MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Greatest Hits of #6: Midwest Emo!

zoeken in:
Uitstekende finale. Rocket to Your Heart, één van de snelste nummers uit het (post-)disco-tijdperk, met zijn euforische, hemelse synths, is voor mij het ultieme Hi-NRG-nummer. Hills of Katmandu is een ijzersterke tweede en net als I Feel Love een nummer dat zijn tijd ver vooruit was.

1. Lisa - Rocket to Your Heart
2. Tantra - Hills of Katmandu
3. Donna Summer - I Feel Love
4. Trans-X - Living on Video
5. The Flirts - Passion
6. Lime - Babe, We're Gonna Love Tonite
7. Company B - Fascinated
8. The Flirts - Helpless (You Took My Love)
9. Sheryl Lee Ralph - In The Evening
10. Divine - Shoot Your Shot

1. Divine - Shoot Your Shot
2. Donna Summer - I Feel Love
3. Patrick Cowley and Sylvester - Do You Wanna Funk
4. Lime - Babe, We're Gonna Love Tonite
5. Lisa - Rocket to Your Heart
6. Patrick Cowley – Menergy
7. Sylvester - You Make Me Feel (Mighty Real)
8. Tantra - Hills of Katmandu
9. The Flirts – Passion
10. Trans-X - Living on Video

1. Company B - Fascinated
2. Sheryl Lee Ralph - In The Evening
3. Trans-X - Living on Video
5. Patrick Cowley - Menergy
6. Lisa - Rocket to Your Heart
7. Bronski Beat - Why?
8. The Flirts - Passion
9. Patrick Cowley and Sylvester - Do You Wanna Funk

DjFrankie (moderator)
1 Divine - Shoot Your Shot
2 Trans-X - Living on Video
3 Yazoo - Don't Go
4 Lime - Your Love
5 Patrick Cowley - Menergy
6 Divine - Native Love Step By Step
7 Sylvester - You Make Me Feel (Mighty Real)
8 The Flirts - Passion
9 Hazell Dean - Searchin' (I Gotta Find a Man)
10 Patrick Cowley and Sylvester - Do You Wanna Funk

Gunstige knock-out ronde, geen van mijn favorieten uitgeschakeld

1. Donna Summer - I Feel Love
2. Lisa - Rocket to Your Heart
3. Patrick Cowley - Menergy
4. Sheryl Lee Ralph - In The Evening
5. Kim Wilde - You Keep Me Hangin' On
6. Trans-X - Living on Video
7. Patrick Cowley and Sylvester - Do You Wanna Funk
8. Yazoo - Don't Go
9. Company B - Fascinated
10. Lime - Babe, We're Gonna Love Tonite

01.Dead or Alive - You Spin Me Round (Like a Record)
02.Donna Summer - I Feel Love
03.Evelyn Thomas - High Energy
04.Sylvester - You Make Me Feel (Mighty Real)
05.Tantra - Hills of Katmandu
06.Patrick Cowley and Sylvester - Do You Wanna Funk
07.Company B - Fascinated
08.Divine - Shoot Your Shot
09.Yazoo - Don't Go
10.Lisa - Rocket to Your Heart

1. Evelyn Thomas - High Energy
2. Dead or Alive - You Spin Me Round (Like a Record)
3. Donna Summer - I Feel Love
4. Sylvester - You Make Me Feel (Mighty Real)
5. Patrick Cowley and Sylvester - Do You Wanna Funk
6. Yazoo - Don't Go
7. Patrick Cowley - Menergy
8. The Flirts - Passion
9. Trans-X - Living on Video
10. Lime - Babe, We're Gonna Love Tonite

1. Patrick Cowley and Sylvester - Do You Wanna Funk
2. Evelyn Thomas - High Energy
3. Sylvester - You Make Me Feel (Mighty Real)
4. Yazoo - Don't Go
5. Sheryl Lee Ralph - In The Evening
6. Kim Wilde - You Keep Me Hangin' On
7. Donna Summer - I Feel Love
8. Divine - Shoot Your Shot
9. Lime - Your Love
10. Dead or Alive - You Spin Me Round (Like a Record)

