MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Metal album van het jaar

zoeken in:
1994:

4 Machine Head - Burn My Eyes*
2 Emperor - In the Nightside Eclipse
2 Dream Theater - Awake
1 Acid Bath - When the Kite String Pops
1 Slayer - Divine Intervention
1 Prong - Cleansing
1 Queensrÿche - Promised Land
1 Killing Joke - Pandemonium
1 Tiamat - Wildhoney
1 Marduk - Opus Nocturne
1 Megadeth - Youthanasia

Deadline : zaterdag 8.00 uur ! (graag meekopïeren)

ZAP! schreef:
"Er zijn geen albums die aan je zoekopdracht voldoen."

Zo, jij was er echt wel helemaal uit?

Ik krijg 24 resultaten in mijn zoekopdracht, maar slechts 6 albums die ik toen al had. De rest allemaal gekocht na 2008, toen de metal microbe mij weer goed te pakken kreeg.

ZAP! schreef:
"Er zijn geen albums die aan je zoekopdracht voldoen."

Gewoon op Machine Head - Burn My Eyes stemmen en klaar is ZAP!

Kronos - ja, enkel 'Cleansing' heb ik toentertijd nog meegekregen. Die zou uit het hoofd op een 3,5* à 4,0* uitkomen, maar ga ik eerst nog weer es checken.

Rudi S schreef:
Gewoon op Machine Head - Burn My Eyes stemmen en klaar is ZAP!
Dan eerder Prong, maar het zou niet fair zijn. Machine Head vond ik als 1 vd weinigen indertijd al niet zo geweldig - zou 'm nog wel es kunnen checken.

Vind Machine Head ook niet bijzonder. Destijds onbekend voor me maar door de hoge waardering op MusicMeter gekocht. Op vinyl nog wel, waar op Discogs nu 40 tot 80 euro voor gevraagd wordt.

Ik zoek niet op basis van mijn eigen stemmen, omdat er altijd albums zijn die ik wel ken en goed vind, maar geen stem heb gegeven. Ik selecteer 'metal', vanaf 3.20 ster en minimaal 5 stemmen op de site. En het jaar uiteraard. Zo krijg ik minimaal 100 albums. Vervolgens klik ik op 'grafisch'. Met de albumhoezen op een rij heb je een mooie collage, een goed overzicht van het jaar en komen herinneringen vanzelf.

Er zijn albums die ik destijds (vanaf 1994 tot 2000) heel goed vond, maar vervolgens vergat of in mijn luisterroutine verwisselde voor nieuwere releases. Tiamat is een goed voorbeeld. Ik gebruik deze game ook om mijn kennis bij te spijkeren, dus voor mij onbekende albums uit de jaren negentig met een hoge waardering komen in een Word-bestand. Ik kan de rest van de zomer al aardig vooruit!

Intussen heb ik in Word ook al mijn albums voor 1995 tot en met 2021 in een lijst gezet. Vanaf nu dus geen twijfel meer op de dag dat een jaar aan de beurt is.

Overigens wil ik bij dit jaar nog een album in de spotlights zetten: Doctor Butcher - Doctor Butcher. Nog geen stem. Ik vergat hem zelf nog bij de eervolle vermeldingen.

DargorDT schreef:
Ik zoek niet op basis van mijn eigen stemmen, omdat er altijd albums zijn die ik wel ken en goed vind, maar geen stem heb gegeven. Ik selecteer 'metal', vanaf 3.20 ster en minimaal 5 stemmen op de site. En het jaar uiteraard. Zo krijg ik minimaal 100 albums.
Ook dat haalt bij mij weinig uit, metal was ik in die tijd kennelijk echt even klaar mee.

1994:

5 Machine Head - Burn My Eyes*
2 Dream Theater - Awake
1 Prong - Cleansing
1 Tiamat - Wildhoney
1 Marduk - Opus Nocturne
1 Megadeth - Youthanasia

Veel goede albums dat jaar, maar Burn My Eyes is wel de absolute uitschieter.

ZAP! schreef:
(quote)
Dan eerder Prong, maar het zou niet fair zijn. Machine Head vond ik als 1 vd weinigen indertijd al niet zo geweldig - zou 'm nog wel es kunnen checken.

Ik bedoel eigenlijk sterren geven bij het album en dan kom je hem vanzelf tegen bij een zoekopdracht

ZAP! schreef:
Ook dat haalt bij mij weinig uit, metal was ik in die tijd kennelijk echt even klaar mee.

Niet zo gek met jouw voorkeur, want volgens mij waren er geen gekke experimentele albums meer, zoals van Blind Illusion, Watchtower en Culprit. Progressieve bands volgden de lijn die Dream Theater had uitgezet en death metal was bijna dood. Bleven er nog wat groovende bandjes over en gothic/new wave treurwilgen a la Paradise Lost en My Dying Bride.

1994:

5 Machine Head - Burn My Eyes
2 Megadeth - Youthanasia *
2 Dream Theater - Awake
1 Prong - Cleansing
1 Tiamat - Wildhoney
1 Marduk - Opus Nocturne

Het was Megadeth of het debuut van Korn.

1994:

5 Machine Head - Burn My Eyes
3 Emperor - In the Nightside Eclipse*
2 Megadeth - Youthanasia
2 Dream Theater - Awake
1 Prong - Cleansing
1 Tiamat - Wildhoney
1 Marduk - Opus Nocturne

Het werd Mayhem, Morbid Angel, Cannibal Corpse of Emperor.

