MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Greatest Hits of #6: Midwest Emo!

zoeken in:
De echte pareltjes (m.u.v. de obligate Donna) zijn helaas wel vooral in het rechterrijtje beland.

9. Tantra - Hills of Katmandu 63 punten van 12 stemmers

Om eerlijk te zijn kende ik Tantra helemaal niet voor deze GH, noch het nummer. Maar Celso Valli, de man achter Tantra, heeft toch diverse klassiekers op zijn naam: hij heeft namelijk o.a. Ti Sento en Self Control geschreven (en ook veel bekende Italiaanse artiesten geproduceerd).

8. Evelyn Thomas - High Energy 64 punten van 10 stemmers, nummer 1 van musicfriek en Poeha

Geschreven en geproduceerd door het duo Levine/Trench, dat ook de hit van Miguel Brown schreef. Het nummer is denk ik een ode op het genre. Het moet het m.i. wel vooral van het refrein hebben.

7. The Flirts - Passion 67 punten van 13 stemmers, nummer 1 van wendyvortex en motel matches

Opnieuw Bobby Orlando. Dit was de enige hit van het project in Nederland.

6. Dead or Alive - You Spin Me Round (Like a Record) 69 punten van 11 stemmers, nummer 1 van aERodynamIC en Ries_72

Deze band zag ik eigenlijk altijd meer als gothic/new wave, niet zo gek, want dat waren ze ook voordat ze met succes naar HI-NRG overstapten. Dit nummer was ook het eerste grote succes van Stock, Aitken & Waterman. Er was wel enige frictie bij de opname, er zijn zelfs verhalen van insiders dat het bijna tot geweld kwam (al zijn die ook weer tegengesproken).

5. Patrick Cowley and Sylvester - Do You Wanna Funk 73 punten van 13 stemmers, nummer 1 van jeroentjuhh

Cowley heeft nog net meegemaakt dat dit een hit werd. Dit was de inspiratie voor het nummer:

Oeh, had Passion wel wat hoger verwacht. Fantastische plaat.

Wel spannend wie gaat winnen. Ik hoop op Trans-X

4. Divine - Shoot Your Shot 77 punten van 15 stemmers, nummer 1 van andré, Marco dB en DjFrankie

Dit is Glen Milstead:

https://en.wikipedia.org/wiki/Divine_(performer)#/media/File:Glenn_Milstead.png

En zo ziet hij eruit als Divine:

https://en.wikipedia.org/wiki/Divine_(performer)#/media/File:Divine_in_Heaven_T-shirt.jpg

Een van de beroemdste dragqueens. Hij was overigens niet non-binair: hij kleedde zich als vrouw, maar voelde zich niet zo. Hij had iets met Nederland: zijn noemde zijn honden Beatrix en Claus. Ook hij overleed vrij jong in 1988, 42 jaar oud, maar niet aan aids maar aan hartfalen.

Edit: huh, ik zie de plaatjes niet!?

3. Yazoo - Don't Go 99 punten van 17 stemmers, nummer 1 van 50tracks en west

Dit spel is ooit bedacht door Dazzler die ook de eerste 148 edities organiseerde. Daarna kwamen er wisseldende organisatoren en we zijn inmiddels al bijna bij editie 700! Dazzler presenteert momenteel zijn favoriete 100 artiesten en daar staat Yazoo ook in:

dazzler schreef:
95. YAZOO (ALISON MOYET)

Ik had het niet in de startlijst gezet omdat ik het meer syntpop dan HI-NRG vindt, maar de scheidslijn is soms dun.

Maar wie zou er gaan winnen, Donna of Pascal?

Poek schreef:
4. Divine - Shoot Your Shot 77 punten van 15 stemmers, nummer 1 van andré, Marco dB en DjFrankie

Dit is Glen Milstead:

(afbeelding)

En zo ziet hij eruit als Divine:

(afbeelding)

Een van de beroemdste dragqueens. Hij was overigens niet non-binair: hij kleedde zich als vrouw, maar voelde zich niet zo. Hij had iets met Nederland: zijn noemde zijn honden Beatrix en Claus. Ook hij overleed vrij jong in 1988, 42 jaar oud, maar niet aan aids maar aan hartfalen.

Edit: huh, ik zie de plaatjes niet!?

Zo werkt het wel:

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/5/5b/Glenn_Milstead.png

Plaatje openen in een nieuwe tab en die url kopiëren.

2. Donna Summer - I Feel Love 111 punten van 16 stemmers, nummer 1 van Titmeister, vigil, EvilDrSmith en Teunnis

Lang aan de leiding, maar op het einde toch voorbijgestreefd. De ontstaansgeschiedenis van dit nummer is best interessant. Donna nam een conceptalbum op waarbij er een reis in de tijd werd gemaakt: het discogeluid werd gecombineerd met het geluid van de jaren '40 (eerste nummer), jaren '50 (tweede nummer) en zo voort. Het laatste nummer I Feel Love moest klinken alsof het uit de toekomst kwam. Ik denk dat ze dat nog beter gelukt is dan ze zelf toen beseften.