01. Donna Summer - I Feel Love
02. Trans-X - Living on Video
03. Yazoo - Don't Go
04. Patrick Cowley - Menergy
05. Bronski Beat - Why?
06. Hazell Dean - Searchin' (I Gotta Find a Man)
07. Tantra - Hills of Katmandu
08. Dead or Alive - You Spin Me Round (Like a Record)
09. Lisa - Rocket to Your Energy
10. Evelyn Thomas - High Energy

1. The Flirts - Passion
2. Sheryl Lee Ralph - In The Evening
3. The Flirts - Helpless (You Took My Love)
5. Trans-X - Living on Video
6. Lisa - Rocket to Your Heart
7. Dead or Alive - You Spin Me Round (Like a Record)
9. Yazoo - Don’t Go
10. Company B - Fascinated

1. Trans-X - Living on Video
2. The Flirts - Passion
3. Divine - Shoot Your Shot
4. Yazoo - Don't Go
5. Bronski Beat - Why?
6. Dead or Alive - You Spin Me Round (Like a Record)
7. Patrick Cowley and Sylvester - Do You Wanna Funk
9. The Flirts - Helpless (You Took My Love)
10. Patrick Cowley - Menergy

Ik had in 1989, diep ondergedompeld in alle vormen van metal (hoe harder hoe beter) en hartstochtelijk de Aardschokspreuk 'Disco is shit, in metal zit pit' op schooltas en in agenda schrijvende, eens moeten weten hoe enthousiast ik 35 jaar later van disco zou zijn. Ik zou mijn toekomstige ik haten.

En dan is het ook nog eens een non-metallijstje waarin de énige non-metalartieste die ik in 1989 tolereerde, Kim Wilde, maar ternauwernood nomineer (vooral dankzij jeugdsentiment), terwijl het nota bene een van mijn favoriete nummers van haar is. Dan moet er toch wel wat aan de hand zijn. Nou, wel twee handen. Twee handen vol te gekke disco. Eigenlijk wel vier handen, want geen enkele mispeer in de finalelijst (alleen Lime vind ik ietwat flauwtjes).

Toffe finalelijst derhalve, al vind ik Michael Sembello's 'Maniac' wel een omissie in deze lijst: ook omdat het een classic van jewelste is. Én misschien omdat dit nummer (bij mij) nieuw leven is ingeblazen door de te gekke (live)versie van Carpenter Brut.

1. Donna Summer - I Feel Love (15 Min Remix By Patrick Cowley)
2. Tantra - Hills of Katmandu (albumversie natuurlijk!)
3. Trans-X - Living on Video (liever de originele versie 'Vivre Sur Video')
4. Dead or Alive - You Spin Me Round (Like a Record)
5. Patrick Cowley - Menergy
6. Divine - Shoot Your Shot
7. Yazoo - Don't Go
8. The Flirts - Passion
9. Patrick Cowley and Sylvester - Do You Wanna Funk
10. Kim Wilde - You Keep Me Hangin' On (ik hoor de Hi-NRG-link, maar toch voel ik het niet als zodanig)

Bubbling under:
Divine - Native Love Step By Step
Lisa - Rocket to Your Heart
The Flirts - Helpless (You Took My Love)
Company B - Fascinated

Heerlijke finale dit, de top 6 heb ik nog een paar keer extra gedraaid om er zeker van te zijn dat dit de goede volgorde is. De top 5 scoort hier allemaal 5*, maar Trans-X toch wel de nummer 1. Volgens mij dit nummer ooit leren kennen via de (Franstalige) Vive La Fete-cover, maar het origineel is natuurlijk veel beter. Ik draai hem nu denk ik voor de 10e keer deze week, wat een plaat.

