Muziek / Muziekgames / De Zwarte Lijst
zoeken in:
1
geplaatst: 2 januari 2022, 20:01 uur
Dat is wel eens het probleem hier, alsof we dan de moeite van een topicorganisator niet waarderen. Kritiek en feedback moet je kunnen geven en incasseren en dan id niet spijkers op laag water gaan zoeken...
1
geplaatst: 2 januari 2022, 20:06 uur
Kritiek/feedback = “laten we een stemming organiseren zodat we het eens kunnen worden over liedjes die meedoen”
Vijandig = de flauwe grapjes die door jullie in deze een-tweetjes worden gemaakt richting Edgar.
Maar goed, ik heb ook geen zin om me hier te verliezen in gekibbel. Sluit me aan bij dat een stemming over de meest controversiële liedjes misschien wel een idee is, anders ook prima!
Vijandig = de flauwe grapjes die door jullie in deze een-tweetjes worden gemaakt richting Edgar.
Maar goed, ik heb ook geen zin om me hier te verliezen in gekibbel. Sluit me aan bij dat een stemming over de meest controversiële liedjes misschien wel een idee is, anders ook prima!
1
geplaatst: 2 januari 2022, 20:12 uur
Ik reageer op een post van Arrie die zegt dat een bepaalde Houseplaat niet mag, terwijl Edgar zegt dat House mocht. En door alle vertwijfeling bij iedereen hier weet Edgar het ms ook niet helemaal meer wat wel en niet mag cq de bedoeling is, in ieder geval in communicatie naar de anderen. En dat is dan een flauw grapje als ik zeg dat hij het ms ook niet meer weet???
On topic zoals ik al eerder zei!
On topic zoals ik al eerder zei!
1
geplaatst: 2 januari 2022, 20:17 uur
Ter verduidelijking: hij gaf niet aan dat de houseplaat niet mocht maar zette er zijn vraagtekens bij.
Hoe dan ook, afbakenen wat zwarte muziek is, is waanzinnig moeilijk en kun je over blijven discussiëren. Daarom kun je twee dingen doen: of je stelt gewoon zelf duidelijke grenzen als organisator en verbiedt alles wat daarbuiten valt, of je laat het aan de users. Edgar gaat ongeveer in het midden zitten, geeft duidelijk zijn mening maar laat het wel bij de user wat er genomineerd wordt. Dat lijkt me prima, en daarom overweeg ik om I Feel Love dan alsnog te nomineren (één van mijn nominaties te vervangen), omdat meerdere users dat ook wel als zwarte muziek zien. Als Edgar echter duidelijke grenzen stelt en ook alles verbiedt wat daarbuiten ligt, dan is dat ook prima en leg ik me daarbij neer.
Hoe dan ook, afbakenen wat zwarte muziek is, is waanzinnig moeilijk en kun je over blijven discussiëren. Daarom kun je twee dingen doen: of je stelt gewoon zelf duidelijke grenzen als organisator en verbiedt alles wat daarbuiten valt, of je laat het aan de users. Edgar gaat ongeveer in het midden zitten, geeft duidelijk zijn mening maar laat het wel bij de user wat er genomineerd wordt. Dat lijkt me prima, en daarom overweeg ik om I Feel Love dan alsnog te nomineren (één van mijn nominaties te vervangen), omdat meerdere users dat ook wel als zwarte muziek zien. Als Edgar echter duidelijke grenzen stelt en ook alles verbiedt wat daarbuiten ligt, dan is dat ook prima en leg ik me daarbij neer.
1
geplaatst: 2 januari 2022, 20:45 uur
Zullen we de slow chat bewaren voor plekken die daarvoor bedoeld zijn? Ook de flauwe grappen c.q. het uitlokken van een reactie mag achterwege worden gelaten.
Dank.
Dank.
0
geplaatst: 2 januari 2022, 21:38 uur
De flauwe grapjes en insinuaties hadden wat mij betreft ook best achterwege mogen blijven, die dragen bepaald niet bij aan de discussie.
