Blood Moon (Don Cappuccino / 8 / 7,44)
02/12: So Hideous - The Emerald Pearl (Don Cappuccino / 10 / 7,75)
04/12: Ember Falls - For All (The_CrY / 8 / 6,32)
07/12: Khemmis - Living Pyre (Dieter / 10 / 7,14)
09/12: Kaatayra - Iasá (Don Cappuccino / 9 / 7,24)
12/12: Bloody Falls - Descend (The_CrY / 9 / 6,62)
14/12: Wilderun - Passenger (Dieter / 9 / 7,52)
16/12: Ethereal Shroud - Discarnate (Johnny Marr / 8 / 8,47)
18/12: Ustalost - Enough Glass Will Cast A Shadow (Don Cappuccino / 9 / 7,53)
20/12: Lhaäd - Below III (Interlude / 7 / 7,54)
22/12: Witches Hammer - Thawed from Ice (Dieter /8 / 7,14)
24/12: Aquilus - Into Wooded Hollows (EvilDrSmith / 6 / 6,75)
27/12: Malignant Altar - Channeling Impure Apparitions (Johnny Marr / 7 / 7,34)
29/12: Funeral Mist - Children of the Urn (AOVV / / )

En ik maar denken dat die Funeral Mist een zóveelste club blekkies was. Ik heb het blijkbaar gepresteerd om ze al die jaren te negeren, te verwarren met een andere band met Funeral of Mist in de naam, en/of eens een keer te hebben geluisterd zonder dat het een indruk achterliet.
Ik denk toch vooral een combinatie van de eerste twee, want voordat ik dit nummer luisterde, dook ik eerst toch maar eens in de geschiedenis, vooral omdat AOVV er zo enthousiast over is.
Resultaat: na vier nummers van voorganger 'Hekatomb' heb ik gelijk dat album en het album 'Maranatha' op vinyl besteld. Hoe heb ik dit kunnen missen?!?! 't Debuut komt er ook vast snel aan, want wat een pot overtuigende black is dit, fantastisch!

Dat is met dit nummer niet anders. Briljante vondst in het nummer trouwens, misschien wel uniek in blackmetalland? Als je dit hoort weet je meteen de link tussen Funeral Mist, Pink Floyds 'Another Brick In The Wall' en John Lennon's 'Happy Xmas (War Is Over)'.

Een roombotervette mindblowing dikke 9.

aslan (crew)
8,7

Zo, dat is stevig de beuk erin! Lekker plaatje.

7,8

Funeral Mist is het project van Arioch, die je ook zou kunnen kennen als Mortuus bij Marduk. Kinderkoren (en koren in het algemeen) is iets dat in metal voor zeer wisselende resultaten kan zorgen, maar zoals het in dit nummer is geïntrigeerd is het echt fantastisch gedaan. De folky melodie in het koor is behoorlijk onheilspellend in combinatie met het snijdende ijzige tremolowerk in de gitaren. De drums zijn van oud-Marduk lid Lars Broddesson, die zijn kit een enorme pak rammel geeft op de gehele plaat. De strot van Arioch is ronduit verdorven. Dit is blackmetal die catchy durft te zijn met zelfs wat heavymetal in het gitaarwerk, zonder ook maar een beetje pure grimmigheid te verliezen.

8,3

Totaal onverwacht, deze end-of-the-year-release van Funeral Mist. Ik ben 'm nu in zijn geheel aan het beluisteren, behoorlijk indrukwekkend, zwartgallig, loodzwaar én aan de andere kant ook rete-aanstekelijk en creatief.

8,5

Voor degene die vinyl kopen en afgelopen maand Kaatayra en Ethereal Shroud genoeg waarderen om over te gaan tot aanschaf:
Kaatayra - Inpariquipê: limited edition LP release set for Spring 2022 (Mospharic MOS-31).

Ik hoorde van Jurgen van Burning World Records dat Ethereal Shroud ook op vinyl gaat verschijnen, via Throne Records (ik lees nu ook op bandcamp dat het label in de wachtrij staat bij de persen): dus nog even geduld.

29/12: Funeral Mist - Children of the Urn (AOVV / 7 / 8.03)
31/12: Hippotraktor - Mover of Skies (dumb_helicopter / /)

Lekker nummer hoor. Mooie afsluiter dit jaar en een goed begin uiteraard!

8,5

Ik zet in de loop van morgen trouwens ook het nieuwe topic op en zal het huidige topic 48u na plaatsing van het laatste nummer afsluiten.

7,5

Lang niet verkeerd!

Ha, weer eens wat anders dan black of death.
De quasi-lollige bandnaam is waarschijnlijk niet lollig bedoeld aangezien de muziek bloedserieus is.
Zeker een heel stuk origineler dan de zoveelste Funeral- of Mist-genaamde band, maar het klinkt toch best wel suf: "You wanted the best, you got the best, the hottest band in the world: Hippotraktor!

Afijn, gelukkig klinkt de muziek minder leedvermakelijk. Beetje djent, beetje prog, beetje post, beetje clean, beetje scream: vijf beetjes leuk maakt bij elkaar ruim voldoende leuk.

7,8

Topper! Goede afsluiter! Psychonaut en SN8 vibes.

8,5

Johnny Marr schreef:
Psychonaut en SN8 vibes.

Er zitten ook leden van Psychonaut in deze band.

Alleraardigst. Niet meteen het type muziek waar ik heel warm van wordt, maar ook zeker geen straf om naar te luisteren.

7

Zo dit was het laatste nummer van december en 2021.

29/12: Funeral Mist - Children of the Urn (AOVV / 7 / 8.03)
31/12: Hippotraktor - Mover of Skies (dumb_helicopter / 10 /7.68)

En na 365 dagen punten uitdelen aan de metaltracks uit 2021 zijn we weer aan het einde gekomen van deze editie. Hieruit is volgend einduitslag gevloeid van de - volgens ons - best metaltracks uit het afgelopen jaar:

1. Ethereal Shroud - Discarnate (Johnny Marr / 8 / 8,47)
2. Helloween - Skyfall (dumb_helicopter / 7 / 8,29)
3. Mare Cognitum - Antaresian (Don Cappuccino/ 8 / 8,23)
4. Cult Of Luna - Three Bridges (Interlude / 9 / 8,16)
5. Friisk - Dem Wind Entgegen (Interlude / 8 / 8,13)
6. Diabolizer - Cloaked In An Aura Of Madness (Don Cappuccino / 9 / 8,07)
7. Amenra - De Evenmens (We Zijn Even Mens) (Dieter / 10 / 8,05)
8. Spectral Wound - Frigid And Spellbound (Interlude / 8 / 8,05)
9. Der Weg Einer Freiheit - Morgen (AOVV / 9 / 8,03)
10. Funeral Mist - Children of the Urn (AOVV / 7 / 8.03)

Bedankt voor de bijdrages van iedereen die het topic levendig houden en die voor vele ontdekkingen zorgen.
We zijn ondertussen ook reeds gestart in het nieuwe topic voor 2022 en zien iedereen daar graag terug meestemmen.

Johnny Marr schreef:
Topper! Goede afsluiter! Psychonaut en SN8 vibes.

8,5

Ik verhoog naar 9.

Gast
geplaatst: vandaag om 22:51 uur

geplaatst: vandaag om 22:51 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.