Bij Hi-NRG denk ik verder eigenlijk vooral aan Bobby Orlando, dus logischerwijs staan 4 van zijn producties in de top 10. Mooi om in Divine's Native Love te horen de Chemical Brothers voor Out of Control de mosterd vandaan haalden. Maar Passion en Shoot Your Shot zijn toch nog een stukje beter.

Het nummer van Sylvester ken ik al 101 jaar via allerlei verzamelaars, maar eigenlijk heb ik dit vorig jaar pas echt ontdekt toen ik er beter naar ging luisteren. Fantastische muzikale plaat. Mooi artikel ook een tijdje terug in de Volkskrant over Sylvester door een van mijn favoriete politieke journalisten die blijkbaar ook een voorliefde voor disco heeft.

Verder had ik me nooit zo gerealiseerd dat ook veel pophits eigenlijk onder 'hi nrg' vallen, maar als je er eenmaal van bewust bent dan is het wel een heel zichtbare trend in de hitlijsten begin jaren '80. De meeste hits in de finale halen de top 10 niet, maar die van Evelyn Thomas (naamgever van het genre?) wel. Grappig genoeg nog een relatief traag nummer uit de lijst. Maniac en When The Rain Begins to Fall hadden wat mij betreft ook wel in de finale gemogen.

1. Trans-X - Living on Video
2. The Flirts - Passion
3. Divine - Shoot Your Shot
4. Tantra - Hills of Katmandu
5. Sylvester - You Make Me Feel (Mighty Real)
6. Divine - Native Love Step By Step
7. The Flirts - Helpless (You Took My Love)
8. Evelyn Thomas - High Energy
9. Donna Summer - I Feel Love
10. Sheryl Lee Ralph - In The Evening

11. Yazoo - Don't Go
12. Lime - Babe, We're Gonna Love Tonite
13. Kim Wilde - You Keep Me Hangin' On
14. Bronski Beat - Why?
15. Patrick Cowley - Menergy
16. Patrick Cowley and Sylvester - Do You Wanna Funk
17. Dead or Alive - You Spin Me Round (Like a Record)
18. Company B - Fascinated
19. Lisa - Rocket to Your Heart
20. Lime - Your Love
21. Hazell Dean - Searchin' (I Gotta Find a Man)

Mijn top 10:

1. Yazoo - Don't Go
2. Sylvester - You Make Me Feel (Mighty Real)
3. Trans-X - Living on Video
4. Sheryl Lee Ralph - In The Evening
5. Lime - Babe, We're Gonna Love Tonite
6. Patrick Cowley and Sylvester - Do You Wanna Funk
7. Tantra - Hills of Katmandu
8. Lime - Your Love
9. The Flirts - Passion
10 Divine - Shoot Your Shot

Casartelli (moderator)
Casartelli schreef:
Iets anders: ik heb enige tijd geleden de handschoen opgepakt om de Wiki (link hieronder) bij te werken met de GH-resultaten, omdat het toch wel leuk is om dat overzicht compleet te hebben. Dat komt vanzelf een keer af... maar als iemand zich nou ernstig verveelt, schroom niet een stuk Greatest Hits-geschiedenis door te lopen en de data even door te sturen, dan zet ik ze er direct in.
Even een grote hulde doen uitgaan naar 50tracks en Poek die er zorg voor gedragen hebben dat de Greatest Hits Wiki weer compleet is (op de laatste paar weken na, omdat de laatste update al van een paar weken geleden was en bovengetekende er niet eerder aan toe kwam).