1. Trans-X - Living on Video 122 punten van 18 stemmers, nummer 1 van mijzelf, johan de witt en herman

Canadese band van Pascal Languirand met wisselende zangeressen. Een vriendin van mij kwam hem tegen in een hotel in Berlijn. Ze vertelt "En kennelijk heeft/had die club in Keulen ieder jaar een living on video-avond, waar trans-x dan eerst optreedt en er daarna een living on video-disco is."
Hij treedt tegenwoordig op met zijn huidige (relatief jonge) vrouw.

Overigens staat dit nummer niet in de MuMeLadder *hint*

Dank allemaal voor het meedoen, hopelijk was het een mooie flashback naar de dance van (vooral) de jaren '80. Maar dance ontwikkelde zich halverwege de jaren '90 verder. Dat gaan we komende week beleven met herman!

Bedankt voor de toffe GH! Weliswaar heb ik niet meegestemd maar wel meegeluisterd en meegelezen en leuke (her)ontdekkingen gedaan.

Poek schreef:
.Donna nam een conceptalbum op waarbij er een reis in de tijd werd gemaakt: het discogeluid werd gecombineerd met het geluid van de jaren '40 (eerste nummer), jaren '50 (tweede nummer) en zo voort. Het laatste nummer I Feel Love moest klinken alsof het uit de toekomst kwam. Ik denk dat ze dat nog beter gelukt is dan ze zelf toen beseften.

Dat klinkt interessant, toch ook maar eens dat album beluisteren. Het doet me ook een beetje denken aan Giorgio by Moroder van Daft Punk, wat ook een soort muzikale tijdreis is.

Ik start eind van de avond/morgenochtend de volgende editie op. Zijn veel nummers om uit te kiezen (kleine 300), ben benieuwd of daar ook zo'n sterke top 20 en top 2 uitrolt.

Ik heb genoten van deze heerlijke HI-NRG week. Wat een geweldige muziek is het toch. Hartelijk dank Poek! Fijne nummer 1 ook

Heerlijke editie weer, dank Poek!

Poek schreef:
Overigens staat dit nummer niet in de MuMeLadder *hint*

En verslaat hier gewoon een vaste finalist, hoogste nieuwe binnenkomer volgend jaar; gegarandeerd!

Dank voor deze GH, het was een fijne editie!

Uberhaupt staat van de hele finale volgens mij alleen I Feel Love en Do You Wanna Funk? in de MuMeLadder (die van 2022, meest recente staat nog niet op mumeladder.nl).

En er zit een fout in de uitslag: ik had nota bene mijn eigen lijst verkeerd verwerkt.Dead or Alive - You Spin Me Round (Like a Record) heeft 8 punten meer (plek 5 ipv 6), Divine - Native Love Step By Step 8 punten minder (plek 19/20 ipv 16).

DjFrankie (moderator)
Geweldige GH. En voor Divine. Check deze film Pink Flamingos (Film, 1972)

Morgen gaan we verder met The Greatest Hits of Yabba-Dabba-Mega-Dance!

Alvast een voorproefje, de hi-nrg link lijkt me duidelijk...

Dank, Poek voor de mooie GH. Alle 21 goed!

Ik miste alleen Right on Target van Paul Parker.

https://youtube.com/watch?v=EFe12tNHETw&si=QBO4NXoSEeinmuZ5

herman schreef:
Morgen gaan we verder met The Greatest Hits of Yabba-Dabba-Mega-Dance!

Leuk Herman!

Ik geniet erg van de mooie, eerlijke en soms pijnlijke docu over de 90's dance die wekelijks op tv komt (dat doet Hila Noorzai goed!).

Absoluut, mooie docu's van Hila.

Ja, bij Nance zit het nog diep, dat was duidelijk merk- en zichtbaar.
En de medische tragedie voor D-Rock van 2 Brothers on the 4th Floor. Trouwens, nooit geweten van de ontstaansgeschiedenis van de naam van de groep van de broertjes Boer. Hoe simpel kan het zijn

Ja, Nance is er nog niet helemaal overheen. Ze was eigenlijk ook nog gewoon te jong toen ze er instapte.

Blijft een mooie vrouw maar dit slechts terzijde

vigil schreef:
(quote)

Ik geniet erg van de mooie, eerlijke en soms pijnlijke docu over de 90's dance de wekelijks op tv komt (dat doet Hila Noorzai goed!).

