MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / NLstalige Ladder

zoeken in:
Ik zal m wel even appen om dat lijstje te verifiëren;-)

Edgar18 schreef:
(quote)
Finidi zou je de Spotifylijst nog even willen updaten?

Done! Zo te zien werkt een user taggen niet in een quote, kreeg er geen melding van.

Finidi schreef:
Done! Zo te zien werkt een user taggen niet in een quote, kreeg er geen melding van.
Dat wist ik niet, ik ging er vanuit dat dat wel kon. Fijn dat je het toch zag en gedaan hebt. Bedankt!

Ik zal de komende week ook de top 200 hier bekend maken. Steeds in wat blokjes tellen we af naar de top 100. Hierbij de eerste tien:

200. Andre van Duin – Als de Zon Schijnt

https://www.top40.nl/media/cache/related/uploads/title/22244/original.jpg

Zoals met naamgenoot Hazes weet ook Andre van Duin waar hij de mosterd vandaan moet halen. In 1969 kwam Jimmy Roselli met Buona Sera, Mrs. Campbell het nummer kende een prominente plek in de gelijknamige film. Van Duin schreef er een Nederlandse tekst bij, Harry van Hoof kwam met een nieuw arrangement. Als de Zon Schijnt verscheen in 1983 als single en is afkomstig van het album Wij. Later coverden onder meer Dries Roelvink en Kathleen van K3 het nummer.

Als de Zon Schijnt werd in 2017 door de drie luisteraars van 100%NL gekozen tot beste Nederlandstalige zomerhit aller tijden. Voor wat het waard is.

199. Peter Koelewijn- De Sprong in het Duister

Op plek 199 een onderbelicht pareltje in het oeuvre van Peter Koelewijn. Omkleed met wat duistere synthesizers volgt de Sprong in het Duister de levensloop van een vrouw. Het nummer is afkomstig van het album Diep Water uit 1982 waar ook nog parel-titels als ‘De Hond Mist Je’ en ‘ Als het Anker het Houdt, Wint het Schip van de Storm’ op staan.

198. Mer*l – Ik Neuk je op afstand.

De enige covid-song uit deze verkiezing. Het was nog geen jaar oud toen het deelnam aan deze verkiezing en daarmee volgens mij ook de jongste song in deze ladder. Het is een tijdsdocument uit de show Zondag met Lubach, waarin Merel Balde vaker optrad.

197. Splitsing – Recht uit het Hart
196. Jules de Corte – Ik Zou Weleens Willen Weten

Oorspronkelijk uit 1957 en daarmee bij mijn weten het oudste nummer uit de lijst. Een soort evangelisch liet waarbij elk couplet begint met de vraag ‘waarom’ en eindigt met het ‘daarom’. Later kwam Frans Halsema met ‘Zeg Jules’ waarin een natuurwetenschappelijke verklaring werd gegeven voor elke vraag die De Corte stelde.

195. Toontje Lager – In Gedachten
194. The Scene – Alcohol en Tranen

193. Conny Vandenbos – Sjakie van de Hoek
https://media.hitparade.ch/cover/big/conny_vandenbos-sjakie_van_de_hoek_s.jpg
Net zoals vele nummers uit deze lijst, komt de melodie voor Sjakie van de Hoek ook niet van de opnemende Nederlandse artiest, in dit geval de bejubelde Conny Vandenbos. Next Door Neighbor's Kid(1969) van Jud Strunk vormde in dit geval de inspiratiebron. Gerrit den Braber – die onder meer ook Spiegelbeeld, De Glimlach van een Kind, La Mamma, Laat me Alleen en Ritme van de Regen schreef – voorzag de melodie van tekst. Vandenbos scoorde er in 1975 een bescheiden hit mee.

192. Vreemde Kostgangers – Zoete woede

191. Gorki – Red Mijn Ziel Vooral

Merel Balde viel me al op in Soldaat van Oranje een paar jaar terug, hier om de hoek. Vond haar de beste speelster van de avond

Scorpion_21 schreef:

198. Mer*l – Ik Neuk je op afstand.

De enige covid-song uit deze verkiezing. Het was nog geen jaar oud toen het deelnam aan deze verkiezing en daarmee volgens mij ook de jongste song in deze ladder. Het is een tijdsdocument uit de show Zondag met Lubach, waarin Merel Balde vaker optrad.

Ja, dat viel mij ook al op. Toch jammer dat Froukje (Onbezonnen, Ik Wil Dansen), Wies (Barman) het niet hebben kunnen waarmaken. De coronaplaatjes van MEAU zijn door niemand genomineerd. En Merol's Knaldrang was ook top-400 waardig geweest.