1. Dead or Alive - You Spin Me Round (Like a Record)
2. Yazoo - Don't Go
3. Bronski Beat - Why?
4. Donna Summer - I Feel Love
5. Evelyn Thomas - High Energy
6. Kim Wilde - You Keep Me Hangin' On
7. Trans-X - Living on Video
8. Sylvester - You Make Me Feel (Mighty Real)
9. Patrick Cowley - Menergy
10. Hazell Dean - Searchin' (I Gotta Find a Man)

1. Evelyn Thomas - High Energy
2. Trans-X - Living on Video
3. Sheryl Lee Ralph - In The Evening
4. Lime - Your Love
5. Yazoo - Don't Go
6. Bronski Beat - Why?
7. Company B - Fascinated
8. Dead or Alive - You Spin Me Round (Like a Record)
9. Tantra - Hills of Katmandu
10. The Flirts - Helpless (You Took My Love)

En nu maar hopen dat Donna Summer het niet gaat winnen.

Casartelli schreef:
(quote)
Even een grote hulde doen uitgaan naar 50tracks en Poek die er zorg voor gedragen hebben dat de Greatest Hits Wiki weer compleet is (op de laatste paar weken na, omdat de laatste update al van een paar weken geleden was en bovengetekende er niet eerder aan toe kwam).

Mooi werk inderdaad!

Het valt me trouwens op dat links naar externe websites (zoals vanuit de Wiki MusicMeter) niet meer worden weergegeven. Zie bv. ook hier: Verborgen functionaliteiten - MusicMeterWiki - wiki.musicmeter.nl
Ik kan zo gauw geen link vinden die nog wel werkt helaas, anders zou ik wel e.e.a. kunnen corrigeren.

1. Donna Summer - I Feel Love
2. Lisa - Rocket to Your Heart
3. Patrick Cowley and Sylvester - Do You Wanna Funk
4. Trans-X - Living on Video
5. Tantra - Hills of Katmandu
6. Sylvester - You Make Me Feel (Mighty Real)
7. The Flirts - Helpless (You Took My Love)
8. Patrick Cowley - Menergy
9. Yazoo - Don't Go

Na Teunnis

(de eindstand)

Maar eerst: hoe zit het nou met de naam HI-NRG? Volgens Wikipedia komt het niet van Evelyn Thomas maar uit een interview met Donna Summer:

Donna Summer was interviewed about her single "I Feel Love", which was a mostly electronic, relatively high-tempo Euro disco song without a strong funk component. In the interview, she said "this song became a hit because it has a high-energy vibe". Following that interview, the description "high-energy" was increasingly applied to high-tempo disco music, especially songs dominated by electronic timbres. The tempo threshold for high-energy disco was around 130 to 140 BPM. In the 1980s, the term "high-energy" was stylized as "hi-NRG".

https://blauwbloed-eo.cdn.eo.nl/w_2520/s3-blauwbloed-eo/5c159a4e-e0e1-4f62-bda4-bb8925faf293.jpg

Greatest hits of HI-NRG, uitslag

Dank aan alle 22 stemmers! Jullie kozen in totaal 10 verschillende nummer 1s. In het midden zit het dicht bij elkaar, maar de top drie is overtuigend.

21. Hazell Dean - Searchin' (I Gotta Find a Man) 19 punten van 6 stemmers

De Britse zangeres scoorde in eigen land top 10 met dit nummer, in Nederland was het een kleine hit. In deze finale niet.

20. The Flirts - Helpless (You Took My Love) 22 punten van 6 stemmers

The Flirts is een project van Bobby Orlando, die de nummers schreef en produceerde en ook nog de instrumenten bespeelde. Voor de zang gebruikte hij wisselende dames. Orlando is zeer invloed persoon geweest binnen HI-NRG en komt nog een paar keer in de finale terug. De Pet Shop Boys waren overigens groot fan van hem en lieten West End Girls door hem produceren.

19. Kim Wilde - You Keep Me Hangin' On 24 punten van 6 stemmers

In haar eigen GH eindigde dit nummer nog op plek 9. Zelfs de organisator van toen zette dit nummer toen hoger in zijn lijst dan dat hij dit nu deed. Het vermoeden bestaat dat hij niet fan van haar is om haar muzikale kwaliteiten.

