Muziek / Muziekgames / MuMe's toplijst K.O. 1956
zoeken in:
1
geplaatst: 2 juli 2021, 11:26 uur
luigifort schreef:
Ik ga uit van het jaartal van de toplijst op MuMe...maar dan zullen ze daar ws id ook de film bedoelen...
(quote)
Ik ga uit van het jaartal van de toplijst op MuMe...maar dan zullen ze daar ws id ook de film bedoelen...
Het is door die film natuurlijk weer heruitgebracht en daar is ongetwijfeld ook meteen een album bij uitgebracht.
0
geplaatst: 2 juli 2021, 11:27 uur
Brunniepoo schreef:
Woody Guthrie, Stanley Brothers, de verschillende opvolgers van de Carter Family e.a. worden wel gemist in de startlijst in ieder geval...
(quote)
Woody Guthrie, Stanley Brothers, de verschillende opvolgers van de Carter Family e.a. worden wel gemist in de startlijst in ieder geval...
Absoluut.
Of Yma Sumac, nog zo iemand die de 50s belichaamt. Ze zal de startlijst de komende jaren ook niet halen gok ik.
1
geplaatst: 2 juli 2021, 11:30 uur
Ach, en blame me. Ik ken van al die artiesten verder ook vooral nummers en geen albums. Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld jazzartiesten uit dit tijdvak.
0
geplaatst: 2 juli 2021, 11:31 uur
Voor mij belichamen zowel rock & roll als jazz enorm de jaren '50. Rock & roll kwam volledig tot wasdom met Elvis, Little Richard, Chuck Berry, Fats Domino (wel al actief in de jaren '40, toegegeven), etc etc. De jazz had ook grote mijlpalen in de '50s, met Miles Davis die eigenhandig de cool jazz en de modal jazz groot maakte.
1
geplaatst: 2 juli 2021, 11:41 uur
Mocht je de jaren '50 destijds hebben meegemaakt als Nederlander, daarentegen, dan vermoed ik dat weer andere dingen die tijd belichaamden. Als je de hitlijsten uit die tijd terugzoekt, dan zie je daar natuurlijk weinig jazz in terug, en zelfs rock & roll scoorde helemaal niet zo goed en deed er vrij lang over om echt populair te worden. Elvis scoorde aanvankelijk vooral met zoetsappige liedjes over teddyberen. Het grootste gedeelte was meer easy listening, met een man als Dean Martin, maar ook schlager (Freddy Quinn), wat meer exotisch (La Malagueña was een enorme hit), en nog een hoop Nederlandstalig zoals Johnny Jordaan, de Selvera's). Ik vermoed wel dat dit beïnvloed is door het feit dat de jeugd minder had te besteden aan platen.
0
geplaatst: 2 juli 2021, 11:43 uur
Arrie schreef:
Mocht je de jaren '50 destijds hebben meegemaakt als Nederlander, daarentegen, dan vermoed ik dat weer andere dingen die tijd belichaamden. Als je de hitlijsten uit die tijd terugzoekt, dan zie je daar natuurlijk weinig jazz in terug, en zelfs rock & roll scoorde helemaal niet zo goed en deed er vrij lang over om echt populair te worden. Elvis scoorde aanvankelijk vooral met zoetsappige liedjes over teddyberen. Het grootste gedeelte was meer easy listening, met een man als Dean Martin, maar ook schlager (Freddy Quinn), wat meer exotisch (La Malagueña was een enorme hit), en nog een hoop Nederlandstalig zoals Johnny Jordaan, de Selvera's). Ik vermoed wel dat dit beïnvloed is door het feit dat de jeugd minder had te besteden aan platen.
Het was ook niet voor niks dat veel Nederlanders die later doorbraken in de rock illegaal luisterden naar buitenlandse zenders als Radio Caroline en Radio Luxemburg.
0
geplaatst: 2 juli 2021, 11:44 uur
Arrie schreef:
het is natuurlijk ook de vraag hoe die hitlijsten tot stand kwamen en waarin ze gepubliceerd werden. In 1956 was dat bijvoorbeeld Elsevier, wellicht toen ook al niet het meest progressieve tijdschrift van het land?
0
geplaatst: 2 juli 2021, 11:46 uur
5-2
14. Boris Vian - Les Joyeux Bouchers vs. Ravi Shankar - Raga Simhendra Madhyamam
1-0
14. Boris Vian - Les Joyeux Bouchers vs. Ravi Shankar - Raga Simhendra Madhyamam
1-0
0
geplaatst: 2 juli 2021, 11:48 uur
Klopt. Daarom benoemde ik ook dat de jeugd minder te besteden had (gok ik toch). Het ging puur om singlesverkoop.
Overigens niet enkel Elsevier, maar een jaar later ook tijdschriften genaamd Muziek Parade en Muziek Expres en die gaven eenzelfde beeld.
Overigens niet enkel Elsevier, maar een jaar later ook tijdschriften genaamd Muziek Parade en Muziek Expres en die gaven eenzelfde beeld.
0
geplaatst: 2 juli 2021, 12:02 uur
2-4 
Vian ook heel tof. Een van de sterkste battles van deze ronde.

Vian ook heel tof. Een van de sterkste battles van deze ronde.
0
geplaatst: 2 juli 2021, 13:11 uur
6-4
15. Frank Sinatra - You Make Me Feel So Young vs. Sister Rosetta Tharpe - Jericho
15. Frank Sinatra - You Make Me Feel So Young vs. Sister Rosetta Tharpe - Jericho
* denotes required fields.