Voor wat betreft mijn nominatie van Elza Soares: ik zag dat zelf eerst helemaal niet als een twijfelgeval, maar bij nadere bestudering blijkt er toch wel enige reden voor twijfel te bestaan. Niet zozeer over het album A Mulher do Fim do Mundo als geheel, dat is volgens zowel Discogs als RYM primair samba, maar wel over de single Mulher do Fim do Mundo, die ik nomineerde. Specifiek dat nummer classificeert RYM primair als art rock en vanguarda paulista, dus dan ligt het binnen dit spel misschien wat minder voor de hand om deze te nomineren.
Enfin, ik zal het nummer van Elza dus vervangen en wel door deze topper:
Terry Callier - You Goin' Miss Your Candyman spotify:track:3teQ8pkzhuw4JILPFUADIu
Voor wat betreft mijn nominatie van Elza Soares: ik zag dat zelf eerst helemaal niet als een twijfelgeval, maar bij nadere bestudering blijkt er toch wel enige reden voor twijfel te bestaan. Niet zozeer over het album A Mulher do Fim do Mundo als geheel, dat is volgens zowel Discogs als RYM primair samba, maar wel over de single Mulher do Fim do Mundo, die ik nomineerde. Specifiek dat nummer classificeert RYM primair als art rock en vanguarda paulista, dus dan ligt het binnen dit spel misschien wat minder voor de hand om deze te nomineren.
Enfin, ik zal het nummer van Elza dus vervangen en wel door deze topper:
Terry Callier - You Goin' Miss Your Candyman spotify:track:3teQ8pkzhuw4JILPFUADIu
5
geplaatst: 2 januari 2022, 21:52 uur
Wauw, ik krijg flashbacks naar m’n BlackMusicMeter-topic, waar ook bij de topicstart enorm negatief werd gereageerd (met name door Jut en Jul die ook nu weer lekker met gestrekt been erin gaan). Toen was voor mij eigenlijk al snel de lol eraf en ben uiteindelijk vrij snel gekapt met het spel. Hopelijk heeft Edgar dat gevoel niet 

1
geplaatst: 2 januari 2022, 21:55 uur
Dat hoop ik ook, jordidj1! Ik vind het juist zo tof dat er meer aandacht op dit forum komt voor zwarte muziek!
1
geplaatst: 2 januari 2022, 22:17 uur
In een ver en grijs verleden heb ik ook ooit een Albumlijst samen proberen te stellen De MuMe “zwarte “ Albumlijst.
Daarbij is een soortgelijk discussie voorkomen door deze afbakening “ Goed na Darwin er op nageslagen te hebben ben ik van mening dat er vanzelf een natuurlijke selectie zal gaan plaatsvinden en er dus geen "afbakening" van zwarte muziek nodig is. Iedereen die wil meedoen kan en mag voor zichzelf bepalen wat "zwarte" muziek is en wat niet.”
De MuMe "Zwarte" Album lijst - MusicMeter.nl Op de laatste pagina van het topic staat de eindlijst
Daarbij is een soortgelijk discussie voorkomen door deze afbakening “ Goed na Darwin er op nageslagen te hebben ben ik van mening dat er vanzelf een natuurlijke selectie zal gaan plaatsvinden en er dus geen "afbakening" van zwarte muziek nodig is. Iedereen die wil meedoen kan en mag voor zichzelf bepalen wat "zwarte" muziek is en wat niet.”
De MuMe "Zwarte" Album lijst - MusicMeter.nl Op de laatste pagina van het topic staat de eindlijst
0
geplaatst: 3 januari 2022, 12:02 uur
thelion schreef:
ben ik van mening dat er vanzelf een natuurlijke selectie zal gaan plaatsvinden en er dus geen "afbakening" van zwarte muziek nodig is.
ben ik van mening dat er vanzelf een natuurlijke selectie zal gaan plaatsvinden en er dus geen "afbakening" van zwarte muziek nodig is.
Ik snap het probleem hier ook niet zo en sluit me volledig bij thelion aan. Niemand zal bewust iets toevoegen wetende dat het eigenlijk hier niet hoort. Dat anderen daar anders over denken prima: die nummers worden er toch wel uit gestemd dan.
Probleem opgelost (dus doe Donna ook gewoon zou ik zeggen).
0
geplaatst: 3 januari 2022, 12:05 uur
Zijn er intussen nog nominaties nodig, of zitten we vol? Anders ga ik vandaag of morgen nog even op zoek.
