MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Favoriete Metal Song "De Grote Finale #2

zoeken in:
6-2, toch wel duidelijk voor mij, jammer dit. The Lotus Eater mag echt de veters niet strikken van het almachtige GHOST TRAIL, hoe geniaal ook. Heir Apparent mag dan wel het hele zooitje winnen.

0-7 voor de vorige! Dat Burst überhaupt de halve finale heeft gehaald is al beyond me.

Vanwaar de bumps? De Opeth finale kan van start gaan, of niet?

Apollo schreef:
Vanwaar de bumps?

Bump

EvilDrSmith schreef:
Grootste winst van deze jaargang vond ik de ontdekking van Inanna. En daar was ik blijkbaar niet de enige in. Wel lullig voor CoL, want hun nummer is ook een dikke 10.

Volledig mee eens. Smerig populair op RYM, dat Inanna (dus in een internationale community), hier amper stemmen.

CoL had ik wel een finaleplaats gegund, vind 'm toch nog net wat beter dan deze Opeth, vandaar: 6-3

En bump: de finale!

Opeth - Heir Apparent

vs.

Opeth - The Lotus Eater

Ik zou zeggen: iedereen die hier (regelmatig) actief is mag een stem uitbrengen binnen 48h. Als het eerder klaar is, is het ook gewoon eerder klaar.

Geniet van de live-versies!

Duidelijk.

1-0

Wel heel veel eer maar ergens ook wel terecht natuurlijk. Wat een band is het toch!

ach ik ga gewoon voor de Lotus Eater

1-1

1-2

Toch een wat teleurstellende finale. Niet omdat Opeth geen bazenband is. Maar omdat er zoveel moois en stiekem ook beter voorbij is gekomen.

Het is mij om het even, toevallig even vaak gestreamd. Muntje opgegooid: Heir Apparent. 2-2.

Inanna kende ik al wel en dat is echt een geweldige band, al hun albums zijn top notch. Hulde voor de nominatie. Ergens is het jammer dat Opeth zo verschrikkelijk goed is dat je op voorhand al weet dat Opeth gaat winnen, en dan is het inderdaad een ietwat teleurstellende finale.

DjFrankie (moderator)
2-3

Opeth vs. Opeth in de finale: perfect verdedigbaar (in andere jaren zelfs nog wat meer) maar ergens ook wel weer jammer natuurlijk. CoL of Inanna hadden wat mij betreft niet misstaan in de finale!

Dat gezegd zijnde, blijven dit wel twee ronduit fantastische songs en dan komt het op details aan. Heir Apparent kent één van de meest geniale outro's ooit, vandaar ook:

3-4

4-4

Heir Apparent kent één van de meest geniale outro's ooit - Ben ik met je eens, dat slotgedeelte is mooi. Song an sich kon me ook wel bekoren want ben nou eenmaal geen liefhebber van Opeth (maar nog altijd beter dan Cult of Luna, Amenra en meer van dat soort modernere namen).

Dat Opeth al bij meerdere jaargangen als winnaar uit de bus is gekomen, mag absoluut niet verbazen. In mijn optiek mag de band met afstand de beste metalband van de 00's worden genoemd en daarbij is het simpelweg mijn favoriete metalband ooit. Tot zover de objectiviteit...

Heir Apparent en The Lotus Eather tegen elkaar, tsja... Heir Apparent excelleert in de briljante combinatie tussen en wat logger en zompiger deathmetalgeluid dan dat we van de band gewend zijn aan de ene kant, verbonden met zeer smaakvol gecomponeerde jazz-passages om je vingers bij af te likken. Bovendien - en hier gaan mensen het met mij oneens zijn - denk ik dat dit nummer wel eens de beste grunts van Åkerfeldt zouden kunnen bevatten, zeker op plaat: ze zijn zó intens, diep, rauw en bruut. Over het outro is hier al het enige voorbij gekomen, dus ik sluit me graag aan bij die bewoordingen. Toch één ding over het outro; de synthesizer-lijn van Per Wiberg die boven die typisch-slepende Opeth-gitaarsolo hangt is zó hemels en sterk. Ongelooflijk, wat een song.