Eefje de Visser - Storm (23 april), Goldband - De Langste Nacht (26 mei) en Froukje - Niets Tussen (6 augustus) kwamen helaas te laat uit om deze editie al te kunnen deelnemen. Goede reden om nog een Junior-spinoff te organiseren

De populaire gimmick van Hans Teeuwen en Bjørgen is volgens mij niet genomineerd, maar ik denk niet dat ie hier veel punten had gekregen. Net als een Tebbie Nou Op Je Muil?, 17 Miljoen Mensen of een Door de Wind.

Btw: officieel is MEROL slechts featuring artiest op Ik **** Je Op Afstand. Zondag met Lubach is hoofdartiest

cosmic kid (moderator)
Leuk, komt of is er ook een Spotify lijst?

cosmic kid schreef:
Leuk, komt of is er ook een Spotify lijst?

Dit.

Oh, kan ook wel eentje van de Top 200 bij houden: NLstalige Ladder 2021 [Top 200].
Die van Splitsing ontbreekt iig alvast op Spotify

Casartelli (moderator)
Scorpion_21 schreef:
Op 6 februari, Nederland had nog te kampen met een avondklok, opende het topic over de NLtalige ladder. Of er wellicht interesse was. Het werd, zo durf ik wel te stellen, een redelijk succes met zekere in de latere fases dagelijks meer dan 30 stemmers. En dat voor een eerste editie.
Ik struikelde even over die laatste zin, maar de daadwerkelijke eerste editie was toch wel anders, met tot de finale gescheiden ladders voor het Nederlandse en het Vlaamse lied.

Ik kon er toen gemiddeld een 8,1 aan kwijt. Ditmaal kwam ik tot een nog steeds nette 7,8. Op de royale vertegenwoordiging van een zekere zanger die niet over breedbeeldtelevisie zingt na een finale waar we mee thuis kunnen komen.

Casartelli schreef:
(quote)
Ik struikelde even over die laatste zin, maar de daadwerkelijke eerste editie was toch wel anders, met tot de finale gescheiden ladders voor het Nederlandse en het Vlaamse lied.

Ik kon er toen gemiddeld een 8,1 aan kwijt. Ditmaal kwam ik tot een nog steeds nette 7,8. Op de royale vertegenwoordiging van een zekere zanger die niet over breedbeeldtelevisie zingt na een finale waar we mee thuis kunnen komen.

gescheiden ladders. Ik snap het idee, maar tis ook een beetje een vals onderscheid. Een beetje liefhebber kent de Vlaamse nrs ook wel en luistert er anders naar (hoop ik).

Wel benieuwd hoe je op 8,1 en 7,8 uitkomt!

zie nu dat ik bij die eerste ladder in 2015 ook heb meegestemd totaal vergeten.

Casartelli (moderator)
Scorpion_21 schreef:
Wel benieuwd hoe je op 8,1 en 7,8 uitkomt!
Nou ja, ik beluister alle nummers, geef ze een cijfer om mezelf te helpen bij de rangschikking en bereken daarna het gemiddelde voor het nageslacht...

Het onderscheid leidde er bij mij toen wel toe dat ik nauwelijks op de Vlaamse ladders gestemd heb. Wat mij betreft is het beter zoals je het nu gedaan hebt.

Vlaams: als aanduiding voor het in Vlaanderen geschreven en gesproken Nederlands.

Kortom, alle songs zijn in het Nederlands. Soms in dialect, maar het blijft Nederlands.

Dus geen enkele reden om Nederlandse en Vlaamse songs te verdelen in aparte ladders...

Update:

Inmiddels 34 lijstjes binnen. Verschil tussen de nrs 1 en 2 is verwaarloosbaar en ook de nr 3 heeft overwinning nog voor het grijpen. Ondertussen tekent zich ook wel een redelijk steady bottom top 5 af.

Ik kom morgen met een lijstje !

190. Fixkes – Kvraagetaan

Een van de grootste Vlaamse hits ooit. Het nummer stond maar liefst drie maanden op nummer 1 in de Ultratop50. Het streekdialect dat je hoort is van Stabroek, een plaats in de provincie Antwerpen. De groep betuigt in haar debuutsingle liefde voor allerlei zaken uit de jaren ’80.

