MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / De Zwarte Lijst

zoeken in:
Brockhampton - Gummy spotify:track:42tBlHWL3VfDkUM2iWcc5p
Cesária Evora - Sodade spotify:track:7xzMrUmlooPa1Fmp88hlYc
Pongo - Tambulaya spotify:track:67bppzPyY0uEvnDIdjzFq9
Solange - Losing You spotify:track:5bMSO2vubGmv2tFfXbLlY9
Billy Woods & Kenny Segal - Spongebob spotify:track:1OPeLwCz1MqeRITVzNy2Qw
Blood Orange - Chamakay spotify:track:5ym6WRBwi1hwr08jPcJQku
Dizzee Rascal - I Luv U spotify:track:4OGZ8hbvwe6FsEzdh16vxj

Losing You van Solange

thelion, je mocht nog zeven nummers aandragen en dit zijn er twaalf. Welke vijf vallen af?

Dan deze 7
Grace Jonse -Slave To the Rhythm spotify:track:3di2SUB3jU1v5HPQCkc84L
The Detroit Emeralds - Feel the Need spotify:track:3GeGLYYoit5gtQ7CPlXAyn
Usher - Yeah spotify:track:5rb9QrpfcKFHM1EUbSIurX
LL Cool J - Phenomenon spotify:track:7Jc0l11j0Ehx6smWHqDXtX
Bettye LaVette - Let Me Down Easy spotify:track:0MvsfFXD0XkeOcPUOO5XaH
Lucy Pearl - Don't Mess With My Man spotify:track:2J2hVpwVV25EK8Bvd3OgCK
En Vogue - Free Your Mind spotify:track:2vG1yrWSMiL6egg6w4e9ma

hoi123 en Choconas de art-rock van Elza Soares past hier w.m.b. niet. Geen zwarte oorsprong en te weinig "zwart" om in de lijst te passen.
Arrie voor Cesaria Evora mag je een ander nummer aandragen, zie uitleg hier.

Nogmaals, blijf weg van de twijfelgevallen. Er is zoveel moois!

Nog 7 keer het Afrikaans continent:

Alpha Blondy - Brigadier Sabari spotify:track:4kJW7nBgdYqrAXBOmDthtC
Amaswazi Emvelo - Thul'ulalele spotify:track:2hKeK4u9n8TyLVb07x8mFQ
Benjamin Ball - Flash A Flashlight spotify:tk:2T7FMI7aQ3zcnDH1YzRj0x
Orchestra Baobab - Mouhamadou Bamba spotify:track:3QpQqZ63KSCeT3Bg7wpaea
Sudan Archives - Come Meh Way spotify:track:62wAc90VNxtcNJQJrPaeJQ
Tony Allen - Black Voices spotify:track:4XjjLgCVUSJUIZl4ddpHcQ
Zinja Hlungwani - N'wagezani My Love spotify:track:3ZJjmN6m3ArzMyBkrjmNeJ

1165 als ik goed geteld heb. Er moeten nog wel wat dubbelen uit de lijst worden verwijderd.

Edgar18 schreef:
hoi123 en Choconas de art-rock van Elza Soares past hier w.m.b. niet. Geen zwarte oorsprong en te weinig "zwart" om in de lijst te passen.

En je ziet Kaapverdianen niet als zwart?

Edgar18 schreef:
(quote)

Maar, als je Cesaria Evora er toch bij vindt horen c.q. wil nomineren dan mag dat hoor.

Aangezien je zelf een stukje aanhaalt dat de oorsprong in Kaapverdië plaatst en ik Kaapverdianen als zwart zie, hou ik graag mijn nominatie.

Ik heb meer problemen met de rock van Roachford dan met Sodade, moet ik zeggen

Ik zie Cesaria dan weer liever dan Benjamin Herman. Voor mij is het ook geen twijfelgeval eigenlijk.

Arrie, ik neem de moeite een spel te organiseren en heb daarbij meermaals aangegeven "zoek niet de grens op". Los daarvan heb ik nu tweemaal aangegeven dat Cesaria Evora niet binnen dit spel past. Daar mag je het mee oneens zijn, maar dit is zoals ik het zie. Jammer dat je je daar niet bij neer kunt leggen.

Bij eerdere twijfelgevallen heb ik de keus bij de nominator gelaten omdat ik niet kan en wil scheidsrechteren, dus dat doe ik nu ook (niet).

remcodulac schreef:
Ik heb meer problemen met de rock van Roachford dan met Sodade, moet ik zeggen
Poek, ik heb even geluisterd en ik hoor hier ook niet veel zwarts in...

Edgar18 schreef:
Poek, ik heb even geluisterd en ik hoor hier ook niet veel zwarts in...

Ik had het genomineerd omdat RYM het pop soul noemt (en Roachford zwart is). En vanwege de laatste minuut van het nummer die ik best wel zwart vind klinken. Had je die ook beluisterd?

Poek schreef:
Had je die ook beluisterd?
Niet heel aandachtig, maar ik begrijp je redenatie. Ook in dit geval, ik laat de keus bij jou .

Heel bijzonder, dat RYM. Ik had bijvoorbeeld April Rain niet genomineerd, omdat ik dat dan wel soul vind, maar RYM alleen rock geeft. Dus toen dacht ik dat Cuddly Toy op zijn minst metal zou zijn, maar zie...

De discutabele keuzes worden er meestal in de stemrondes toch snel uitgefilterd of iemand zou een liedje van Radiohead in de lijst moeten smokkelen.

remcodulac schreef:
Heel bijzonder, dat RYM. Ik had bijvoorbeeld April Rain niet genomineerd, omdat ik dat dan wel soul vind, maar RYM alleen rock geeft. Dus toen dacht ik dat Cuddly Toy op zijn minst metal zou zijn, maar zie...