18. Lime - Your Love 25 punten van 6 stemmers

Een tijdje geleden moest ik vaak aan dit nummer denken. Dat had te maken met een hit die vaak op de radio kwam. Ik vond het een beetje erop lijken, maar waarschijnlijk ben ik de enige, er is iig geen mashup van gemaakt. Jammer!

17. Company B – Fascinated 28 punten van 7 stemmers, nummer 1 van Martijn Jonkers

Ook al een damesband die door een producer (Ish Ledesma) werd gevormd, die eerder zanger was van Foxy (Get Off) . Ze scoorden met dit nummer een hit in Amerika en Nederland (maar niet in andere Europese landen volgens Wikipedia).

16. Divine - Native Love Step By Step 30 punten van 5 stemmers

Ook geproduceerd door Bobby Orlando en volgens Wikipedia alleen in Nederland een hit.

Nu al spijt van mijn gehaaste lijst. Passion had zeker in mijn top-10 moeten staan. Richting 6e plek ofzo.

15. Lime - Babe, We're Gonna Love Tonite 40 punten van 9 stemmers

De Canadese band Lime had in Nederland twee hits (deze en Your Love) en een tipparadenotering (Unexpected Lovers). Andere singles van de band zijn o.a. Come And Get Your Love, My Love, Say You Love Me en Take The Love. Is het omdat de band bestaat uit een liefdespaar? Althans, op de plaat, liveoptredens schijnen ze door anderen te laten doen.

Sowieso lijken bijna alle HI-NRG-nummers over de liefde te gaan. Zo ook:

14. Lisa - Rocket to Your Heart 48 punten van 9 stemmers, nummer 1 van yeahyeahyeah

Geen hit helaas, ook geen Wikipedia-entry zover ik kan vinden. Dan houdt het op

13. Bronski Beat – Why? 55 punten van 9 stemmers

Net als Smalltown Boy gaat dit over anti-homo-vooroordelen:

"You in your false securities
Tear up my life
Condemning me
Name me an illness
Call me a sin"

12. Patrick Cowley - Menergy 57 punten van 12 stemmers

Dit nummer is daarentegen een loflied op de gayclubscene. Cowley is een belangrijk persoon binnen de HI-NRG, en eigenlijk ook wel voor EDM in het geheel. Hij werd helaas een van de eerste slachtoffers van AIDS en stierf in 1982 op 32-jarige leeftijd.

Poek schreef:

Cowley is een belangrijk persoon binnen de HI-NRG, en eigenlijk ook wel voor EDM in het geheel. Hij werd helaas een van de eerste slachtoffers van AIDS en stierf in 1982 op 32-jarige leeftijd.

Een week na zijn dood kwam Die Hard Lover binnen in De Nederlandse Top 40. Dat was volgens mij het eerste prominente AIDS-slachtoffer. De rest van de wereld werd pas ergens in 1985 wakker na het overlijden van Rock Hudson. Ook een beetje de soundtrack van de AIDS-epidemie die HI-NRG.

Rocket to Your Heart wel echt dé ontdekking van deze GH voor mij

11. Sheryl Lee Ralph - In The Evening 58 punten van 10 stemmers

Dit nummer had ik over het hoofd gezien bij het maken van de startlijst, ik herkende het pas toen ik het hoorde. Als zangeres was zij een eendagsvlieg (dit was haar enige hit) maar als actrice heeft ze een lange carriere. Zo komt dit jaar de film Fabulous Four uit waar zij een van de vier hoofdrollen speelt naast Susan Sarandon, Bette Midler en Megan Mullally.

10. Sylvester - You Make Me Feel (Mighty Real) 59 punten van 10 stemmers

Dit was eerst een gospelnummer. Cowley zag er wel wat in en remixte het naar het vette disconummer dat we kennen. Wikipedia schrijft dat Sylvester in Amerika Queen of de Disco werd genoemd; verwarrend natuurlijk, want de Queen of Disco krijgen we nog.

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 06:05 uur

geplaatst: vandaag om 06:05 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.