1
geplaatst: 3 januari 2022, 12:08 uur
Arno schreef:
Zijn er intussen nog nominaties nodig, of zitten we vol? Anders ga ik vandaag of morgen nog even op zoek.
Herman kwam op 1165 als ie goed geteld had, en ook als dat niet helemaal klopt zal er vast nog ruimte zijn.
2
geplaatst: 3 januari 2022, 12:21 uur
Het lijkt hier wel een woke platform, elkaar de tent uitvechten wie er zwart genoeg is 

1
geplaatst: 3 januari 2022, 12:27 uur
Misschien werkt het voor iedereen anders, dat kan. Maar voor mij is I Feel Love van Donna 'zwarte' muziek. Misschien mede ook ingegeven door het feit dat zij zelf ook 'zwart' is. Ik kan het in ieder geval onmogelijk als 'witte' muziek zien...
3
geplaatst: 3 januari 2022, 12:39 uur
Arrie schreef:
Brockhampton - Gummy spotify:track:42tBlHWL3VfDkUM2iWcc5p
Cesária Evora - Sodade spotify:track:7xzMrUmlooPa1Fmp88hlYc
Pongo - Tambulaya spotify:track:67bppzPyY0uEvnDIdjzFq9
Solange - Losing You spotify:track:5bMSO2vubGmv2tFfXbLlY9
Billy Woods & Kenny Segal - Spongebob spotify:track:1OPeLwCz1MqeRITVzNy2Qw
Blood Orange - Chamakay spotify:track:5ym6WRBwi1hwr08jPcJQku
Dizzee Rascal - I Luv U spotify:track:4OGZ8hbvwe6FsEzdh16vxj
Ik vervang Billy Woods & Kenny Segal - Spongebob door:
Donna Summer - I Feel Love spotify:track:7B7lf3sIze5VR2WuYttn18
Naar ik begrijp mag ik het alsnog gewoon nomineren en zien meerdere mensen dit eveneens als zwarte muziek.
1
geplaatst: 3 januari 2022, 12:40 uur
Dude, je beste nominatie vervangen... wtf man. Not cool. Ik weiger deze wisseling te accepteren, Arrie.
4
geplaatst: 3 januari 2022, 12:41 uur
thelion schreef:
Een prima uitgangspunt, en eigenlijk gelijk aan hoe we dit topic spelen. Enig verschil is dat ik bij een aantal twijfelgevallen de user in kwestie gevraagd heb een nominatie toe te lichten. Gelukkig in de meeste gevallen zonder gezeur. Soms werd ie aangepast, soms bleef ie staan. Jammer dat er nu toch een vrij zinloze discussie is ontstaan die bijna een pagina vult. Dat soort geneuzel komt de spelvreugde niet ten goede.
Uitgangspunt voor het nomineren is en blijft dat de muziek zwart moet zijn. Dat ik daar bij een paar nominaties twijfels bij heb zal liggen aan mijn beperkte vermogen mee te gaan in andermans redenatie. Maar goed, das het risico van een middenweg vinden. Dan had ik maar streng moeten scheidsrechteren, en ik heb ervoor gekozen dat juist niet te doen. Nomineer dus zeker Donna Summer - of enig ander twijfelgeval - als je vindt dat de lijst absoluut niet zonder het betreffende nummer kan. Zoals ik hierboven al ergens las, twijfelgevallen (ook in de startlijst!) zullen toch wel snel afvloeien.
1
geplaatst: 3 januari 2022, 12:47 uur
Precies, als we als gemeenschap bepaalde nummers niet zwart vinden, stemmen we die er zelf uit. En zo is het een democratisch proces.