1994:

6 Machine Head - Burn My Eyes *
3 Emperor - In the Nightside Eclipse
2 Megadeth - Youthanasia
2 Dream Theater - Awake
1 Prong - Cleansing
1 Tiamat - Wildhoney
1 Marduk - Opus Nocturne

Ik zag het al aankomen, dit is voor mij wel het aller moeilijkste jaar denk ik. Veel te veel favorieten waar bijna onmogelijk uit te kiezen valt.
Een aantal van mijn all-time favorites komen uit 1994; the Principle of Evil Made Flesh, Burn My Eyes, Divine Intervention (geen populaire slayer plaat, maar ik heb er altijd van gehouden), Youthanasia, In The Nighside Eclipse en Tales from the Thousand Lakes.
Dan zijn er nog platen als Wildhoney, Korn, State of the World Adress, Pointblank, World Demise en Wierdo Side Effects (een plaat van een Ban Jyang, een zeer onbekende band uit, ik dacht, nieuw zeeland) geen top tien kanshebbers maar wel platen die als een rode draad door mijn (metalen)jeugd jaren lopen.

Uiteindelijk kies ik voor Machine Head, dat is heel lang mijn nummer twee allertijden geweest. Ik kan me geen plaat herinneren die me zo bij de strot greep als die plaat. Ik was bijna 15 toen de plaat uitkwam en hij voelde echt als de verboden metalen vrucht voor mij, alsof ik mijn muzikale onschuld verloor. Dit was niet te vergelijken met alles waar ik tot dan toe kende.

Kill_illuminati schreef:
Het werd [...] Morbid Angel,...

Hebben geen album uit 1994.

Als ik het lijstje tot nu toe bekijk is Youthanasia het enige album dat niet alleen 'goed' is maar ook nog een beetje fun. In de sombere en donkere jaren tachtig was metal een en al plezier, in de hoopvollere jaren negentig is de lol er helemaal af. Uiteindelijk waren de jaren negentig ook een hoop ellende. In die zin geeft metal van toen de tijdsgeest wel goed weer.

Kronos schreef:
(quote)

en death metal was bijna dood.
De Death-dingetjes misschien, maar qua genre? Oneens en wel omdat Bolt Thrower. En de fakkel werd doorgegeven aan het brutere spectrum rond die tijd, denk aan Suffocation en Cryptopsy etc. En in 1994 ook Obituary, maar ik neem aan dat ze voor jou in dat jaar onder "groovende bandjes" vallen

Maar Darkthrone en Mayhem en Abnegation en Acid Bath en Congress en Grief en Buzzov-en... Toch nog genoeg te genieten voor mij dat jaar. En dan is het nog niet eens het metalgenre dat wint in 1994.

1994:

7 Machine Head - Burn My Eyes *
2 Megadeth - Youthanasia
2 Dream Theater - Awake
1 Prong - Cleansing
1 Tiamat - Wildhoney
1 Marduk - Opus Nocturne

1994:

7 Machine Head - Burn My Eyes
3 Dream Theater - Awake *
2 Megadeth - Youthanasia
1 Prong - Cleansing
1 Tiamat - Wildhoney
1 Marduk - Opus Nocturne

Mijn top 5 van 1994:

1. Dream Theater - Awake
2. Doctor Butcher - Idem
3. Amorphis - Tales From The Thousand Lakes
4. Wicked Maraya - Cycles
5. Machine Head - Burn My Eyes

Kronos schreef:
(quote)

Hebben geen album uit 1994.

Oh verrek, ik dacht al die tijd dat Covenant uit 1994 kwam. Ik heb notabene dat album de afgelopen dagen heel vaak gedraaid.

Oh ja, Wicked Maraya! Die heb ik op mijn harde schijf. Sterk album inderdaad.

Bij de albumdiscussie omschreef ik dit album als het rauwe, duistere en gemene zusje van Queensrÿche. Wie van die band houdt, en ook Fates Warning een warm hart toedraagt, moet dit eens checken. Sterke zang. Referenties met Crimson Glory komen ook langs, maar die band ken ik (nog altijd) niet.

Oh ja juist, Grief. Supervette band ook. Nog niet 1x genoemd. Maar dan wel Machine Head los op kop

1994:

8 Machine Head - Burn My Eyes *
3 Dream Theater - Awake
2 Megadeth - Youthanasia
1 Prong - Cleansing
1 Tiamat - Wildhoney
1 Marduk - Opus Nocturne

De winst van Machine Head komt niet uit de lucht vallen uiteraard. Weinig concurrentie. Geen tiebreak, dat scheelt.

Ik kijk ernaar uit de game over te nemen, als jullie dat goed vinden. Wél kies ik ervoor te kiezen voor twee complete etmalen. Dus van 00:00 tot 00:00 (48 uur verschil).

Dan starten we met 1995 op zaterdagavond (klokslag middernacht) en kun je stemmen tot en met maandagavond (00:00), waarna we weer verdergaan.

Zack
Dat is mooi , DargorDT .

Zack
METAL album van het jaar 1994 :

https://www.musicmeter.nl/images/cover/0/353.jpg

Dank je wel voor je tijd en moeite Zack!

Zack
Graag gedaan !

odi
Bedankt Zack !

Bedankt Zack voor het opzetten van weer een mooi topic.

Gast
geplaatst: vandaag om 16:06 uur

geplaatst: vandaag om 16:06 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.