MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / BlackMusicMeter

zoeken in:
De coronacrisis bood mij vorig jaar een mooie gelegenheid om de Anderstalige Ladder weer nieuw leven in te blazen, wat een erg geslaagd en leuk project was. Wel iets voor op de tweejaarlijkse termijn, wat dus kans biedt om iets te starten wat als ik tweede optie in gedachten had destijds: de Blackmeter! Oftewel, Black music!

Hoe zie ik dat? En hoe? Nou, op deze fiets: in een 'meter'-vorm zal ik elke dag een nummer plaatsen, wat je kan schalen onder het kopje Black music:

Black music is music created, produced, or inspired by black people, people of African descent, including African music traditions and African popular music as well as the music genres of the African diaspora, including Afro-Caribbean music, Afro-Latino music, Afro-Brazilian music and African American music. These genres include negro spiritual,[1] gospel, rumba, blues,[2] bomba, Rock and roll, jazz, salsa, R&B, samba, calypso, soul, cumbia, funk, ska, reggae,[3] dub reggae, house, detroit techno, hip hop, gqom, afrobeat, and others.

Zie het als het albumspel De MuMe "Zwarte" Album lijst - MusicMeter.nl die ruim 8 jaar terug werd georganiseerd. Ik denk dat iedereen op dit forum wel een beetje kan inschatten wat voor muziek hier dan gedropt zal worden.

Jullie lezen het al, een mooie mengelmoes van muziekstijlen die voorbij zal komen. Ik ga proberen het gevarieerd mogelijk te houden, door bekende tracks af te wisselen met minder bekende tracks, en niet elke dag een hip-hoptrack of soulnummer te plaatsen. Het enige wat jullie hoeven te doen is het nummer te voorzien van een cijfer. Ik zou zeggen, schuif lekker aan en doe hopelijk mooie ontdekkingen op!

Laten we gewoon aftrappen. Ja, waar begin je mee? Een mooie leek mij, als eerbetoon aan de vrij recent overleden Bunny Wailer, om een track te pakken van Bob Marley & The Wailers. Als er een groep impact heeft gehad op de muziekwereld, dan zijn zij het wel. Het zette reggae op de kaart, sinds 2018 staat het genre ook op de lijst van het immaterieel cultureel erfgoed van UNESCO.

1. Bob Marley & The Wailers - Stir It Up

Ik ben niet zo'n fan van Bob, maar deze vind ik altijd wel lekker:

7,5

ik heb me suf gepiekerd over de topictitel, trouwens. ik hoop niet dat ik bepaalde organisaties over me heen krijg nu

Benieuwd wanneer we op Pearl Jam mogen stemmen.

Voor Bob een 7.

Even een tek voor mensen die wellicht ook wel iets voor zwarte muziek voelen:

123poetertjes, Gretz, Arrie, Johnny Marr, ArthurDZ, Edgar18, Titmeister, aerobag, Don Cappuccino, thelion, LucM, Shaky, musicfriek, Marzipaintree, jeroentjuhh, Choconas, Poeha, ForWhomThePeteTolls en ik ben vast een heleboel mensen vergeten. Tag vooral rustig door, zeg het voort

8

Leuk initiatief, fijn eerste nummer!

7,7

Lang niet zijn beste. Kort ook niet.

Fijnste Bob! 9,3

Ah, Bob, ik heb nog eens een Bob Marley GH editie gedaan.
Mag Black Metal ook meedoen ?

Bob krijgt een 9.

jordidj1 schreef:
Ik heb me suf gepiekerd over de topictitel, trouwens. ik hoop niet dat ik bepaalde organisaties over me heen krijg nu

Beter noem je het BlackMusicMeter!

Ik ben ook geen grote Marleyfan, maar deze kan ik nog wel hebben: 7

Ik vind Blackmeter ook beetje raar.
BlackMusicMattersmeter?

6,3 niet kapot van deze.
Hoor liever Three Little Birds

cosmic kid (moderator)
Op verzoek van de topicstarter wat niet relevante berichten verwijderd

Vind deze wel bij z'n fijnste horen, althans van wat ik van hem ken.

7,8

Ik kan hem eigenlijk niet meer luisteren, zonder hieraan te moeten denken:

Ut sjteut mich op, dea vieze sjoarma!

Maar wel gewoon een 7,0!

luigifort schreef:
Mogen blanken die zwarte muziek maken dan ook of niet? En mag een indieband als Bloc Party met een zwarte zanger dan wel of niet? Niet echt zwarte muziek he....

Don’t be like Jan Vollaard

Laten we elkaar in deze fijne gemeenschap blijven respecteren en beter laten we ook alle soorten muziek (en hun liefhebbers) in hun waarde

https://pbs.twimg.com/profile_banners/769900457347190785/1472487745/1500x500

Bob is een favoriet van ome Pete. Deze joint vind ik wat minder, maar desalniettemin is dit een 8½ voor mij!

Gretz schreef:
(quote)

Don’t be like Jan Vollaard

Laten we elkaar in deze fijne gemeenschap blijven respecteren en beter laten we ook alle soorten muziek (en hun liefhebbers) in hun waarde

(afbeelding)

GEERT ALSJEBLIEFT

Een mooie 7,88 voor Stir It Up

Door met de volgende. Zonet Bob, nu een andere grootheid, ditmaal in de blues:

2. Etta James - I'd Rather Go Blind

10 ,snik,snik.

8.3 Beste versie van dit nummer dat ik ken, voortreffelijk gezongen door tante Etta

Gast
geplaatst: vandaag om 17:23 uur

geplaatst: vandaag om 17:23 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.