The Lotus Eater begint met een klassiek stukje Åkerfeldt-komedie. Het leuke daaraan vind ik dat 'ie niet probeert om grappig te zijn, maar gewoon van zichzelf een humoristische gast is. The Lotus Eater is een veel stuwendere song. Wat me altijd opvalt hier zijn de heel herkenbare zanglijnen, die absoluut niet moeilijk of hogere wiskunde zijn, maar die toch makkelijk in je hoofd om blijven hangen. En als we het overigens over jazzy-passages hebben; The Lotus Eater bevat met gemak over de meest sexy en smerige jazz-intermezzo die ik ooit in een deathmetalnummer heb gehoord. Daarbij verdienen de basslijntjes van Martín Méndez overigens ook een podium, want die man lijkt een onuitputbare bron te zijn van oorstrelende loopjes die ook maar geen moment vervelen. Bij een optreden van Opeth stond ik pal voor hem en zag ik hem spelen; puur muzikaal vakmanschap, wat een baas.

En overigens knap hoe de band omgaat met onvoorziene technische mankementen, keurig gedaan!

Mijn stem gaat naar Heir Apparent. Ik vind dat nummer iets coherenter overkomen dan The Lotus Eater, en bovendien spreekt het tekstuele thema (een kroonprins die dood en verderf zaait, hetgeen me doet denken aan het Engeland van de middeleeuwen (Robin Hood-era)) me ontzettend aan. Tel daar het geniale outro bij op, en je hebt een regelrechte Opeth-klassieker. Hoewel The Lotus Eater ook een zeer goede song is, is het in mijn optiek geen Opeth-klassieker. Wanneer dé jazz-passage - die overigens echt van de buitencategorie is - buiten beschouwing wordt gelaten, blijft er mijns inziens een zeer sterke song over, maar eentje die net niet door weet te stoten naar het elite-niveau dat Opeth zo ontzettend vaak heeft bereikt.

Dus om een lang verhaal kort te maken: 5-4.

En dan heb ik het fabelachtige, 'open' drumwerk van Martin Axenrot zelfs niet één keer benoemd. Gelukkig heb ik daar elders op de site meermaals een lans voor gebroken, dus dat bespaar ik jullie allen voor deze keer.

And the winner is Opeth!

ABDrums Gefeliciteerd!

Hall of Fame

1980 Black Sabbath - Heaven and Hell
1981 Iron Maiden- Killers
1982 Iron Maiden - Hallowed Be Thy Name
1983 Iron Maiden - Where Eagles Dare
1984 Judas Priest - The Sentinel
1985 Slayer - Hell Awaits
1986 Metallica - Master of Puppets
1987 King Diamond - Black Horsemen
1988 Iron Maiden - Seventh Son of a Seventh Son
1989 Annihilator - Alison Hell
1990 Slayer - Seasons in the Abyss
1991 Sepultura - Arise
1992 Dream Theater - Pull Me Under
1993 Typo O Negative - Black No. 1 (Little Miss Scare-All)
1994 Machine Head - Davidian
1995
1996 Opeth - Black Rose Immortal
1997 Dimmu Borgir - The Mourning Palace
1998 Death - Flesh and the Power It Holds
1999 My Dying Bride - She Is The Dark
2000 Primordial - The Soul Must Sleep
2001 Opeth - The Drapery Falls
2002 Opeth - Deliverance
2003 Type O Negative - Less Than Zero
2004 Converge - You Fail Me
2005 Moonsorrow - Pimeä
2006 Cult of Luna - Finland & Agalloch - Limbs
2007 Alcest - Souvenirs d'un Autre Monde
2008 Opeth - Heir Apparent
2009 Heaven & Hell - Atom and Evil
2010 Gallowbraid - Ashen Eidolon
2011 Mastodon - The Hunter
2012 Alcest - Autre Temps
2013 Cult of Luna - I, The Weapon
2014 Saor - Children of the Mist
2015 My Dying Bride - And My Father Left Forever
2016 Cobalt - Hunt the Buffalo
2017 Ex Eye - Xenolith; The Anvil
2018 Redemption - Long Night's Journey Into Day
2019 Blood Incantation - The Giza Power Plant
2020 Oranssi Pazuzu - Uusi Teknokratia
2021 King Buffalo - Burning
2022 Ultha - Rats Gorged the Moon... And All Fell Silent
2023