Bij de echte Lenny Kravitz staat zelfs bij zo'n beetje elk nummer een ander genre (psychedelic soul, funk fock, hard rock, neo-psychedelica, noem maar op).

Edgar18 schreef:

Ik wil met liefde mijn nominatie van Elza vervangen als jij haar er niet tussen vindt passen, maar volgens Rate Your Music wordt specifiek dit album aangeduid als: Vanguarda paulista, Samba, Art Rock. Dat eerste is een avantgardestroming, dus dat zegt nog niet zoveel, maar de samba komt dus nog voor de art rock. Daarom dacht ik op basis van de openingspost wel goed te zitten met samba als Latijns-Amerikaanse stroming met een duidelijk zwarte oorsprong. Dus ik begrijp niet zo goed waarom je Elza een twijfelgeval noemt?

Edgar18 schreef:
Arrie, ik neem de moeite een spel te organiseren en heb daarbij meermaals aangegeven "zoek niet de grens op". Los daarvan heb ik nu tweemaal aangegeven dat Cesaria Evora niet binnen dit spel past. Daar mag je het mee oneens zijn, maar dit is zoals ik het zie. Jammer dat je je daar niet bij neer kunt leggen.

Bij eerdere twijfelgevallen heb ik de keus bij de nominator gelaten omdat ik niet kan en wil scheidsrechteren, dus dat doe ik nu ook (niet).

Je geeft zelf duidelijk aan dat men Cesária alsnog gewoon mag nomineren als men dat wil. Vervolgems doe ik dat met daarbij een argumentatie waarom het voor mij geen grensgeval is. Ik heb twee eerdere nominaties wel vervangen omdat ik het ermee eens was dat het twijfelgevallen waren. Dat ben ik in dit geval niet en daarom maak ik graag gebruik van de vrijheid die jij expliciet geeft. Als ik dan zo'n reactie op m'n dak krijg vind ik dat niet erg netjes ("ja hoor, het 'mag', maar ik laat wel duidelijk mijn afkeuring zien") en neemt dat wel m'n plezier weg.

Edgar18 schreef:

Hm, ik heb me toch echt aan het door jou geformuleerde criterium gehouden dat één van de uitgelijnde genres (in dit geval samba) dikgedrukt als de genrebeschrijving op RYM moet staan. Dat het met rock te maken heeft wil ik niet ontkennen, maar het is minstens even veel samba wat mij betreft - net zoals dat clipping. een crossover tussen noise en hiphop is.

Maar goed, jouw spel natuurlijk! Ik zal zo even op zoek gaan naar een vervanger.

Ik begrijp er eerlijk gezegd al geen bal meer van sinds de verbanning van Donna Summers I Feel Love…… Terwijl nummers als Thats the Way Love is (Ten City) The Promissed Land (Joe Smooth) Insomnia (faithless) er wel bij staan

Ps ik ben nog geen enkel nummer tegengekomen waar ik twijfels bij had in deze lijst…. Als ik even heel eerlijk ben is de hele discussie die nu gaande is genuezel op de vierkante millimeter.

Misschien kunnen we over een aantal twijfelgevallen, zoals I Feel Love, een stemming houden en het democratisch besluiten? Lijkt me eigenlijk beter dan dat één persoon zijn mening doordrukt terwijl die mening niet breed gedragen wordt.

Faithless mag wel?

luigifort schreef:
Faithless mag wel?

Faithless is house volgens RYM en dat genre is specifiek genoemd als zwarte muziek (net als disco).

Poek schreef:
(quote)

Faithless is house volgens RYM en dat genre is specifiek genoemd als zwarte muziek (net als disco).

En toch kreeg ik een PM van Edgar over In Yer Face in de Bicep Remix, wat op RYM ook house wordt genoemd.

Hoeveel plekken zijn er nog vrij?

Heeft indie niet nog ergens 'zwarte' roots? En stamt uiteindelijk niet alles van de blues af?

Ik heb stiekem indie genomineerd (maar ook duidelijk Afrikaans).

Jeetje Luigi en Johan, wat een vijandige toon richting iemand die de tijd op zich neemt om zo’n gigantisch spel te organiseren. Valt in een patroon, hè?

Ik vervang in ieder geval met plezier mijn nominatie voor Mac Miller - Good News. Heb helaas geen laptop voor de komende dag, dus als iemand het linkje op zou kunnen zoeken zou dat top zijn!

Mac Miller - Good News spotify:track:1DWZUa5Mzf2BwzpHtgbHPY

hoi123 schreef:
Jeetje Luigi en Johan, wat een vijandige toon richting iemand die de tijd op zich neemt om zo’n gigantisch spel te organiseren. Valt in een patroon, hè?

Ik vervang in ieder geval met plezier mijn nominatie voor Mac Miller - Good News. Heb helaas geen laptop voor de komende dag, dus als iemand het linkje op zou kunnen zoeken zou dat top zijn!

Je bent dingen aan het zoeken en cultiveren, ws in de hoop op...
Dit heet gewoon mengen in een discussie en ingaan op mede MuMe-leden als Arrie, Poek etc, met een lichte kwinkslag...

Laten we het vooral on topic houden aub!

Ik waardeer alle moeite van Edgar maar vind niet dat er dan maar geen ruimte voor feedback moet zijn. Ten tweede, wie organiseert bepaalt, maar hij geeft juist aan dat iedereen mag nomineren wat ik wil en vervolgens krijg ik een aanmatigende reactie als ik dat doe. Ik heb het idee dat meer mensen gevoelsmatig I Feel Love wel in dit topic vinden horen dus suggereer ik om een stemming te houden.

Gast
geplaatst: vandaag om 14:35 uur

geplaatst: vandaag om 14:35 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.