2
geplaatst: 3 januari 2022, 12:51 uur
070 Shake - Morrow spotify:track:3sIoWQZbJqUKj5iELz8eTA
Dr. Dre feat. Snoop Dogg - Still D.R.E. spotify:track:503OTo2dSqe7qk76rgsbep
Janelle Monáe feat. Big Boi - Tightrope spotify:track:1ljzHUgt2SU2ADkhfa9eBC
Kali Uchis feat. Steve Lacy - Just a Stranger spotify:track:1HA2V2EfAgJUBVOju4YfiB
Mark Morrison - Crazy spotify:track:6npyWHlEY9TJGNZguw7jhq
The Bug feat. Flowdan - Pressure spotify:track:53XQGmK6lSdatg3VLoXjcd
Xenia Rubinos - Right? spotify:track:5IOWD5JUW6cBdhV3MeG5ZW
1172
Dr. Dre feat. Snoop Dogg - Still D.R.E. spotify:track:503OTo2dSqe7qk76rgsbep
Janelle Monáe feat. Big Boi - Tightrope spotify:track:1ljzHUgt2SU2ADkhfa9eBC
Kali Uchis feat. Steve Lacy - Just a Stranger spotify:track:1HA2V2EfAgJUBVOju4YfiB
Mark Morrison - Crazy spotify:track:6npyWHlEY9TJGNZguw7jhq
The Bug feat. Flowdan - Pressure spotify:track:53XQGmK6lSdatg3VLoXjcd
Xenia Rubinos - Right? spotify:track:5IOWD5JUW6cBdhV3MeG5ZW
1172
2
geplaatst: 3 januari 2022, 12:57 uur
Ik wil Spongebob hernomineren. Kan echt niet. Met je I Feel Love. aerobag lees je mee?
6
Casartelli (moderator)
geplaatst: 3 januari 2022, 13:02 uur
Ziet eruit alsof alle neuzen hier weer dezelfde kant op staan. Heb nog even wat slowchat verwijderd - alle liefhebbers veel plezier met het spel gewenst verder.
0
geplaatst: 3 januari 2022, 13:05 uur
Johnny Marr schreef:
Ik wil Spongebob hernomineren. Kan echt niet. Met je I Feel Love. aerobag lees je mee?
Doe dan.
0
1
Johnny Marr schreef:
Als ik SpongeBob nou nomineer, zorg jij voor de Spoti URI?
1
geplaatst: 3 januari 2022, 13:06 uur
Arrie schreef:
Staat hier gewoon, luiwammes.
2
geplaatst: 3 januari 2022, 13:10 uur
Ella Fitzgerald - Ev'ry Time We Say Goodbye spotify:track:4dRsNHZdFTtYKDh05EyfJw
Jean Plum - Look at the Boy spotify:track:46h4FswEqLjBUYVAJCJ937
Kurtis Blow - The Breaks spotify:track:19tYXOfQFZ7gdGA3LAH76I
LL Cool J - I Need Love spotify:track:519xI1wfOAJvHeV9kFdXaV
Masta Ace - H.O.O.D. spotify:track:63B6RvjhocYifGQRNAwXWH
Miles Davis - Générique spotify:track:3I1LsXYKMeWbdgJgADH8yY
Robert Johnson - Hell Hound on My Trail spotify:track:5xjG7nV5ncQAHkuifsz4v3
The Impressions - People Get Ready spotify:track:6AeG6jSoAVbmUFO6LyYmBf
1171 nummers nu, nog 29 plekken.
Jean Plum - Look at the Boy spotify:track:46h4FswEqLjBUYVAJCJ937
Kurtis Blow - The Breaks spotify:track:19tYXOfQFZ7gdGA3LAH76I
LL Cool J - I Need Love spotify:track:519xI1wfOAJvHeV9kFdXaV
Masta Ace - H.O.O.D. spotify:track:63B6RvjhocYifGQRNAwXWH
Miles Davis - Générique spotify:track:3I1LsXYKMeWbdgJgADH8yY
Robert Johnson - Hell Hound on My Trail spotify:track:5xjG7nV5ncQAHkuifsz4v3
The Impressions - People Get Ready spotify:track:6AeG6jSoAVbmUFO6LyYmBf
1171 nummers nu, nog 29 plekken.
1
geplaatst: 3 januari 2022, 13:11 uur
Oef, H.O.O.D. en Générique. Strakke plasser hoor hiero. Phoeh.
0
geplaatst: 3 januari 2022, 13:31 uur
Bij mijn laatste nominatie staat ook Bettye Lavette - Let Me Down Easy maar die staat dus al in de lijst.
Let Me Down Easy graag vervangen voor;
Incognito Feat. Jocelyn Brown - Always There spotify:track:5vEkJbllwoN8iybMDsQiHs
Let Me Down Easy graag vervangen voor;
Incognito Feat. Jocelyn Brown - Always There spotify:track:5vEkJbllwoN8iybMDsQiHs
* denotes required fields.