Alleen 1995 en 2023 nog. Het spel loopt ten einde...
Daarna natuurlijk nog wel een mooi finalespel.
We kunnen natuurlijk ook nog doorgaan tot 1975?

2006 zou je eventueel nog een keer kunnen spelen zodat er 1 winnaar uitkomt.

De jaren 1975-1979 lijken mij niet heel interessant, omdat de metal oplage klein was en ik de winnaars voor bijna elk jaar wel durf te voorspellen.

Misschien een top of the tops? Dus alle winnaars in een pool om het beste metal nummer aller tijden te bepalen. edit: of dat bedoel je natuurlijk al in je vorige bericht.

DjFrankie (moderator)
Apollo schreef:
2006 zou je eventueel nog een keer kunnen spelen zodat er 1 winnaar uitkomt.

De jaren 1975-1979 lijken mij niet heel interessant, omdat de metal oplage klein was en ik de winnaars voor bijna elk jaar wel durf te voorspellen.

Misschien een top of the tops? Dus alle winnaars in een pool om het beste metal nummer aller tijden te bepalen. edit: of dat bedoel je natuurlijk al in je vorige bericht.

2006 is pas gespeeld

1995 dan maar? Wanneer mogen we nomineren?

1995. Wie gaat het beste van Death's Symbolic nomineren? Verder was eerder het idee geopperd een soort van proto-metal ronde over de gehele jaren 70 of eerder te spelen. Dat je zoiets als War Pigs vs. Highway Star krijgt.

DjFrankie (moderator)
B.Robertson schreef:
1995. Wie gaat het beste van Death's Symbolic nomineren? Verder was eerder het idee geopperd een soort van proto-metal ronde over de gehele jaren 70 of eerder te spelen. Dat je zoiets als War Pigs vs. Highway Star krijgt.

En Motörhead - Overkill vs Scorpions - Holiday

2x 64 periode 1968-1979 zoiets. Zou een moeilijke voor me worden Motörhead vs. Scorpions.

Johnny Marr schreef:
1995 dan maar? Wanneer mogen we nomineren?

Of gewoon eerst 2023. Ook genoeg fijne song!

ABDrums heeft het winnende nummer voor jaargang 2008 genomineerd (gefeliciteerd trouwens), dus de keuze is aan hem wat mij betreft.

Vele metalnummers die in 2023 zijn uitgekomen, ontdek ik nu pas. Om de mogelijke selectiepoel voor die jaargang te vergroten, stel ik voor om eerst 1995 te doen. Dan komt 2023 als laatste aan de beurt. Zullen we eerst maar eens tot zondag nomineren?

Nomineer 4 metalsongs uit 1995:

Death - Crystal Mountain
Dissection - Thorns of Crimson Death
Opeth - Under The Weeping Moon
Paradise Lost - Hallowed Land

Totaal aantal nominaties: 4/64

Deadline 26-1-2024 om 20.00 uur.

Nog een vraag voor onze spelleider, AOVV: Bij de link naar het nummer van Opeth heb ik een weergaloze, tranentrekkende live-registratie toegevoegd, omdat ik van mening ben dat dat dé ultieme eindversie van het nummer in kwestie is. Mocht dat omwille van de spelregels niet geoorloofd zijn, laat het me dan even weten, dan zal ik - hetzij met tegenzin - daar verandering in brengen.

Ik ben weer ontzettend druk de komende paar dagen, dus ik laat het bij deze vier nominaties. Ben benieuwd naar de eindlijst!

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 21:26 uur

geplaatst: vandaag om 21:26 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.