189. Trockener Kecks – Paradijs
188. Kadanz – Dagen Dat Ik Je Vergeet
187. ZZ & de Maskers – Ik Heb Genoeg van Jou
186. Ramses Shaffy – Sammy

185. Noordkaap – Arme Joe
Een cover van het gelijknamige nummer van Will Tura.

184. Boudewijn de groot – Reiziger
183. Bløf feat. Geike Arnaert – Zoutelande
182. Wannes van de Velde – Ik Wil Deze Nacht in de Straten Verdwalen
181. Circus Custers – Monica

Dim
Vanavond vanaf 20.00 het tweede deel van de aftelshow.

http://www.orinocoradio.nl/

Dim
Begonnen!

Welke nummers komen er voorbij?

Lijstje ingeleverd! Hopelijk krijg ik geen solovermelding bij mijn nummer #1 (veruit het uniekste nummer in de finale)

Weer een stukje top 200:

180. Rowwen Heze - Limburg
179. Dimitri van Toren - He Kom Aan
178. Drs. P - Veerpont
177. André Hazes - Ik Meen 't
176. Trockener Kecks - Zou Je Niettegenstaande de Recente Gebeurtenissen Toch Nog een Verblijf op Amoureus Gebied in Overweging Willen Nemen Alsjeblieft
175. Boudewijn de Groot - Avond
174. Monza - Naïviteit
173. The Opposites - Slapeloze Nachten
172. Koot & De Bie - Zoek Jezelf
171. Jenny Arean & Frans Halsema - Vluchten Kan Niet Meer

Vergeet vooral niet te stemmen als je dat nog niet hebt gedaan. Je hebt nog een week om een lijstje in te leveren!

Mooi rijtje

Nog iets minder dan 108 uur te gaan tot de stembus sluit. Wie nog niet heeft gestemd, wees er bijtijds bij! Aan kop is het bijzonder spannend. De nrs 1 en 2 staan op minder dan 1 nr 1-plek in een lijstje bij elkaar vandaan.

Ondertussen tellen we af in de top 200:
170. Raymond van 't Groenewoud - Meisjes
169. Frank Boeijen Groep - Doe Iets
168. Gerard Cox - 't Is Weer Voorbij Die Mooie Zomer
167. Noordkaap - Wat is Kunst?
166. Tröckener Kecks - Het Komt Nooit Meer Goed
165. Toontje Lager - Net Als In de Film
164. Splitsing - Wind en Zeilen
163. Het Goede Doel - Vandaag
162. Clouseau - Daar Gaat Ze
161. Van Dik Hout - Laat het Los

Leuke finale. Valt natuurlijk van alles over te zeggen en op af te dingen, maar ik heb a) niet meegedaan; en b) gewoon er genoten van deze nummers.

Top 12 ingestuurd.

Ook zojuist ingestuurd. Ik denk een lijstje zonder de nummers 1 en 2.

Het is razendspannend aan de top. De afgelopen uren verschillende lijstjes binnengekregen en de top kruipt verder naar elkaar toe. De nrs 3 en 4 inmiddels ook op 1 nr 1 plek afstand van de koppositie. Wie gaat er winnen? Nog 3,5 dag om een lijstje in te sturen.

Ondertussen tellen we verder af:

160. Frank Boeijen Groep - Verjaardagsfeest
159. Klein Orkest - Koos Werkeloos
158. Stef Bos - De Hemel
157. Janse Bagge Band - Sollicitere
156. Rowwen Heze - November
155. Willeke Alberti - Telkens Weer
154. Andre Hazes - Kleine Jongen
153.Frank Boeijen Groep - 1.000.000 Sterren
152. Ellen Ten Damme -Durf jij?
151. De Jazzpolitie- Liefdesliedjes

53 Klein Orkest - Laat Mij Maar Alleen

Mooi hoe de nieuwe generatie Nederlandstalige helden de muziek van de oude generatie weer ontdekt

The Daily Indie schreef:
Sophie Straat luisterend naar Klein Orkest – Laat mij maar alleen

“Weet je wel dat je op vakantie gaat en dat je één liedje hebt dat je steeds aan het luisteren bent? Dat hadden Wieger en ik met dit liedje toen we naar Berlijn gingen vorige zomer.” Toen ze het liedje Tweede Kamer schreven kwam dit nummer van Klein Orkest terug als inspiratie. “Het is echt een vrolijk deuntje, maar het onderwerp is serieus. Precies wat je ook bij Straats muziek terug hoort. Een flinke teug humor met een dik Amsterdams accent. Toch voel je dat het menens is.

Gast
geplaatst: vandaag om 14:55 uur

geplaatst: vandaag om 14:55 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.