Ah, dat heb ik even gemist blijkbaar. Dank voor de tip, ga ik dit weekend eens naar kijken

Dat had ik ook compleet gemist, goeie tip.

Yabba dabba wat?

Helaas de hi nrg gemist! Te druk, maar leuke picks met leuke verhalen en introducties.

voskat schreef:
Yabba dabba wat?

legendarische 90s verzamelreeks met veel eurodance en happy hardcore

ranja schreef:
(quote)
legendarische 90s verzamelreeks met veel eurodance en happy hardcore

K*tmuziek dus (op een paar geweldige uitzonderingen na), en toch ga ik meedoen Het is ook een beetje van na mijn tijd denk ik;)

En dan gaan we nu verder met de Greatest Hits of: Yabba-Dabba-Mega-Dance!

Na de Turn Up The Bass-editie van een tijdje geleden is dit een logische vervolg. Toen pakten we de jaren 1989-1992, nu gaan we op zoek naar de ultieme commerciële dance tracks uit de jaren 1993-1996.

Als startlijst heb ik de volgende 30 tracks geselecteerd uit de Mega Dance- en Yabba-Dabba-Dance-verzamelaars, destijds retepopulair en ook aardig compleet.

Bobby Brown - 2 Can Play That Game
Cappella - U Got 2 Know
Dance 2 Trance - Power of American Natives
De'Lacy - Hideaway
Double Vision - Knockin'
Gat Decor - Passion [Do You Want It Right Now Edit]
Interactive - Living Without Your Love
Jam & Spoon - Right in the Night (Fall in Love with Music)
Jaydee - Plastic Dreams
Josh Wink - Higher State of Consciousness
Juan Wells - Round & Round
Klatsch! - Oh Boy
Kristine W. - Feel What You Want
Lick en Kentucky Martha - Got to Move Your Body
Livin' Joy - Dreamer [Rollo Mix]
Moby - Feeling So Real
Nakatomi - Children of the Night
Nightcrawlers - Push the Feeling On
Party Animals - Hava Naquila
Party Animals - Have You Ever Been Mellow [Radio Mix]
Robin S. - Show Me Love
Scooter - Hyper Hyper
Technohead - I Wanna Be a Hippy
The Good Men - Give It Up
The O.T. Quartet - Hold That Sucker Down
The Prodigy - No Good (Start the Dance)
The Todd Terry Project - Weekend
Urban Cookie Collective - High on a Happy Vibe
Urban Cookie Collective - The Key, the Secret
Zhi-Vago - Celebrate the Love

Nu aan jullie de edele taak hier nog 20 (!) nominaties bij te zoeken. Deze zijn te vinden op de volgende verzamelaars:

Mega Dance 93 (1993) - MusicMeter.nl
Mega Dance 93 Part 2 (1993) - MusicMeter.nl
Mega Dance 93 Part 3 (1993) - MusicMeter.nl
Mega Dance 94 (1994) - MusicMeter.nl
Mega Dance 94 Volume 2 (1994) - MusicMeter.nl
Mega Dance '94, Vol. 3 (1994) - MusicMeter.nl
Mega Dance '94, Vol. 4 (1994) - MusicMeter.nl
Mega Dance 95 (1995) - MusicMeter.nl
Mega Dance 95 Volume 1 (1995) - MusicMeter.nl
Mega Dance '95, Vol. 2 (1995) - MusicMeter.nl
Mega Dance '95 Vol. 3 (1995) - MusicMeter.nl
Mega Dance 95 Volume 4 (1995) - MusicMeter.nl
Mega Dance 96 Volume 1 (1996) - MusicMeter.nl
Mega Dance 96 Vol. 2 (1996) - MusicMeter.nl
Mega Dance '96, Vol. 3 (1996) - MusicMeter.nl
Mega Dance '96, Vol. 4 (1996) - MusicMeter.nl

Yabba-Dabba-Dance! (1994) - MusicMeter.nl
Yabba-Dabba-Dance! 2 (1994) - MusicMeter.nl
Yabba-Dabba-Dance! 3 (1995) - MusicMeter.nl
Yabba-Dabba-Dance! 4 (1995) - MusicMeter.nl
Yabba-Dabba-Dance! 5 (1995) - MusicMeter.nl
Yabba-Dabba-Dance! 6: The Final Edition (1996) - MusicMeter.nl

Maar om het jullie makkelijker te maken heb ik ook alle tracks hier online gezet in een overzicht:
Yabba Dabba Mega Dance 1993-1996 - Google Drive - docs.google.com

20 nominaties dus, hopelijk is dat genoeg want de keuze is reuze!

Deadline is maandagavond 22:00, daarna gaan de 20 meest genoemde nominaties door naar de volgende ronde.

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 07:51 uur

geplaatst: vandaag om 07:51 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.